User:Nilou

From DigitalCraft_Wiki
Revision as of 12:30, 6 June 2018 by Nilou (talk | contribs)
Jump to navigation Jump to search

Proces Nilou

Ik heb Jan Toorop, 'De Nieuwe Generatie' gekozen als kunstwrk uit het boijmans. Dit deed ik puur op intuitie, het schilderij trok me erg aan. Later moesten we ontleden wat we bijzonder/mooi/lelijk/belachelijk aan het werk vonden. Wat me het meeste trok is dat je zoveel kunt ontdekken in het schilderij. Dat het van bijna abstractie langzaam steeds meer figuratief wordt omdat je meer ziet. Hier wou ik graag op in spelen voor mijn transformatie.

De nieuwe generatie, 1892

Een schilderij uit zijn omgeving, het museum, trekken en er iets van stelen deed me denken aan walter benjamin theory over de aura van een kunstwerk. Benjamin stelde aan de aura van een schilderij 3 voorwaardes.

  1. singularity, het moet op 1 plek te bekijken zijn.
  2. authenticity, is het het echte werk? van het juiste materiaal? en klopt het historisch gezien?
  3. authority, welke rituelen en gebruiken komen er bij kijken? Bijvoorbeeld bij schilderijen van heiligen etc...
Walter Benjamin

En wat vind ik zelf van het 'jatten' van iemands werk? Benjamin zag het reproduceren als iets positiefs, het werk verliest misschien zijn aura maar wordt wel door veel meer mensen bekeken. Het heeft een soort democratiserende werking. Ik denk zo lang je duidelijk blijft verwijzen welk werk je hebt gebruikt doe je het goed.

Ik wou graag wat doen met de verschillende lagen van het schilderij en de mysterieuze sfeer. De manier waarop ik steeds nieuwe dingen kon ontdekken. Zelf dacht ik meteen aan animatie omdat je zo stilstaande beelden kan laten leven. Ik heb nog naar wat kunstenaars gekeken die schiderijen animeren of met schilderijen animeren.

Hier vond ik Rino Tagliafierro en eerder heb ik al Loving Vincent gezien.

Door het schilderij van Toorop in verschillende photoshop lagen te zetten en daarna in after effects los van elkaar te animeren en daarna weer samen in after effects 3d lagen te zetten was het heel goed te doen om de animatie voor elkaar te krijgen. Mijn intentie was om dit als copy te maken maar achteraf was het meer een transformatie. Ik kreeg de feedback om de animatie langzamer om zo telkens mensen te laten gissen of het stilstaand beeld is of dat er beweging is. Ik vond zelf dat toen ik de film 5 minuten had gemaakt dat het veel verloor. Daarom heb ik ervoor gekozen de snelle versie te behouden.

Mijn transformatie was toen af maar ik had nog geen copy. Hierbij moest ik me op één aspect van het schilderij focussen en proberen dit na te maken / toe te eigenen. Ik koos voor de weerspiegeling van het water en het bos. Toen ben ik sochtends om half 5 naar het bos bij mijn ouders gefietst en heb ik daar gefilmd en foto's gemaakt. Helaas was het behoorlijk mistig maar ook dit heeft zijn voordelen, het speelt namelijk erg in op het mysterieuze effect.