User:Koen van Geel/'''''== MINOR 4TH =='''''/'' My Craft ''

From DigitalCraft_Wiki
Jump to navigation Jump to search

My Craft

__________Dutch Draft (working on a translation) ____________


Door de opkomst van de technologie wordt de grens tussen amateur ontwerper en professioneel ontwerper op de proef gesteld. Daarom vind ik het belangrijk mezelf als ontwerper niet alleen te focussen op ontwerp, maar ook op technologie. De combinatie van beide zie ik als een waardevol research spectrum. Het samenbrengen van eigenschappen en bevindingen op gebied van technologie / materiaal en grafisch ontwerp vind ik fascinerend en vormen de basis van mijn craft. Het toepassen en programmeren van technologie om het generen van beeld uit handen te geven is daar een voorbeeld van. Door het herinterpreteren en samenbrengen van materiaal, content of technologie probeer ik mezelf te profileren als professioneel ontwerper en mezelf onderscheiden van de amateur ontwerper. Technologie, materiaal of techniek kunnen zorgen voor de metamorfose of groei van een vorm. Dit soort verschijnselen vind ik fascinerend en probeer ik te ontdekken door te experimenteren en mijn bevindingen uit te werken. Ik heb mezelf altijd beschouwt als grafisch ontwerper maar door Digital Craft ben ik mijn vakgebied op een meer diverse manier gaan benaderen. Door mezelf in een hokje te plaatsen als grafisch ontwerper beperkt ik mijn vakgebied, terwijl mijn interesse en onderzoek veld breder ligt. Mijn motivatie is de combinatie tussen de drang te begrijpen hoe dingen werken, en de fascinatie voor vorm en beeld.

Het onderzoek naar content, materialen of technieken begint meestal vanuit een persoonlijke fascinatie. Om dit onderzoek vast te leggen maak ik gebruik van Hotglue. Dit is een digitaal medium waarbij je een persoonlijke web pagina vrij kunt inrichten. Content kan op deze pagina met elkaar gelinkt worden waardoor het een effectief media is voor een research documentatie. Vanuit deze research documentatie kan ik op ieder moment van het proces overzichtelijk terug kijken naar de keuzes die ik heb gemaakt. Op deze manier wil ik een fundering bouwen voor de uitwerking van een project. Ik hecht veel waarde aan overzicht over de bevindingen die ik heb gedaan. Mijn passie voor beeld en vorm geven vaak richting aan de manier waarop ik deze bevindingen toepas.

Door middel van ervaring en interesse voor ontwerp bezit ik de skills op gebied van grafische software. Nu ik mijn craft wil laten leiden door mijn fascinatie voor de werking van technologie en wetenschap kom ik voor complexere problemen te staan. Mijn kennis op gebied van technologie en wetenschap zijn beperkt, wat mij afhankelijk van andere maakt. Hierdoor ben ik gelimiteerd in de uitwerking van bepaalde ideeën. Ik sta open voor het samenwerken met andere ontwerpers of vakkundige, ik omarm dit zelfs. Het zorgt voor een breder denk perspectief en een extensie van skills. Toch probeer ik mijn persoonlijke kennis en techniek uit te bereiden wat me minder afhankelijk maakt en meer autonome vrijheid geeft.

Mijn interesse om technologie te gebruiken voor het genereren van beeld, werd me in de jaren 60 al voorgedaan. Hiroshi Kawano is voor mij een fascinerende computer kunstenaar. In 1964 verschenen er al computer gegenereerde figuren die aanvoelde als een herinterpretatie van Piet Monderiaan.

Ook Roger Vilder Zag potentie in de computer kunst en ging grafisch georiënteerd ontwerpen via dit toen der tijd nieuwe media. Het werk van Roger Vilder wekt bij mij een bepaald enthousiasme en motivatie op. Vooral het esthetische aspect van zijn benadering voor beeld vind ik erg inspirerend.

Catalog Three is een grafische studio georiënteerd op data design. Het gebruiken van data om beeld te genererend vind ik een fascinerend fenomeen. In het project Blotter Drawn gebruiken ze bots om een zeefdruk raam te verlichten en zo beeld te genereren.

Willem popelier gebruikt in zijn project Showroom Girls, de data van een twitter account van een random meisje in zijn installatie om een statement te maken.

Voor mij persoonlijke zorgde de opkomst van de technologie in eerste instantie voor een bepaalde eigenwijsheid. Het voelde geforceerd om websites te leren bouwen, en te leren programmeren. Toch ben ik technologie gaan omarmen en gaan inzien dat het juist oneindige mogelijkheden met zich meebrengt. Het is een extensie voor het vakgebied grafisch ontwerp, het heeft het vakgebied zelfs op zijn kop gezet. Toch vind ik het belangrijk de originele media zoals bijv. Zeefdrukken niet uit het oog te verliezen. Juist deze media en technieken hebben een authentieke waarde. Juist de combinatie van de opkomende technologie met klassieke media vind ik erg interessant. Het werkt contrasterend en geeft mogelijkheid tot transformatie en metamorfose van het maken van vormen. Het project ‘’ Blotter’’ van Catalog Three is daar een voorbeeld van, het raam word verlicht door middel van bots, dit brengt de vrijheid van de moderne technologie met zich mee. Maar de output heeft het authentieke en tastbare van de klassieke zeefdruk. Hiroshi Kawano is een kunstenaar die de mogelijkheden zag nieuwe technologie te gebruiken om klassiek werk (Werk van Piet Mondriaan) te herinterpreteren. Ook dit vind ik erg fascinerend, het herinterpreteren van projecten met gebruik van moderne technologie. Zo kan ik erg geboeid zijn door een kunstenaar of project, maar heb ik in deze tijd de tools en technologie die er toen nog niet waren. Op deze manier kan ik stappen die zijn overgeslagen in een proces met de vrijheid de technieken in deze tijd wel toepassen.

______________________