User:Roos Peltenburg

From DigitalCraft_Wiki
Jump to navigation Jump to search

Theorie Making is connecting


Proces

Printing and drawing.

caption

Bij de gegeven term voor mijn onderzoek was ik gelijk nieuwsgierig of er mogelijkheden zijn om af te drukken zonder inkt en wilde hier onderzoek naar doen. Mogelijkheden afdrukken zonder inkt: reliëfdruk, fotogram, Chemigram, Cliche verre, Cynatopie, lasercut, warmtepers(smelten), luchtdruk(indrukken), schimmels, chemicaliën(wegbijten)

Gebruikte materialen

  • stof
  • siliconenkit
  • bleek
  • puff inkt

Als inspiratie gebruik ik glitch art. Een glitch is een onverwachte output die het gevolg is van een storing in een systeem. Deze glitches bestaan dus alleen in de digitale wereld. Glitch kunst is het expres beschadigen van digitale codes en data te manipuleren. Je kan hiermee hele onverwachte effecten krijgen die ik erg interessant vind. Omdat de glitch alleen in de digitale wereld bestaat wil ik kijken in hoever ik dat kan vertalen naar analoog.

caption . caption . caption

Inspiratie

caption . caption . caption

Historical example

Cliché verre is een combinatie van tekenen/schilderen en fotografie. Het is een werkwijze waarbij je een tekening/schilderij maakt op een transparant oppervlak zoals glas, transparant papier of film. Om een afdruk te krijgen gebruik je lichtgevoelig papier in een donkere kamer. Het transparante oppervlak leg je over het lichtgevoelige papier en belicht je. Het is een proces wat voor het eerst beoefend werd door Franse schilder tijdens de 19e eeuw. Het Franse landschap van schilder Jean-Baptiste-Camille Corrot is een bekend voorbeeld.

caption . caption

Gebruikte materialen:

  • lichtgevoelig papier
  • transparant papier
  • zwarte stift
  • typex
  • chemicaliën in de doka

caption . caption . caption

Comparative example

Lasercutten is een industriële bewerkingstechniek. Een laser is een elektromagnetische stralingsbron die licht uitzendt in een bijna evenwijdige bundel. Om met de laserstraal te kunnen snijden, moet die worden gefocusseerd tot een lichtcirkel waarvan de diameter slechts fracties van een millimeter bedraagt. Hierdoor wordt de intensiteit van de straal zo groot, dat door smelten en verdampen van het materiaal zeer smalle en nauwkeurige gleuven kunnen worden gemaakt. Met de scherpe laserstraal kan men een groot aantal metalen en niet-metalen zoals kunststoffen, glas, hout en textiel snijden.

Gebruikte materialen

  • persplex
  • foamrubber
  • tafelzeil

caption . caption .

Example of a new skill

Een fotogram is een afdruk van een voorwerp dat in de donkere kamer direct op lichtgevoelig materiaal is gelegd en vervolgens belicht. Het betreft dus een vorm van fotograferen zonder camera. De eerste fotogrammen ontstonden rond1800. Als artistiek volwaardige vorm van fotografie kwam het fotogram pas tot bloei in de jaren 1920. Belangrijke makers van fotogrammen zijn Man Ray en László Moholy-Nagy.

Bij een korte belichtingstijd wordt het lichtgevoelig materiaal rondom het gebruikte voorwerp grijs, bij een lange belichtingstijd kan het diep zwart worden. Uiteraard hangt dit af van de lichtgevoeligheid van het papier. Belangrijke parameters zijn ook de belichtingshoek en het feit of het voorwerp tijdens of tussen de belichtingsmomenten al dan niet wordt verschoven.


Cyanotypie is een fotografisch proces waarbij na ontwikkeling een cyaan-blauwe afdruk ontstaat. Cyanotypie is een vorm van fotograferen zonder camera (fotogram).

De Engelse wetenschapper, fotograaf en astronoom John Herschel ontdekte dit proces in 1842. Ondanks dat John Herschel misschien wel de ontdekker is van het cyanotypie proces, is Anna Atkins degene die het toepaste in de fotografie. Zij bracht een gelimiteerde serie boeken met cyanotypische afbeeldingen uit die varens en andere planten beschreven. Doordat zij gebruik maakte van dit proces, wordt zij ook wel gezien als de eerste vrouwelijke fotograaf.

Het proces gebruikt twee chemicaliën: Ammoniumijzercitraat Kaliumhexacyanoferraat (III). Het resultaat was dat als deze twee stoffen werden blootgesteld aan sterk licht ze veranderden in Pruisisch blauw. Wanneer de chemische middelen zijn weggespoeld met water blijft er een stabiele en kenmerkende blauwe kleur achter, waarop de afbeelding in witte lijnen is te zien. De techniek werd gebruikt in de industrie speciaal voor bouwplannen. Cyanotypie heeft ook wel blauwdruk.


caption . caption

Gebruikte materialen

  • lichtgevoelig papier
  • chemicaliën in de doka

caption . caption . caption .

caption . caption

Example of a material pushed to the limit

Een vacuümtafel is een apparaat om voorwerpen onder verminderde luchtdruk te brengen. Het voorwerp wordt op de tafel gelegd en luchtdicht afgedekt met bijvoorbeeld een folie. Een pomp zuigt lucht weg via ventielen op de tafel waardoor onderdruk ontstaat. Hiermee kan je dus met mallen verschillende vormen creëren.

Gebruikte materialen

  • vacuümtafel
  • hout
  • stof
  • textielverharder
  • latex
  • plastic
  • ecoline

caption . caption . caption .

caption . caption

Shared example

Workshop Indianen studio in Antwerpen met Tim Knapen. Longhand publishers In deze workshop ging het om het gezamenlijk creëren van een example. Onze tool daarvoor was de tekenmachine gemaakt met OpenFrameworks en Arduino. Gebruik maken van andere materialen dan pen/potlood kon zorgen voor interessante en nieuwe uitkomsten en daarom gingen we daarmee experimenteren.

Gebruikte materialen

  • Ecoline + water
  • Acryverf + water
  • spuit
  • slang
  • color brush

Eerst hebben we Ecoline + water gebruikt in de spuit, door teveel kracht bleven er bolletjes verf op het papier liggen. Dit was een interessante uitkomst. Om nu deze bolletjes in stand te kunnen houden ook na het opdrogen gingen we experimenteren met Acrylverf. De luchtdruk in de spuit zorgde ervoor dat we 'bolletjes' konden creëren. Des te harder de spuit ingedrukt werd des te meer Ecoline/Acrylverf er uit de punt van de Colorbrush kwam.

caption . caption

caption . caption

caption

Statement Why I make

  • In de practice wilde ik vooral onderzoek doen naar manieren van afdrukken zonder het gebruik van inkt. Mijn vakstudierichting is mode en ben geïnteresseerd in het ontwikkelen van mijn eigen stoffen dit kunnen prints zijn maar ook nieuwe materialen. Met het gebruik van alle technieken heb ik mode in mijn achterhoofd gehouden. De uitkomsten zijn 2d en 3d producten. Ik heb veel gebruikt gemaakt van textiel en transparante oppervlakten. In veel van mijn uitkomsten is relief terug te zien.
  • In het proces van de practice was ik vooral geïnteresseerd in de toeval. Met toeval kunnen hele interessante dingen onstaan die je soms niet van tevoren kan bedenken. Ik vind de combinatie tussen analoog en digitaal erg interessant. Bij digitaal kun je minder experimenteren naar mijn mening en met analoog juist wel. De materialen die ik gebruikt hebt zijn eigenlijk allemaal verschillend dit komt omdat ik gewoon met allerlei dingen wilde experimenteren zonder de uitkomst al te weten. Goede voorbeelden zijn de fotogram en cliché verre. De voorwerpen zijn bekend waarmee je gaat werken maar door de belichting kan dit uiteindelijk heel anders worden dan je eigenlijk in gedachte had. Daarom is het doen erg belangrijk voor mij geweest. Met experimenten weet je nooit of iets gaat lukken. Dat iets mislukt komt veel voor bij het experiment, toch vind ik dat dat ook iets kan hebben. De imperfectie kan soms toch interessant zijn.
  • Mijn onderzoek ging vooral uit naar het vinden van nieuwe materialen. Daarbij heb ik verschillende technieken uitgeprobeerd om mijn kennis te verbreden en om later eventueel technieken met elkaar te kunnen combineren. De onderzoekende houding naar nieuwe materialen met het gebruik van nieuwe techniek zorgt voor veel inspiratie. Bij veel nadenken loop ik vast in mijn processen en door vooral veel te doen merk ik dat ik minder vastloop. Bij het werken in de doka merkte ik al snel dat er een grote fascinastie is voor het combineren van textiel en fotografie. Daar wil ik mij na deze practice nog meer in gaan verdiepen.


STATEMENT

Generatie Z (onze generatie) is opgegroeid met een grote aanwezigheid van de digitale technologie. Door deze digitalisatie is er veel massaproductie en is de ambacht verdwenen naar een minimaal begrip. Dit is een gemis want het ‘craften’ zorgt bij mij juist voor het inspiratie opdoen en een blijvende behoefte naar vernieuwing. Toch ben ik ook voor de digitalisatie die de toepasbaarheid van nieuwe technologien in het dagelijks leven steeds groter maakt. Ik kom daarmee tot de conclusie dat het combineren van digitale technologien met ambacht voor mij de reden is waarom ik maak. We moeten meegaan met de tijd maar mogen de kennis en vaardigheden van de ambacht niet verloren laten gaan.