Difference between revisions of "/robotgroep3"
H.van.Beek (talk | contribs) |
H.van.Beek (talk | contribs) (→Robot) |
||
Line 24: | Line 24: | ||
Als conclusie konden we stellen dat het absoluut kan, het maken van lijnen dmv knikkers. De methode die het best werkt was de econine. | Als conclusie konden we stellen dat het absoluut kan, het maken van lijnen dmv knikkers. De methode die het best werkt was de econine. | ||
− | ==Robot== | + | ===Robot=== |
Het idee was om te gaan werken met een bestuurbare auto en een knikkerbaan. We wilde de knikkerbaan kunnen bedienen met de afstandbediening. Hiervoor hadden we een autootje nodig met een derde functie. Je hebt bijvoorbeeld autos waarbij je vanaf de afstandbediening nog lichten aan kan doen, of een geluidje af kan laten spelen. We hadden bedacht dat we het signaal van de derde functie door zouden verbinden met een servo die de aanvoer van knikker zou regelen. Dit zodat als wij op het knopje van het licht/geluidje zouden drukken, dat er een knikker uit de knikkerbaan zou rollen. | Het idee was om te gaan werken met een bestuurbare auto en een knikkerbaan. We wilde de knikkerbaan kunnen bedienen met de afstandbediening. Hiervoor hadden we een autootje nodig met een derde functie. Je hebt bijvoorbeeld autos waarbij je vanaf de afstandbediening nog lichten aan kan doen, of een geluidje af kan laten spelen. We hadden bedacht dat we het signaal van de derde functie door zouden verbinden met een servo die de aanvoer van knikker zou regelen. Dit zodat als wij op het knopje van het licht/geluidje zouden drukken, dat er een knikker uit de knikkerbaan zou rollen. |
Revision as of 23:20, 28 October 2014
Groep 3 - Robot
- Joni Kling (Product Design)
- Hendrik van Beek (Audiovisueel vormgeving)
- Edwin Stevens (Audiovisueel vormgeving)
Concept
Het concept werd bedacht naar aanleiding van het idee van groep vier. Het plan was om tegen deze groep te gaan battlen. Wat groep vier gelijk opwierp als richting was dat ze een bepaalde vorm van Ramdomnes wilde nastreven. Ze wilde een robot maken dierandom organische patronen zou maken. Om hier tegen in te gaan hebben wij besloten om een robot te maken die juist rechte lijnen en struckturen maakt binnen het werk van groep vier. Nadat dit neit in de smaak viel hebben we afgesproken om ieder een eigen werk te maken, de een met randomness, de andere met strucktuur. Tot slot spraken we een papierformaat af en vanaf dat moment hebben we niet meer met groep vier overlegd.
Vervolgens hebben we over de methode gediscuseerd. Al snel kwamen we op het idee om rechte lijnen op een vel aan te brengen door knikkers door inkt te laten lopen. We wilde een systeem maken waarmee we konden bepalen waar op het vel de knikker konden laten lopen. Al snel kwamen we op het idee om een knikkerbaan te begeuiken voor het doseren en het geven van vaart van de knikkers. Door het toevoegen van een druppelsysteem aan een traditionele plastike knikkerbaan zou dit moeten lukken. Vervolgens hebben we de toevoeging van de Radiografisch bestuurbare auto erbij bedacht om zo rondom het veld te manouvreren.
Zo ontstond er een boodschappenlijstje: Druppelsysteem, Knikkerbaan, Radiografisch bestuurbare auto en een knikker-voer systeem.
Knikker Test
Om te kijken of het uberhauot kan om door middel van knikkers lijnen op een vel te krijgen hebben we wat testjes gemaakt. We testte eerst verschillende materialen die wij konden gebruiken om de knikker een lang verblijvend verf effect te geven.
Ecoline - Grijze zijdeglans lak - Lijm en gekleurde poeder - Ecoline en accrylverf aan gemaakt met water - Ecoline en accrylverf aan gemaakt met water - Acrylverf aangemaakt met water - Olijfolie
Als conclusie konden we stellen dat het absoluut kan, het maken van lijnen dmv knikkers. De methode die het best werkt was de econine.
Robot
Het idee was om te gaan werken met een bestuurbare auto en een knikkerbaan. We wilde de knikkerbaan kunnen bedienen met de afstandbediening. Hiervoor hadden we een autootje nodig met een derde functie. Je hebt bijvoorbeeld autos waarbij je vanaf de afstandbediening nog lichten aan kan doen, of een geluidje af kan laten spelen. We hadden bedacht dat we het signaal van de derde functie door zouden verbinden met een servo die de aanvoer van knikker zou regelen. Dit zodat als wij op het knopje van het licht/geluidje zouden drukken, dat er een knikker uit de knikkerbaan zou rollen.
Helaas viel het aanbod van autootjes viel tamelijk tegen. Voor een redelijke prijs waren er geen autootjes met een derde functie te vinden. We zijn voor een betaalbaar model gedaan met in ons achterhoofd dat wij een oplossing moesten verzinnen voor de absentie van de derde functie. Toen wij met de wagen bewapend weer richting de academie liepen ontstond er het limuneuse idee om een stuurrichting door te verbinden met de servo. Als we toch rond een vel gaan rijden om zo onze lijnen aan te brengen, maken we de bocht maar een kant uit, naar links of naar rechts. Rijden we bijvoorbeeld linksom, dan kunnen we de rechts doorverbinden met de servo, want die gebruiken we dan in theorie toch niet.
Door de chip van de bestuurbare auto te googelen kwamen op een Chinese manual, type SM6135W chip.