Difference between revisions of "User:LiannedeJeu"
Line 26: | Line 26: | ||
Ik begon met het het tekenen van lichamen, abstract: | Ik begon met het het tekenen van lichamen, abstract: | ||
− | + | [[File:draw1.jpg|500px]] | |
+ | [[File:draw2.jpg|500px]] | ||
+ | [[File:draw3.jpg|500px]] | ||
+ | [[File:draw5.jpg|500px]] | ||
+ | [[File:draw6.jpg|500px]] | ||
+ | [[File:draw7.jpg|500px]] | ||
+ | [[File:draw8.jpg|500px]] | ||
+ | [[File:draw9.jpg|500px]] | ||
+ | [[File:draw10.jpg|500px]] | ||
+ | [[File:draw11.jpg|500px]] | ||
+ | [[File:draw12.jpg|500px]] | ||
Mijn visuele research door mixed media te werken en combineerde analoge tekeningen met mijn fotografie of beelden te combineren: | Mijn visuele research door mixed media te werken en combineerde analoge tekeningen met mijn fotografie of beelden te combineren: |
Revision as of 16:33, 6 June 2018
DIGITAL CRAFT
Voor dit project begon ik met een werk kiezen uit het Boijmans museum. Ik had wat moeite met het kiezen van een werk, maar koos voor het werk 'Namiddag' van Joop Moesman. De makkelijke, golvende lijnen trokken mij heel erg aan, net als het achtergrond verhaal van het schilderij. Zo is het schilderij in de jaren '60 uit het Rijksmuseum gehaald omdat men hier een naakte vrouw met schaamhaar inzag. Dit werd ongepast en een schade bevonden. De manier waarop het lichaam werd gesexualiseerd is vertegenwoordigend voor die tijd maar staat nog steeds represent nu. Vrouwen wereldwijd over het algemeen worden als minderwaardig beschouwd en het lichaam als (lust)object. Hier wilde ik op door en iets mee doen en maken. Mijn thema is feminisme. om specifieker te zijn: het niet objectificeren van lichamen en het 'upliften' van elkaar. Mijn research vraag is hoe vrouwen 'empowering' kunnen worden in een kunstobject. Mijn research heb ik gestructureerd door allereerst af te gaan wat mijn waarden zijn en wat die van dit schilderij. Wat wilde ik toevoegen aan de al zo brede designwereld? Hoe beeld je een lichaam af binnen de kunst? Hoe niet? Is er een manier om dat niet te doen? Mijn tools of methodes zijn veel visueel testen en zo tot vindingen te komen, maar wel gebaseerd op beredeneringen en of dit logisch is en bijdraagt aan mijn werk en standpunt. Mijn foreseen result was een serie aan prints, maar ik dacht er voor ik goed ging testen aan om meer mixed media te werken. Dit verschilt in mijn uiteindelijke serie prints met dat ik meer ben gaan focussen op het digitale en hierin mijn weg heb gevonden en toch nog mixed media heb kunnen werken (3D coat, Maya en photoshop).
Voor mijn kopie heb ik de vormen en lijnen van het schilderij gekopieerd in het lichaam van een beeld. In dit beeld heb ik de abstractie en suggestie van de schilder proberen te verwerken in de vorm van twee lichamen die elkaar omhoog houden. Ook heb ik de manier van het aanbrengen van de kleuren in het schilderij als inspiratie gebruikt en lopen deze in elkaar over. De goud en zilveren kleur van het beeld staan voor overwinnen, het rode voor het overgeven van kracht aan elkaar; vrouw tussen vrouw. Ik heb het beeld abstract gehouden omdat ik dit persoonlijk de interessantste manier van werken en van beeld/design vind en omdat ik net als Moesman wilde hinten, maar het ook open wil houden voor de beschouwer.
Ik begon met het kijken naar hoe ik het vrouwelijk lichaam (abstract) weer zou kunnen geven:
Turn around beeldje 1 Turn around beeldje 2
Het uiteindelijke beeldje dat ik gemaakt heb:
Voor mijn transformatie koos ik ervoor het wat om te draaien. Moesman abstraheerde het vrouwelijk lichaam erg, en het publiek vatte dit sexueel op. Ik heb in mijn werk overduidelijk onbedekte (vrouwelijke) lichamen laten zien om dezelfde reden als Moesman: het laten zien van de schoonheid van het vrouwelijk lichaam, maar digitaal. Ik heb de vrouwen herkenbaar gemaakt omdat ik er niet omheen wilde draaien dat (alle, maar in dit geval) het vrouwelijk lichaam het waard is om als kunst te worden beschouwd. Wel heb ik hier statements aan gehangen en mijn eigen draai eraan gegeven; zo zijn de vrouwen in mijn werk uitgehold omdat ze (soms, volgens de media) 'weinig inhoud' hebben, maar enkel als object worden beschouwd. Daarnaast lijken ze ook weg te smelten, wat representatief staat voor het alle meningen die aan je hangen. De kleuren zijn allemaal net aanpaste versies van de primaire kleuren, wat staat voor dat uit deze kleuren, net als bij vrouwen (voortplanting), alles voortkomt en voor de achtergronden heb ik gekozen voor goud en zwart omdat dit kracht uitstraalt voor mij.
Ik begon met het het tekenen van lichamen, abstract:
Mijn visuele research door mixed media te werken en combineerde analoge tekeningen met mijn fotografie of beelden te combineren:
Ik wilde me meer focussen op het digitale en besloot het beeldje dat ik hiervoor had gekleid in 3D programma 3D sculpt en Maya om te zetten en hier mee te spelen:
Deze heb ik geplaatst in photoshop en wat getest met mixed media binnen het digitale:
voor de uiteindelijke serie heb ik verschillende opties, achtergronden, kleuren en composities naast elkaar gelegd:
In de uiteindelijke serie die ik gemaakt heb, heb ik nog tekst toegevoegd met feministische standpunten. De kwaliteit is door het kompressen van de foto's lager.
A 500 word statement defining your position of what where your specific 'craft' lies in relation newer technologies: