Difference between revisions of "/A"

From DigitalCraft_Wiki
Jump to navigation Jump to search
Line 132: Line 132:
  
 
Men is nu erg geïnteresseerd in de gespecialiseerde winkels. Iemand die precies weet waar hij over praat. Kleding die bijna persoonlijk gemaakt voelt voor diegene. Het gevoel dat we speciaal zijn door de spullen waar we ons mee omringen.
 
Men is nu erg geïnteresseerd in de gespecialiseerde winkels. Iemand die precies weet waar hij over praat. Kleding die bijna persoonlijk gemaakt voelt voor diegene. Het gevoel dat we speciaal zijn door de spullen waar we ons mee omringen.
 +
 +
-------
 +
Short History of Ready-Made Clothing
 +
 +
Before the American Civil War, ready-made (also called ready-to-wear) apparel existed but its variety was limited. Mainly coats and jackets (known as outerwear) and undergarments were purchased using predetermined sizes. Most clothing was made by tailors or by individuals or their family members at home.
 +
 +
The Civil War was a pivotal event in the historical development of men's ready-made clothing. At the outset of the Civil War, most uniforms were custom-made in workers' homes under government contract. As the war continued, however, manufacturers started to build factories that could quickly and efficiently meet the growing demands of the military. Mass production of uniforms necessitated the development of standard sizes. Measurements taken of the soldiers revealed that certain sets of measurements tended to recur with predictable regularity. After the war, these military measurements were used to create the first commercial sizing scales for men.
 +
 +
The mass production of women's clothing developed more slowly. Women's outfits generally continued to be custom-made well into the 1920s. In that decade, factors such as the development of industrial production techniques, the rise of the advertising industry, the growth of an urban professional class, and the development of national markets accessed through chain stores and mail order catalogs, contributed to the success of the women's ready-made apparel industry. Ready-made articles of clothing were portrayed as modern and fashionable during a time when the new consumer industries were rapidly redefining the way Americans viewed mass-manufactured goods. Instead of seeing the purchase of mass-produced clothing as entailing a loss of individuality, American women began to accept the pieces of ready-made merchandise as convenient, affordable, and up-to-date fashion items that could be replaced easily as styles changed.
 +
 +
description
 +
Chart that compares costs of homemade clothing, clothing made by dressmaker, and ready-made clothing.
 +
Mary Schenck Woolman, Clothing: Choice, Care, Cost (Philadelphia,
 +
London, etc.: J.B. Lippincott, 1920).
 +
 +
However, the new ready-made clothing often fit poorly. Each manufacturer created its own unique and sometimes arbitrary sizing system based on inaccurate body data or no body data at all. Garments of widely different dimensions were frequently labeled the same size by different manufacturers. This situation resulted in additional costs for alterations and large volumes of returned merchandise. This, in turn, increased costs for the consumer of ready-to-wear clothing.
 +
 +
In 1937, the U.S. Department of Agriculture prepared to conduct a study of women's body measurements for the purpose of creating a sizing system which the entire industry could follow.

Revision as of 15:39, 6 March 2015

  1. Ontwerpen en maken is het mooiste wat er is, maar er is te veel van alles in de wereld. Hergebruiken is wat er steeds meer gebeurd. Iets moois om iemand anders zijn spullen te gebruiken, de gebruikssporen te zien. Dit geld voor bepaalde spullen maar dit wilt men niet in alles. Kleding hergebruiken vind men vaak vies. Ook ligt er bij de tweedehands vaak kleding die bijna niet zijn gedragen, geen gebruikssporen. Het kan soms een beetje luguber tonen zoals dat je het merkje van de oudere vrouw die dit jasje voor jou heeft gedragen in het bejaardentehuis. Maar het kan ook iets heel moois zijn dat dat jasje is gedragen door iemand en dat diegene daarmee veel dingen heeft meegemaakt en iemand anders dat na jou weer kan doen.

Een onderzoek naar de scheidingslijn tussen hoe een tweedehandskledingstuk kan worden gezien. contrasterende beelden, vies & schoon, waarom 2ehands dragen? Waarom 2ehand gaan dragen als niet geïnteresseerde in tweedehands?


De Nederlandse trendwatcher Lidewij Edelkoort, in 2008 nog door Time Magazine uitgeroepen tot één van de meest invloedrijke mensen in de modebranche, houdt van mode, maar constateert tot haat spijt "dat er een radicale verandering heeft plaatsgevonden in de mode die het huidige 'fashion system' geheel obsoleet heeft gemaakt."

In haar 'Anti-fashion-manifest', dat ze voorstelde tijdens de halfjaarlijkse trendpresentatie van haar bureau Trend Union, werd niemand in de modebranche gespaard: zowel de opleidingen, de journalisten als de reclame-industrie, iedereen moest eraan geloven. Volgens de trendwatcher heeft het woord 'mode' geen inhoud meer, en zal ze het voortaan simpelweg vervangen door het woord 'kledingstuk'. "De basisbeginselen van het modevak zijn verloren gegaan, en tenzij men opnieuw terugkeert naar de nobele belangstelling voor stof en snit, heeft mode geen toekomst meer", meent de trendwatcher.

"Tenzij men opnieuw terugkeert naar de nobele belangstelling voor stof en snit, heeft mode geen toekomst meer" - Lidewij Edelkoort Modeopleidingen zijn achterhaald

Volgends Edelkoort ligt de bron van het probleem zoals vaak waar kennis zou moeten worden aangeleerd: in de scholen. Ze is niet mild voor het huidige opleidingsprogramma van modeopleidingen wereldwijd. In de bacheloropleidingen ligt volgens haar de focus amper nog op de essentie van mode, zijnde de kleding zelf. "De scholen en modeacademies blijven jonge leerlingen leren om catwalkdesigners te worden, diva's. Dat leidt ertoe dat er tegenwoordig toekomstige modeontwerpers worden opgeleid die de stoffen niet kennen en niet weten hoe de textielindustrie werkt."

"De scholen en modeacademies blijven jonge leerlingen leren om catwalkdesigners te worden, diva's" - Lidewij Edelkoort Deze harde woorden waren ongetwijfeld even slikken voor de grote modeacademies uit ons land. De gerenommeerde Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen begrijpt waarom Edelkoort sommige standpunten inneemt, maar wenst toch één en ander juist te kaderen. 'Aandacht voor bepaalde stoffen, tricots en alternatieve materialen zijn speerpunten van de métierfilosofie van de Antwerpse academie. Voor ons is dat nog steeds de essentie van mode, en heeft de focus altijd op de kleding zelf gelegen. Het is wel zo dat het ambacht van modeontwerper zich niet enkel daarop toespitst, en er vele andere aspecten ook belangrijk zijn geworden, maar dat is nu eenmaal wat het vak impliceert, mode is altijd in ontwikkeling', aldus Barabara Voets, tijdelijk woordvoerster van de Antwerpse Academie voor Schone Kunsten.

"Aandacht voor bepaalde stoffen, tricots en alternatieve materialen zijn speerpunten van de métierfilosofie van onze academie." - Barbara Voets, Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, Antwerpen Wat betreft de vorming van individuen in modeopleidingen, die Edelkoort bekritiseerde in haar manifest, benadrukt de Antwerpse Academie dat de bachelor- en masteropleiding een unieke kans biedt aan ontwerpers om voluit voor een eigen signatuur te gaan. 'De Academie is op die manier een vrijplaats en schat die positie naar waarde. Dit wordt tevens internationaal bevestigd en gewaardeerd. Ook Lidewij Edelkoort maakte herhaaldelijk deel uit van de internationale examenjury aan de opleiding Mode van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen, en liet zich toen enthousiast uit over de presentaties. Daarom vinden we dat haar aanval op de modeacademies wereldwijd iets mocht worden gerelativeerd', zegt Voets.

"Lidewij Edelkoort maakte herhaaldelijk deel uit van de internationale examenjury aan de modeopleiding en liet zich toen enthousiast uit over de presentatie" - Barbara Voets, Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, Antwerpen

'Mode is dood, lang leve het kledingstuk'

Edelkoort heeft echter niet enkel kritiek op de opleidingen: de hele modebranche wordt door de mangel gehaald. Zo vindt Edelkoort dat de modejournalistiek onkundig bericht over de tendensen in het wereldje, en daarbovenop het vakjargon verkeerd gebruikt. 'Algemene kennis is vaak ver te zoeken bij moderedacties, zelfs bij de grote en invloedrijke spelers op de tijdschriftenmarkt zoals Vogue of Marie Claire. Kwaliteit in de modeberichtgeving is ondermaats geworden, en dat geeft mode een slechte naam.'

Ook de consument wordt niet gespaard voor de kritiek van Edelkoort. 'Het publiek moet wakker worden geschud en beseffen dat goedkopere kledij, vaak kopieën van ambachtelijk gemaakte ontwerpen, simpelweg niet kán. Als de consument kledij blijft kopen met zijn portemonnee in plaats van zijn hart, wordt mode slechts een concept dat geen reden meer heeft tot bestaan.'

"Marketing heeft de mode-industrie gedood door uitbuiting" - Lidewij Edelkoort Edelkoort gruwelt van het feit dat designers er door marketing toe zijn gebracht om een kledingstuk te beschouwen als eenvoudig accessoire in dienst van andere accessoires, zoals tassen en schoenen. "Als jullie een lijst maken, zien jullie dat er geen ontwerpers meer zijn die echt mode creëren. En dat doodeenvoudig omdat de marketing de mode-industrie gedood heeft door die uit te buiten, door de designers een vreselijk stressvol bestaan te geven waarbij hun originaliteit opgeofferd wordt; door de markt te verzadigen met producten die gemaakt zijn om mooie foto's en veel 'vind-ik-leuks' te verkrijgen, ten koste van kleding gemaakt om te dragen."

bron: http://weekend.knack.be/lifestyle/mode/mode-is-dood-trendwatcher-lidewij-edelkoort-lanceert-anti-fashion-manifest/article-normal-536209.html

En hoe staat het met de consumenten? Lidewij Edelkoort denkt dat de nieuwe generaties geen behoefte meer aan zullen hebben om in hun eentje een volledige exponentiële garderobe te bezitten. Ze citeert het voorbeeld van twee jonge Chinese vrouwen die niet genoeg geld hadden om beiden het ultieme zwarte droomjurkje te kopen en zonder aarzelen besloten om er dan dus samen één te kopen. Ook prijst ze projecten aan zoals de ’habibliothèque’, de kledingbibliotheek in Parijs die de mogelijkheid biedt om designerkleding te lenen tegen toegankelijke prijzen. Conclusie: "de kledingstukken zullen het antwoord zijn op het ontregelde fashion systeem. Een trend analyseren en conceptualiseren zal niet meer van belang zijn, tenzij men het doet vanuit een antropologisch en humanistisch oogpunt, tenzij men terugkeert naar de basisbeginselen van het ‘modevak’ met zijn nobele belangstelling voor stof en ‘snit’ zoals we zagen vóórdat de prêt-à-porter - de confectie - uitgevonden werd."

"Daarom zal ik het in de trendpresentatie van dit seizoen en in al mijn volgende presentaties niet meer hebben over mode – een concept dat geen reden meer heeft tot bestaan – maar over het kledingstuk."



-Dress for Success, met gepaste kleding succesvol solliciteren

Veel mensen zijn actief op zoek naar een betaalde baan, die bij hen past. Maar voor iemand met een uitkering of een minimum inkomen valt het niet mee zich voor een sollicitatiegesprek representatief te kleden. Hierdoor wordt de kans op ‘een goede eerste indruk’ gemist en gaat de baan naar een ander. Dress for Success is er juist voor deze mensen.

Gratis advies en kleding Dress for Success is een vrijwilligersorganisatie die werkzoekenden aan kleding helpt, die past bij de functie waarop ze solliciteren. De kleding in de 10 winkels is afkomstig van donaties uit het bedrijfsleven en van particulieren. Omdat wij geen winstdoelstelling hebben, worden alle adviezen en alle kleding gratis verstrekt.

Sneller dan gedacht een leuke baan In de praktijk blijkt onze aanpak voor veel mensen een uitkomst. Klanten vertellen dat ze door de adviezen en de kleding van Dress for Success met meer zelfvertrouwen solliciteren en hierdoor sneller dan ze dachten een leuke baan vonden.

Over Dress for Success in Nederland

In 2001 startte Dress for Success met een simpel kledingrek in een wijkcentrum in Rotterdam. Vrouwen met een uitkering kregen hier gratis representatieve kleding voor een sollicitatiegesprek. Al snel blijkt dat Dress for Success in een grote behoefte voorziet en wordt in Rotterdam de eerste echte winkel geopend.

Snel groeiende vrijwilligersorganisatie Inmiddels is Dress for Success uitgegroeid tot een succesvolle vrijwilligersorganisatie met 10 winkels in Nederland. Iedere winkel werkt volgens onze ‘Dress Code’ en wordt gerund door gemotiveerde vrijwilligers. Zij krijgen professionele ondersteuning van een coördinator van Dress for Success.

Solidariteit tussen werkenden en werkzoekenden In onze werkwijze is solidariteit tussen mensen belangrijk. Werkende mensen geven via Dress for Success kleding aan mensen met een uitkering of een minimum inkomen. Zo kunnen zij goed gekleed solliciteren. Wij hebben geen winstdoelstelling, daardoor worden de adviezen van onze vrijwilligers en alle kleding gratis verstrekt.

Een aanpak die werkt In veel gemeenten is Dress for Success een gewaardeerde positieve schakel in de keten, die leidt naar re-integratie op de arbeidsmarkt. Dress for Success heeft zelfs diverse prijzen voor haar werkzaamheden ontvangen. Maar de mooiste beloning is en blijft het zelfvertrouwen waarmee onze klanten in gepaste kleding de deur uitlopen!


L’Habibliothèque is a new concept allowing you to borrow clothes, handbags and jewelry from creators at accessible prices via subscription. The three authors of this project, Anahi, Alizé, and Aurélie, are three young, talented and like-minded sisters who have a goal of breathing new life into the shopping experience for consumers. Their service, likewise, allows you to discover twenty-four cutting-edge brands: Cacharel, POE, NC2, Laurence Doblige, Gat Rimon… From all around the world, the sisters have scavenged what will no doubt be your future favorite brands to present to you original creations right when they’re in style. So let’s say the shopping experience went well and you have fallen in love with an item or two. Don’t panic! The girls have worked out how to make it possible to buy your must-have items with a mark-down of 15%, which is good news for any shopping addict. In order to join this new community of liberated, guilt-free women who have made amends with their wallets, the solution is easy. Choose from among three forms of subscription: • ONE MONTH OF SUBSCRIPTION FOR €50 • SIX MONTHS OF SUBSCRIPTION FOR €40 A MONTH • TWELVE MONTHS OF SUBSCRIPTION FOR €30 A MONTH

  1. Ik vind wat Lidewij noemde over de twee chinese vrouwen die niet genoeg geld hadden samen 1 jurk aanschafte heel erg interessant. Je hebt bepaalde jurken niet iedere dag nodig in je kast. Je zou zo'n jurk kunnen delen met wel meerdere vrouwen.

Tweedehands is volgens velen vies, maar zo'n concept als L’Habibliothèque word dan wel gewaardeerd omdat het dure merkkleding is. Dat is ook kleding wat is gedragen en daarna gewassen?


movie: The Dress is a tale filled with sex, violence, comedy and drama as it follows the life of a dress. Conceived under a cloud of frustration and despair, the dress serves as the hub in a great wheel of misfortune in an extraordinary sequence of events that envelopes both the dress and those fatefully drawn into its universe. An aloof artist, a virginal school girl, an unfulfilled maid, a lowly train conductor and a broken business executive, all become involuntary players in a macabre game of tag. No one who comes in contact with the dress can escape its dramatic, shocking and hilarious consequences. - Written by Attitude Films


Worn Stories

In my sock drawer, I’ve got a pair of peach socks that my mom bought me in sixth grade. I sported them during my first concert – Milli Vanilli. Every day I wear a ring that was my grandmother’s. She used to slip it off her finger when we would bake together. And the black Doc Martens I wore as an angsty teen are now front and center in my closet.

I’m not overly sentimental. Nor am I a hoarder. I just feel a strong connection to the memories that accompany clothing. Which is why I started Worn Stories.

A little bit more about me: Currently, I am the creator and writer of Threaded, the Smithsonian’s only fashion history blog. For six years, I was the Executive Director of Shop Well with You, a New York-based national not-for-profit organization I founded which helps women with cancer improve their body-image and quality of life by using their clothing as a wellness tool. Since 2007, I have collected stories about clothing and memory from eBay posts for a website I curate, Sentimental Value. I’ve also hosted creative writing workshops at Philadelphia’s Institute of Contemporary Art and The First Person Arts Festival using clothing as a trigger for personal narratives. Emily Spivack


  1. Wanneer ik denk aan worn stories denk ik aan ouderen en hun kleding.

Ouderen hebben een standvastigheid in hun kleding en gewoontes.

Zelf ben ik veel bezig in mijn werk om te spelen met de breekbare lijn tussen vroeger en nu. Want wat is van nu en wat is van toen? Men is veelal geïnspireerd door de geschiedenis, of het nu is qua muziek, cultuur, kleding, meubels, architectuur, fotografie en zoveel meer. Ouderen zijn altijd onze voorbeelden geweest. Hun wijsheid.

Ik was geïnspireerd door de blog Advanced style die laat zien hoe creatieve ouderen denken en hoe graag ze hun eigen stijl willen behouden. Het blog is opgezet om dialoog te creëren over ouder worden en een positief beeld neer te zetten van het proces van het ouder worden. Of Bill Cunningham een fotograaf rond de 85 die in new york rond rijd op zijn fietsje en analoge streetstyle foto’s maakt voor the NY times. Hij is een van de grondleggers van streetstyle fotografie en die nogsteeds op dezelfde manier werkt, met dezelfde soort kleding aan en de zelfde manier van zijn werk archiveren. Dit vind ik zo mooi aan veel ouderen dat die zo veel hebben meegemaakt en denk ik daarom heel standvastig zijn en bij hun werkwijze en kledingstyle en principes blijven. Die standvastigheid in hun eigenheid vind ik prachtig. Wij als jongeren zoeken naar deze standvastigheid in ons zijn die blijkbaar pas komt zodra we die bepaalde leeftijd hebben bereikt. Dit hoeft niet altijd een geweldige style te zijn. Maar het valt me wel op dat ouderen vaak hetzelfde dragen voor een lange tijd. Timeless peaces. De kledingstukken waar de "vintage trend meisjes" nu zo veel naar opzoek zijn.

vergrijzing die fam willen kleding kwijt. Oude mensen houden niet van verspillen.

ontzettend veel oude mensen en de mensen worden ook steeds ouder door de medische voorzieningen. Langer thuis blijven heel veel geregeld thuiszorg, mantelzorg, vrijwilligers etc. Hoe ouder hoe minder mobiel. Niet alle mensen hebben de mogelijkheid via internet dingen te regelen. Door slechte sociale voorzieningen moeten oudere steeds meer betalen, als je slecht pensioen hebt moet je. Die mensen willen er toch verzorgd uit zien.

Familieleden zitten op internet, die aanspreken via internet.

verleden met het kledingstuk. Mensen kochten vroeger niet elke maand iets. http://www.bbc.com/news/magazine-19662980

minor: Alleen een fragiel gedeelte van een beweging is wat overblijft nadat je de organische vormen van het lichaam weg haalt. Phases of motion is een representatie van beweging waarin de verschillen tussen 2D en 3D onrelevant worden.

Het belang van kleding. Nieuwe kleding?

Het hergebruiken van kleding, goed voor het milieu

materiale in de tweedehandswinkels van betere kwaliteit.

de manieren van het gebruiken van een kledingstuk vastleggen, het pad afgaan, de eigenaars opzoeken, loopt degene die de jas nu draagt hetzelfde, ziet het huis er hetzelfde uit, heeft diegene dezelfde style.

Namen in de labels refereren naar de vorige gebruikers bijv. die opzoeken?

poses handelswijze houdingen bewegingen die een kledingstuk kunnen uitlokken?

wanneer een kledingstuk iemand uit zijn comfortzone haalt. Lichaamstaal, de moeilijkheden van je goed voelen in je kleding. awkwardness modellen en settings als stillevens benaderen.

Men is nu erg geïnteresseerd in de gespecialiseerde winkels. Iemand die precies weet waar hij over praat. Kleding die bijna persoonlijk gemaakt voelt voor diegene. Het gevoel dat we speciaal zijn door de spullen waar we ons mee omringen.


Short History of Ready-Made Clothing

Before the American Civil War, ready-made (also called ready-to-wear) apparel existed but its variety was limited. Mainly coats and jackets (known as outerwear) and undergarments were purchased using predetermined sizes. Most clothing was made by tailors or by individuals or their family members at home.

The Civil War was a pivotal event in the historical development of men's ready-made clothing. At the outset of the Civil War, most uniforms were custom-made in workers' homes under government contract. As the war continued, however, manufacturers started to build factories that could quickly and efficiently meet the growing demands of the military. Mass production of uniforms necessitated the development of standard sizes. Measurements taken of the soldiers revealed that certain sets of measurements tended to recur with predictable regularity. After the war, these military measurements were used to create the first commercial sizing scales for men.

The mass production of women's clothing developed more slowly. Women's outfits generally continued to be custom-made well into the 1920s. In that decade, factors such as the development of industrial production techniques, the rise of the advertising industry, the growth of an urban professional class, and the development of national markets accessed through chain stores and mail order catalogs, contributed to the success of the women's ready-made apparel industry. Ready-made articles of clothing were portrayed as modern and fashionable during a time when the new consumer industries were rapidly redefining the way Americans viewed mass-manufactured goods. Instead of seeing the purchase of mass-produced clothing as entailing a loss of individuality, American women began to accept the pieces of ready-made merchandise as convenient, affordable, and up-to-date fashion items that could be replaced easily as styles changed.

description Chart that compares costs of homemade clothing, clothing made by dressmaker, and ready-made clothing. Mary Schenck Woolman, Clothing: Choice, Care, Cost (Philadelphia, London, etc.: J.B. Lippincott, 1920).

However, the new ready-made clothing often fit poorly. Each manufacturer created its own unique and sometimes arbitrary sizing system based on inaccurate body data or no body data at all. Garments of widely different dimensions were frequently labeled the same size by different manufacturers. This situation resulted in additional costs for alterations and large volumes of returned merchandise. This, in turn, increased costs for the consumer of ready-to-wear clothing.

In 1937, the U.S. Department of Agriculture prepared to conduct a study of women's body measurements for the purpose of creating a sizing system which the entire industry could follow.