User:Koen van Geel/Statement

From DigitalCraft_Wiki
Jump to navigation Jump to search
 STATEMENT

Het is bijna oneerlijk een fascinatie te hebben opgebouwd voor drukwerk als grafisch ontwerper.

Zodra je je creativiteit als ontwerper inzet voor het maken van drukwerk word dit al snel een domper. 

Zowel in het budget als in bereikbaarheid buigt het papier neer voor de digitale cultuur. Klanten willen hip zijn, ze willen een fancy cover foto voor hun Facebook pagina, of een fancy filmpje. Begrijpelijk, aangezien ‘‘de digitale wereld’’ erg veel kansen bied. Toch is het moeilijk je hier volledig aan over te geven als ontwerper. Zelf geef ik de strijd nog niet op, dan maar een tussenweg. De leesbaarheid, de

tast, de ruimtelijkheid en puurheid van papier blijft voor mij zijn waarde behouden. Natuurlijk moet 

ook ik me overgeven aan de digitale cultuur en begin ook ik steeds meer zijn charme te zien, maar de focus ligt nog erg verspreidt. Wat mij betreft zijn er drie stappen in het proces voor dat je de digitale cultuur kunt omarmen:

Je hebt de pure drukwerk cultuur, de ambacht. Het analoog schetsen en uitwerken van je ontwerp. Ook het drukken is puur analoog en ambachtelijk. Lino snede is hier een goed voorbeeld van.

De persoonlijke tast van de lino druk vind ik een mooi voorbeeld van de analoge cultuur, waar
het digitale niet aan mee snoept. Ieder foutje en randje bij lino blijf je zien en gebruik je in zijn
voordeel.  Het stappenplan van de lino snede vind ik erg interessant omdat dit voor mij een duidelijk
definitie is van ‘‘ambacht’’  Om te beginnen de zeer oude techniek van het uitkerven, daarna inrollen
met verf waarna je je creatie onder de oude drukpers plaatst en met eigen kracht op papier drukt. 

Deze handelingen blijven voor mij waarde genereren.

De tweede stap is waar ik mezelf voornamelijk op focus, dit is het digitaal ontwerpen voor tastbaar

drukwerk, of het analoog ontwerpen en digitaal printen of fotograferen van je ontwerp. Ook het 

maken van bijv. een tekenmachine net als Indianen in Antwerpen , is voor mij een onderdeel van

deze stap. Je programmeert en ontwerp iets digitaal om daarna uit te laten tekenen, het is tastbaar. 

Dit is wat ik als grafisch ontwerper erg waardeer omdat ik graag iets digitaal ontwerp wat later tastbaar word.

Stap drie zijn de puur digitale platformen. Ontwerpen voor social media, het ontwerpen van een website, banners, blogs, video, animatie etz. Ik merk dat ik steeds dichter naar deze stap toe kruip, maar het nog niet volledig kan omhelzen. Daarvoor ben ik nog te veel gefascineerd door stap een en twee.

Het blijven hanteren en ontwerpen voor de eerste 2 stappen vallen bij mij denk ik onder het gezegde,

uitstellen van  executie . Laat mij maar lekker uitstellen dan. Ik blijf  lekker in het drukwerk geloven.
En ondanks dat drukkerijen sluiten, en iedere ontwerper word aangeraden zich toch goed ingelezen 

op de digitale wereld. Zie je nu wel gebeuren dat er zeef drukkerijen ontstaan en de riso print populair

word. De druk cultuur van nu wil experimenteren met drukwerk. Hun eigen handtekening achterlaten 

op het druk werk, en iets bijzonders neerzetten. Maar dit is denk ik meer voor culturele of persoonlijke

doeleinde. In de commerciële wereld moet het zo goed koop mogelijk, en het liefst zo vele mogelijk

digitaal. We moeten als ontwerpers leren coderen en leren kijken met een digitaal oogpunt.

Om terug te komen op uitstel van executie, mijn huisgenoot bezig geweest met een experiment, om met

een boormachine met daaraan een systeem om kwasten en potloden in te klikken,  op deze manier effecten
uit adobe illustrator na te bootsen. Dit is het omgekeerde proces als waar we momenteel inzitten. Al het 

analoge word digitaal toegepast en nagebootst, dat word tenminste geprobeerd. Het omdraaien van deze rollen fascineert mij en daarom heb ik hem geholpen met wat experimenten. De drang om de rollen van

digitale en analoge technieken om te draaien bewijst toch een bepaalde eigenwijsheid. 

Om terug te komen op de lino, de kwaliteit die voor mij ontbreekt vanuit de lino, wat je bij stap 3 wel hebt, is de mobiliteit, het gemak om overal te kunnen experimenteren. Door de lino van een wat eenvoudiger en DIY. perspectief te bekijken, is mij de aardappelstempel in het oog gekomen. De eenvoud van de aardappel (die overal verkrijgbaar is) , en de draagbaarheid en bewerkelijkheid vind ik erg aantrekkelijk. Natuurlijk worden

aardappel nu al op voornamelijk amateur niveau gebruikt voor een soort voor het maken van stempels. Wat mij
blijft verbazen is dat de aardappel stempel altijd op het zelfde niveau is blijven hangen, en niet naar een hoger
niveau is getild zodat het aantrekkelijker word voor ontwerpers. Zoals in Making is Connecting word geschreven
over de rol van amateurs en ontwerpers als het gaat om het creëren van dingen, val het mij op dat in het geval van
de aardappel stempel nooit een bepaalde botsing is ontstaan.

De aantrekking kracht van de eenvoud lijkt mij kansen te bieden voor een hoger niveau. Voor een eenvoudige

goedkope druk techniek waarmee makkelijk geëxperimenteerd kan worden. Dus ben ik dit gaan doen. Kleine
testjes in verschillende omstandigheden. Hoe reageert de structuur en het effect van de aardappel op bijv. aantal
dagen droogtijd. Veranderen de omstandigheden in de zon of in het donker, koud of warm. Ook ben ik onderzoek
gaan doen naar verschillende soorten aardappels, Voornamelijk kruimig en vast kokend, de meest voorkomende
aardappels. Er is duidelijk verschil wat betreft droogtijd structuur en behoud van de aardappel. Na 6 dagen is de 

aardappel niet meer bruikbaar, hij is vergaan. Hier werd ik letterlijk geconfronteerd met het vergaan van de print

techniek. Mijn aardappel is niet meer bruikbaar omdat hij vergaan is. Zeer symbolisch voor mijn project is het vergaan
van de aardappel, ik wil juist niet toegeven aan het vergaan dan de druktechniek, en toch gebeurd het. Juist brengt het 

vergaan van de aardappel iets unieks met zich mee, het effect en vorm verandert, de structuur word grover. Hoe langer je der aardappel gebruikt hoe verder je ontwerp verandert. Om van stap een waar ik nu in verkeer met mijn aardappels,

naar stap 2 te gaan heb ik een manier nodig om een digitaal ontwerp toe te passen op de aardappels. Mijn oplossing is 

de lasercutter, waarbij ik bijv. een digitaal ontworpen ontwerp kan graveren of stansen in de aardappels. Na lang onderzoek

slaag ik erin de juiste instellingen te vinden en kan gaan drukken en verbeteren. Toch wil ik een uiting vinden waar ik mijn
aardappels op kan toepassen. Wat voor mij een uiting is, een communicatie middel die niet te vervangen is in een digitale
toepassing is de ansichtkaart. Het is te persoonlijk om digitaal toe te passen. Een ansicht kaart moet je in je handen kunnen
houden en moeten voelen, het is een boodschap die je persoonlijk wilt afgeven of opsturen. Je herinnert iemand eraan dat
je aan die gene denkt. Door de veroudering en verandering van vorm in de aardappel stempel door te voeren in de ansichtkaart,
kan ik bijv. de leeftijd van de aardappel koppelen aan afstand waar de kaart naartoe gaat. 

De ansicht kaarten zijn de afsluiter van mijn onderzoek voor nu. Het is voor mij goed om in stap twee waarbij ik het analoge drukken met het digitaal ontwerpen combineer in een uiting die nog een lange tijd gedrukt zal gaan worden. Graag ga ik door

met het uitbreidden van mijn aardappels, want er liggen nog veel mogelijkheden open. Hopelijk heb ik eenopzetje gemaakt, 

de aardappel naar een hoger niveau te tillen.