Difference between revisions of "User:LiannedeJeu"
(12 intermediate revisions by the same user not shown) | |||
Line 1: | Line 1: | ||
+ | '''DIGITAL CRAFT''' | ||
− | + | '''MY ''REFLECTION DOCUMENT'' ISN'T BEING SENT TO THE RIGHT TEACHER THROUGH OSIRIS! | |
− | + | MY REFLECTION DOCUMENT: [[File:Reflectie_document_practises_Lianne_de_Jeu.compressed.pdf]]''' | |
− | + | [[File:900x450 42622.jpg|500px]] | |
− | |||
− | |||
− | Voor | + | Voor dit project begon ik met een werk kiezen uit het Boijmans museum. Ik had wat moeite met het kiezen van een werk, maar koos voor het werk 'Namiddag' van Joop Moesman. De makkelijke, golvende lijnen trokken mij heel erg aan, net als het achtergrond verhaal van het schilderij. Zo is het schilderij in het jaar 1932 uit het Stedelijk museum in Amsterdam gehaald omdat men hier een naakte vrouw met schaamhaar inzag. Dit werd ongepast en een schade bevonden. |
− | + | De manier waarop het lichaam werd gesexualiseerd is vertegenwoordigend voor die tijd maar staat nog steeds represent nu. Vrouwen wereldwijd over het algemeen worden als minderwaardig beschouwd en het lichaam als (lust)object. Hier wilde ik op door en iets mee doen en maken. | |
+ | Mijn thema is feminisme. om specifieker te zijn: het niet objectificeren van lichamen en het 'upliften' van elkaar. Mijn research vraag is hoe vrouwen 'empowering' kunnen worden in een kunstobject. Mijn research heb ik gestructureerd door allereerst af te gaan wat mijn waarden zijn en wat die van dit schilderij. Wat wilde ik toevoegen aan de al zo brede designwereld? Hoe beeld je een lichaam af binnen de kunst? Hoe niet? Is er een manier om dat niet te doen? Mijn tools of methodes zijn veel visueel testen en zo tot vindingen te komen, maar wel gebaseerd op beredeneringen en of dit logisch is en bijdraagt aan mijn werk en standpunt. Mijn foreseen result was een serie aan prints, maar ik dacht er voor ik goed ging testen aan om meer mixed media te werken. Dit verschilt in mijn uiteindelijke serie prints met dat ik meer ben gaan focussen op het digitale en hierin mijn weg heb gevonden en toch nog mixed media heb kunnen werken (3D coat, Maya en photoshop). | ||
− | ik begon met het kijken hoe ik het vrouwelijk lichaam (abstract) weer | + | Voor mijn kopie heb ik de vormen en lijnen van het schilderij gekopieerd in het lichaam van een beeld. In dit beeld heb ik de abstractie en suggestie van de schilder proberen te verwerken in de vorm van twee lichamen die elkaar omhoog houden. Ook heb ik de manier van het aanbrengen van de kleuren in het schilderij als inspiratie gebruikt en lopen deze in elkaar over. De goud en zilveren kleur van het beeld staan voor overwinnen, het rode voor het overgeven van kracht aan elkaar; vrouw tussen vrouw. |
+ | Ik heb het beeld abstract gehouden omdat ik dit persoonlijk de interessantste manier van werken en van beeld/design vind en omdat ik net als Moesman wilde hinten, maar het ook open wil houden voor de beschouwer. | ||
+ | |||
+ | Ik begon met het kijken naar hoe ik het vrouwelijk lichaam (abstract) weer zou kunnen geven: | ||
[https://youtu.be/HcJtXV4a1kw '''Turn around beeldje 1'''] | [https://youtu.be/HcJtXV4a1kw '''Turn around beeldje 1'''] | ||
[https://www.youtube.com/watch?v=Dy0rcsPT_n0 '''Turn around beeldje 2'''] | [https://www.youtube.com/watch?v=Dy0rcsPT_n0 '''Turn around beeldje 2'''] | ||
− | Voor mijn transformatie koos ik ervoor het wat om te draaien. Moesman abstraheerde het vrouwelijk lichaam erg, en het publiek vatte dit sexueel op. Ik heb in mijn werk overduidelijk onbedekte (vrouwelijke) lichamen laten zien om dezelfde reden als Moesman:het laten zien van de schoonheid van het vrouwelijk lichaam, maar digitaal. Ik heb de vrouwen herkenbaar gemaakt omdat ik er niet omheen wilde draaien dat (alle, maar in dit geval) het vrouwelijk lichaam het waard is om als kunst te worden beschouwd. Wel heb ik hier statements aan gehangen; zo zijn de vrouwen uitgehold omdat ze ' | + | Het uiteindelijke beeldje dat ik gemaakt heb hieronder. Ik heb nog overwogen en gezocht naar gepaste stoffen om net als het werkelijke beeld het beeld te bedekken. In de realiteit van het schilderij gebeurde dit doordat het werd verwijderd uit het museum. Ik bedacht dat ik een fluwelen, vrij doorschijnende doek over dit beeldje heen wilde leggen omdat je zo het bedekt, maar de schoonheid het daarvan overwint en je dat toch blijft zien door het doek heen, net als dat het schilderij nu weer in een museum hangt. Toch besloot ik dat het juist afdeed van het concept van de vrouwen die elkaar omhoog helpen. |
− | + | ||
+ | [[File:Beeldje1.JPG|500px]] | ||
+ | [[File:Beeldje2.png|500px]] | ||
+ | [[File:Beeldje3.JPG|500px]] | ||
+ | [[File:Beeldje4.JPG|500px]] | ||
+ | [[File:Beeldje5.JPG|500px]] | ||
+ | |||
+ | Voor mijn transformatie koos ik ervoor het wat om te draaien. Moesman abstraheerde het vrouwelijk lichaam erg, en het publiek vatte dit sexueel op. Ik heb in mijn werk overduidelijk onbedekte (vrouwelijke) lichamen laten zien om dezelfde reden als Moesman: het laten zien van de schoonheid van het vrouwelijk lichaam, maar digitaal. Ik heb de vrouwen herkenbaar gemaakt omdat ik er niet omheen wilde draaien dat (alle, maar in dit geval) het vrouwelijk lichaam het waard is om als kunst te worden beschouwd. Wel heb ik hier statements aan gehangen en mijn eigen draai eraan gegeven; zo zijn de vrouwen in mijn werk uitgehold omdat ze (soms, volgens de media) 'weinig inhoud' hebben, maar enkel als object worden beschouwd. Daarnaast lijken ze ook weg te smelten, wat representatief staat voor het alle meningen die aan je hangen. | ||
+ | De kleuren zijn allemaal net aanpaste versies van de primaire kleuren, wat staat voor dat uit deze kleuren, net als bij vrouwen (voortplanting), alles voortkomt en voor de achtergronden heb ik gekozen voor goud en zwart omdat dit kracht uitstraalt voor mij. De texturen heb ik overwogen gekozen. Zo werkte ik eerst met goud en zilver texturen, maar koos voor de silicone feeling die je in het uiteindelijke werk terugziet. Daarnaast koos ik ook het bronzen beeld textuur gevoel dat je krijgt van de abstract torso's en buste. Dit omdat ik het interessant vind waar de grens ligt tussen kunst en 'ordinair'. De meeste bronzen en beetgehouden beelden staan centraal rondom de schoonheid van de vrouw. | ||
− | + | Ik begon met het het tekenen van lichamen, abstract: | |
− | + | [[File:draw1.jpg|500px]] | |
+ | [[File:draw2.jpg|500px]] | ||
+ | [[File:draw3.jpg|500px]] | ||
+ | [[File:draw5.jpg|500px]] | ||
+ | [[File:draw6.jpg|500px]] | ||
+ | [[File:draw7.jpg|500px]] | ||
+ | [[File:draw8.jpg|500px]] | ||
+ | [[File:draw9.jpg|500px]] | ||
+ | [[File:draw10.jpg|500px]] | ||
+ | [[File:draw11.jpg|500px]] | ||
+ | [[File:draw12.jpg|500px]] | ||
+ | |||
+ | Mijn visuele research door mixed media te werken en combineerde analoge tekeningen met mijn fotografie of beelden te combineren: | ||
[[File:mixedmedia1.png|500px]] | [[File:mixedmedia1.png|500px]] | ||
Line 31: | Line 54: | ||
[[File:Mixedmedia7.jpg|500px]] | [[File:Mixedmedia7.jpg|500px]] | ||
− | Ik wilde me meer focussen op het digitale en besloot het beeldje dat ik hiervoor had gekleid in 3D programma 3D sculpt en Maya: | + | Ik wilde me meer focussen op het digitale en besloot het beeldje dat ik hiervoor had gekleid in 3D programma 3D sculpt en Maya om te zetten en hier mee te spelen: |
[[File:Screen_Shot_2018-06-06_at_15.12.34.png|500px]] | [[File:Screen_Shot_2018-06-06_at_15.12.34.png|500px]] | ||
Line 48: | Line 71: | ||
[[File:digili5.png|500px]] | [[File:digili5.png|500px]] | ||
− | voor de uiteindelijke serie heb ik verschillende opties | + | voor de uiteindelijke serie heb ik verschillende opties, achtergronden, kleuren en composities naast elkaar gelegd: |
[[File:alles.png|800px]] | [[File:alles.png|800px]] | ||
− | In de uiteindelijke serie die ik gemaakt heb heb ik nog tekst toegevoegd met feministische standpunten. | + | In de uiteindelijke serie die ik gemaakt heb, heb ik nog tekst toegevoegd met feministische standpunten. De kwaliteit is door het kompressen van de foto's lager. |
[[File:klaar6.png|1000px]] | [[File:klaar6.png|1000px]] | ||
Line 60: | Line 83: | ||
[[File:final4.png|1000px]] | [[File:final4.png|1000px]] | ||
[[File:final5.jpg|1000px]] | [[File:final5.jpg|1000px]] | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− |
Latest revision as of 18:36, 7 June 2018
DIGITAL CRAFT
MY REFLECTION DOCUMENT ISN'T BEING SENT TO THE RIGHT TEACHER THROUGH OSIRIS! MY REFLECTION DOCUMENT: File:Reflectie document practises Lianne de Jeu.compressed.pdf
Voor dit project begon ik met een werk kiezen uit het Boijmans museum. Ik had wat moeite met het kiezen van een werk, maar koos voor het werk 'Namiddag' van Joop Moesman. De makkelijke, golvende lijnen trokken mij heel erg aan, net als het achtergrond verhaal van het schilderij. Zo is het schilderij in het jaar 1932 uit het Stedelijk museum in Amsterdam gehaald omdat men hier een naakte vrouw met schaamhaar inzag. Dit werd ongepast en een schade bevonden. De manier waarop het lichaam werd gesexualiseerd is vertegenwoordigend voor die tijd maar staat nog steeds represent nu. Vrouwen wereldwijd over het algemeen worden als minderwaardig beschouwd en het lichaam als (lust)object. Hier wilde ik op door en iets mee doen en maken. Mijn thema is feminisme. om specifieker te zijn: het niet objectificeren van lichamen en het 'upliften' van elkaar. Mijn research vraag is hoe vrouwen 'empowering' kunnen worden in een kunstobject. Mijn research heb ik gestructureerd door allereerst af te gaan wat mijn waarden zijn en wat die van dit schilderij. Wat wilde ik toevoegen aan de al zo brede designwereld? Hoe beeld je een lichaam af binnen de kunst? Hoe niet? Is er een manier om dat niet te doen? Mijn tools of methodes zijn veel visueel testen en zo tot vindingen te komen, maar wel gebaseerd op beredeneringen en of dit logisch is en bijdraagt aan mijn werk en standpunt. Mijn foreseen result was een serie aan prints, maar ik dacht er voor ik goed ging testen aan om meer mixed media te werken. Dit verschilt in mijn uiteindelijke serie prints met dat ik meer ben gaan focussen op het digitale en hierin mijn weg heb gevonden en toch nog mixed media heb kunnen werken (3D coat, Maya en photoshop).
Voor mijn kopie heb ik de vormen en lijnen van het schilderij gekopieerd in het lichaam van een beeld. In dit beeld heb ik de abstractie en suggestie van de schilder proberen te verwerken in de vorm van twee lichamen die elkaar omhoog houden. Ook heb ik de manier van het aanbrengen van de kleuren in het schilderij als inspiratie gebruikt en lopen deze in elkaar over. De goud en zilveren kleur van het beeld staan voor overwinnen, het rode voor het overgeven van kracht aan elkaar; vrouw tussen vrouw. Ik heb het beeld abstract gehouden omdat ik dit persoonlijk de interessantste manier van werken en van beeld/design vind en omdat ik net als Moesman wilde hinten, maar het ook open wil houden voor de beschouwer.
Ik begon met het kijken naar hoe ik het vrouwelijk lichaam (abstract) weer zou kunnen geven:
Turn around beeldje 1 Turn around beeldje 2
Het uiteindelijke beeldje dat ik gemaakt heb hieronder. Ik heb nog overwogen en gezocht naar gepaste stoffen om net als het werkelijke beeld het beeld te bedekken. In de realiteit van het schilderij gebeurde dit doordat het werd verwijderd uit het museum. Ik bedacht dat ik een fluwelen, vrij doorschijnende doek over dit beeldje heen wilde leggen omdat je zo het bedekt, maar de schoonheid het daarvan overwint en je dat toch blijft zien door het doek heen, net als dat het schilderij nu weer in een museum hangt. Toch besloot ik dat het juist afdeed van het concept van de vrouwen die elkaar omhoog helpen.
Voor mijn transformatie koos ik ervoor het wat om te draaien. Moesman abstraheerde het vrouwelijk lichaam erg, en het publiek vatte dit sexueel op. Ik heb in mijn werk overduidelijk onbedekte (vrouwelijke) lichamen laten zien om dezelfde reden als Moesman: het laten zien van de schoonheid van het vrouwelijk lichaam, maar digitaal. Ik heb de vrouwen herkenbaar gemaakt omdat ik er niet omheen wilde draaien dat (alle, maar in dit geval) het vrouwelijk lichaam het waard is om als kunst te worden beschouwd. Wel heb ik hier statements aan gehangen en mijn eigen draai eraan gegeven; zo zijn de vrouwen in mijn werk uitgehold omdat ze (soms, volgens de media) 'weinig inhoud' hebben, maar enkel als object worden beschouwd. Daarnaast lijken ze ook weg te smelten, wat representatief staat voor het alle meningen die aan je hangen. De kleuren zijn allemaal net aanpaste versies van de primaire kleuren, wat staat voor dat uit deze kleuren, net als bij vrouwen (voortplanting), alles voortkomt en voor de achtergronden heb ik gekozen voor goud en zwart omdat dit kracht uitstraalt voor mij. De texturen heb ik overwogen gekozen. Zo werkte ik eerst met goud en zilver texturen, maar koos voor de silicone feeling die je in het uiteindelijke werk terugziet. Daarnaast koos ik ook het bronzen beeld textuur gevoel dat je krijgt van de abstract torso's en buste. Dit omdat ik het interessant vind waar de grens ligt tussen kunst en 'ordinair'. De meeste bronzen en beetgehouden beelden staan centraal rondom de schoonheid van de vrouw.
Ik begon met het het tekenen van lichamen, abstract:
Mijn visuele research door mixed media te werken en combineerde analoge tekeningen met mijn fotografie of beelden te combineren:
Ik wilde me meer focussen op het digitale en besloot het beeldje dat ik hiervoor had gekleid in 3D programma 3D sculpt en Maya om te zetten en hier mee te spelen:
Deze heb ik geplaatst in photoshop en wat getest met mixed media binnen het digitale:
voor de uiteindelijke serie heb ik verschillende opties, achtergronden, kleuren en composities naast elkaar gelegd:
In de uiteindelijke serie die ik gemaakt heb, heb ik nog tekst toegevoegd met feministische standpunten. De kwaliteit is door het kompressen van de foto's lager.