Difference between revisions of "User:GSL"

From DigitalCraft_Wiki
Jump to navigation Jump to search
 
(19 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 3: Line 3:
 
= GSL =
 
= GSL =
 
== Wood Carving ==
 
== Wood Carving ==
=== Research ===
 
 
==== Proces ====
 
==== Proces ====
  
Bij wood carving ben ik gaan kijken wat precies dat carving nou inhoud. Welke soorten manieren van carven er zijn. Door workshops te volgen in de digital lab en alle faciliteiten daar te verkennen werd het stukje bij beetje duidelijk voor me. Ik was vooral erg nieuwsgierig naar het klassieke carven (sculpturen uitsnijden/beitelen) maar dat wilde ik graag naar een next level brengen. Door een eigen machine te maken. Zo ben gaan onderzoeken naar de dremel boor, de hot wire cutter, de carve duplicator machine en de tekenaap (pantograaf).
+
Ik heb allerlei vormen van carven uitgeprobeerd: met de hand (mesje/beitel), met een hot wire cutter en met een dremel. Ik heb allerlei digitale technieken even links gelaten omdat ik eerst graag analoog aan de slag wilde gaan.
 +
De materialen waarop ik ben gaan carven zijn hout, foam, gips en zelfs voedsel (fruit). Op het gips object na zijn de rest van de test objecten licht. De gips is zwaar, maar zacht om op te bewerken. De bewerkte appel en sinaasappel zijn ook zacht. Het foam was stroef om met de dremel te bewerken maar met de hot wire cutter ging het soepel! Hout was ook erg gemakkelijk te bewerken. Ik heb me nog niet bezig gehouden met het conceptuele gedeelte ervan. Ik wilde mijn verstand op nul zetten en deze materialen bewerken.
  
Uiteindelijk heb ik een eigen tekenaap ontwikkelt die kan graveren en carven en heb daarmee op verschillende materialen getest: hout, schuim, gips, maar ook voedsel (fruit, groente, alle soorten voedsel met een geschikte structuur zonder dat het een vieze rotzooi wordt)
+
Alleen het hand carven werd op een gegeven moment te vermoeiend en toen wilde ik toch gaan kijken of het mogelijk was om een machine te bouwen die dat werk zou kunnen overnemen. Ik ben in de digital lab gaan kijken welke apparaten er allemaal waren. Maar het was voor mij niet de bedoeling om een machine EXACT te kopiëren. Ik ben een tekenaap gaan realiseren in de houtwerkplaats en digital lab.
De test vormen die ik als eerst maakten waren elementen uit de oude Griekse en Egyptische tijdperk (in die tijd is het carven erg populair geworden): vormen als een sarcofaag en de munt van Athene
+
Het proces van deze tekenaap vond ik erg interessant omdat ik in de houtwerkplaats en digital lab al meteen bezig was met hout carven (dremel, zagen, boren, schuren) om een apparaat te maken, die kan carven!
 +
Naast de carve tool vond ik materialen als schuim en hout erg interessant om mee te werken omdat het carven erg makkelijk ging en dat mij enorme vrijheid gaf in het maken van objecten.
  
Toch wil ik het oude klassieke carven met deze pantograaf nog een upgrade geven. Wat nou als deze pantograaf van zichzelf een vorm zou carven op basis van een instructielijst bestaande uit coordinaten? De pantograaf kopieert dan niet een standaard tekening of beeldje, maar gaat codes navolgen.
+
Mijn motief voor deze cursus is om een nieuwe carve machine te bouwen en deze te upgraden in loop der tijd. Op het begin was ik eerst gaan kijken welke machines er allemaal zijn en zelf gaan testen: ik ben gaan verkennen naar verschillende technieken en ben deze gaan uittesten; een uitbreiding van nieuwe tools van een specifiek proces. Dat heeft me inzicht gegeven in het maken van een eigen carve tool (tekenaap) waarmee ik weer materialen kan gaan carven, in verschillende materialen! Dat is weer een uitbreiding van nieuwe materiaal van een specifiek proces. In deze cursus ben ik ook erg bezig geweest met het verbeteren van de carve tool: het masteren van een specifiek proces. De carve machine maakte mislukte kopieën van bestaande 2d als 3d objecten. Ik ben deze ‘afwijking’ van de machine gaan omarmen. Ik zag het als een machine die kon ‘glitchen’. Deze ontwikkeling van de carve machine zag ik als een mastering van een specifiek proces.
 
 
Het is dus een uitdaging om deze twee dingen te combineren: de oude klassieke vorm van carven, met een moderne techniek van vormgeven d.m.v coordinaten.
 
 
 
Ik heb altijd al een fascinatie gehad voor de het verwijderen van materiaal, waardoor een nieuwe vorm verschijnt. Daarvoor ben ik met de dremel aan de slag gegaan en later heb ik de dremel kunnen bevestigen aan mijn pantograaf.
 
  
 
==== Gebruikte materialen en tools ====
 
==== Gebruikte materialen en tools ====
Line 54: Line 51:
  
 
Later ging ik over naar een ander vorm. Ik liet de tekenaap een contour van een sphynx katje overnemen. Ook dit begon heel vreemd uit te zien.
 
Later ging ik over naar een ander vorm. Ik liet de tekenaap een contour van een sphynx katje overnemen. Ook dit begon heel vreemd uit te zien.
Ik was hier erg verbaasd over en ik begon deze 'kwaal' van de tekenaap te omarmen. Nu vond ik het tijd om 5 testen te maken voor met deze glitch tekenaap.
+
Ik was hier erg verbaasd over en ik begon deze 'kwaal' van de tekenaap te omarmen. Nu vond ik het tijd om een paar testen te maken voor met deze glitch tekenaap.
  
 
[[File:Proces_4.2.jpg]]
 
[[File:Proces_4.2.jpg]]
  
De Glitch tekenaap!  =
+
Hier zie je enkele testen met de glitch teken aap op gips. Ziet er lelijk uit op eerste gezicht.
 +
[[File:Proces_5.jpg]]
 +
 
 +
Een portret van Rushkin.
 +
Kijk eens wat er gebeurt als je de before en after beelden over elkaar heen legt..
 +
[[File:Rushkin_end_result.jpg]]
 +
 
 +
[[File:Hout_test.jpg]]
 +
 
 +
Carve test op hout. de pantograaf werd versteld in een andere stand en ging carven. Hierbij liet ik mijn gecontroleerde gedrag volledig los. De geometrische vorm werd uitgerekt
  
Voor donderdag laat ik naast dit proces ook een laatste project zie, die deze gekke glitch tekenaap heeft gemaakt.
+
[[File:Plastic_test.jpg]]
Het laatste project zal bestaan uit een portret van Rushkin of Morris. De afbeelding worden uit hout of foam gemaakt.
 
  
Wanneer het carve object klaar is, gaat er een laag inkt overheen om de carve afbeelding te kunnen drukken op papier (op het papier is het originele gezicht van Rushkin/Morris al afgebeeld).
+
[[File:Foam_test.jpg]]
Zo zie je 2 lagen over elkaar heen om een zo duidelijk mogelijk verschil te zien: eentje is de originele vorm, de andere is de nieuwe 'mislukte' vorm.
 
Net zoals aangegeven hierboven bij test 4 en 5: het vierkantje en de katten contour.
 
  
=  Statement 1: De carve tekenaap  =
+
[[File:Foam_test_2.jpg]]
  
Ik heb allerlei vormen van carven uitgeprobeerd: met de hand (mesje/beitel), met een hot wire cutter en met een dremel. Ik heb allerlei digitale technieken even links gelaten omdat ik eerst graag analoog aan de slag wilde gaan.
+
[[File:Hout_test2.jpg]]
De materialen waarop ik ben gaan carven zijn hout, foam, gips en zelfs voedsel (fruit). Op het gips object na zijn de rest van de test objecten licht. De gips is zwaar, maar zacht om op te bewerken. De bewerkte appel en sinaasappel zijn ook zacht. Het foam was stroef om met de dremel te bewerken maar met de hot wire cutter ging het soepel! Hout was ook erg gemakkelijk te bewerken. Ik heb me nog niet bezig gehouden met het conceptuele gedeelte ervan. Ik wilde mijn verstand op nul zetten en deze materialen bewerken.
 
  
Alleen het hand carven werd op een gegeven moment te vermoeiend en toen wilde ik toch gaan kijken of het mogelijk was om een machine te bouwen die dat werk zou kunnen overnemen. Ik ben in de digital lab gaan kijken welke apparaten er allemaal waren. Maar het was voor mij niet de bedoeling om een machine EXACT te kopiëren. Ik ben een tekenaap gaan realiseren in de houtwerkplaats en digital lab.
+
[[File:Laatste_test.jpg]]
Het proces van deze tekenaap vond ik erg interessant omdat ik in de houtwerkplaats en digital lab al meteen bezig was met hout carven (dremel, zagen, boren, schuren) om een apparaat te maken, die kan carven!
 
Naast de carve tool vond ik materialen als schuim en hout erg interessant om mee te werken omdat het carven erg makkelijk ging en dat mij enorme vrijheid gaf in het maken van objecten.
 
  
Mijn motief voor deze cursus is om een nieuwe carve machine te bouwen en deze te upgraden in loop der tijd. Op het begin was ik eerst gaan kijken welke machines er allemaal zijn en zelf gaan testen: ik ben gaan verkennen naar verschillende technieken en ben deze gaan uittesten; een uitbreiding van nieuwe tools van een specifiek proces. Dat heeft me inzicht gegeven in het maken van een eigen carve tool (tekenaap) waarmee ik weer materialen kan gaan carven, in verschillende materialen! Dat is weer een uitbreiding van nieuwe materiaal van een specifiek proces. In deze cursus ben ik ook erg bezig geweest met het verbeteren van de carve tool: het masteren van een specifiek proces. De carve machine maakte mislukte kopieën van bestaande 2d als 3d objecten. Ik ben deze ‘afwijking’ van de machine gaan omarmen. Ik zag het als een machine die kon ‘glitchen’. Deze ontwikkeling van de carve machine zag ik als een mastering van een specifiek proces.
 
  
= Statement 2: Imperfectie is ook perfectie =
+
= Statement =
  
 
De betekenis achter de glitch tekenaap carve machine is het maken van mislukte kopieën (glitches) van een bestaand 2d of 3d object. De glitch tekenaap is te vergelijken met een frees of een dremel. Enig verschil met de tekenaap en de frees/dremel is dat de tekenaap ongecontroleerde lijnen en punten zet, terwijl de frees/dremel juist wel gecontroleerd werkt en strakke lijnen zet.
 
De betekenis achter de glitch tekenaap carve machine is het maken van mislukte kopieën (glitches) van een bestaand 2d of 3d object. De glitch tekenaap is te vergelijken met een frees of een dremel. Enig verschil met de tekenaap en de frees/dremel is dat de tekenaap ongecontroleerde lijnen en punten zet, terwijl de frees/dremel juist wel gecontroleerd werkt en strakke lijnen zet.
De context achter de glitch tekenaap is dat hij ongecontroleerd, inconsequent, lelijke kopieën maakt. Het wijkt ontzettend af van de gewone frees/dremel zoals wij hem kennen in de digital lab werkplaats. En dat maakt de machine zo uniek. Omdat hij niet gecontroleerd alle coördinaten netjes uitwerkt wat elk apparaat juist zou moeten doen.
+
De context achter de glitch tekenaap is dat hij ongecontroleerd, inconsequent, lelijke vormen maakt. Nou bestaat de tekenaap al maar wat deze glitch tekenaap uniek (en zijn hiermee zijn identiteit laat zien) maakt is dat hij ipv echt kopiëren, totaal nieuwe vorm maakt. Het apparaat wijkt ontzettend af van de gewone frees/dremel zoals wij hem kennen in de digital lab werkplaats. En dat maakt de machine zo uniek. Omdat hij niet gecontroleerd alle coördinaten netjes uitwerkt wat elk apparaat juist zou moeten doen.
 
De glitch tekenaap tool kan ik relateren aan het verhaal in het Making is Connecting boek.
 
De glitch tekenaap tool kan ik relateren aan het verhaal in het Making is Connecting boek.
  
De tekenaap maakte een impact op mijn practice, omdat ik erg verbonden voelde met deze tool. Een eigen machine, waarmee ik eigen dingen kan gaan carven. Dit gebonden met het ‘glitchen’, waar ik toch erg verbaasd over was, leidde tot grappige, interessante eindresultaten.
+
De tekenaap maakte een impact op mijn practice, omdat ik erg verbonden voelde met deze tool. Een eigen machine, waarmee ik eigen dingen kan gaan carven. Dit gebonden met het ‘glitchen’, waar ik toch erg verbaasd over was, leidde tot interessante eindresultaten. Ik was verrast over de eindresultaten want naar mijn verwachting was de pantograaf exacter in uitvoering dan in werkelijkheid bleek.
Normaal streef ik naar gecontroleerd werk, strakke lijnen, perfecte vormen, alles in verhouding. Maar later heb toen ik in kunnen zien hoe dat verprutsen van bestaande objecten heel interessant was en het weer kon leiden naar een verbetering van de carve machine. Er werden nieuwe objecten uit gemaakt!
+
Normaal streef ik naar gecontroleerd werk, strakke lijnen, perfecte vormen, alles in verhouding. Maar later heb toen in kunnen zien hoe dat verprutsen van bestaande objecten heel interessant was en het weer kon leiden naar een verbetering van de carve machine. De pantograaf heeft nieuwe objecten gemaakt gedurende het proces wat resulteerde in een eindresultaat.
Ik ben het mislukte aspect van de carve machine erg gaan omarmen en dit is een apparaat en techniek die ik graag zou willen toepassen voor in mijn toekomstige projecten.
+
Ik ben het aspect waar ik geen controle over had, van de carve machine gaan omarmen waardoor de pantograaf als machine met zijn uitvoering een onderdeel is wat ik graag zou willen toepassen in mijn toekomstige projecten.
 +
 
 +
Kortom: Ik probeer me meer los te laten door controle weg te geven. Alles wat een beeld controleert, wat het beeld maakt, die controle wordt verwijderd wanneer ik met deze pantograaf werk. Niet alleen voor mij maar ook in het proces probeer ik de controle te doorbreken.
 +
Controle is niet altijd beter want ik vind dat er geen ruimte dan is voor toevalligheden. In plaats van leren van iemand anders proces kan ik dan van mijn eigen proces leren: door te maken! Om mijn antwoord te vinden moet ik maken, door controle weg te geven als het ware. Daardoor kan ik mezelf ook uitdagen. In dit proces heb ik geleerd dat ik nieuwe dingen kan maken (deze ongecontroleerde werken zou ik nooit eerder kunnen maken, dankzij deze cursus heb ik de omslag gemaakt)
 +
 
 +
= Why I make =
 +
 
 +
De rol die de tekenaap heeft gespeeld in de geschiedenis is groot en heeft tot inspiratie gezorgd voor andere opkomende gereedschappen en machines. De eerste pantograaf werd in 1603 door Christoph Scheiner uitgevonden. Maar hij schreef pas 27 jaar later over zijn uitvinding, in Pantographice. De tekenaap was toen onmisbaar voor ontwerpers, architecten en beeldende kunstenaars.
 +
Vanaf de 19e eeuw hebben verschillende graveermachines later deze werkwijze overgenomen.
 +
De waarde van de tekenaap is dat ie nauwkeurig werkt, je kan hem met de hand besturen en de vormen die de tekenaap kan namaken zijn ongelimiteerd.
 +
Nou bestaat de tekenaap al maar wat deze nieuwe glitch tekenaap uniek (en zijn hiermee zijn identiteit laat zien) maakt is dat hij naast bestaande vormen namaken, totaal nieuwe vormen maakt!
  
Carven is overal, in gebouwen, schilderlijsten, standbeelden, meubilair. De geschiedenis heeft ons geleerd dat deze techniek erg van belang is. En in arts & crafts is deze techniek onmisbaar. Maar het is vooral belangrijk wat je maakt en waarom. Voor mij hoeft carven niet perfect te gaan. Het kan het proces een hele andere kant laten zien zonder dat je het had zien aankomen. Mislukt carven werkt heel verassend en ik weet nooit wat voor vormen er gerealiseerd zullen worden met mijn tekenaap. Een lijntje hoeft niet strak en perfect gekopieert te worden door deze tekenaap. Maar er zal een nieuwe lijn vorm uitkomen. Ik zeg het maar zo: imperfectie is ook perfectie.
+
Carven is overal, in gebouwen, schilderlijsten, standbeelden, meubilair. De geschiedenis heeft ons geleerd dat deze techniek erg van belang is. En in arts & crafts is deze techniek onmisbaar. Maar het is vooral belangrijk wat je maakt en waarom. Voor mij hoeft carven niet perfect te gaan. Het kan het proces een hele andere kant laten zien zonder dat je het had zien aankomen. Ongecontroleerd carven werkt heel verassend en ik weet nooit wat voor vormen er gerealiseerd zullen worden met mijn tekenaap. Voor het proces werkte ik met geometrische vormen. Vormen die gecontroleerd waren en liet de pantograaf deze overtekenen naar ongecontroleerde vormen. Hierbij stelde ik de vormen open aan de inval/toeval van de ongecontroleerde pantograaf. Een lijntje hoeft niet strak en perfect gekopieerd te worden door deze tekenaap. Maar er zal een nieuwe lijn vorm uitkomen. Voor de pantograaf, als historisch machine, heb ik een nieuw doel gevonden. Hierbij wilde ik het craften verbinden met het industriële aspect, zoals deze pantograaf. Ik wil mensen hiermee laten twijfelen of een pantograaf nou echt een machine moet zijn die vormen exact na kopieert (gecontroleerd dus), maar misschien ook totaal het tegenovergestelde kan doen. Ik zeg het maar zo: imperfectie is ook perfectie.
  
  

Latest revision as of 09:24, 26 May 2015

Headers:

GSL

Wood Carving

Proces

Ik heb allerlei vormen van carven uitgeprobeerd: met de hand (mesje/beitel), met een hot wire cutter en met een dremel. Ik heb allerlei digitale technieken even links gelaten omdat ik eerst graag analoog aan de slag wilde gaan. De materialen waarop ik ben gaan carven zijn hout, foam, gips en zelfs voedsel (fruit). Op het gips object na zijn de rest van de test objecten licht. De gips is zwaar, maar zacht om op te bewerken. De bewerkte appel en sinaasappel zijn ook zacht. Het foam was stroef om met de dremel te bewerken maar met de hot wire cutter ging het soepel! Hout was ook erg gemakkelijk te bewerken. Ik heb me nog niet bezig gehouden met het conceptuele gedeelte ervan. Ik wilde mijn verstand op nul zetten en deze materialen bewerken.

Alleen het hand carven werd op een gegeven moment te vermoeiend en toen wilde ik toch gaan kijken of het mogelijk was om een machine te bouwen die dat werk zou kunnen overnemen. Ik ben in de digital lab gaan kijken welke apparaten er allemaal waren. Maar het was voor mij niet de bedoeling om een machine EXACT te kopiëren. Ik ben een tekenaap gaan realiseren in de houtwerkplaats en digital lab. Het proces van deze tekenaap vond ik erg interessant omdat ik in de houtwerkplaats en digital lab al meteen bezig was met hout carven (dremel, zagen, boren, schuren) om een apparaat te maken, die kan carven! Naast de carve tool vond ik materialen als schuim en hout erg interessant om mee te werken omdat het carven erg makkelijk ging en dat mij enorme vrijheid gaf in het maken van objecten.

Mijn motief voor deze cursus is om een nieuwe carve machine te bouwen en deze te upgraden in loop der tijd. Op het begin was ik eerst gaan kijken welke machines er allemaal zijn en zelf gaan testen: ik ben gaan verkennen naar verschillende technieken en ben deze gaan uittesten; een uitbreiding van nieuwe tools van een specifiek proces. Dat heeft me inzicht gegeven in het maken van een eigen carve tool (tekenaap) waarmee ik weer materialen kan gaan carven, in verschillende materialen! Dat is weer een uitbreiding van nieuwe materiaal van een specifiek proces. In deze cursus ben ik ook erg bezig geweest met het verbeteren van de carve tool: het masteren van een specifiek proces. De carve machine maakte mislukte kopieën van bestaande 2d als 3d objecten. Ik ben deze ‘afwijking’ van de machine gaan omarmen. Ik zag het als een machine die kon ‘glitchen’. Deze ontwikkeling van de carve machine zag ik als een mastering van een specifiek proces.

Gebruikte materialen en tools

- hot wire cutter - dremel - pantograaf - hout - schuim - gips - fruit

Test 1 en 2: Hand carving

Ik ben gaan kijken welke carve technieken er allemaal zijn. Zo heb ik het een en ander uitgeprobeerd: met de hand (mesje/scherpe pen) en een hot wire cutter.

Ik heb allerlei digitale technieken even links gelaten omdat ik eerst graag analoog aan de slag wilde gaan.

De materialen waarop ik ben gaan carven zijn hout, foam en zelfs voedsel (fruit).

Proces 1.jpg

Test 3: Dremel

Zo heb ik ook de dremel uit geprobeerd en ben ik op een ander materiaal gaan werken. Namelijk gips. Zo heb ik een bestaande tekening van een uil overgetekend op het gips. Ik merkte dat ik er makkelijk controle over had.

Proces 3.jpg


Creating my own carve machine

Het hand carven werd op een gegeven moment te vermoeiend en toen wilde ik toch gaan kijken of het mogelijk was om een machine te bouwen die dat werk zou kunnen overnemen. Toen ontstond de tekenaap. Een apparaat die een bestaand object 2d als 3d kan kopieren.

Proces 2.jpg

Test 4 en 5: Carve machine test

Als eerst liet ik de tekenaap wat simpele vormen overtrekken. Maar dan gebeurt er iets wat ik niet zag aankomen. De tekenaap begon hier en daar uit te schieten, lijnen werden niet strak getrokken, vormen klopten voor geen meter. De kopietjes lijken ineens helemaal uit verhouding. Ik kon dit vergelijken met een glitch, iets wat compleet fout is gegaan in het vormgeef proces.

Proces 4.1.jpg

Later ging ik over naar een ander vorm. Ik liet de tekenaap een contour van een sphynx katje overnemen. Ook dit begon heel vreemd uit te zien. Ik was hier erg verbaasd over en ik begon deze 'kwaal' van de tekenaap te omarmen. Nu vond ik het tijd om een paar testen te maken voor met deze glitch tekenaap.

Proces 4.2.jpg

Hier zie je enkele testen met de glitch teken aap op gips. Ziet er lelijk uit op eerste gezicht. Proces 5.jpg

Een portret van Rushkin. Kijk eens wat er gebeurt als je de before en after beelden over elkaar heen legt.. Rushkin end result.jpg

Hout test.jpg

Carve test op hout. de pantograaf werd versteld in een andere stand en ging carven. Hierbij liet ik mijn gecontroleerde gedrag volledig los. De geometrische vorm werd uitgerekt

Plastic test.jpg

Foam test.jpg

Foam test 2.jpg

Hout test2.jpg

Laatste test.jpg


Statement

De betekenis achter de glitch tekenaap carve machine is het maken van mislukte kopieën (glitches) van een bestaand 2d of 3d object. De glitch tekenaap is te vergelijken met een frees of een dremel. Enig verschil met de tekenaap en de frees/dremel is dat de tekenaap ongecontroleerde lijnen en punten zet, terwijl de frees/dremel juist wel gecontroleerd werkt en strakke lijnen zet. De context achter de glitch tekenaap is dat hij ongecontroleerd, inconsequent, lelijke vormen maakt. Nou bestaat de tekenaap al maar wat deze glitch tekenaap uniek (en zijn hiermee zijn identiteit laat zien) maakt is dat hij ipv echt kopiëren, totaal nieuwe vorm maakt. Het apparaat wijkt ontzettend af van de gewone frees/dremel zoals wij hem kennen in de digital lab werkplaats. En dat maakt de machine zo uniek. Omdat hij niet gecontroleerd alle coördinaten netjes uitwerkt wat elk apparaat juist zou moeten doen. De glitch tekenaap tool kan ik relateren aan het verhaal in het Making is Connecting boek.

De tekenaap maakte een impact op mijn practice, omdat ik erg verbonden voelde met deze tool. Een eigen machine, waarmee ik eigen dingen kan gaan carven. Dit gebonden met het ‘glitchen’, waar ik toch erg verbaasd over was, leidde tot interessante eindresultaten. Ik was verrast over de eindresultaten want naar mijn verwachting was de pantograaf exacter in uitvoering dan in werkelijkheid bleek. Normaal streef ik naar gecontroleerd werk, strakke lijnen, perfecte vormen, alles in verhouding. Maar later heb toen in kunnen zien hoe dat verprutsen van bestaande objecten heel interessant was en het weer kon leiden naar een verbetering van de carve machine. De pantograaf heeft nieuwe objecten gemaakt gedurende het proces wat resulteerde in een eindresultaat. Ik ben het aspect waar ik geen controle over had, van de carve machine gaan omarmen waardoor de pantograaf als machine met zijn uitvoering een onderdeel is wat ik graag zou willen toepassen in mijn toekomstige projecten.

Kortom: Ik probeer me meer los te laten door controle weg te geven. Alles wat een beeld controleert, wat het beeld maakt, die controle wordt verwijderd wanneer ik met deze pantograaf werk. Niet alleen voor mij maar ook in het proces probeer ik de controle te doorbreken. Controle is niet altijd beter want ik vind dat er geen ruimte dan is voor toevalligheden. In plaats van leren van iemand anders proces kan ik dan van mijn eigen proces leren: door te maken! Om mijn antwoord te vinden moet ik maken, door controle weg te geven als het ware. Daardoor kan ik mezelf ook uitdagen. In dit proces heb ik geleerd dat ik nieuwe dingen kan maken (deze ongecontroleerde werken zou ik nooit eerder kunnen maken, dankzij deze cursus heb ik de omslag gemaakt)

Why I make

De rol die de tekenaap heeft gespeeld in de geschiedenis is groot en heeft tot inspiratie gezorgd voor andere opkomende gereedschappen en machines. De eerste pantograaf werd in 1603 door Christoph Scheiner uitgevonden. Maar hij schreef pas 27 jaar later over zijn uitvinding, in Pantographice. De tekenaap was toen onmisbaar voor ontwerpers, architecten en beeldende kunstenaars. Vanaf de 19e eeuw hebben verschillende graveermachines later deze werkwijze overgenomen. De waarde van de tekenaap is dat ie nauwkeurig werkt, je kan hem met de hand besturen en de vormen die de tekenaap kan namaken zijn ongelimiteerd. Nou bestaat de tekenaap al maar wat deze nieuwe glitch tekenaap uniek (en zijn hiermee zijn identiteit laat zien) maakt is dat hij naast bestaande vormen namaken, totaal nieuwe vormen maakt!

Carven is overal, in gebouwen, schilderlijsten, standbeelden, meubilair. De geschiedenis heeft ons geleerd dat deze techniek erg van belang is. En in arts & crafts is deze techniek onmisbaar. Maar het is vooral belangrijk wat je maakt en waarom. Voor mij hoeft carven niet perfect te gaan. Het kan het proces een hele andere kant laten zien zonder dat je het had zien aankomen. Ongecontroleerd carven werkt heel verassend en ik weet nooit wat voor vormen er gerealiseerd zullen worden met mijn tekenaap. Voor het proces werkte ik met geometrische vormen. Vormen die gecontroleerd waren en liet de pantograaf deze overtekenen naar ongecontroleerde vormen. Hierbij stelde ik de vormen open aan de inval/toeval van de ongecontroleerde pantograaf. Een lijntje hoeft niet strak en perfect gekopieerd te worden door deze tekenaap. Maar er zal een nieuwe lijn vorm uitkomen. Voor de pantograaf, als historisch machine, heb ik een nieuw doel gevonden. Hierbij wilde ik het craften verbinden met het industriële aspect, zoals deze pantograaf. Ik wil mensen hiermee laten twijfelen of een pantograaf nou echt een machine moet zijn die vormen exact na kopieert (gecontroleerd dus), maar misschien ook totaal het tegenovergestelde kan doen. Ik zeg het maar zo: imperfectie is ook perfectie.


/Notesnotesnotes

http://opensource.wdka.nl/wiki/Making_is_connecting_2015


giphy.gif