Difference between revisions of "User:Koen van Geel"

From DigitalCraft_Wiki
Jump to navigation Jump to search
Line 1: Line 1:
[[/Theorie| Theorie]]
 
  
[['''Statement''']]
 
Het is bijna oneerlijk een fascinatie te hebben opgebouwd voor drukwerk als grafisch ontwerper. Zodra je je creativiteit als ontwerper inzet voor het maken van drukwerk word dit al snel een domper. Zowel in het budget als in bereikbaarheid buigt het papier neer voor de digitale cultuur. Klanten willen hip zijn,  ze willen een fancy cover foto voor hun Facebook pagina, of een fancy filmpje. Begrijpelijk, aangezien ‘‘de digitale wereld’’ erg veel kansen bied. Toch is het moeilijk je hier volledig aan over te geven als ontwerper. Zelf geef ik de strijd nog niet op, dan maar een tussenweg. De leesbaarheid, de tast, de ruimtelijkheid en puurheid van papier blijft voor mij zijn waarde behouden. Natuurlijk moet ook ik me overgeven aan de digitale cultuur en begin ook ik steeds meer zijn charme te zien, maar de focus ligt nog erg verspreidt.
 
  
Wat mij betreft zijn er drie stappen in het proces voor dat je de digitale cultuur kunt omarmen:
 
  
Je hebt de pure drukwerk cultuur, de ambacht. Het analoog schetsen en uitwerken van je ontwerp. Ook het drukken is puur analoog en ambachtelijk. Lino snede is hier een goed voorbeeld van. De persoonlijke tast van de lino druk vind ik een mooi voorbeeld van de analoge cultuur, waar het digitale niet aan mee snoept. Ieder foutje en randje bij lino blijf je zien en gebruik je in zijn voordeel.  Het stappenplan van de lino snede vind ik erg interessant omdat dit voor mij een duidelijk definitie is van ‘‘ambacht’’  Om te beginnen de zeer oude techniek van het uitkerven, daarna inrollen met verf waarna je je creatie onder de oude drukpers plaatst en met eigen kracht op papier drukt. Deze handelingen blijven voor mij waarde genereren.  
+
[[File:Printing and drawing group.jpg|200px|thumb|left|research]] [[/Theorie| Theorie]]
  
De tweede stap is waar ik mezelf voornamelijk op focus, dit is het digitaal ontwerpen voor tastbaar drukwerk, of het analoog ontwerpen en digitaal printen of fotograferen van je ontwerp. Ook het maken van bijv. een tekenmachine net als Indianen in Antwerpen , is voor mij een onderdeel van deze stap. Je programmeert en ontwerp iets digitaal om daarna uit te laten tekenen, het is tastbaar. Dit is wat ik als grafisch ontwerper erg waardeer omdat ik graag iets digitaal ontwerp wat later tastbaar word.
 
  
Stap drie zijn de puur digitale platformen. Ontwerpen voor social media, het ontwerpen van een website, banners, blogs, video, animatie etz. Ik merk dat ik steeds dichter naar deze stap toe kruip, maar het nog niet volledig kan omhelzen. Daarvoor ben ik nog te veel gefascineerd door stap een en twee.
 
 
Het blijven hanteren en ontwerpen voor de eerste 2 stappen vallen bij mij denk ik onder het gezegde, uitstellen van  executie . Laat mij maar lekker uitstellen dan. Ik blijf  lekker in het drukwerk geloven. Zo is mijn huisgenoot bezig geweest met een experiment, om met een boormachine met daaraan een systeem om kwasten en potloden in te klikken,  op deze manier effecten uit adobe illustrator na te bootsen. Dit is het omgekeerde proces als waar we momenteel inzitten. Al het analoge word digitaal toegepast en nagebootst, dat word tenminste geprobeerd. Het omdraaien van deze rollen fascineert mij en daarom heb ik hem geholpen met wat experimenten. De drang om de rollen van digitale en analoge technieken om te draaien bewijst toch een bepaalde eigenwijsheid.
 
 
Om terug te komen op de lino, de kwaliteit die voor mij ontbreekt vanuit de lino, wat je bij stap 3 wel hebt, is de mobiliteit, het gemak om overal te kunnen experimenteren. Door de lino van een wat eenvoudiger en DIY. perspectief te bekijken, is mij de aardappelstempel in het oog gekomen. De eenvoud van de aardappel (die overal verkrijgbaar is) , en de draagbaarheid en bewerkelijkheid  vind ik erg aantrekkelijk. Natuurlijk worden aardappel nu al op voornamelijk amateur niveau gebruikt voor een soort voor het maken van stempels. Wat mij blijft verbazen is dat de aardappel stempel altijd op het zelfde niveau is blijven hangen, en niet naar een hoger niveau is getild zodat het aantrekkelijker word voor ontwerpers. Zoals in Making is Connecting word geschreven over de rol van amateurs en ontwerpers als het gaat om het creëren van dingen, val het mij op dat in het geval van de aardappel stempel nooit een bepaalde botsing is ontstaan.
 
 
De aantrekking kracht van de eenvoud lijkt mij kansen te bieden voor een hoger niveau. Voor een eenvoudige goedkope druk techniek waarmee makkelijk geëxperimenteerd kan worden. Dus ben ik dit gaan doen. Kleine testjes in verschillende omstandigheden. Hoe reageert de structuur en het effect van de aardappel op bijv. aantal dagen droogtijd. Veranderen de omstandigheden in de zon of in het donker, koud of warm. Ook ben ik onderzoek gaan doen naar verschillende soorten aardappels, Voornamelijk kruimig en vast kokend, de meest voorkomende aardappels. Er is duidelijk verschil wat betreft droogtijd structuur en behoud van de aardappel. Na 6 dagen is de aardappel niet meer bruikbaar, hij is vergaan. Hier werd ik letterlijk geconfronteerd met het vergaan van de print techniek. Mijn aardappel is niet meer bruikbaar omdat hij vergaan is. Zeer symbolisch voor mijn project is het vergaan van de aardappel, ik wil juist niet toegeven aan het vergaan dan de druktechniek, en toch gebeurd het. Juist brengt het vergaan van de aardappel iets unieks met zich mee, het effect en vorm verandert, de structuur word grover. Hoe langer je der aardappel gebruikt hoe verder je ontwerp verandert. Om van stap een waar ik nu in verkeer met mijn aardappels, naar stap 2 te gaan heb ik een manier nodig om een digitaal ontwerp toe te passen op de aardappels. Mijn oplossing is de lasercutter, waarbij ik bijv. een digitaal ontworpen ontwerp kan graveren of stansen in de aardappels. Na lang onderzoek slaag ik erin de juiste instellingen te vinden en kan gaan drukken en verbeteren. Toch wil ik een uiting vinden waar ik mijn aardappels op kan toepassen. Wat voor mij een uiting is, een communicatie middel die niet te vervangen is in een digitale toepassing is de ansichtkaart. Het is te persoonlijk om digitaal toe te passen. Een ansicht kaart moet je in je handen kunnen houden en moeten voelen, het is een boodschap die je persoonlijk wilt afgeven of opsturen. Je herinnert iemand eraan dat je aan die gene denkt. Door de veroudering en verandering van vorm in de aardappel stempel door te voeren in de ansichtkaart, kan ik bijv. de leeftijd van de aardappel koppelen aan afstand waar de kaart naartoe gaat.
 
 
De ansicht kaarten zijn de afsluiter van mijn onderzoek voor nu. Het is voor mij goed om in stap twee waarbij ik het analoge drukken met het digitaal ontwerpen combineer in een uiting die nog een lange tijd gedrukt zal gaan worden. Graag ga ik door met het uitbreidden van mijn aardappels, want er liggen nog veel mogelijkheden open. Hopenlijk heb ik eenopzetje gemaakt, de aardappel naar een hoger niveau te tillen.
 
 
 
[[File:Printing and drawing group.jpg|200px|thumb|left|research]]
 
  
 
[[File:Stempel.jpg|200px|thumb|left|research]]
 
[[File:Stempel.jpg|200px|thumb|left|research]]

Revision as of 19:35, 21 April 2015


research

Theorie


research
research
Fritz made this piece shortly after Nelson Mandela passed away. Hand cut linoleum and block printed. Of the piece he said, “It was such big news across the world. Notice how the other headlines are abstract, they don’t matter. He was a great man. The world respected this man.”


research
research
zeefdruk
Night Train Poster by Ben Didier Patato stamp. Ik vind dit een erg fascinerende poster omdat de letters erg goed werken. De ambacht en handtekening van de maker stralen van de letters af. Het is echt pakkend. Door dit beeld word ik erg nieuwsgierig wat er nog meer mogelijk is met de aardappel stempel, kan ik bijv. digitale ontwerpen toepassen op de aardappel om het ambachtelijke en ruwe samen te brengen met het strakke digitale.
Night Train Poster by Ben Didier stamp


Victor Pasmore was perhaps the most influential abstract artist in Britain and became one of the leading abstract painters of our time. His work can be found in many Public Collections around the world including: Tate Britain, Royal Academy of Arts - London, Museum of Modern Art - New York, The British Council, Yale Center for British Art and numerous regional British galleries. This web site is run by the Pasmore Estate and is designed to provide a growing archive of material for use by the public, collectors and art historians alike
Victor Pasmore


TESTING NEW SKILLItalic text Mijn huisgenoot kwam op het idee om wat effecten van illustrator proberen analoog na te bootsen. Het leek me een erg interessant idee en heb hem geholpen met wat proefjes. Door middel van een soort van grid van gaatjes op een ronde schrijf te bevestigen aan de boormachine. Kun je in deze gaatjes op verschillende patronen penselen, potloden of pennen bevestigen. Ze maken dan uiteraard een herhalende roterende beweging. Doordat de royeringen allemaal gelijk zijn maar je het wel handmatig bestuur en je ook niet heel precies kunt sturen omdat door het bewegen tegen de wand aan, er tegendruk ontstaat. Er onstaan erg interesante patronen door de combinatie van een apparaat met de poloden, penselen.

TESTING

Boor test
Boor test


HISTORICAL EXAMPLE: In 1860, rubber manufacturer Fredrick Walton invented linoleum, the floor and wall covering often used in Victorian homes. Three years later, Walton received a British patent for his invention. Fredrick Walton was inspired to invent linoleum as a cheap substitute for the more expensive rubber composition called Kamptulicon. Walton got the idea for his product by observing the skin produced by oxidized linseed oil that forms on paint. Together with inventor Fredrick Thomas Palmer, Fredrick Walton went on to invent Anaglypta and Lincrusta. Anaglypta and Lincrusta are two forms of Victorian-era embossed home wall coverings. Lincrusta is made of a linseed oil mixture and Anaglypta is made from cotton pulp.
Lino test
Lino test
Lino test
Lino test
Lino test


0 days drying kruimig



NA EEN DAG .Ten opzichte van de eerste dag pak de stempel na een dag drogen iets beter. Waarschijnlijk komt dit omdat het laagje water dat erop staat is weggetrokken en hij een wat vastere vorm heeft gekregen. De structuur zelf is weinig verandert. Tussen de kruimige en de vaste aardappel is weinig verschil te zien. Dit maakt voor het oog vrijwel niets uit. Ook heb ik wat aardappels in het donker en een aantal in de zon laten drogen. Na dag in het donker is er niet erg veel verschil te zien, maar toch hangt de gene in het donker iets meer toe naar de aardappel die niet gedroogt is. Hij blijft wat vochtiger. De aardappel die in de zon gedroogt is is a 1 dag al helemaal vervormt en ingedroogt. Hier is erg veel verschil te zien. De vorm is verandert en de structuur is droger en grover.
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
after 6 days
after 6 days
after 6 days
after 6 days
after 6 days
after 6 days
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
Omdat ik zelf grafisch ontwerp studeer ben ik erg ingesteld op het ontwerpen vanuit de computer. Aangezien ik niet erg goed met lino oeverweg kan en wil proberen de stap te maken van een computer ontwerp naar een aardappel ben ik gaan proberen te lasercutten in aardappels. Op deze manier kan ik lijn tekeningen ontwerpen en deze toepassen op aardappel stempels. Ook is het erg lastig met de hand letters te spiegelen en leesbaar te krijgen, dus ben ik gaan testen of ik deze slag vanuit digitaalo ontwerp wel kan maken.


0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
Samenwerking
Samenwerking
Samenwerking
Samenwerking
Samenwerking
Samenwerking
Samenwerking
Samenwerking
Samenwerking
Samenwerking
Samenwerking

Theorie