Difference between revisions of "User:Roos Peltenburg"

From DigitalCraft_Wiki
Jump to navigation Jump to search
(Replaced content with "{{db-u1}}")
 
(78 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 1: Line 1:
=='''Theorie''' Making is connecting==
+
{{db-u1}}
 
 
* [[User:Roos Peltenburg/Chapter 1 Introduction | Introduction ]]
 
* [[User:Roos Peltenburg/Chapter 2 Philosophies of craft | The meaning of making I: Philosophies of craft ]]
 
* [[User:Roos Peltenburg/Chapter 3 Craft today | The meaning of making II: Craft today ]]
 
* [[User:Roos Peltenburg/Chapter 4 Digital | The meaning of making III: Digital ]]
 
* [[User:Roos Peltenburg/Chapter 5 Personal happiness | The value of connecting I: Personal happiness ]]
 
* [[User:Roos Peltenburg/Chapter 6 Social capital and communities | The value of connecting II: Social capital and communities ]]
 
* [[User:Roos Peltenburg/Chapter 7 Tools for change | Tools for change]]
 
* [[User:Roos Peltenburg/Chapter 8 Web 2.0 not all rosy?|Web 2.0 not all rosy?]]
 
* [[User:Roos Peltenburg/Chapter 9 Conclusion | Conclusion]]
 
 
 
 
 
=='''Proces'''==
 
 
 
Printing and drawing.
 
 
 
[[File:Printing and drawing group.jpg|border|caption|300px]]
 
 
 
Glitch ...
 
 
 
Nieuwsgierig naar de mogelijkheden van afdrukken zonder gebruik pen/verf
 
hoogdruk - diepdruk
 
toeval overlaten
 
 
 
bleek, puff inkt, zilverfolie
 
====Historical example====
 
'''reliefdruk'''
 
 
 
Etsen, een diepdruktechniek waarbij een koperen of zinken plaat wordt gebruikt waarin de afbeelding door zuur geëtst is.
 
 
 
* Stappenplan Etsen [http://www.rembrandthuis.nl/media/flash/ets_nl/index.html]
 
 
 
* Oorsprong [http://nl.wikipedia.org/wiki/Ets]
 
 
 
 
 
Droge naald is een diepdruktechniek waarbij men, doorgaans door middel van fijne, staalharde etsnaalden, een tekening krast in een plaat. [http://nl.wikipedia.org/wiki/Droge_naald]
 
 
 
====Comparative example====
 
 
 
Vergelijken in techniek/gereedschap/ materialen.
 
bijv. tijd, half machine/half handwerk
 
 
 
'''lasercut'''
 
rubber, perspex, zeil, print
 
 
 
====Example of a new skill====
 
'''
 
'''fotogram
 
'''
 
cliche verre''''''
 
'''
 
Cynatopie
 
 
 
[[File:IMG 4192.jpg|border|caption|300px]]    .
 
[[File:Fotogram1.jpg|border|caption|300px]]    .
 
[[File:Fotogram2.jpg|border|caption|300px]]    .
 
 
 
[[File:Fotogram3.jpg|border|caption|300px]]    .
 
[[File:Fotogram4.jpg|border|caption|300px]]
 
 
 
 
 
Een fotogram is een afdruk van een voorwerp dat in de donkere kamer direct op lichtgevoelig materiaal is gelegd en vervolgens belicht. Het betreft dus een vorm van fotograferen zonder camera.
 
 
 
Geschiedenis[bewerken]
 
De eerste fotogrammen ontstonden omstreeks 1800 (Thomas Wedgwood, GB). De blauwdruk (cyanotypie) werd ontdekt in 1842 en was een soort fotogram die gedurende bijna een eeuw de enige simpele en goedkope manier was om tekeningen te verveelvoudigen. Als artistiek volwaardige vorm van fotografie kwam het fotogram pas tot bloei in de jaren 1920. Belangrijke makers van fotogrammen zijn Man Ray en László Moholy-Nagy.
 
 
 
Techniek[bewerken]
 
Bij een korte belichtingstijd wordt het lichtgevoelig materiaal rondom het gebruikte voorwerp grijs, bij een lange belichtingstijd kan het diep zwart worden. Uiteraard hangt dit af van de lichtgevoeligheid van het papier. Belangrijke parameters zijn ook de belichtingshoek en het feit of het voorwerp tijdens of tussen de belichtingsmomenten al dan niet wordt verschoven.
 
 
 
 
 
Uitproberen van iets dat je nooit gedaan hebt. Bekijken wat je hebt geleerd.
 
wat je nog moet leren om het goed onder de knie te krijgen.
 
 
 
====Example of a material pushed to the limit====
 
 
 
Kiezen van gereedschap en materiaal en daarin grenzen opzoeken.
 
bijv. hoe complex, hoe dun mogelijk enz
 
 
 
'''vacuumpers'''
 
foto hout, pers, latex, textielverharder
 
 
 
Een vacuümtafel is een apparaat om voorwerpen onder verminderde luchtdruk te brengen (zie ook vacuüm). Het voorwerp wordt op de tafel gelegd en luchtdicht afgedekt met bijvoorbeeld een folie. Een pomp zuigt lucht weg via ventielen op de tafel waardoor onderdruk ontstaat.
 
 
 
Een vacuümtafel wordt onder meer gebruikt bij het doubleren van een schilderij als een fase in de restauratie ervan, of bij het vervaardigen van meubels.
 
 
 
====Shared example====
 
Workshop Indianen studio in Antwerpen met Tim Knapen. [http://www.indianen.be/work/longhand-publishers Longhand publishers]
 
In deze workshop ging het om het gezamenlijk creëren van een example. Onze tool daarvoor was de tekenmachine gemaakt met OpenFrameworks en Arduino.
 
Gebruik maken van andere materialen dan pen/potlood kon zorgen voor interessante en nieuwe uitkomsten en daarom gingen we daarmee experimenteren.
 
 
 
'' Gebruikte materialen''
 
* Ecoline + water
 
* Acryverf + water
 
* spuit
 
* slang
 
* color brush
 
 
 
Eerst hebben we Ecoline + water gebruikt in de spuit, door teveel kracht bleven er bolletjes verf op het papier liggen. Dit was een interessante uitkomst. Om nu deze bolletjes in stand te kunnen houden ook na het opdrogen gingen we experimenteren met Acrylverf. De luchtdruk in de spuit zorgde ervoor dat we 'bolletjes' konden creëren. Des te harder de spuit ingedrukt werd des te meer Ecoline/Acrylverf er uit de punt van de Colorbrush kwam.
 
 
 
[[File:IMG 0558 klein.jpg|border|caption|475px]]    .   
 
[[File:IMG 41491.jpg|border|caption|430px]]
 
 
 
[[File:Blobs2.jpg|border|caption|475px]]    .
 
[[File:Shared example.gif|border|caption]] 
 
 
 
[[File:IMG 0571 klein.jpg|border|caption|475px]]
 
 
 
=='''Statement''' Why I make==
 
 
 
''- Describe in 100 words what you have been working on so far. (How does
 
it look? What was the process? What materials / techniques are used? Are
 
the crafted objects, big, heavy, soft to the touch, extremely delicate
 
etc. Keep this description focused on describing what you can see when
 
you look at your work.)''
 
 
 
''- Describe in 200 words what materials/tools/processes you are most
 
interested in and why that is the case. (Focus on the things you have
 
been making during this course.)''
 
 
 
''- Describe in 200 words what the content of your work for this course
 
is. (Is it an exploration of different techniques, the creation of a new
 
tool, the mastering of a specific process, the expansion of your
 
practice with new materials, a specific theme, a position in a larger
 
debate etc.)''
 
 
 
 
 
Describe in around 300 words what the broader cultural or historical
 
context is of the technique/craft/process/tool/material you've focused
 
on? Example: how does it relate to how that
 
technique/craft/process/tool/material has been traditionally used? or:
 
What meaning in culture does your technique/craft/process/tool/material
 
have? or: How does your technique/craft/process/tool/material relate to
 
the what we've read about in Making Is Connecting?
 
 
 
Describe in around 100 words how can the
 
technique/craft/process/tool/material you've worked impact your
 
practice? Example: doe you now consider working with different
 
materials? or: do you think the technique/craft/process/tool/material
 
will allow you to explore new visual languages within your practice?
 
 
 
 
 
 
 
kort samengevat statement:
 
Look back on what you've written so far (around 900 words!) and write a
 
100 word statement on why you make. This can be a conclusion to your
 
text, a short manifesto or perhaps the text to use for those who are
 
making a booklet as their practical project?
 
 
 
example reflects statement
 

Latest revision as of 09:52, 27 January 2018