Difference between revisions of "User:E.Stevens/pagename"
Line 41: | Line 41: | ||
Barman ontwierp strijkijzers, haardrogers en andere huishoudelijke apparaten voor [http://www.morphyrichards.co.uk Morphy Richards], wat trouwens nog steeds bestaat. Vele ontwerpers in de jaren '30 waren geïnspireerd door het '''[http://nl.wikipedia.org/wiki/Modernisme_(design) modernisme]''' en ontwerpen vooral producten voor industriële klanten maar er was vraag naar simpele producten voor het huishouden. | Barman ontwierp strijkijzers, haardrogers en andere huishoudelijke apparaten voor [http://www.morphyrichards.co.uk Morphy Richards], wat trouwens nog steeds bestaat. Vele ontwerpers in de jaren '30 waren geïnspireerd door het '''[http://nl.wikipedia.org/wiki/Modernisme_(design) modernisme]''' en ontwerpen vooral producten voor industriële klanten maar er was vraag naar simpele producten voor het huishouden. | ||
− | Via een omweg kom je er achter dat de kachel in de [http://nl.wikipedia.org/wiki/Art_deco '''Art Deco'''] stijlbeweging is bedacht en gemaakt. Zo omschrijft een verzamelaar over de heteluchtkachel: ''"Waarschijnlijk de beroemdste elektrische kachel, aanwezig in menig museum, waaronder Boijmans Van Beuningen en het Victoria & Albert. Een buitengewoon plastisch bibendum-achtig geval, een ontwerp van Christian Barman uit 1934, passend in de streamline-variant van de art deco en daarmee gelijkenis vertonend met bijvoorbeeld de grille van een Cord automobiel. De kwabben zijn ook nog dubbelwandig, het lijkt daardoor meer beeldhouwwerk dan plaatstaal."'' '''-''' [http://www.pourvouschauffer.nl/pagina2.php Bron] | + | Via een omweg kom je er achter dat de kachel in de [http://nl.wikipedia.org/wiki/Art_deco '''Art Deco'''] stijlbeweging is bedacht en gemaakt. Zo omschrijft een verzamelaar over de heteluchtkachel: ''"Waarschijnlijk de beroemdste elektrische kachel, aanwezig in menig museum, waaronder Boijmans Van Beuningen en het Victoria & Albert. Een buitengewoon plastisch bibendum-achtig geval, een ontwerp van Christian Barman uit 1934, passend in de streamline-variant van de art deco en daarmee gelijkenis vertonend met bijvoorbeeld de grille van een [https://www.google.com/search?q=cord+automobile&client=safari&rls=en&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=oPwXVPHEAY2I7AbZhICQDg&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1917&bih=1080 Cord automobiel]. De kwabben zijn ook nog dubbelwandig, het lijkt daardoor meer beeldhouwwerk dan plaatstaal."'' '''-''' [http://www.pourvouschauffer.nl/pagina2.php Bron] |
[[File:His_Master%27s_Voice.jpg|350px|thumb|right|Het oorspronkelijke logo uit 1899.]] | [[File:His_Master%27s_Voice.jpg|350px|thumb|right|Het oorspronkelijke logo uit 1899.]] |
Revision as of 11:02, 16 September 2014
Informatie object
Maker: Christian Augustus Barman
Titel: His Master’s Voice (2e titel: HMV Room heater)
Jaar: 1934
Materiaal: Verchroomd plaatstaal en metaal
Dient als: Heteluchtkachel
Herkomst: Groot-Brittannië
Afmeting: Hoogte 30.5 cm Lengte 44.5 cm Breedte 33.3 cm
Aankoop Boijmans: 1983
Foto's
Onderzoek
Keuze
De heteluchtkachel van ontwerper Christian Augustus Barman staat in Boijmans tussen andere huishoudapparaten en viel voor mij direct op door de onversierde vormen en het chrome gebruik. Daarnaast zweef de vraag lang door mijn hoofd; hoe kan dit uit 1934 komen? Het object ziet er tijdloos uit, wat een enorm contrast vormt met de andere huishoudelijke apparaten, en dat maakt het interessant.
Maker
Barman ontwierp strijkijzers, haardrogers en andere huishoudelijke apparaten voor Morphy Richards, wat trouwens nog steeds bestaat. Vele ontwerpers in de jaren '30 waren geïnspireerd door het modernisme en ontwerpen vooral producten voor industriële klanten maar er was vraag naar simpele producten voor het huishouden. Via een omweg kom je er achter dat de kachel in de Art Deco stijlbeweging is bedacht en gemaakt. Zo omschrijft een verzamelaar over de heteluchtkachel: "Waarschijnlijk de beroemdste elektrische kachel, aanwezig in menig museum, waaronder Boijmans Van Beuningen en het Victoria & Albert. Een buitengewoon plastisch bibendum-achtig geval, een ontwerp van Christian Barman uit 1934, passend in de streamline-variant van de art deco en daarmee gelijkenis vertonend met bijvoorbeeld de grille van een Cord automobiel. De kwabben zijn ook nog dubbelwandig, het lijkt daardoor meer beeldhouwwerk dan plaatstaal." - Bron
De titel van het object His Master's Voice (afkorting HMV) is de naam van oude Engelse platenlabel uit 1899. Het platenlabel is al sinds de jaren '80 niet meer actief, maar de winkelketens bestaan nog. Het beeldmerk van HMV werd erg populair door het opvallende hondje, Nipper genaamd, voor een grammofoon.