Difference between revisions of "User:LiannedeJeu"

From DigitalCraft_Wiki
Jump to navigation Jump to search
 
(12 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 1: Line 1:
 +
'''DIGITAL CRAFT'''
  
== DIGITAL CRAFT
+
'''MY ''REFLECTION DOCUMENT'' ISN'T BEING SENT TO THE RIGHT TEACHER THROUGH OSIRIS!
==
+
MY REFLECTION DOCUMENT: [[File:Reflectie_document_practises_Lianne_de_Jeu.compressed.pdf]]'''
  
For this project I started with choosing a work from the Boijmans museum. I had some doubt and struggles choosing a work, but ended with the work 'Namiddag' of Joop Moesman.
+
[[File:900x450 42622.jpg|500px]]
I loved the flowy shapes and the background story of the painting. The painting was removed in 1961 out of the Rijksmuseum because many thought the abstract surrealistic painting was a naked woman showing her pubic hair which people found very inappropriate and the painting was therefore removed. de manier waarop het lichaam werd gesexualiseerd is erg voor die tijd maar staat nog steeds represent voor deze tijd. Vrouwen wereldwijd over het algemeen worden als minderwaardig beschouwd en het lichaam als (lust)object. Hier wilde ik op door.
 
Mijn thema is feminisme. om specifieker te zijn: het niet objectificeren van lichamen en het upliften van elkaar. Mijn research vraag is ..... Mijn research heb ik gestructureerd door allereerst te gaan wat mijn waarden zijn en wat die van dit schilderij. wat wilde ik toevoegen aan de al zo brede designwereld? hoe beeld je een lichaam af binnen de kunst? en hoe niet? is er een manier om dat niet te doen? Mijn tools of methodes zijn veel visueel testen en zo tot vindingen komen gebaseerd op beredeneringen en of dit logisch is en bijdraagt aan mijn werk en standpunt. Mijn foreseen result was een serie aan prints, maar ik dacht er voor ik goed ging testen aan om meer mixed media te werken. Dit verschilt in mijn uiteindelijke serie prints met dat ik uiteindelijk meer ben gaan focussen op het digitale en hierin mijn weg heb gevonden en toch mixed media heb kunnen werken (3D coat, Maya en photoshop).
 
  
Voor mijn kopie heb ik de vormen van het schilderij gekopieerd in de vorm van een beeld. In dit beeld heb ik de abstractie en suggestie van de schilder proberen te verwerken in de vorm van 2 lichamen die elkaar omhoog houden. Ook heb ik de manier van het aanbrengen van de kleuren als inspiratie gebruikt en lopen deze in elkaar over. De goud en zilveren kleur van het beeld staat voor overwinnen, het rode voor het overgeven van kracht aan elkaar; vrouw tussen vrouw.
+
Voor dit project begon ik met een werk kiezen uit het Boijmans museum. Ik had wat moeite met het kiezen van een werk, maar koos voor het werk 'Namiddag' van Joop Moesman. De makkelijke, golvende lijnen trokken mij heel erg aan, net als het achtergrond verhaal van het schilderij. Zo is het schilderij in het jaar 1932 uit het Stedelijk museum in Amsterdam gehaald omdat men hier een naakte vrouw met schaamhaar inzag. Dit werd ongepast en een schade bevonden.
Ik heb het beeld abstract gehouden omdat ik dit persoonlijk de interessantste manier van werken en van beeld/design vind en omdat ik net als Moesman wilde insignueren, maar het open wil houden voor de beschouwer.
+
De manier waarop het lichaam werd gesexualiseerd is vertegenwoordigend voor die tijd maar staat nog steeds represent nu. Vrouwen wereldwijd over het algemeen worden als minderwaardig beschouwd en het lichaam als (lust)object. Hier wilde ik op door en iets mee doen en maken.
 +
Mijn thema is feminisme. om specifieker te zijn: het niet objectificeren van lichamen en het 'upliften' van elkaar. Mijn research vraag is hoe vrouwen 'empowering' kunnen worden in een kunstobject. Mijn research heb ik gestructureerd door allereerst af te gaan wat mijn waarden zijn en wat die van dit schilderij. Wat wilde ik toevoegen aan de al zo brede designwereld? Hoe beeld je een lichaam af binnen de kunst? Hoe niet? Is er een manier om dat niet te doen? Mijn tools of methodes zijn veel visueel testen en zo tot vindingen te komen, maar wel gebaseerd op beredeneringen en of dit logisch is en bijdraagt aan mijn werk en standpunt. Mijn foreseen result was een serie aan prints, maar ik dacht er voor ik goed ging testen aan om meer mixed media te werken. Dit verschilt in mijn uiteindelijke serie prints met dat ik meer ben gaan focussen op het digitale en hierin mijn weg heb gevonden en toch nog mixed media heb kunnen werken (3D coat, Maya en photoshop).
  
ik begon met het kijken hoe ik het vrouwelijk lichaam (abstract) weer te geven:
+
Voor mijn kopie heb ik de vormen en lijnen van het schilderij gekopieerd in het lichaam van een beeld. In dit beeld heb ik de abstractie en suggestie van de schilder proberen te verwerken in de vorm van twee lichamen die elkaar omhoog houden. Ook heb ik de manier van het aanbrengen van de kleuren in het schilderij als inspiratie gebruikt en lopen deze in elkaar over. De goud en zilveren kleur van het beeld staan voor overwinnen, het rode voor het overgeven van kracht aan elkaar; vrouw tussen vrouw.
 +
Ik heb het beeld abstract gehouden omdat ik dit persoonlijk de interessantste manier van werken en van beeld/design vind en omdat ik net als Moesman wilde hinten, maar het ook open wil houden voor de beschouwer.
 +
 
 +
Ik begon met het kijken naar hoe ik het vrouwelijk lichaam (abstract) weer zou kunnen geven:
  
 
[https://youtu.be/HcJtXV4a1kw '''Turn around beeldje 1''']
 
[https://youtu.be/HcJtXV4a1kw '''Turn around beeldje 1''']
 
[https://www.youtube.com/watch?v=Dy0rcsPT_n0 '''Turn around beeldje 2''']
 
[https://www.youtube.com/watch?v=Dy0rcsPT_n0 '''Turn around beeldje 2''']
  
Voor mijn transformatie koos ik ervoor het wat om te draaien. Moesman abstraheerde het vrouwelijk lichaam erg, en het publiek vatte dit sexueel op. Ik heb in mijn werk overduidelijk onbedekte (vrouwelijke) lichamen laten zien om dezelfde reden als Moesman:het laten zien van de schoonheid van het vrouwelijk lichaam, maar digitaal. Ik heb de vrouwen herkenbaar gemaakt omdat ik er niet omheen wilde draaien dat (alle, maar in dit geval) het vrouwelijk lichaam het waard is om als kunst te worden beschouwd. Wel heb ik hier statements aan gehangen; zo zijn de vrouwen uitgehold omdat ze 'geen inhoud' hebben, maar enkel als object worden beschouwd. Daarnaast lijken ze ook weg te smelten, wat representatief staat voor het ......
+
Het uiteindelijke beeldje dat ik gemaakt heb hieronder. Ik heb nog overwogen en gezocht naar gepaste stoffen om net als het werkelijke beeld het beeld te bedekken. In de realiteit van het schilderij gebeurde dit doordat het werd verwijderd uit het museum. Ik bedacht dat ik een fluwelen, vrij doorschijnende doek over dit beeldje heen wilde leggen omdat je zo het bedekt, maar de schoonheid het daarvan overwint en je dat toch blijft zien door het doek heen, net als dat het schilderij nu weer in een museum hangt. Toch besloot ik dat het juist afdeed van het concept van de vrouwen die elkaar omhoog helpen.
de kleuren zijn allemaal net aanpaste versies van de primaire kleuren, wat staat voor dat uit deze kleuren, net als bij vrouwen (voortplanting), alles voortkomt. ik begon met het het tekenen van een lichaam, abstract:
+
 
 +
[[File:Beeldje1.JPG|500px]]
 +
[[File:Beeldje2.png|500px]]
 +
[[File:Beeldje3.JPG|500px]]
 +
[[File:Beeldje4.JPG|500px]]
 +
[[File:Beeldje5.JPG|500px]]
 +
 
 +
Voor mijn transformatie koos ik ervoor het wat om te draaien. Moesman abstraheerde het vrouwelijk lichaam erg, en het publiek vatte dit sexueel op. Ik heb in mijn werk overduidelijk onbedekte (vrouwelijke) lichamen laten zien om dezelfde reden als Moesman: het laten zien van de schoonheid van het vrouwelijk lichaam, maar digitaal. Ik heb de vrouwen herkenbaar gemaakt omdat ik er niet omheen wilde draaien dat (alle, maar in dit geval) het vrouwelijk lichaam het waard is om als kunst te worden beschouwd. Wel heb ik hier statements aan gehangen en mijn eigen draai eraan gegeven; zo zijn de vrouwen in mijn werk uitgehold omdat ze (soms, volgens de media) 'weinig inhoud' hebben, maar enkel als object worden beschouwd. Daarnaast lijken ze ook weg te smelten, wat representatief staat voor het alle meningen die aan je hangen.
 +
De kleuren zijn allemaal net aanpaste versies van de primaire kleuren, wat staat voor dat uit deze kleuren, net als bij vrouwen (voortplanting), alles voortkomt en voor de achtergronden heb ik gekozen voor goud en zwart omdat dit kracht uitstraalt voor mij. De texturen heb ik overwogen gekozen. Zo werkte ik eerst met goud en zilver texturen, maar koos voor de silicone feeling die je in het uiteindelijke werk terugziet. Daarnaast koos ik ook het bronzen beeld textuur gevoel dat je krijgt van de abstract torso's en buste. Dit omdat ik het interessant vind waar de grens ligt tussen kunst en 'ordinair'. De meeste bronzen en beetgehouden beelden staan centraal rondom de schoonheid van de vrouw.
  
VUL DIE NOG HIER IN!
+
Ik begon met het het tekenen van lichamen, abstract:
  
mijn visuele research door mixed media te werken en combineerde analoge tekeningen met mijn fotografie of beelden:
+
[[File:draw1.jpg|500px]]
 +
[[File:draw2.jpg|500px]]
 +
[[File:draw3.jpg|500px]]
 +
[[File:draw5.jpg|500px]]
 +
[[File:draw6.jpg|500px]]
 +
[[File:draw7.jpg|500px]]
 +
[[File:draw8.jpg|500px]]
 +
[[File:draw9.jpg|500px]]
 +
[[File:draw10.jpg|500px]]
 +
[[File:draw11.jpg|500px]]
 +
[[File:draw12.jpg|500px]]
 +
 
 +
Mijn visuele research door mixed media te werken en combineerde analoge tekeningen met mijn fotografie of beelden te combineren:
  
 
[[File:mixedmedia1.png|500px]]
 
[[File:mixedmedia1.png|500px]]
Line 31: Line 54:
 
[[File:Mixedmedia7.jpg|500px]]
 
[[File:Mixedmedia7.jpg|500px]]
  
Ik wilde me meer focussen op het digitale en besloot het beeldje dat ik hiervoor had gekleid in 3D programma 3D sculpt en Maya:
+
Ik wilde me meer focussen op het digitale en besloot het beeldje dat ik hiervoor had gekleid in 3D programma 3D sculpt en Maya om te zetten en hier mee te spelen:
  
 
[[File:Screen_Shot_2018-06-06_at_15.12.34.png|500px]]
 
[[File:Screen_Shot_2018-06-06_at_15.12.34.png|500px]]
Line 48: Line 71:
 
[[File:digili5.png|500px]]
 
[[File:digili5.png|500px]]
  
voor de uiteindelijke serie heb ik verschillende opties en achtergronden en kleuren en composities naast elkaar gelegd:
+
voor de uiteindelijke serie heb ik verschillende opties, achtergronden, kleuren en composities naast elkaar gelegd:
  
 
[[File:alles.png|800px]]
 
[[File:alles.png|800px]]
  
In de uiteindelijke serie die ik gemaakt heb heb ik nog tekst toegevoegd met feministische standpunten. omdat..... (de kwaliteit is door het kompressen van de foto's lager)
+
In de uiteindelijke serie die ik gemaakt heb, heb ik nog tekst toegevoegd met feministische standpunten. De kwaliteit is door het kompressen van de foto's lager.
  
 
[[File:klaar6.png|1000px]]
 
[[File:klaar6.png|1000px]]
Line 60: Line 83:
 
[[File:final4.png|1000px]]
 
[[File:final4.png|1000px]]
 
[[File:final5.jpg|1000px]]
 
[[File:final5.jpg|1000px]]
 
 
 
A 500 word statement defining your position of what where your specific 'craft' lies in relation newer technologies:
 

Latest revision as of 18:36, 7 June 2018

DIGITAL CRAFT

MY REFLECTION DOCUMENT ISN'T BEING SENT TO THE RIGHT TEACHER THROUGH OSIRIS! MY REFLECTION DOCUMENT: File:Reflectie document practises Lianne de Jeu.compressed.pdf

900x450 42622.jpg

Voor dit project begon ik met een werk kiezen uit het Boijmans museum. Ik had wat moeite met het kiezen van een werk, maar koos voor het werk 'Namiddag' van Joop Moesman. De makkelijke, golvende lijnen trokken mij heel erg aan, net als het achtergrond verhaal van het schilderij. Zo is het schilderij in het jaar 1932 uit het Stedelijk museum in Amsterdam gehaald omdat men hier een naakte vrouw met schaamhaar inzag. Dit werd ongepast en een schade bevonden. De manier waarop het lichaam werd gesexualiseerd is vertegenwoordigend voor die tijd maar staat nog steeds represent nu. Vrouwen wereldwijd over het algemeen worden als minderwaardig beschouwd en het lichaam als (lust)object. Hier wilde ik op door en iets mee doen en maken. Mijn thema is feminisme. om specifieker te zijn: het niet objectificeren van lichamen en het 'upliften' van elkaar. Mijn research vraag is hoe vrouwen 'empowering' kunnen worden in een kunstobject. Mijn research heb ik gestructureerd door allereerst af te gaan wat mijn waarden zijn en wat die van dit schilderij. Wat wilde ik toevoegen aan de al zo brede designwereld? Hoe beeld je een lichaam af binnen de kunst? Hoe niet? Is er een manier om dat niet te doen? Mijn tools of methodes zijn veel visueel testen en zo tot vindingen te komen, maar wel gebaseerd op beredeneringen en of dit logisch is en bijdraagt aan mijn werk en standpunt. Mijn foreseen result was een serie aan prints, maar ik dacht er voor ik goed ging testen aan om meer mixed media te werken. Dit verschilt in mijn uiteindelijke serie prints met dat ik meer ben gaan focussen op het digitale en hierin mijn weg heb gevonden en toch nog mixed media heb kunnen werken (3D coat, Maya en photoshop).

Voor mijn kopie heb ik de vormen en lijnen van het schilderij gekopieerd in het lichaam van een beeld. In dit beeld heb ik de abstractie en suggestie van de schilder proberen te verwerken in de vorm van twee lichamen die elkaar omhoog houden. Ook heb ik de manier van het aanbrengen van de kleuren in het schilderij als inspiratie gebruikt en lopen deze in elkaar over. De goud en zilveren kleur van het beeld staan voor overwinnen, het rode voor het overgeven van kracht aan elkaar; vrouw tussen vrouw. Ik heb het beeld abstract gehouden omdat ik dit persoonlijk de interessantste manier van werken en van beeld/design vind en omdat ik net als Moesman wilde hinten, maar het ook open wil houden voor de beschouwer.

Ik begon met het kijken naar hoe ik het vrouwelijk lichaam (abstract) weer zou kunnen geven:

Turn around beeldje 1 Turn around beeldje 2

Het uiteindelijke beeldje dat ik gemaakt heb hieronder. Ik heb nog overwogen en gezocht naar gepaste stoffen om net als het werkelijke beeld het beeld te bedekken. In de realiteit van het schilderij gebeurde dit doordat het werd verwijderd uit het museum. Ik bedacht dat ik een fluwelen, vrij doorschijnende doek over dit beeldje heen wilde leggen omdat je zo het bedekt, maar de schoonheid het daarvan overwint en je dat toch blijft zien door het doek heen, net als dat het schilderij nu weer in een museum hangt. Toch besloot ik dat het juist afdeed van het concept van de vrouwen die elkaar omhoog helpen.

Beeldje1.JPG Beeldje2.png Beeldje3.JPG Beeldje4.JPG Beeldje5.JPG

Voor mijn transformatie koos ik ervoor het wat om te draaien. Moesman abstraheerde het vrouwelijk lichaam erg, en het publiek vatte dit sexueel op. Ik heb in mijn werk overduidelijk onbedekte (vrouwelijke) lichamen laten zien om dezelfde reden als Moesman: het laten zien van de schoonheid van het vrouwelijk lichaam, maar digitaal. Ik heb de vrouwen herkenbaar gemaakt omdat ik er niet omheen wilde draaien dat (alle, maar in dit geval) het vrouwelijk lichaam het waard is om als kunst te worden beschouwd. Wel heb ik hier statements aan gehangen en mijn eigen draai eraan gegeven; zo zijn de vrouwen in mijn werk uitgehold omdat ze (soms, volgens de media) 'weinig inhoud' hebben, maar enkel als object worden beschouwd. Daarnaast lijken ze ook weg te smelten, wat representatief staat voor het alle meningen die aan je hangen. De kleuren zijn allemaal net aanpaste versies van de primaire kleuren, wat staat voor dat uit deze kleuren, net als bij vrouwen (voortplanting), alles voortkomt en voor de achtergronden heb ik gekozen voor goud en zwart omdat dit kracht uitstraalt voor mij. De texturen heb ik overwogen gekozen. Zo werkte ik eerst met goud en zilver texturen, maar koos voor de silicone feeling die je in het uiteindelijke werk terugziet. Daarnaast koos ik ook het bronzen beeld textuur gevoel dat je krijgt van de abstract torso's en buste. Dit omdat ik het interessant vind waar de grens ligt tussen kunst en 'ordinair'. De meeste bronzen en beetgehouden beelden staan centraal rondom de schoonheid van de vrouw.

Ik begon met het het tekenen van lichamen, abstract:

Draw1.jpg Draw2.jpg Draw3.jpg Draw5.jpg Draw6.jpg Draw7.jpg Draw8.jpg Draw9.jpg Draw10.jpg Draw11.jpg Draw12.jpg

Mijn visuele research door mixed media te werken en combineerde analoge tekeningen met mijn fotografie of beelden te combineren:

Mixedmedia1.png Mixedmedia2.png Mixedmedia3.jpg Mixedmedia4.jpg Mixedmedia8.jpg Mixedmedia5.jpg Mixedmedia6.jpg Mixedmedia7.jpg

Ik wilde me meer focussen op het digitale en besloot het beeldje dat ik hiervoor had gekleid in 3D programma 3D sculpt en Maya om te zetten en hier mee te spelen:

Screen Shot 2018-06-06 at 15.12.34.png 3d2.png 3d3.png 3d4.png

Deze heb ik geplaatst in photoshop en wat getest met mixed media binnen het digitale:

Digi.jpg Digi2.jpg Digili.jpg Digili2.png Digili3.png Digili4.png Digili5.png

voor de uiteindelijke serie heb ik verschillende opties, achtergronden, kleuren en composities naast elkaar gelegd:

Alles.png

In de uiteindelijke serie die ik gemaakt heb, heb ik nog tekst toegevoegd met feministische standpunten. De kwaliteit is door het kompressen van de foto's lager.

Klaar6.png Final2.jpg Final3.png Final1.jpg Final4.png Final5.jpg