Difference between revisions of "User:Roos Peltenburg"

From DigitalCraft_Wiki
Jump to navigation Jump to search
(Replaced content with "{{db-u1}}")
 
(27 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 1: Line 1:
=='''Theorie''' Making is connecting==
+
{{db-u1}}
 
 
* [[User:Roos Peltenburg/Chapter 1 Introduction | Introduction ]]
 
* [[User:Roos Peltenburg/Chapter 2 Philosophies of craft | The meaning of making I: Philosophies of craft ]]
 
* [[User:Roos Peltenburg/Chapter 3 Craft today | The meaning of making II: Craft today ]]
 
* [[User:Roos Peltenburg/Chapter 4 Digital | The meaning of making III: Digital ]]
 
* [[User:Roos Peltenburg/Chapter 5 Personal happiness | The value of connecting I: Personal happiness ]]
 
* [[User:Roos Peltenburg/Chapter 6 Social capital and communities | The value of connecting II: Social capital and communities ]]
 
* [[User:Roos Peltenburg/Chapter 7 Tools for change | Tools for change]]
 
* [[User:Roos Peltenburg/Chapter 8 Web 2.0 not all rosy?|Web 2.0 not all rosy?]]
 
* [[User:Roos Peltenburg/Chapter 9 Conclusion | Conclusion]]
 
 
 
 
 
=='''Proces'''==
 
 
 
Printing and drawing.
 
 
 
[[File:Printing and drawing group.jpg|border|caption|300px]]
 
 
 
Bij de gegeven term voor mijn onderzoek was ik gelijk nieuwsgierig of er mogelijkheden zijn om af te drukken zonder inkt en wilde hier onderzoek naar doen.
 
Mogelijkheden afdrukken zonder inkt: reliëfdruk, fotogram, Chemigram, Cliche verre, Cynatopie, lasercut, warmtepers(smelten), luchtdruk(indrukken), schimmels, chemicaliën(wegbijten)
 
 
 
''Gebruikte materialen''
 
* stof
 
* siliconenkit
 
* bleek
 
* puff inkt
 
 
 
Als inspiratie gebruik ik glitch art. Een glitch is een onverwachte output die het gevolg is van een storing in een systeem. Deze glitches bestaan dus alleen in de digitale wereld. Glitch kunst is het expres beschadigen van digitale codes en data te manipuleren. Je kan hiermee hele onverwachte effecten krijgen die ik erg interessant vind. Omdat de glitch alleen in de digitale wereld bestaat wil ik kijken in hoever ik dat kan vertalen naar analoog.
 
 
 
*[http://nl.wikipedia.org/wiki/Rosa_Menkman Rosa Menkman]
 
*[https://www.pinterest.com/search/?q=glitch+art+ glitch art inspiratie]
 
 
 
[[File:siliconen.jpg|border|caption|300px]]    .
 
[[File:bleek.jpg|border|caption|285px]]    .
 
[[File:puffinkt.jpg|border|caption|330px]]
 
 
 
====Inspiratie====
 
 
 
[[File:inspiratie.jpg|border|caption|300px]]    .
 
[[File:inspi.jpg|border|caption|290px]]    .   
 
[[File:reliefdruk.jpg|border|caption|350px]]
 
 
 
====Historical example====
 
 
 
''Cliché verre'' is een combinatie van tekenen/schilderen en fotografie. Het is een werkwijze waarbij je een tekening/schilderij maakt op een transparant oppervlak zoals glas, transparant papier of film. Om een afdruk te krijgen gebruik je lichtgevoelig papier in een donkere kamer. Het transparante oppervlak leg je over het lichtgevoelige papier en belicht je.
 
Het is een proces wat voor het eerst beoefend werd door Franse schilder tijdens de 19e eeuw. Het Franse landschap van schilder Jean-Baptiste-Camille Corrot is een bekend voorbeeld.
 
 
 
[[File:Jean-Baptiste-Camille Corrot.jpg|border|caption|300px]]    .
 
[[File:Abelardo Morell.jpg|border|caption|300px]]
 
 
 
''Gebruikte materialen:''
 
* lichtgevoelig papier
 
* transparant papier
 
* zwarte stift
 
* typex
 
* chemicaliën in de doka
 
 
 
[[File:clicheverre1.jpg|border|caption|270px]]    .
 
[[File:IMG 4218.jpg|border|caption|270px]]    .
 
[[File:IMG 4220.jpg|border|caption|275px]]
 
 
 
[[File:tekening cliche verre.jpg|border|caption|300px]]
 
 
 
====Comparative example====
 
 
 
''Lasercutten'' is een industriële bewerkingstechniek. Een laser is een elektromagnetische stralingsbron die licht uitzendt in een bijna evenwijdige bundel. Om met de laserstraal te kunnen snijden, moet die worden gefocusseerd tot een lichtcirkel waarvan de diameter slechts fracties van een millimeter bedraagt. Hierdoor wordt de intensiteit van de straal zo groot, dat door smelten en verdampen van het materiaal zeer smalle en nauwkeurige gleuven kunnen worden gemaakt. Met de scherpe laserstraal kan men een groot aantal metalen en niet-metalen zoals kunststoffen, glas, hout en textiel snijden.
 
 
 
''Gebruikte materialen''
 
* persplex
 
* foamrubber
 
* tafelzeil
 
 
 
[[File:lasercut.jpg|border|caption|300px]]    .
 
[[File:lasercut1.jpg|border|caption|280px]]    .
 
[[File:lasercut2.jpg|border|caption|280px]]
 
 
 
====Example of a new skill====
 
 
 
Een ''fotogram'' is een afdruk van een voorwerp dat in de donkere kamer direct op lichtgevoelig materiaal is gelegd en vervolgens belicht. Het betreft dus een vorm van fotograferen zonder camera.
 
De eerste fotogrammen ontstonden rond1800. Als artistiek volwaardige vorm van fotografie kwam het fotogram pas tot bloei in de jaren 1920. Belangrijke makers van fotogrammen zijn Man Ray en László Moholy-Nagy.
 
 
 
Bij een korte belichtingstijd wordt het lichtgevoelig materiaal rondom het gebruikte voorwerp grijs, bij een lange belichtingstijd kan het diep zwart worden. Uiteraard hangt dit af van de lichtgevoeligheid van het papier. Belangrijke parameters zijn ook de belichtingshoek en het feit of het voorwerp tijdens of tussen de belichtingsmomenten al dan niet wordt verschoven.
 
 
 
 
 
 
 
''Cyanotypie'' is een fotografisch proces waarbij na ontwikkeling een cyaan-blauwe afdruk ontstaat. Cyanotypie is een vorm van fotograferen zonder camera (fotogram).
 
 
 
De Engelse wetenschapper, fotograaf en astronoom John Herschel ontdekte dit proces in 1842. Ondanks dat John Herschel misschien wel de ontdekker is van het cyanotypie proces, is Anna Atkins degene die het toepaste in de fotografie. Zij bracht een gelimiteerde serie boeken met cyanotypische afbeeldingen uit die varens en andere planten beschreven. Doordat zij gebruik maakte van dit proces, wordt zij ook wel gezien als de eerste vrouwelijke fotograaf.
 
 
 
Het proces gebruikt twee chemicaliën:
 
Ammoniumijzercitraat
 
Kaliumhexacyanoferraat (III).
 
Het resultaat was dat als deze twee stoffen werden blootgesteld aan sterk licht ze veranderden in Pruisisch blauw. Wanneer de chemische middelen zijn weggespoeld met water blijft er een stabiele en kenmerkende blauwe kleur achter, waarop de afbeelding in witte lijnen is te zien. De techniek werd gebruikt in de industrie speciaal voor bouwplannen. Cyanotypie heeft ook wel blauwdruk.
 
 
 
 
 
[[File:Manray two1.jpg|border|caption|500px]]    .
 
[[File:Cyanotypie.jpg|border|caption|315px]]
 
 
 
''Gebruikte materialen''
 
* lichtgevoelig papier
 
* chemicaliën in de doka
 
 
 
[[File:IMG 4192.jpg|border|caption|300px]]    .
 
[[File:Fotogram1.jpg|border|caption|300px]]    .
 
[[File:Fotogram2.jpg|border|caption|300px]]    .
 
 
 
[[File:Fotogram3.jpg|border|caption|300px]]    .
 
[[File:Fotogram4.jpg|border|caption|300px]]
 
 
 
====Example of a material pushed to the limit====
 
 
 
Een vacuümtafel is een apparaat om voorwerpen onder verminderde luchtdruk te brengen. Het voorwerp wordt op de tafel gelegd en luchtdicht afgedekt met bijvoorbeeld een folie. Een pomp zuigt lucht weg via ventielen op de tafel waardoor onderdruk ontstaat. Hiermee kan je dus met mallen verschillende vormen creëren.
 
 
 
''Gebruikte materialen''
 
* vacuümtafel
 
* hout
 
* stof
 
* textielverharder
 
 
 
[[File:mal.jpg|border|caption|300px]]    .
 
[[File:vacuumtafel.jpg|border|caption|366px]]    .
 
[[File:druk en textielverharder.jpg|border|caption|330px]]
 
 
 
====Shared example====
 
Workshop Indianen studio in Antwerpen met Tim Knapen. [http://www.indianen.be/work/longhand-publishers Longhand publishers]
 
In deze workshop ging het om het gezamenlijk creëren van een example. Onze tool daarvoor was de tekenmachine gemaakt met OpenFrameworks en Arduino.
 
Gebruik maken van andere materialen dan pen/potlood kon zorgen voor interessante en nieuwe uitkomsten en daarom gingen we daarmee experimenteren.
 
 
 
'' Gebruikte materialen''
 
* Ecoline + water
 
* Acryverf + water
 
* spuit
 
* slang
 
* color brush
 
 
 
Eerst hebben we Ecoline + water gebruikt in de spuit, door teveel kracht bleven er bolletjes verf op het papier liggen. Dit was een interessante uitkomst. Om nu deze bolletjes in stand te kunnen houden ook na het opdrogen gingen we experimenteren met Acrylverf. De luchtdruk in de spuit zorgde ervoor dat we 'bolletjes' konden creëren. Des te harder de spuit ingedrukt werd des te meer Ecoline/Acrylverf er uit de punt van de Colorbrush kwam.
 
 
 
[[File:IMG 0558 klein.jpg|border|caption|475px]]    .   
 
[[File:IMG 41491.jpg|border|caption|430px]]
 
 
 
[[File:Blobs2.jpg|border|caption|475px]]    .
 
[[File:Shared example.gif|border|caption]] 
 
 
 
[[File:IMG 0571 klein.jpg|border|caption|475px]]
 
 
 
=='''Statement''' Why I make==
 
 
 
*In de practice wilde ik vooral onderzoek doen naar manieren van afdrukken zonder het gebruik van inkt. Mijn vakstudierichting is mode en ben geïnteresseerd in het ontwikkelen van mijn eigen stoffen dit kunnen prints zijn maar ook nieuwe materialen. Met het gebruik van alle technieken heb ik mode in mijn achterhoofd gehouden. De uitkomsten zijn 2d en 3d producten. Ik heb veel gebruikt gemaakt van textiel en transparante oppervlakten. In veel van mijn uitkomsten is relief terug te zien. 
 
 
 
*In het proces van de practice was ik vooral geïnteresseerd in de toeval. Met toeval kunnen hele interessante dingen onstaan die je soms niet van tevoren kan bedenken. Ik vind de combinatie tussen analoog en digitaal erg interessant. Bij digitaal kun je minder experimenteren naar mijn mening en met analoog juist wel. De materialen die ik gebruikt hebt zijn eigenlijk allemaal verschillend dit komt omdat ik gewoon met allerlei dingen wilde experimenteren zonder de uitkomst al te weten. Goede voorbeelden zijn de fotogram en cliché verre. De voorwerpen zijn bekend waarmee je gaat werken maar door de belichting kan dit uiteindelijk heel anders worden dan je eigenlijk in gedachte had. Daarom is het doen erg belangrijk voor mij geweest. Met experimenten weet je nooit of iets gaat lukken. Dat iets mislukt komt veel voor bij het experiment, toch vind ik dat dat ook iets kan hebben. De imperfectie kan soms toch interessant zijn.
 
 
 
 
 
 
 
''- Describe in 200 words what the content of your work for this course
 
is. (Is it an exploration of different techniques, the creation of a new
 
tool, the mastering of a specific process, the expansion of your
 
practice with new materials, a specific theme, a position in a larger
 
debate etc.)''
 
 
 
 
 
Describe in around 300 words what the broader cultural or historical
 
context is of the technique/craft/process/tool/material you've focused
 
on? Example: how does it relate to how that
 
technique/craft/process/tool/material has been traditionally used? or:
 
What meaning in culture does your technique/craft/process/tool/material
 
have? or: How does your technique/craft/process/tool/material relate to
 
the what we've read about in Making Is Connecting?
 
 
 
Describe in around 100 words how can the
 
technique/craft/process/tool/material you've worked impact your
 
practice? Example: doe you now consider working with different
 
materials? or: do you think the technique/craft/process/tool/material
 
will allow you to explore new visual languages within your practice?
 
 
 
 
 
 
 
STATEMENT
 
Look back on what you've written so far (around 900 words!) and write a
 
100 word statement on why you make. This can be a conclusion to your
 
text, a short manifesto or perhaps the text to use for those who are
 
making a booklet as their practical project?
 
 
 
''Gebruikte materialen''
 
* latex
 
* Ecoline
 
* vacuum pers
 
* plastic
 
 
 
[[File:plasticvorm.jpg|border|caption|320px]]    .
 
[[File:latex.jpg|border|caption|300px]]
 

Latest revision as of 09:52, 27 January 2018