Difference between revisions of "Ciska Swaak/TOTT"
Line 200: | Line 200: | ||
GLR Awards 2011 - Nominated | GLR Awards 2011 - Nominated | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === EXPERIMENTEN === | ||
=== REFERENCES === | === REFERENCES === | ||
<references/> | <references/> |
Revision as of 15:09, 8 December 2015
Contents
TOOLS OF THE TRADE
Crafting one's tools - crafting one's signature
Theme
The notion of a ‘tool’ in contemporary artistic practice is much wider than a simple hand-held implement. Tools can move material as well as ideas. Tools can fabricate as well as disseminate. Knowing one’s tools (how they are defined, designed, and put in effect) not only gives one agency, but often becomes the crux of one’s artistic practice. This holds particularly true for digital craftsmen. The current range and access to new digital instruments--from dozens of desktop CNC technologies that can make almost anything to hundreds of sensors to measure can pretty much everything--have given rise to a new wave of artist-built machines. Moreover, recent critical practices that break away from the more commercial and industrial (affirmative) applications have brought a new spectrum of objects that instrumentalise design’s potential as a discursive tool. Whether milling-out matter or carving-out meaning, this project ask you to both envision and build new tools for you practice. In this quarter you will define, design, and put into effect a new tool or medium that will strive for two main aims: it will carry your traces and signature as maker, as well as apply/reflect on the technological possibilities of our time.
Deliverables
- A new 'tool/medium' medium (Bespoke/DIY production technology, critical or speculative artifact);
- An initial working demo as case experiment;
- Three 1min short films over your tool/medium focusing on 1) a technical/practical walkthrough, 2) it's raison d'être -- your personal relationship with it and its implications for your practice; and 3) its larger cultural context.
- +/- 4000 word reflection document defining 1) where your specific 'craft' lies in relation newer technologies, 2) new tools for your trade, 3) the implications for your work within both a personal and cultural context;
- A packaged project wiki page and oral presentation.
CRAFT
Graphic design
CONCEPT
Vaak maak of bedenk ik iets omdat het zo uit mijn hoofd komt en kan ik het vaak niet echt goed onderbouwen waar het nou precies vandaan komt. Het moet ergens vandaan komen anders kom je niet op het idee. Nu wil ik mijn verzamelingen, wat ik op tv kijk, hoe ik informatie tot me neem (veel beelden bijna geen tekst) , vrienden die ik heb, misschien wel kleding die ik draag vast gaan leggen in een map. En aan de hand van kleine experimenten dingen maken. Bijvoorbeeld ik maak een schema voor een dag en heb 30 min om bepaalde dingen te verzamelen en te bekijken waar een opdracht aan vast zit die ik in maximaal 1 uur uit moet voeren. Door mijzelf (map) weer te geven zouden er verbanden moeten ontstaan wat mij voed en waarom ik bepaalde keuzes maak, waar ik zelf geen idee van heb. Onderzoeken wat mij voed zodat ik het kan herleiden waar mijn ideeën vandaan komen.
Research question: Wat voed mij zodat ik kan herleidden waar mijn ideeën vandaan komen?
RESEARCH & PROCESS
Stefan Sagmeister - TED Talk "The Power of Time Off [1]
Nicholas Feltron [2]
An Infographics Genius Plots Out Another Insanely Detailed Year of His Life [3];
MAPPING
Collecties offline
- Oude fotocamera's
- Schedels op dit moment alleen nog van vogels en een eend
- Insecten
- Oude foto's
- Vinyl
- Grafische boeken
- Stenen (vakantie)
- Vondsten op het strand
- Flyers en intressant drukwerk
Collecties online
- Pinterest afbeeldingen in verschillende mapjes (prikborden) opslaan
- Tumblr om mooie afbeeldingen op te slaan, die linken naar interessante pagina's
- Portfolio
Bezigheden
- Mountainbiken (lange afstand)
- Koken
- Wandelen met Viktor (hond)
- Opdrachten doen voor ROPMC creatives
Woorden
- Praktisch
Ik koos ervoor om niet in de buurt een sportschool uit te zoeken om meer beweging te krijgen en zodat ik mijn warming up en cooling down al op de mountainbike buiten heb
Experience & education profile
EDUCATION
WILLEM DE KOONING ACADEMY
Graphic design __ 2012 - 2016
Practice: Digital Craft __ 2014 - 2015
Minor: Digital Craft __ 2015 - 2016
GRAFISCH LYCEUM ROTTERDAM
Addendum Multimedia Design __ 2011 - 2012 Graduated
Graphic Design __ 2008 - 2011 Graduated
Digital Media Production (All-round DTP) __ 2005 - 2008 Graduated
COMENIUS COLLEGE PELIKAANWEG VMBO Kader+ Trade & Administration + German & Math __ 2001 - 2005 Graduated
EXPERIENCE
ROP MC Project based freelance graphic designer March 2014 –
ELLE BANDITA Fanpage managing __ hyves | myspace | Last.fm (volunteer) September 2009 – 2014
DEK22 PROJECTRUIMTE HEDENDAAGSE KUNST Graphic designer (volunteer) January 2011 - October 2013
TRICHIS COMMUNICATIE & ONTWERP Graphic designer July 2011 – August 2011 www.trichis.nl
CAPSLOC Live-photographer & graphic designer (volunteer) March 2010 - September 2011
INTERNSHIPS
MEDAMO Graphic designer March 2015 – July 2015 www.medamo.nl
DEK22 PROJECTRUIMTE HEDENDAAGSE KUNST Graphic designer September 2010 – December 2010
TRICHIS COMMUNICATIE & ONTWERP Graphic designer January 2010 – June 2010 www.trichis.nl
VAN BEEK EN PARTNERS DTP March 2008 – May 2008
GIFTS & PRINTS DTP November 2007 – March 2008
EXHIBITIONS
2015 23.01 - 24.01 'Anotata civitatem' V2_ Institute for the Unstable Media
2012 24.04 - 26.04 'Eindexamenexpositie GLR' Grafisch Lyceum Rotterdam 4-100
2011 22.04 - 06.05 '1M² GLR Expo route' Hype (kappers) Rotterdam
2011 26.04 - 28.04 'Eindexamenexpositie GLR' Grafisch Lyceum Rotterdam 5-130
PUBLICATIONS
2011 29.09 Gram website
2010 01.02 Capelse courant
AWARDS
GLR Awards 2011 - Nominated
EXPERIMENTEN
REFERENCES
- ↑ The Power of Time Off , TEDGlobal 2009 · Filmed Jul 2009
- ↑ "Feltron.com"
- ↑ "An Infographics Genius Plots Out Another Insanely Detailed Year of His Life", Wired, Design, 27 august 2014