Difference between revisions of "User:Nilou"

From DigitalCraft_Wiki
Jump to navigation Jump to search
Line 2: Line 2:
  
 
Ik heb Jan Toorop, 'De Nieuwe Generatie' gekozen als kunstwrk uit het boijmans. Dit deed ik puur op intuitie, het schilderij trok me erg aan. Later moesten we ontleden wat we bijzonder/mooi/lelijk/belachelijk aan het werk vonden. Wat me het meeste trok is dat je zoveel kunt ontdekken in het schilderij. Dat het van bijna abstractie langzaam steeds meer figuratief wordt omdat je meer ziet. Hier wou ik graag op in spelen voor mijn transformatie.
 
Ik heb Jan Toorop, 'De Nieuwe Generatie' gekozen als kunstwrk uit het boijmans. Dit deed ik puur op intuitie, het schilderij trok me erg aan. Later moesten we ontleden wat we bijzonder/mooi/lelijk/belachelijk aan het werk vonden. Wat me het meeste trok is dat je zoveel kunt ontdekken in het schilderij. Dat het van bijna abstractie langzaam steeds meer figuratief wordt omdat je meer ziet. Hier wou ik graag op in spelen voor mijn transformatie.
[[File:toorop_nieuwegeneratie.jpg|thumb|De nieuwe generatie, 1892 | 600px ]]
+
[[File:toorop_nieuwegeneratie.jpg|thumb|De nieuwe generatie, 1892 | 500px ]]
  
 
Een schilderij uit zijn omgeving, het museum, trekken en er iets van stelen deed me denken aan walter benjamin theory over de aura van een kunstwerk. Benjamin stelde aan de aura van een schilderij 3 voorwaardes.
 
Een schilderij uit zijn omgeving, het museum, trekken en er iets van stelen deed me denken aan walter benjamin theory over de aura van een kunstwerk. Benjamin stelde aan de aura van een schilderij 3 voorwaardes.

Revision as of 12:09, 6 June 2018

Proces Nilou

Ik heb Jan Toorop, 'De Nieuwe Generatie' gekozen als kunstwrk uit het boijmans. Dit deed ik puur op intuitie, het schilderij trok me erg aan. Later moesten we ontleden wat we bijzonder/mooi/lelijk/belachelijk aan het werk vonden. Wat me het meeste trok is dat je zoveel kunt ontdekken in het schilderij. Dat het van bijna abstractie langzaam steeds meer figuratief wordt omdat je meer ziet. Hier wou ik graag op in spelen voor mijn transformatie.

De nieuwe generatie, 1892

Een schilderij uit zijn omgeving, het museum, trekken en er iets van stelen deed me denken aan walter benjamin theory over de aura van een kunstwerk. Benjamin stelde aan de aura van een schilderij 3 voorwaardes.

  1. singularity, het moet op 1 plek te bekijken zijn.
  2. authenticity, is het het echte werk? van het juiste materiaal? en klopt het historisch gezien?
  3. authority, welke rituelen en gebruiken komen er bij kijken? Bijvoorbeeld bij schilderijen van heiligen etc...
Walter Benjamin

En wat vind ik zelf van het 'jatten' van iemands werk? Benjamin zag het reproduceren als iets positiefs, het werk verliest misschien zijn aura maar wordt wel door veel meer mensen bekeken. Het heeft een soort democratiserende werking. Ik denk zo lang je duidelijk blijft verwijzen welk werk je hebt gebruikt doe je het goed.