Difference between revisions of "User:Ilja.sofia/graduation"

From DigitalCraft_Wiki
Jump to navigation Jump to search
m
Line 11: Line 11:
 
==Propaganda in een hypermediaal tijdperk==
 
==Propaganda in een hypermediaal tijdperk==
  
Tot de uitvinding van de radio bleef propaganda millenia lang zo'n beetje hetzelfde. Monumenten, toespraken en het gebruik van geprinte media waren de gebruikelijke vormen waarin gepropageerd werd. Echter, synchroon met de technologische veranderingen in de 20ste eeuw, heeft propaganda ook een grote transformatie ondergaan. De radio, die Lenin "a newspaper without paper, and without boundaries" noemde, en vooral het bewegend beeld gaven propaganda een veel groter bereik.
+
'''pro·pa·gan·da (de; v(m))'''
 +
<br>''1 alles wat wordt gedaan om aanhangers te winnen''
 +
 
 +
Tot de uitvinding van de radio bleef propaganda millenia lang zo'n beetje hetzelfde. Monumenten, toespraken en het gebruik van geprinte media waren de gebruikelijke vormen waarin gepropageerd werd. Echter, synchroon met de technologische veranderingen in de 20ste eeuw, heeft propaganda ook een grote transformatie ondergaan. De radio, die Lenin "a newspaper without paper, and without boundaries" noemde, en vooral het bewegend beeld gaven propaganda een groter bereik.
 +
 
 +
Maar de opkomst van het internet heeft pas echt voor een gigantische verandering gezorgd. Het internet is een bodemloze put van informatie dat bijna niet te controleren valt. Iedereen heeft het, ontarmt het en gebruikt het voor het verspreiden en het promoten van informatie. In die zin zijn wij allemaal propagandisten geworden. Met name Social Media heeft gezorgd dat het meer gedemocratiseerd is geworden. Eigenlijk propageren wij elke dag wanneer wij een mening op Facebook of Twitter posten. Dit hebben niet alleen bedrijven ontdekt, die steeds actiever zijn op sociale media, maar ook extreme groeperingen als IS of het Israeli Defence Force. Hoeveel macht sociale media hebben bleek wel in 2011 toen in Egypte protesten uitbraken tegen het regime van Mubarak, dit werd ook weleens de Facebook Revolutie genoemd. Door social media lukte het de protesterende Egyptenaren om de buitenwereld bij hun binnenlandse politiek te betrekken en daarmee uiteindelijk de steun te krijgen die zij nodig hadden om Mubarak te verdrijven. Wael Ghonim, het brein achter deze revolutie, was hoofd marketing bij Google (de absolute wereldmacht in manipulatie en het overhalen van het onderbewustzijn om tot bepaalde acties over te gaan). Het leek een spontane revolutie maar niks is minder waar, dit was hartstikke geregisseerd en meesterlijk getimed. Hij wist hoe hij social media in moest zetten. Hij wist het te bespelen. En wij, social media retweeters en likers, deden de rest.
 +
 
 +
Er wordt dus behoorlijk geïnvesteerd in onze mening. Er wordt gerekend op onze participatie. We worden bespeeld met beelden, die vaak gemanipuleerd zijn. Kindsoldaten. Kindermoorden. Brainwashing. Indoctrinatie. Verspreiding van haat. Maar vooral de ontering van hun dode lichamen. We liken en retweeten ze de wereld in. Als wapen. Als gereedschap. Dat maakt ons partij. En medeschuldig aan vergelding. Wij houden de propagandamachine immers draaiend. We geven het de kracht die het zonder ons niet zou hebben. Door ons wordt de oorlog tussen de Palestijnen en de Israëliers grotendeels via de social media uitgevochten. Toen beelden van onthoofdingen door IS op social media begonnen te circuleren was de verontwaardiging zo groot dat de beelden binnen no time de hele wereld over waren. Wij liken en retweeten. Massaal.  
  
 
===IS===
 
===IS===

Revision as of 15:34, 12 March 2015

GRADUATION

Mcluhan.png

Propaganda in een hypermediaal tijdperk

pro·pa·gan·da (de; v(m))
1 alles wat wordt gedaan om aanhangers te winnen

Tot de uitvinding van de radio bleef propaganda millenia lang zo'n beetje hetzelfde. Monumenten, toespraken en het gebruik van geprinte media waren de gebruikelijke vormen waarin gepropageerd werd. Echter, synchroon met de technologische veranderingen in de 20ste eeuw, heeft propaganda ook een grote transformatie ondergaan. De radio, die Lenin "a newspaper without paper, and without boundaries" noemde, en vooral het bewegend beeld gaven propaganda een groter bereik.

Maar de opkomst van het internet heeft pas echt voor een gigantische verandering gezorgd. Het internet is een bodemloze put van informatie dat bijna niet te controleren valt. Iedereen heeft het, ontarmt het en gebruikt het voor het verspreiden en het promoten van informatie. In die zin zijn wij allemaal propagandisten geworden. Met name Social Media heeft gezorgd dat het meer gedemocratiseerd is geworden. Eigenlijk propageren wij elke dag wanneer wij een mening op Facebook of Twitter posten. Dit hebben niet alleen bedrijven ontdekt, die steeds actiever zijn op sociale media, maar ook extreme groeperingen als IS of het Israeli Defence Force. Hoeveel macht sociale media hebben bleek wel in 2011 toen in Egypte protesten uitbraken tegen het regime van Mubarak, dit werd ook weleens de Facebook Revolutie genoemd. Door social media lukte het de protesterende Egyptenaren om de buitenwereld bij hun binnenlandse politiek te betrekken en daarmee uiteindelijk de steun te krijgen die zij nodig hadden om Mubarak te verdrijven. Wael Ghonim, het brein achter deze revolutie, was hoofd marketing bij Google (de absolute wereldmacht in manipulatie en het overhalen van het onderbewustzijn om tot bepaalde acties over te gaan). Het leek een spontane revolutie maar niks is minder waar, dit was hartstikke geregisseerd en meesterlijk getimed. Hij wist hoe hij social media in moest zetten. Hij wist het te bespelen. En wij, social media retweeters en likers, deden de rest.

Er wordt dus behoorlijk geïnvesteerd in onze mening. Er wordt gerekend op onze participatie. We worden bespeeld met beelden, die vaak gemanipuleerd zijn. Kindsoldaten. Kindermoorden. Brainwashing. Indoctrinatie. Verspreiding van haat. Maar vooral de ontering van hun dode lichamen. We liken en retweeten ze de wereld in. Als wapen. Als gereedschap. Dat maakt ons partij. En medeschuldig aan vergelding. Wij houden de propagandamachine immers draaiend. We geven het de kracht die het zonder ons niet zou hebben. Door ons wordt de oorlog tussen de Palestijnen en de Israëliers grotendeels via de social media uitgevochten. Toen beelden van onthoofdingen door IS op social media begonnen te circuleren was de verontwaardiging zo groot dat de beelden binnen no time de hele wereld over waren. Wij liken en retweeten. Massaal.

IS

Test

IDF

Test