Ciska Swaak/TOTT

From DigitalCraft_Wiki
Revision as of 14:42, 8 December 2015 by 0868078 (talk | contribs) (→‎MAPPING)
Jump to navigation Jump to search

TOOLS OF THE TRADE

Crafting one's tools - crafting one's signature

Theme

The notion of a ‘tool’ in contemporary artistic practice is much wider than a simple hand-held implement. Tools can move material as well as ideas. Tools can fabricate as well as disseminate. Knowing one’s tools (how they are defined, designed, and put in effect) not only gives one agency, but often becomes the crux of one’s artistic practice. This holds particularly true for digital craftsmen. The current range and access to new digital instruments--from dozens of desktop CNC technologies that can make almost anything to hundreds of sensors to measure can pretty much everything--have given rise to a new wave of artist-built machines. Moreover, recent critical practices that break away from the more commercial and industrial (affirmative) applications have brought a new spectrum of objects that instrumentalise design’s potential as a discursive tool. Whether milling-out matter or carving-out meaning, this project ask you to both envision and build new tools for you practice. In this quarter you will define, design, and put into effect a new tool or medium that will strive for two main aims: it will carry your traces and signature as maker, as well as apply/reflect on the technological possibilities of our time.

Deliverables

  1. A new 'tool/medium' medium (Bespoke/DIY production technology, critical or speculative artifact);
  2. An initial working demo as case experiment;
  3. Three 1min short films over your tool/medium focusing on 1) a technical/practical walkthrough, 2) it's raison d'être -- your personal relationship with it and its implications for your practice; and 3) its larger cultural context.
  4. +/- 4000 word reflection document defining 1) where your specific 'craft' lies in relation newer technologies, 2) new tools for your trade, 3) the implications for your work within both a personal and cultural context;
  5. A packaged project wiki page and oral presentation.


CRAFT

Graphic design


CONCEPT

Vaak maak of bedenk ik iets omdat het zo uit mijn hoofd komt en kan ik het vaak niet echt goed onderbouwen waar het nou precies vandaan komt. Het moet ergens vandaan komen anders kom je niet op het idee. Nu wil ik mijn verzamelingen, wat ik op tv kijk, hoe ik informatie tot me neem (veel beelden bijna geen tekst) , vrienden die ik heb, misschien wel kleding die ik draag vast gaan leggen in een map. En aan de hand van kleine experimenten dingen maken. Bijvoorbeeld ik maak een schema voor een dag en heb 30 min om bepaalde dingen te verzamelen en te bekijken waar een opdracht aan vast zit die ik in maximaal 1 uur uit moet voeren. Door mijzelf (map) weer te geven zouden er verbanden moeten ontstaan wat mij voed en waarom ik bepaalde keuzes maak, waar ik zelf geen idee van heb. Onderzoeken wat mij voed zodat ik het kan herleiden waar mijn ideeën vandaan komen.

Research question: Wat voed mij zodat ik kan herleidden waar mijn ideeën vandaan komen?

RESEARCH & PROCESS

Stefan Sagmeister - TED Talk "The Power of Time Off [1]

Nicholas Feltron [2]

An Infographics Genius Plots Out Another Insanely Detailed Year of His Life [3];

Feltron ciska 01.jpg


MAPPING

Collecties offline

  • Oude fotocamera's
  • Schedels op dit moment alleen nog van vogels en een eend
  • Insecten
  • Oude foto's
  • Vinyl
  • Grafische boeken
  • Stenen (vakantie)
  • Vondsten op het strand
  • Flyers en intressant drukwerk

Collecties online

Pinterest ciska s.jpg


Praktisch

Fitness in-de-buurt ciska.jpg

Ik koos ervoor om niet in de buurt een sportschool uit te zoeken om meer beweging te krijgen en zodat ik mijn warming up en cooling down al op de mountainbike buiten heb

Strava 1 ciska.jpg

REFERENCES