Difference between revisions of "User:Roos Peltenburg"

From DigitalCraft_Wiki
Jump to navigation Jump to search
Line 67: Line 67:
  
 
====Example of a new skill====
 
====Example of a new skill====
Fotogram
 
  
[[File:IMG 4192.jpg|border|caption|300px]]    .
+
Een ''fotogram'' is een afdruk van een voorwerp dat in de donkere kamer direct op lichtgevoelig materiaal is gelegd en vervolgens belicht. Het betreft dus een vorm van fotograferen zonder camera.
[[File:Fotogram1.jpg|border|caption|300px]]    .
+
De eerste fotogrammen ontstonden rond1800. Als artistiek volwaardige vorm van fotografie kwam het fotogram pas tot bloei in de jaren 1920. Belangrijke makers van fotogrammen zijn Man Ray en László Moholy-Nagy.
[[File:Fotogram2.jpg|border|caption|300px]]    .
+
 
 +
''Techniek''
 +
Bij een korte belichtingstijd wordt het lichtgevoelig materiaal rondom het gebruikte voorwerp grijs, bij een lange belichtingstijd kan het diep zwart worden. Uiteraard hangt dit af van de lichtgevoeligheid van het papier. Belangrijke parameters zijn ook de belichtingshoek en het feit of het voorwerp tijdens of tussen de belichtingsmomenten al dan niet wordt verschoven.
 +
 
 +
 
  
[[File:Fotogram3.jpg|border|caption|300px]]    .
+
''Cyanotypie'' is een fotografisch proces waarbij na ontwikkeling een cyaan-blauwe afdruk ontstaat. Cyanotypie is een vorm van fotograferen zonder camera (fotogram).
[[File:Fotogram4.jpg|border|caption|300px]]
 
  
 +
De Engelse wetenschapper, fotograaf en astronoom John Herschel ontdekte dit proces in 1842. Ondanks dat John Herschel misschien wel de ontdekker is van het cyanotypie proces, is Anna Atkins degene die het toepaste in de fotografie. Zij bracht een gelimiteerde serie boeken met cyanotypische afbeeldingen uit die varens en andere planten beschreven. Doordat zij gebruik maakte van dit proces, wordt zij ook wel gezien als de eerste vrouwelijke fotograaf.
  
Een fotogram is een afdruk van een voorwerp dat in de donkere kamer direct op lichtgevoelig materiaal is gelegd en vervolgens belicht. Het betreft dus een vorm van fotograferen zonder camera.
+
Het proces gebruikt twee chemicaliën:
De eerste fotogrammen ontstonden rond1800. De blauwdruk (cyanotypie) werd ontdekt in 1842 en was een soort fotogram die bijna een eeuw de enige simpele en goedkope manier was om tekeningen te verveelvoudigen. Als artistiek volwaardige vorm van fotografie kwam het fotogram pas tot bloei in de jaren 1920. Belangrijke makers van fotogrammen zijn Man Ray en László Moholy-Nagy.
+
Ammoniumijzercitraat
 +
Kaliumhexacyanoferraat (III).
 +
Het resultaat was dat als deze twee stoffen werden blootgesteld aan sterk licht ze veranderden in Pruisisch blauw. Wanneer de chemische middelen zijn weggespoeld met water blijft er een stabiele en kenmerkende blauwe kleur achter, waarop de afbeelding in witte lijnen is te zien. De techniek werd gebruikt in de industrie speciaal voor bouwplannen. Cyanotypie heeft ook wel blauwdruk.
  
''Techniek''
 
Bij een korte belichtingstijd wordt het lichtgevoelig materiaal rondom het gebruikte voorwerp grijs, bij een lange belichtingstijd kan het diep zwart worden. Uiteraard hangt dit af van de lichtgevoeligheid van het papier. Belangrijke parameters zijn ook de belichtingshoek en het feit of het voorwerp tijdens of tussen de belichtingsmomenten al dan niet wordt verschoven.
 
  
''gebruikte materialen''
+
''Gebruikte materialen''
 
* lichtgevoelig papier
 
* lichtgevoelig papier
 
* chemicaliën in de doka
 
* chemicaliën in de doka
 +
 +
[[File:IMG 4192.jpg|border|caption|300px]]    .
 +
[[File:Fotogram1.jpg|border|caption|300px]]    .
 +
[[File:Fotogram2.jpg|border|caption|300px]]    .
 +
 +
[[File:Fotogram3.jpg|border|caption|300px]]    .
 +
[[File:Fotogram4.jpg|border|caption|300px]]
  
 
====Example of a material pushed to the limit====
 
====Example of a material pushed to the limit====

Revision as of 08:23, 23 April 2015

Theorie Making is connecting


Proces

Printing and drawing.

caption

Bij de gegeven term voor mijn onderzoek was ik gelijk nieuwsgierig of er mogelijkheden zijn om af te drukken zonder inkt en wilde hier onderzoek naar doen. Mogelijkheden afdrukken zonder inkt: reliëfdruk, fotogram, Chemigram, Cliche verre, Cynatopie, lasercut, warmtepers(smelten), luchtdruk(indrukken), schimmels, chemicaliën(wegbijten)

Gebruikte materialen

  • stof
  • siliconenkit
  • bleek
  • puff inkt

caption . caption . caption

Inspiratie

caption . caption . caption

Historical example

Cliché verre is een combinatie van tekenen/schilderen en fotografie. Het is een werkwijze waarbij je een tekening/schilderij maakt op een transparant oppervlak zoals glas, transparant papier of film. Om een afdruk te krijgen gebruik je lichtgevoelig papier in een donkere kamer. Het transparante oppervlak leg je over het lichtgevoelige papier en belicht je. Het is een proces wat voor het eerst beoefend werd door Franse schilder tijdens de 19e eeuw. Het Franse landschap van schilder Jean-Baptiste-Camille Corrot is een bekend voorbeeld.

caption . caption


Gebruikte materialen:

  • lichtgevoelig papier
  • transparant papier
  • zwarte stift
  • typex

caption . caption

Comparative example

Vergelijken in techniek/gereedschap/ materialen. bijv. tijd, half machine/half handwerk

lasercut

caption . caption . caption

Example of a new skill

Een fotogram is een afdruk van een voorwerp dat in de donkere kamer direct op lichtgevoelig materiaal is gelegd en vervolgens belicht. Het betreft dus een vorm van fotograferen zonder camera. De eerste fotogrammen ontstonden rond1800. Als artistiek volwaardige vorm van fotografie kwam het fotogram pas tot bloei in de jaren 1920. Belangrijke makers van fotogrammen zijn Man Ray en László Moholy-Nagy.

Techniek Bij een korte belichtingstijd wordt het lichtgevoelig materiaal rondom het gebruikte voorwerp grijs, bij een lange belichtingstijd kan het diep zwart worden. Uiteraard hangt dit af van de lichtgevoeligheid van het papier. Belangrijke parameters zijn ook de belichtingshoek en het feit of het voorwerp tijdens of tussen de belichtingsmomenten al dan niet wordt verschoven.


Cyanotypie is een fotografisch proces waarbij na ontwikkeling een cyaan-blauwe afdruk ontstaat. Cyanotypie is een vorm van fotograferen zonder camera (fotogram).

De Engelse wetenschapper, fotograaf en astronoom John Herschel ontdekte dit proces in 1842. Ondanks dat John Herschel misschien wel de ontdekker is van het cyanotypie proces, is Anna Atkins degene die het toepaste in de fotografie. Zij bracht een gelimiteerde serie boeken met cyanotypische afbeeldingen uit die varens en andere planten beschreven. Doordat zij gebruik maakte van dit proces, wordt zij ook wel gezien als de eerste vrouwelijke fotograaf.

Het proces gebruikt twee chemicaliën: Ammoniumijzercitraat Kaliumhexacyanoferraat (III). Het resultaat was dat als deze twee stoffen werden blootgesteld aan sterk licht ze veranderden in Pruisisch blauw. Wanneer de chemische middelen zijn weggespoeld met water blijft er een stabiele en kenmerkende blauwe kleur achter, waarop de afbeelding in witte lijnen is te zien. De techniek werd gebruikt in de industrie speciaal voor bouwplannen. Cyanotypie heeft ook wel blauwdruk.


Gebruikte materialen

  • lichtgevoelig papier
  • chemicaliën in de doka

caption . caption . caption .

caption . caption

Example of a material pushed to the limit

Een vacuümtafel is een apparaat om voorwerpen onder verminderde luchtdruk te brengen. Het voorwerp wordt op de tafel gelegd en luchtdicht afgedekt met bijvoorbeeld een folie. Een pomp zuigt lucht weg via ventielen op de tafel waardoor onderdruk ontstaat. Hiermee kan je dus met mallen verschillende vormen creëren.

Gebruikte materialen

  • vacuümtafel
  • hout
  • stof
  • textielverharder
  • plastic
  • latex


caption . caption . caption

Shared example

Workshop Indianen studio in Antwerpen met Tim Knapen. Longhand publishers In deze workshop ging het om het gezamenlijk creëren van een example. Onze tool daarvoor was de tekenmachine gemaakt met OpenFrameworks en Arduino. Gebruik maken van andere materialen dan pen/potlood kon zorgen voor interessante en nieuwe uitkomsten en daarom gingen we daarmee experimenteren.

Gebruikte materialen

  • Ecoline + water
  • Acryverf + water
  • spuit
  • slang
  • color brush

Eerst hebben we Ecoline + water gebruikt in de spuit, door teveel kracht bleven er bolletjes verf op het papier liggen. Dit was een interessante uitkomst. Om nu deze bolletjes in stand te kunnen houden ook na het opdrogen gingen we experimenteren met Acrylverf. De luchtdruk in de spuit zorgde ervoor dat we 'bolletjes' konden creëren. Des te harder de spuit ingedrukt werd des te meer Ecoline/Acrylverf er uit de punt van de Colorbrush kwam.

caption . caption

caption . caption

caption

Statement Why I make

- Describe in 100 words what you have been working on so far. (How does it look? What was the process? What materials / techniques are used? Are the crafted objects, big, heavy, soft to the touch, extremely delicate etc. Keep this description focused on describing what you can see when you look at your work.)

- Describe in 200 words what materials/tools/processes you are most interested in and why that is the case. (Focus on the things you have been making during this course.)

- Describe in 200 words what the content of your work for this course is. (Is it an exploration of different techniques, the creation of a new tool, the mastering of a specific process, the expansion of your practice with new materials, a specific theme, a position in a larger debate etc.)


Describe in around 300 words what the broader cultural or historical context is of the technique/craft/process/tool/material you've focused on? Example: how does it relate to how that technique/craft/process/tool/material has been traditionally used? or: What meaning in culture does your technique/craft/process/tool/material have? or: How does your technique/craft/process/tool/material relate to the what we've read about in Making Is Connecting?

Describe in around 100 words how can the technique/craft/process/tool/material you've worked impact your practice? Example: doe you now consider working with different materials? or: do you think the technique/craft/process/tool/material will allow you to explore new visual languages within your practice?


kort samengevat statement: Look back on what you've written so far (around 900 words!) and write a 100 word statement on why you make. This can be a conclusion to your text, a short manifesto or perhaps the text to use for those who are making a booklet as their practical project?

example reflects statement