Difference between revisions of "User:Rensvanpinxteren/proces"

From DigitalCraft_Wiki
Jump to navigation Jump to search
Line 1: Line 1:
 +
Proces
 +
 +
Tijdens mijn eerste les digital craft werd ik ingedeelt bij de groep “stitching”. Dit gaf mij de mogelijkheid om crafting vanuit een nieuw perspectief te zien. Zelf had ik weinig ervaring met naaien, borduren en breien dus begon ik vanaf nul. Dit gegeven werkte enerzijds in mijn voordeel omdat ik hierdoor de ruimte kreeg om mijn onderzoek vanuit een neutrale positie te benaderen. Anders zijds bracht dit wat onzekerheid met zich mee omdat ik de technieken niet beheersden en ik nog veel moest leren. Nou laat ik me hier niet door tegen houden en ben begonnen met een breed georiënteerd onderzoek.
 +
 +
Binnen mijn onderzoek stuitte ik op een craft die het zouden vormen voor mijn verderen proces ‘het maken van een tapijt’. De manier waarop tapijten werden vervaardig vond ik veruit indrukwekkend. Deze kunst is al eeuwen oud en elk tapijt draag een geschiedenis in zich mee. Veel tapijten staan symbool voor een gebeurtenis of vertegenwoordigen een familie. Deze manier van het vastleggen van een identiteit doormiddel van patronen vond ik erg interessant en komt later in mijn proces terug. De techniek van het knopen is zo verfijnd en nauwkeurig dat het jaren kan duren voordat de laatste hand aan het tapijt kan worden gelegd. Deze craft bestaat uit een reeks van herhaalde handelingen in de vorm van patronen. Zelf ben ik geen voorstander van herhaalde patronen, dus besloot ik hier tegen in te gaan en een vorm te bedenken voor een glitch in een patroon. In mijn onderzoek naar dit onderwerp kwam ik een kunstenaar tegen die mij voor was e ook nog eens in de vergrotende trap. Faig Ahmed is een hedendaagse kunstenaar die traditionele technieken toepast in de moderne context. Hij expirimenteert met vormen en dimensies in zijn objecten en zo creërt hij spectaculaire Perzische tapijten.
 +
 
=== Video ===
 
=== Video ===
  

Revision as of 23:37, 22 April 2015

Proces

Tijdens mijn eerste les digital craft werd ik ingedeelt bij de groep “stitching”. Dit gaf mij de mogelijkheid om crafting vanuit een nieuw perspectief te zien. Zelf had ik weinig ervaring met naaien, borduren en breien dus begon ik vanaf nul. Dit gegeven werkte enerzijds in mijn voordeel omdat ik hierdoor de ruimte kreeg om mijn onderzoek vanuit een neutrale positie te benaderen. Anders zijds bracht dit wat onzekerheid met zich mee omdat ik de technieken niet beheersden en ik nog veel moest leren. Nou laat ik me hier niet door tegen houden en ben begonnen met een breed georiënteerd onderzoek.

Binnen mijn onderzoek stuitte ik op een craft die het zouden vormen voor mijn verderen proces ‘het maken van een tapijt’. De manier waarop tapijten werden vervaardig vond ik veruit indrukwekkend. Deze kunst is al eeuwen oud en elk tapijt draag een geschiedenis in zich mee. Veel tapijten staan symbool voor een gebeurtenis of vertegenwoordigen een familie. Deze manier van het vastleggen van een identiteit doormiddel van patronen vond ik erg interessant en komt later in mijn proces terug. De techniek van het knopen is zo verfijnd en nauwkeurig dat het jaren kan duren voordat de laatste hand aan het tapijt kan worden gelegd. Deze craft bestaat uit een reeks van herhaalde handelingen in de vorm van patronen. Zelf ben ik geen voorstander van herhaalde patronen, dus besloot ik hier tegen in te gaan en een vorm te bedenken voor een glitch in een patroon. In mijn onderzoek naar dit onderwerp kwam ik een kunstenaar tegen die mij voor was e ook nog eens in de vergrotende trap. Faig Ahmed is een hedendaagse kunstenaar die traditionele technieken toepast in de moderne context. Hij expirimenteert met vormen en dimensies in zijn objecten en zo creërt hij spectaculaire Perzische tapijten.

Video