Difference between revisions of "User:LiannedeJeu"

From DigitalCraft_Wiki
Jump to navigation Jump to search
Line 1: Line 1:
ghelloo
+
 
 +
== DIGITAL CRAFT
 +
==
 +
 
 +
For this project I started with choosing a work from the Boijmans museum. I had some doubt and struggles choosing a work, but ended with the work 'Namiddag' of Joop Moesman.
 +
I loved the flowy shapes and the background story of the painting. The painting was removed in 1961 out of the Rijksmuseum because many thought the abstract surrealistic painting was a naked woman showing her pubic hair which people found very inappropriate and the painting was therefore removed. de manier waarop het lichaam werd gesexualiseerd is erg voor die tijd maar staat nog steeds represent voor deze tijd. Vrouwen wereldwijd over het algemeen worden als minderwaardig beschouwd en het lichaam als (lust)object. Hier wilde ik op door.
 +
Mijn thema is feminisme. om specifieker te zijn: het niet objectificeren van lichamen en het upliften van elkaar. Mijn research vraag is ..... Mijn research heb ik gestructureerd door allereerst te gaan wat mijn waarden zijn en wat die van dit schilderij. wat wilde ik toevoegen aan de al zo brede designwereld? hoe beeld je een lichaam af binnen de kunst? en hoe niet? is er een manier om dat niet te doen? Mijn tools of methodes zijn veel visueel testen en zo tot vindingen komen gebaseerd op beredeneringen en of dit logisch is en bijdraagt aan mijn werk en standpunt. Mijn foreseen result was een serie aan prints, maar ik dacht er voor ik goed ging testen aan om meer mixed media te werken. Dit verschilt in mijn uiteindelijke serie prints met dat ik uiteindelijk meer ben gaan focussen op het digitale en hierin mijn weg heb gevonden en toch mixed media heb kunnen werken (3D coat, Maya en photoshop).
 +
 
 +
Voor mijn kopie heb ik de vormen van het schilderij gekopieerd in de vorm van een beeld. In dit beeld heb ik de abstractie en suggestie van de schilder proberen te verwerken in de vorm van 2 lichamen die elkaar omhoog houden. Ook heb ik de manier van het aanbrengen van de kleuren als inspiratie gebruikt en lopen deze in elkaar over. De goud en zilveren kleur van het beeld staat voor overwinnen, het rode voor het overgeven van kracht aan elkaar; vrouw tussen vrouw.
 +
Ik heb het beeld abstract gehouden omdat ik dit persoonlijk de interessantste manier van werken en van beeld/design vind en omdat ik net als Moesman wilde insignueren, maar het open wil houden voor de beschouwer.
 +
 
 +
Voor mijn transformatie koos ik ervoor het wat om te draaien. Moesman abstraheerde het vrouwelijk lichaam erg, en het publiek vatte dit sexueel op. Ik heb in mijn werk overduidelijk onbedekte (vrouwelijke) lichamen laten zien om dezelfde reden als Moesman:het laten zien van de schoonheid van het vrouwelijk lichaam, maar digitaal. Ik heb de vrouwen herkenbaar gemaakt omdat ik er niet omheen wilde draaien dat (alle, maar in dit geval) het vrouwelijk lichaam het waard is om als kunst te worden beschouwd. Wel heb ik hier statements aan gehangen; zo zijn de vrouwen uitgehold omdat ze 'geen inhoud' hebben, maar enkel als object worden beschouwd. Daarnaast lijken ze ook weg te smelten, wat representatief staat voor het ......
 +
 
 +
[[File:Screen_Shot_2018-06-06_at_15.12.34.png]]

Revision as of 13:43, 6 June 2018

== DIGITAL CRAFT

==

For this project I started with choosing a work from the Boijmans museum. I had some doubt and struggles choosing a work, but ended with the work 'Namiddag' of Joop Moesman. I loved the flowy shapes and the background story of the painting. The painting was removed in 1961 out of the Rijksmuseum because many thought the abstract surrealistic painting was a naked woman showing her pubic hair which people found very inappropriate and the painting was therefore removed. de manier waarop het lichaam werd gesexualiseerd is erg voor die tijd maar staat nog steeds represent voor deze tijd. Vrouwen wereldwijd over het algemeen worden als minderwaardig beschouwd en het lichaam als (lust)object. Hier wilde ik op door. Mijn thema is feminisme. om specifieker te zijn: het niet objectificeren van lichamen en het upliften van elkaar. Mijn research vraag is ..... Mijn research heb ik gestructureerd door allereerst te gaan wat mijn waarden zijn en wat die van dit schilderij. wat wilde ik toevoegen aan de al zo brede designwereld? hoe beeld je een lichaam af binnen de kunst? en hoe niet? is er een manier om dat niet te doen? Mijn tools of methodes zijn veel visueel testen en zo tot vindingen komen gebaseerd op beredeneringen en of dit logisch is en bijdraagt aan mijn werk en standpunt. Mijn foreseen result was een serie aan prints, maar ik dacht er voor ik goed ging testen aan om meer mixed media te werken. Dit verschilt in mijn uiteindelijke serie prints met dat ik uiteindelijk meer ben gaan focussen op het digitale en hierin mijn weg heb gevonden en toch mixed media heb kunnen werken (3D coat, Maya en photoshop).

Voor mijn kopie heb ik de vormen van het schilderij gekopieerd in de vorm van een beeld. In dit beeld heb ik de abstractie en suggestie van de schilder proberen te verwerken in de vorm van 2 lichamen die elkaar omhoog houden. Ook heb ik de manier van het aanbrengen van de kleuren als inspiratie gebruikt en lopen deze in elkaar over. De goud en zilveren kleur van het beeld staat voor overwinnen, het rode voor het overgeven van kracht aan elkaar; vrouw tussen vrouw. Ik heb het beeld abstract gehouden omdat ik dit persoonlijk de interessantste manier van werken en van beeld/design vind en omdat ik net als Moesman wilde insignueren, maar het open wil houden voor de beschouwer.

Voor mijn transformatie koos ik ervoor het wat om te draaien. Moesman abstraheerde het vrouwelijk lichaam erg, en het publiek vatte dit sexueel op. Ik heb in mijn werk overduidelijk onbedekte (vrouwelijke) lichamen laten zien om dezelfde reden als Moesman:het laten zien van de schoonheid van het vrouwelijk lichaam, maar digitaal. Ik heb de vrouwen herkenbaar gemaakt omdat ik er niet omheen wilde draaien dat (alle, maar in dit geval) het vrouwelijk lichaam het waard is om als kunst te worden beschouwd. Wel heb ik hier statements aan gehangen; zo zijn de vrouwen uitgehold omdat ze 'geen inhoud' hebben, maar enkel als object worden beschouwd. Daarnaast lijken ze ook weg te smelten, wat representatief staat voor het ......

Screen Shot 2018-06-06 at 15.12.34.png