User:Ilja.sofia/graduation

From DigitalCraft_Wiki
Jump to navigation Jump to search

Warning: graphic

GRADUATION

Mcluhan.png

Propaganda in een hypermediaal tijdperk

pro·pa·gan·da (de; v(m))
1 alles wat wordt gedaan om aanhangers te winnen

Tot de uitvinding van de radio bleef propaganda millenia lang zo'n beetje hetzelfde. Monumenten, toespraken en het gebruik van geprinte media waren de gebruikelijke vormen waarin gepropageerd werd. Echter, synchroon met de technologische veranderingen in de 20ste eeuw, heeft propaganda ook een grote transformatie ondergaan. De radio, die Lenin "a newspaper without paper, and without boundaries" noemde, en vooral het bewegend beeld gaven propaganda een groter bereik.

Maar de opkomst van het internet heeft pas echt voor een gigantische verandering gezorgd. Het internet is een bodemloze put van informatie dat bijna niet te controleren valt. Iedereen heeft het, omarmt het en gebruikt het voor het verspreiden en het promoten van informatie. In die zin zijn wij allemaal propagandisten geworden. Met name Social Media heeft gezorgd dat het meer gedemocratiseerd is geworden. Eigenlijk propageren wij elke dag wanneer wij een mening op Facebook of Twitter posten. Dit hebben niet alleen bedrijven ontdekt, die steeds actiever zijn op sociale media, maar ook extreme groeperingen als IS of het Israeli Defence Force.

Hoeveel macht sociale media hebben bleek wel in 2011 toen in Egypte protesten uitbraken tegen het regime van Mubarak, dit werd ook weleens de Facebook Revolutie genoemd. Door social media lukte het de protesterende Egyptenaren om de buitenwereld bij hun binnenlandse politiek te betrekken en daarmee uiteindelijk de steun te krijgen die zij nodig hadden om Mubarak te verdrijven. Wael Ghonim, het brein achter deze revolutie, was hoofd marketing bij Google (de absolute wereldmacht in manipulatie en het overhalen van het onderbewustzijn om tot bepaalde acties over te gaan). Het leek een spontane revolutie maar niks is minder waar, dit was hartstikke geregisseerd en meesterlijk getimed. Hij wist hoe hij social media in moest zetten. Hij wist het te bespelen. En wij, social media retweeters en likers, deden de rest.

Er wordt gerekend op onze participatie en onze mening. We worden bespeeld met beelden, die vaak gemanipuleerd zijn. Kindsoldaten. Kindermoorden. Brainwashing. Indoctrinatie. Verspreiding van haat. Maar vooral de ontering van hun dode lichamen. We liken en retweeten ze de wereld in. Dat maakt ons partij en medeschuldig aan vergelding. Wij houden de propagandamachine draaiend. We geven het de kracht die het zonder ons niet zou hebben. Door ons wordt de oorlog tussen de Palestijnen en de Israëliers grotendeels via de social media uitgevochten. Toen beelden van onthoofdingen door IS op social media begonnen te circuleren was de verontwaardiging zo groot dat de beelden binnen no time de hele wereld over waren. Wij liken en retweeten. Massaal.

IS

Video1.jpg

Video2.jpg Video3.jpg

Facebook.jpg

Japan.jpg

"A message to the government of Japan."

De kwaliteit van de IS videos is bizar goed, het is geregisseerd en er lijkt wel een heel script voor te zijn geschreven.
Compositie, beeld, alles klopt. Hier werken afgestudeerde filmmakers aan.

De gevangenen krijgen te horen dat ze alleen een film opnemen om hun regering bang te maken. Daarom lijken ze zo kalm. Pas na de zoveelste repetitie snijden ze toch echt de hals door. Is dit om machtiger over te komen? Ook gaven ze de gevangenen Arabische namen, dit maakte de gevangenen rustiger omdat ze het gevoel hadden er bij te horen.

Nos.png

Zo stelde de voormalige IS-strijder Saleh naar eigen zeggen gijzelaars gerust, vlak voordat ze onthoofd werden. 
Hij besloot te vluchten en vertelt nu vanuit Turkije aan Sky News over zijn periode bij Islamitische Staat. 
Saleh had binnen IS de taak gijzelaars kalm te houden wanneer er onthoofdingsvideo's werden gemaakt. 
Hij vertelt dat er vooraf veel werd 'geoefend'. Daarbij moesten de slachtoffers steeds opnieuw door hun knieën zakken. 
Op het moment dat de executie echt plaatsvond, zag de gijzelaar dit niet aankomen: het was toch weer een repetitie.

klik voor interview

IDF

Israel Defence Force - Twitter

Boko Haram

Boko.png

Boko2.png


Boek

Één ding is zeker: mijn onderzoek ga ik uitbrengen in een boek. Hier inspiratie.

Bindwijze

CONTACT BIND.jpeg

Formaat

CONTACT FORMAT 1.jpeg

CONTACT FORMAT 2.jpeg

CONTACT FORMAT 3.jpg

Papier

CONTACT PAPIER 1.jpg

CONTACT PAPIER 2.jpg


Concepten

Hier wat inspiratiebeelden, eerste ideeën en schetsen.

IMG 19185.png

Gilles de Brock - The New Public Space

- posters gegenereerd met data van de IS twitter accounts oid

Textscape.jpg

Hongtao Zhou - Textscape

- 3D geprinte data visualisaties - meest getwitterde woorden hoog

Carpet.jpg Carpet2.jpg

Faig Ahmed - Carpets

- Data social media accounts -> vloerkleed (oosters, propaganda visualiseren)

Knittedradio.png

Knittedradio2.jpg

Knittedradio1.jpg

Ebru Umrak - Knitted Radio

Gunpowder.png

Sound Poster 3.0 - gezeefdrukt met gunpowder

Bannedbooks.png

Bannedbooks1.png

Splindletop Design - Banned Books Poster

Iets met thermisch papier - licht - vuur