Difference between revisions of "Sanne & Robin"
Line 54: | Line 54: | ||
Then we went to the embroidery machine at the fashion department and uploaded our handwritten quote. | Then we went to the embroidery machine at the fashion department and uploaded our handwritten quote. | ||
− | |||
− |
Revision as of 20:49, 4 November 2014
Questions we keep asking ourselves
Mensen zien overal menselijke trekjes in of gezichten. Ze praten tegen hun dieren alsof het een mede mens is, overal projecteren wij een laagje menselijkheid op. Maar wat maakt dat wij een menselijke aanwezigheid ergens in voelen? En wordt dit beinvloed door technologie? Dat we de menselijke aanwezigheid gaan integreren zoals emoticons om dichterbij de echte mens te komen. Voorbeeld: een bandje met een stem die iets zegt in een donkere kamer afspelen. Mensen zullen geloven dat er iemand aanwezig is terwijl het alleen maar een apparaat is met een opgenomen stem. Of een handgeschreven brief die is ingescant of geplot is, geproduceerd door een machine maar toch van menselijke oorsprong. De kinect van de xbox, vertaald jou beweging naar een digitaal spel element waardoor je het spel kan spelen.
How can technology create the illusion of a human presence?
Theoretisch research
Ad Bergsma - het gezicht, het visitekaartje van de ziel. BOOK
Herkenningsstrategie Mensen lijken een stoel te herkennen aan de hand van contouren en losse onderdelen, zoals 4 poten, het zitvlak en de leiding. Gezichten daarentegen worden niet primair herkend aan de hand van elementen, maar door de relaties tussen de onderdelen. Van een gezicht wordt een (holistisch) totaalbeeld in het geheugen opgeslagen. Vandaar ook dat mensen vaak niet in staat zijn om te vertellen welke kleur ogen hun buurrvouw heeft of hoe haar neus eruit ziet, maar desondanks haar gezicht in één oogopslag herkennen. Dat de configuratie van de verschillende elementen in het gezicht belangrijk is wordt ook in experimenten bevestigd. Mensen blijken gezichten beter te onthouden als zij een globale omschrijving van een gezicht hebben gegeven, zoals vriendelijk, hard, mannelijk of popperig. De latere herkenning wordt echter niet verbeterd wanneer mensen wordt aangeleerd om zich te concentreren op details als de vorm van de neus, kleur van de ogen en de volheid van de lippen. De totaalindruk weegt het zwaarst. blz 52
Al eeuwenlang veronderstelt men dat er een vaste relatie bestaat tussen gelaat en karakter. De oude grieken opperden dat mensen het karakter zouden hebben van het dier waarop zij lijken. Zo zou een spitse neus wijzen op schranderheid, omdat jachthonden eveneens een scherpe neus hebben. Net als iemand met lange oren dwars en koppig zou zijn omdat ezels ook lange oren hebben. Even oude en even twijfelachtige theorieën komen uit China. De chinese interpretatie regels voor het aflezen van gezichten, Siang Mien, geven niet alleen aanwijzigingen voor het aflezen van iemands persoonlijkheid, maar ook voor het lot dat iemand te wachten staat. Elk moedervlekje heeft in Siang Mien een diepere betekenis en zo zouden vrouwen met een plek op hun bovenlip moeten rekenen op een zwaardere bevalling. blz 57
Het is absoluut zeker dat de onderdelen van de bouwkunst ontleend zijn aan de ledematen van de mens. Daarom moesten alle vensters in een ontwerp op elkaar lijken, net zoals ogen in het gezicht, en de ingang mocht op zichzelf staan , net zoals de mond een uniek element in het gelaat is. Michelangelo en collega’s hielden zich letterlijk aan dit soort regels. Zij bouwden bijvoorbeeld alleen gebouwen met een centraal gelegen deur omdat een gezicht met een scheve mond ook niet mooi is. De mens was voor hen de maat van alle dingen en deze gedachte heeft lang in de architectuur voortgeleefd. Dit kan bijvoorbeeld worden afgeleid worden aan de ontvangst van een Weens gebouw van Adolf Loos, een van de grondleggers van de moderne architectuur. Hij maakte voor het eerst nadrukkelijk gebruik van vierkante vensters zonder enig ornament. In de krant werd dit gebouw kritisch besproken onder de titel: het gebouw zonder wenkbrauwen. blz 109
De grootte van de pupil is gevoelig voor veel factoren. Daarom is de pupil wel beschreven als het enige zichtbare deel van de hersenen. De pupil reageert niet alleen op de hoeveelheid licht, maar de grootte ervan is ook afhankelijk van vermoeidheid, leeftijd, angst, alertheid en emotionele gesteldheid. Zo gaat sterke angst gepaard met een verwijding van de pupil omdat het gevaar op die manier goed kan worden waargenomen. De pupil verwijdt zich ook als reactie op aangename prikkels. Toon een heteroseksuele man een plaatje van een sensuele vrouw onzin pupillen zullen wijder worden. Mensen met grotere pupillen worden als aantrekkelijker en aardiger gezien. Vroeger in de renaissance vergrootten de vrouwen hun pupillen al met belladonna-oogdruppels en tegenwoordig wordt het ook gebruikt in de fotomodellen wereld. Pupil reacties kunnen ook aanwijzingen geven over ziekteprocessen in de hersenen. blz 169
Research
Seaman game
3D printer x tattoo
Elvira 't Hart
Experiments
Sanne had a bamboo tablet at home, so she brought it to school and we experimented with our own handwriting. We wrote a sentence which ment something to us.
Sanne wrote: 'Not all those who wander are lost'.
Robin wrote: 'But first, coffee'.
Then we went to the embroidery machine at the fashion department and uploaded our handwritten quote.