Difference between revisions of "User:Lotte.W"
Line 30: | Line 30: | ||
''V e n u s, de godin van de liefde en de schoonheid (vruchtbaarheid), door de Grieken A p h r o d i t e genoemd, zij die geboren werd uit het schuim van de zee en door vele mannen en goden werd bemind, door Paris als schoonste verkozen, wist zij zelfs de oorlogsgod Mars in zoete slaap te krijgen…'' | ''V e n u s, de godin van de liefde en de schoonheid (vruchtbaarheid), door de Grieken A p h r o d i t e genoemd, zij die geboren werd uit het schuim van de zee en door vele mannen en goden werd bemind, door Paris als schoonste verkozen, wist zij zelfs de oorlogsgod Mars in zoete slaap te krijgen…'' | ||
+ | |||
+ | M I N I S T U K J E G E S C H I E D E N I S | ||
+ | Venus de Milo, zij die, door het toeval, gevonden (1820) werd op een moment dat zij nodig was. De normaliter trotse Fransen hadden onlangs de door Napoleon geroofde werken terug moeten geven aan hun rechtmatige eigenaren. Waaronder de geliefde Venus d’Medici, die men schreidend naar Florence zag vertrekken. Een concurend beeld voor de verloren gegane Venus bood een dak voor alles wat Parijs en het Louvre miste. Ondanks de inscriptie in het voetstuk anders vermeldde, werd het beeld dat gevonden was in een verscholen kelder op het (toen zelfs nog Turkse eiland) Milo (Melos, Grieks voor Appel) toegewezen aan de bekende beeldhouder Praxiteles. Ze kwam alsof zij geroepen was en paste bovendien geheel in de lijn van het neoclassicisme. De verkeerde signatuur bedierf te veel van deze hooggestemde gevoelens en verdween dus. Zij hoort echter thuis in de vroeger nogal gesmalde Hellenistische tijd. Zeker niet de klassieke periode. Dat leren ons de draperingen, de properties en details zoals de iets zwak gemodelleerde rug en haar mondpartij. | ||
+ | |||
+ | Er gaan vele verhalen de ronde over hoe zij haar armen verloren is en in welke houding die gezeten moeten hebben. Hield zij een appel vast, een sokkel of een gevechtslans. Wat deed dit beeld uit de oudheid op het provinciale Melos, hoe kwam zij daar en waarom was ze onder die boomstronk, in dat keldertje verstopt? | ||
+ | |||
+ | P R O C E S | ||
+ | In het bijhouden van dagboeken ben ik nooit goed geweest. Daarom nu even een full update van de afgelopen tijd en waar het heen gaat met mijn project. | ||
+ | |||
+ | Nadat ik in het Boijmans het werk van Salvador Dali had uitgekozen (niet bedenkende dat de hoeveelheid details die het beeld heeft een obstakel zouden kunnen zijn bij het maken van de perfect copy) ben ik als eerste flink gaan google'en. Niet al te lang daarna vond ik online een perfect copy van Venus de Milo, iemand had toestemming gekregen om het beeld van alle mogelijke hoeken te fotograferen om het daarna gratis online aan te bieden als 3D-printbaar object, zie hier: http://www.thingiverse.com/thing:196037. Mijn plan was (nadat ik in twee werkplaatsen had overlegd) om van mijn ge3Dprinte Venus een mal te maken en de afgietsels die eruit kwamen wilde ik dusdanig bewerken dat ze een perfect copy van Venus met de lades van Dali zou worden omgetoverd. | ||
+ | Het printen ging in eerste instantie super goed, in een dag had ik 3 van de 6 onderdelen geprint (het waren wel de kleinste van de 3 bestanden maar hé, het bood perspectief ondanks Emiel van de digitale werkplaats me anders liet weten) Helaas kon ik de dagen erna niet printen wegens een super streng print beleid en lessen die voorrang hadden op mijn bezetting van een van de twee 3D-printers. De week erna ging ik weer verder, 's ochtends op maandag. Dat was ook het moment dat ik er achter kwam dat de nog te printen onderdelen, als ik het formaat van de andere geprinte onderdelen aan zou houden, meer dan twee weken zou duren. Tijd die ik niet heb, maar ik ging toch verder. Ik was immers al bezig. Nadat een print bestand finaal mis ging en ik de tijd voor mijn ogen was zag glijden nam ik het besluit dat dit sneller moest. Daarom heb ik toen als een malle heel marktplaats afgezocht naar een beeld van Venus de Milo dat ik voor een redelijke prijs van iemand over kon nemen. Gelukkig was die daar, ergens in Spijkernisse. Dinsdag de 23e ben ik haar voor aanvang van de les van Tim op gaan halen, ik wilde er die dag meteen mee aan de slag maar de werkplaatsen waren al gesloten toen de les voorbij was. Daarom ben ik woensdag verder gegaan. De keramiek verplaats is op dit moment van het schooljaar echter nogal bagger bevoorraad dus wat ik wilde gaan doen was nog niet mogelijk. Voor nu heb ik het beeld onder gedompeld in totaal 200ml latex, als het goed is kan ik deze maandag (de 29e) verwijderen en binnenstebuiten keren waarna ze opblaasbaar is. | ||
+ | |||
+ | B R A I N F A R T S V O O R V E N U S | ||
+ | - Venus uitdeelbaar maken, het tegenovergestelde wat de Fransen van haar maakten toen ze het beeld gevonden hadden. | ||
+ | - Wat is de Venus experience? Alleen gezicht borsten en knie belangrijk? | ||
+ | - Zelf Venus worden mogelijk voor iedereen, iets met een spiegel en zeefdruk? | ||
+ | - Melk van Venus te koop | ||
+ | - What's inside Venus? / What is she made of? Mini mal maken, Venus als snoepje | ||
+ | - All seeing Venus | ||
+ | - The Venus Story / A Venus Story. Sprookje, prints met een verhaar, haar niet bestaande armen die dingen uitbeelden | ||
+ | - See through Venus | ||
+ | - Opgeblazen Venus / ballon - stuffed with herself | ||
+ | |||
+ | |||
= A a n t e k e n i n g e n = | = A a n t e k e n i n g e n = | ||
[[/pagename | 1 . D e b a t a v o n d ]] | [[/pagename | 1 . D e b a t a v o n d ]] |
Revision as of 18:36, 28 September 2014
Contents
T o o l s a n d T e c h
GROUP 4 | NINA GABY MARINKA LOTTE 15/09/14
TOOLS AND TECH PROJECT
Matching interests: digitalization of making patterns/ dessins/ drawings/ reliefs This brought us to 2,5d printing/ length and latitude ashes X and Y Carving in material/ put something on a material like glue. Material options/ Glue/ sand/ salt/ powder/ carbon paper (which is actually manual copying)/ stones/ ceramics. Are we speaking about randomness in case of technology? Or is everything programmed impossible to see as coincidence? \ Examples: David Derksen Studio/ Design plates with geometric lines/ Oscillation plates Janny Schmitz and Daan de Haan 'Waddenzee' by Studio Maarten Kolk and Guus Kusters. Personal interests/ GEOLOGY/ Can you map certain arias and show the diversity and esthetics of different heights and colors? Giving maps another function. Geologica book. Coming up ......
F a n t a s t i c F o r g e r i e s
VENUS ALL OVER
S a l v a d o r D a l i - Venus de Milo aux Tiroirs (1936) 1964
V e n u s, de godin van de liefde en de schoonheid (vruchtbaarheid), door de Grieken A p h r o d i t e genoemd, zij die geboren werd uit het schuim van de zee en door vele mannen en goden werd bemind, door Paris als schoonste verkozen, wist zij zelfs de oorlogsgod Mars in zoete slaap te krijgen…
M I N I S T U K J E G E S C H I E D E N I S Venus de Milo, zij die, door het toeval, gevonden (1820) werd op een moment dat zij nodig was. De normaliter trotse Fransen hadden onlangs de door Napoleon geroofde werken terug moeten geven aan hun rechtmatige eigenaren. Waaronder de geliefde Venus d’Medici, die men schreidend naar Florence zag vertrekken. Een concurend beeld voor de verloren gegane Venus bood een dak voor alles wat Parijs en het Louvre miste. Ondanks de inscriptie in het voetstuk anders vermeldde, werd het beeld dat gevonden was in een verscholen kelder op het (toen zelfs nog Turkse eiland) Milo (Melos, Grieks voor Appel) toegewezen aan de bekende beeldhouder Praxiteles. Ze kwam alsof zij geroepen was en paste bovendien geheel in de lijn van het neoclassicisme. De verkeerde signatuur bedierf te veel van deze hooggestemde gevoelens en verdween dus. Zij hoort echter thuis in de vroeger nogal gesmalde Hellenistische tijd. Zeker niet de klassieke periode. Dat leren ons de draperingen, de properties en details zoals de iets zwak gemodelleerde rug en haar mondpartij.
Er gaan vele verhalen de ronde over hoe zij haar armen verloren is en in welke houding die gezeten moeten hebben. Hield zij een appel vast, een sokkel of een gevechtslans. Wat deed dit beeld uit de oudheid op het provinciale Melos, hoe kwam zij daar en waarom was ze onder die boomstronk, in dat keldertje verstopt?
P R O C E S In het bijhouden van dagboeken ben ik nooit goed geweest. Daarom nu even een full update van de afgelopen tijd en waar het heen gaat met mijn project.
Nadat ik in het Boijmans het werk van Salvador Dali had uitgekozen (niet bedenkende dat de hoeveelheid details die het beeld heeft een obstakel zouden kunnen zijn bij het maken van de perfect copy) ben ik als eerste flink gaan google'en. Niet al te lang daarna vond ik online een perfect copy van Venus de Milo, iemand had toestemming gekregen om het beeld van alle mogelijke hoeken te fotograferen om het daarna gratis online aan te bieden als 3D-printbaar object, zie hier: http://www.thingiverse.com/thing:196037. Mijn plan was (nadat ik in twee werkplaatsen had overlegd) om van mijn ge3Dprinte Venus een mal te maken en de afgietsels die eruit kwamen wilde ik dusdanig bewerken dat ze een perfect copy van Venus met de lades van Dali zou worden omgetoverd. Het printen ging in eerste instantie super goed, in een dag had ik 3 van de 6 onderdelen geprint (het waren wel de kleinste van de 3 bestanden maar hé, het bood perspectief ondanks Emiel van de digitale werkplaats me anders liet weten) Helaas kon ik de dagen erna niet printen wegens een super streng print beleid en lessen die voorrang hadden op mijn bezetting van een van de twee 3D-printers. De week erna ging ik weer verder, 's ochtends op maandag. Dat was ook het moment dat ik er achter kwam dat de nog te printen onderdelen, als ik het formaat van de andere geprinte onderdelen aan zou houden, meer dan twee weken zou duren. Tijd die ik niet heb, maar ik ging toch verder. Ik was immers al bezig. Nadat een print bestand finaal mis ging en ik de tijd voor mijn ogen was zag glijden nam ik het besluit dat dit sneller moest. Daarom heb ik toen als een malle heel marktplaats afgezocht naar een beeld van Venus de Milo dat ik voor een redelijke prijs van iemand over kon nemen. Gelukkig was die daar, ergens in Spijkernisse. Dinsdag de 23e ben ik haar voor aanvang van de les van Tim op gaan halen, ik wilde er die dag meteen mee aan de slag maar de werkplaatsen waren al gesloten toen de les voorbij was. Daarom ben ik woensdag verder gegaan. De keramiek verplaats is op dit moment van het schooljaar echter nogal bagger bevoorraad dus wat ik wilde gaan doen was nog niet mogelijk. Voor nu heb ik het beeld onder gedompeld in totaal 200ml latex, als het goed is kan ik deze maandag (de 29e) verwijderen en binnenstebuiten keren waarna ze opblaasbaar is.
B R A I N F A R T S V O O R V E N U S - Venus uitdeelbaar maken, het tegenovergestelde wat de Fransen van haar maakten toen ze het beeld gevonden hadden. - Wat is de Venus experience? Alleen gezicht borsten en knie belangrijk? - Zelf Venus worden mogelijk voor iedereen, iets met een spiegel en zeefdruk? - Melk van Venus te koop - What's inside Venus? / What is she made of? Mini mal maken, Venus als snoepje - All seeing Venus - The Venus Story / A Venus Story. Sprookje, prints met een verhaar, haar niet bestaande armen die dingen uitbeelden - See through Venus - Opgeblazen Venus / ballon - stuffed with herself