User:Lucasflaton

From DigitalCraft_Wiki
Revision as of 00:53, 8 July 2015 by Lucasflaton (talk | contribs)
(diff) ← Older revision | Latest revision (diff) | Newer revision → (diff)
Jump to navigation Jump to search

Practice Digital Craft - Zootrope Lucas Flaton Animatie 2e Jaar 0861325

Foto.JPG

Aangezien ik animatie studeer, leek het mij een goede keuze om een zootrope te bouwen. Het project verliep bij mij niet helemaal vloeiend, aangezien ik naast andere drukke lessen om bepaalde priveredenen een vrij moeilijk kwartaal tegemoet kwam. Daarnaast bleef ik wel aan het werk en probeerde ik voor Digital Craft de laatste dagen dat ik nog tijd kon vrij maken er iets moois uit te halen. Ookal is het niet de meest ideale zootrope die we hebben gezien, ben ik bewust van zijn afwijkingen, vergeleken met de ideale voorbeelden die we hebben gezien in de vitrinekasten. Maar eigenlijk omdat ik materiaal van thuis heb gebruikt, leek het mij wel goed om het dan ook gelijk bij mijn concept te laten passen.

Concept: Achterlopende student. (Hij loopt achter de feiten aan) Zo zien we in de animatie hoe een student, in dit geval van de wdka,in circels blijft rennen. "Hij" rent achter zichzelf aan, aangezien hij zichzelf dit uiteindelijk aandoet. (Geanimeerd met Photoshop) Als voorgrond had ik een foto van de ingang wdka gemaakt om het wat duidelijker te laten zien. Zo staat er vijf keer "You have to change to stay the same", wat ik ook wel fitting vond.

Simpel circuitje voor zootrope

Materiaal: - Oplaadbare 12 volt batterij OF 2 6 volt batterijtjes. - Micro Controller USB voor oplaadbare batterij - Zwart en wit draadje (5 volt & groma, gesoldeert, vast geplakt en hij draait.) - Lasercut hout op maat 18 cm bij 18 cm - LED lampje (werkte alleen andersom)

Alles is zo in elkaar gezet, zoals een "achterlopende student" dat zou doen. Zo gebruikte ik tape, lijm, koffiecups etc. om het te laten passen alsof het ook voor hacking zou kunnen zijn. Toch hield een fout in de animatieplaatjes mij weer tegen om het goed te laten werken. Ik had voor het uitwerken namelijk een test gedaan, door eentje te maken met een bestaande runcycle van internet. Daar lijkt alles goed te werken, zoals te zien is in de video --> [1]

De volgende video laat mijn uiteindelijke zootrope zien, maar daar is het uiteindelijk beetje vaag uitgelopen --> [2]


Als ik het nu nog anders kon doen zou ik een 3d-print maken om het plankje recht te houden of een extra plankje lasercutten. Daarnaast letten op de cuts, dat ze exact op elkaar afgemeten zijn en dat ik er niet een beetje van afwijk. Een animatie waar meer aandacht aan wordt besteed, aangezien mijn kwaliteiten vooral daarin liggen. Een mooie onderkant die zorgt dat ook de draaimotor recht blijft (Houtbewerking, lasercutting) Een zwarte bovenkant aan de binnenkant of een donkere muur zodat het niet afleid. Mooie uitwerking en meer conceptgericht. Daarnaast is tijd een belangrijk factor om het te verwezenlijken.

Herkansing____________________________Beschrijving Probleem & Oplossing LED-lampje

Tijdens het maken van mijn zootrope had ik een LED lampje toegevoegd die aan zou moeten gaan op het moment dat de animatie begint te bewegen. Dit was helaas niet het geval. De LED ging slechts aan wanneer de ZOOTROPE de verkeerde kant op draaide en the moonwalk zich voordeed in mijn runcycle. Dit was een probleem waar ik niet mee om wist te gaan in korte tijd. De enige oplossing die er nog was, natuurlijk wel passend bij het concept, was het toevoegen van een fietslampje en laten zien hoe het licht meer nadruk geeft op de animatie. Dat is allemaal wel mooi en aardig, maar toch weten we nog niet waarom het LED lampje niet werkte op de juiste manier. Om daarachter te komen moeten we eerst achterhalen wat een LED nou eigenlijk is.

     Het begrip ‘Diode’ staat voor halfgeleider, die de stroom slechts doorlaat in 1 richting. 

Het begrip ‘Diode’ staat voor halfgeleider, die de stroom slechts doorlaat in 1 richting. Diodes bestaan al vele jaren in tegenstelling tot LED’s die pas recent zijn ontwikkeld. LED staat daarbij voor ‘Light Emitting Diode’, oftwel een lichtgevende diode, die zowel kleiner, zuiniger en duurzamer zou zijn dan een normale gloeilamp. LED’s zijn dus diodes, ontworpen om licht af te geven. Ze zijn, zoals ik inmiddels wel heb gezien, ontzettend klein en relatief goedkoop. Daarnaast zijn ze elektronisch heel gemakkelijk te controleren, gaan ze altijd mee en worden ze nooit heet, waardoor een hoop energie wordt bespaard.

In principe heb ik al een antwoord gegeven op de vraag hoe ’t probleem zich voordeed. Een diode is dus een halfgeleider, waardoor stroom ook maar aan een kant op kan gaan en het dus alleen aanstaat als het een bepaalde kant opdraait. Om het LED-lampje te laten branden op de juiste manier zou ik de twee polen die dus eigenlijk vast gesoldeerd zitten aan de plus en min moeten omdraaien om de richting te veranderen. De cathode had ik vast gesoldeerd aan de plus (5v) en de anode aan de min(Ground) zonder dat ik een idee had dat het alleen aanging als het de verkeerde kant opdraaide. Het moest kort samengevat dus los worden gesoldeerd, omgedraaid en weer vast worden gesoldeerd, zodat mijn zootrope met een brandend LED-lampje de goede kant op zou kunnen draaien.

Daarnaast zou ik ook altijd nog mijn hele animatie zo kunnen maken dat het juist de verkeerde kant oploopt. Dat zou in principe wel passend zijn voor het concept, maar daarnaast ook weer heel erg lazy.

Kathode en Anode Schets LED


IMG 1560.jpg
IMG 1562.jpg
IMG 1589.jpg
IMG 1578.jpg
IMG 1553.jpg