Difference between revisions of "User:Robin cuppens"

From DigitalCraft_Wiki
Jump to navigation Jump to search
Line 80: Line 80:
 
Het werden leuke experimenten. Ik probeerde verschillende presentatie technieken uit. En vroeg mezelf afof ik met deze touwen weer iets anders moet inpakken? Of dat ik het als object zelf kan laten spreken. Het soort schuim wat in ik erin verwerkt heb, is ook een een verpakkingsmateriaal. Ik besloot om het nog groter aan te pakken, en me meer te focussen op dit verpakkingsmateriaal.
 
Het werden leuke experimenten. Ik probeerde verschillende presentatie technieken uit. En vroeg mezelf afof ik met deze touwen weer iets anders moet inpakken? Of dat ik het als object zelf kan laten spreken. Het soort schuim wat in ik erin verwerkt heb, is ook een een verpakkingsmateriaal. Ik besloot om het nog groter aan te pakken, en me meer te focussen op dit verpakkingsmateriaal.
 
<br>
 
<br>
 +
[[File:2meter1.jpg|200px]]  [[File:2meter2.jpg|200px]]  [[File:2meter3.jpg|200px]]  [[File:2meter4.jpg|200px]]

Revision as of 09:07, 29 March 2017

Wrapping

Historical example

What is wrapping?

Wrapping is a technique to keep something together with a material. Without glue, only using a specific material to bind
Na een klein onderzoek gedaan te hebben over wrapping, kwam ik tot het besef dat wrapping veel voor de mens heeft betekend. Als je terug kijkt naar een van de eerste textiel en kleding van de mens is deze allemaal gemaakt doormiddel van wrapping. Vanuit deze gedachte wilde ik een stuk stof zelf weven. Maar ik wilde een stapje eerder inspringen in het ontwikkelingsproces van textiel. Ik ben vezels gaan twisten op verschillende manieren zodat er draad ontstaat. Dit leek mij de oorsprong van de wrapping techniek toegepast op textiel. Als eerste heb ik een stukje draad gemaakt door met mijn vingers te twisten, hierna heb ik het spinnenwiel gebruikt. Uiteindelijk heb ik ook nog gevlochten.
Weven.jpg Eind.jpg Eind2.jpg

Geschiedenis

(Rope> Wikipedia) A rope is a group of yarns, plies, or strands that are twisted or braided together into a larger and stronger form. Ropes have tensile strength and so can be used for dragging and lifting, but are too flexible to provide compressive strength. As a result, they cannot be used for pushing or similar compressive applications. Rope is thicker and stronger than similarly constructed cord.

History of Rope (Wikipedia) Het gebruik van touwen voor de jacht, het trekken, het vastmaken, het bevestigen, het dragen, tillen, en klimmen dateert uit de prehistorie. Het is waarschijnlijk dat de eerste "touwen" van nature voorkomende zijn lengten van plantaardige vezels, zoals wijnstokken, snel gevolgd door de eerste pogingen tot draaien en vlechten.

Impressions of cordage found on fired clay provide evidence of string and rope-making technology in Europe dating back 28,000 years.[3] Fossilized fragments of "probably two-ply laid rope of about 7 mm diameter" were found in one of the caves at Lascaux, dating to approximately 15,000 BC.[4]

De oude Egyptenaren waren waarschijnlijk de eerste beschaving die speciaal gereedschap maakte om touw te ontwikkelen. Egyptische touw dateert uit 4000-3500 vC en was over het algemeen gemaakt van water riet vezels. [5] Andere touw in de oudheid werd gemaakt van de vezels van dadelpalmen, vlas, gras, papyrus, leder, of dierlijk haar. 
Door het gebuk van kabels konnen duizende werknemers zware stenen trekken voo et bouwen van monumenten.

Vanaf ongeveer 2800 vC,wer er in china touw gemaakt va hennep vezelf. Hierna versprijd de ambacht van het touw maken zich uit tot Azie, India en Europa in de komende duizend jaar. 

touw gemaakt van hennep vezels in gebruik was in China. Touw en het ambacht van het maken van touw verspreid in heel Azië, India, en Europa in de komende duizend jaar.

In the Middle Ages (from the 13th to the 18th centuries), from the British Isles to Italy, ropes were constructed in ropewalks, very long buildings where strands the full length of the rope were spread out and then laid up or twisted together to form the rope. The cable length was thus set by the length of the available rope walk. This is related to the unit of length termed cable length. This allowed for long ropes of up to 300 yards long or longer to be made. These long ropes were necessary in shipping as short ropes would require splicing to make them long enough to use for sheets and halyards. The strongest form of splicing is the short splice, which doubles the cross-sectional area of the rope at the area of the splice, which would cause problems in running the line through pulleys. Any splices narrow enough to maintain smooth running would be less able to support the required weight.[citation needed]

In the Middle Ages (from the 13th to the 18th centuries), from the British Isles to Italy, ropes were constructed in ropewalks, very long buildings where strands the full length of the rope were spread out and then laid up or twisted together to form the rope. The cable length was thus set by the length of the available rope walk. This is related to the unit of length termed cable length. This allowed for long ropes of up to 300 yards long or longer to be made. These long ropes were necessary in shipping as short ropes would require splicing to make them long enough to use for sheets and halyards. The strongest form of splicing is the short splice, which doubles the cross-sectional area of the rope at the area of the splice, which would cause problems in running the line through pulleys. Any splices narrow enough to maintain smooth running would be less able to support the required weight.[citation needed]

Leonardo da Vinci drew sketches of a concept for a ropemaking machine, but it was never built. Nevertheless, remarkable feats of construction were accomplished without advanced technology: In 1586, Domenico Fontana erected the 327 ton obelisk on Rome's Saint Peter's Square with a concerted effort of 900 men, 75 horses, and countless pulleys and meters of rope. By the late 18th century several working machines had been built and patented.

Some rope is still made from natural fibres, such as coir and sisal, despite the dominance of synthetic fibres such as nylon and polypropylene, which have become increasingly popular since the 1950s.

Knot: A knot is a method of fastening or securing linear material such as rope by tying or interweaving. It may consist of a length of one or several segments of rope, string, webbing, twine, strap, or even chain interwoven such that the line can bind to itself or to some other object (the "load"). Knots have been the subject of interest for their ancient origins, their common uses, and the area of mathematics known as knot theory.

Knot theory is a branch of topology. It deals with the mathematical analysis of knots, their structure and properties, and with the relationships between different knots. In topology, a knot is a figure consisting of a single loop, abstracted from any physical rope or line, with any number of crossing or "knotted" elements. As such, it has no proper ends, and cannot be undone or untied. Various mathematical techniques are used to classify and distinguish knots. For instance, the Alexander polynomial can be used to distinguish the trefoil knot from the figure-eight knot and the unknot (a simple loop).[citation needed]

What kind of Wrapping do you have? ⁃ Knitting ⁃ weaving ⁃ knotting ⁃ binding ⁃ tufting ⁃ twisting ⁃ twirling

new skill-try out

Op de fabric station staat een punish machine. Deze machine en techniek heb ik nooit eerder gebruikt.
Omdat ik hier erg benieuwd naar was wilde ik deze techniek gebruiken voor deze opdracht.
Mhand1.jpg Dit proefje is met de hand gemaakt, met een punish naald


Punishr1.jpg Punishr2.jpg Punishr3.jpg Punishr4.jpg Punishr5.jpg Punishr6.jpg
Deze proefjes zijn met de machine gemaakt, dit gaat veel sneller dat met de hand.

shared example

Om te beginnen zijn we met de groep samengekomen om te brainstormen. We hadden onwijs veel verschillende ideeen en besloten om bij de volgende afspraak een duidelijke richtlijn te kiezen. We hebben gediscussieerd over het thema wrapping. Wat houd wrapping eigenlijk allemaal in? We kwamen op het feit dat de veren van een vogel ook een wrapping om het lijf heen is. Zonder de veren blijft het nog steeds een vogel maar is het bijna onherkenbaar. We besloten om thuis experimenten te maken van namaak vacht. Dat je duidelijk ziet dat het door de mens gemaakt is maar met de verwijzing naar een dierlijke vacht.
Vacht.jpg
De mens heeft een huid. Maar wij dragen kleding om deze huid te bedekken, we schamen ons voor bepaalde delen van onze huid. Eigenlijk mist de mens misschien wel een vacht,. We dragen wel de vacht van een ander dier, dus wij wrappen onszelf met een wrapping van een ander dier zodat je onze wrapping (huid) niet kan zien. Dit vinden wij een vreemd fenomeen. Om deze reden waren we op zoek naar een methode om de huid aan te tonen. We kwamen doormiddel van experimenteren uit op latex.
LatexB.jpg
Tijdens het maken van d neppe huid wrappen we onze eigen huid in om een afdruk hiervan te maken. We vonden dat de huid los van een lichaam een heel vervreemd beeld geeft. De huid zonder het lichaam ziet erg zelfs vies uit.
Uiteindelijk hebben we verschillende delen van het lichaam van latex gemaakt. Hierna zijn we gaan kijken waar we dit weer terug kunnen plaatsen op het lichaam. En hebben we de stukken verbind doormiddel van weven.
Latex1.jpg Latex2.jpg Latex3.jpg

Sushi

Na het zien van de documentaire Jiro Dreams of Sushi, was ik erg verrast. Het laat zien wat je allemaal moet doorstaan heb om een sushi te maken. Het duurt wel 8 jaar voordat je alleen rijst kan koken voor de sushi. Sushi zie ik vanaf nu echt als een ambacht, door het geduld en de skills die ervoor nodig zijn om een sushi te maken. Doordat hier veel vaardigheden en tijd verijst voor zijn is het vaak erg duur en vaak voor de elite, dit zie je vaak terug in andere ambachten
Sushi zelf is natuurlijk een manier van wrapping. In een hap heb je verschillende smaken in je mond. Toen ik met Dieke erover gesproken had vonden wij het een oplossing voor het Nederlandse voedsel. In een hap heb je alles bij elkaar. Vanuit dit idee zijn we met eten aan de slag gegaan.
Sushi1.jpg Sushi2.jpg Sushi3.jpg Sushi4.jpg Sushi7.jpg Sushi8.jpg Sushijw.jpg

 Sushi10.jpg  Sushi5.jpg

Pushed to the limit

Op dit punt in het process kwam ik vast te zitten. Er waren zo veel mogelijkheden wat ik allemaal kon doen, maar kon geen focus punt vinden, ik was te veel in mijn hoofd bezig. Dus besloot ik om alle ideeen die ik had op te schrijven.
WEB.jpg

Omdat sommige ideen nog niet concreet genoeg waren ben ik op zoek gegaan naar assosciaties in bestaande kunstwerken.

Inspiratie1w.jpg Inspiratie2w.jpg Inspiratie3w.jpg
Dit heeft mij geinspireerd om veder te gaan met textiel en terug te gaan naar mijn eerste experimenten. Omdat ik tijdens het onderzoek op het internet erachter kwam dat touw een lange geschiedenis heeft wilde ik hier op door gaan. Ik wilde het vergroten en een dikkere draad maken. Na dit eenmaal gedaan te hebben werd ik geinspireerd door de esthetiek van de kleuren en draden. Het schuim leverde een duidelijke zichtbare wrapping op. En ben ik veder vanuit het schuim materiaal gaan werken. Ik wilde een nog grotere draad ontwikkelen.
Grootdr1.jpg Grootdr2.jpg Grootdr4.jpg Grootdr5.jpg Grootdr6.jpg
Grootdr7.jpg
Het werden leuke experimenten. Ik probeerde verschillende presentatie technieken uit. En vroeg mezelf afof ik met deze touwen weer iets anders moet inpakken? Of dat ik het als object zelf kan laten spreken. Het soort schuim wat in ik erin verwerkt heb, is ook een een verpakkingsmateriaal. Ik besloot om het nog groter aan te pakken, en me meer te focussen op dit verpakkingsmateriaal.
2meter1.jpg 2meter2.jpg 2meter3.jpg 2meter4.jpg