Difference between revisions of "User:Ninavdbroek/Tools of the trade"
Ninavdbroek (talk | contribs) |
Ninavdbroek (talk | contribs) |
||
Line 23: | Line 23: | ||
Levensduren van verschillende organismen/ objecten samen voegen in lagen. Gezien vanuit een groter perspectief. | Levensduren van verschillende organismen/ objecten samen voegen in lagen. Gezien vanuit een groter perspectief. | ||
− | Zijn de technieken van | + | Zijn de technieken van traditioneel bonsai kweken toe te passen op andere objecten? Of is het mogelijk om deze technieken te moderniseren met de huidige mogelijkheden. Kun je bijvoorbeeld d.m.v. licht of warmte technieken ook invloed uitoefenen op een boom? |
Plant ‘aansluiten’ op video scherm. Plant/ boom snoeien heeft effect/ invloed op de visual op het scherm. Laat zien dat wanneer je een blad wegknipt wat dit qua levensduur op een ander organisme voor impact heeft. Deze tijdsbalken langst elkaar schuren en in verhouding tot elkaar zetten. | Plant ‘aansluiten’ op video scherm. Plant/ boom snoeien heeft effect/ invloed op de visual op het scherm. Laat zien dat wanneer je een blad wegknipt wat dit qua levensduur op een ander organisme voor impact heeft. Deze tijdsbalken langst elkaar schuren en in verhouding tot elkaar zetten. | ||
− | ‘Hap’ in groeiproces | + | ‘Hap’ in groeiproces visualiseren. Steen vormt natuurlijk over veel langer tijdsbestek dan een kind dat doet.) |
+ | |||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | |||
+ | '''INFORMATION''' | ||
+ | |||
+ | Wetenschappers hebben vorig jaar al aangetoond dat balsporters zoals honkballers en tennissers de tijd voelen vertragen vlak voor het moment dat ze de bal gaan raken. Hun hersenactiviteit vertoont een piek op het moment dat ze zich klaar maken om in actie te komen. | ||
+ | |||
+ | We hebben hiervoor gekeken naar de critical flicker-fusion frequency (CFF), de frequentie waarbij een knipperend licht of beeld overgaat naar een continue lichtbron of film. | ||
+ | |||
+ | Honden hebben bijvoorbeeld een hogere ververssnelheid van 80 Hz. Zij zien beelden op de televisie als flitsen langskomen en kunnen dus niet ontspannen voor de televisie hangen. | ||
+ | |||
+ | Tijd als zodanig kunnen wij immers niet waarnemen, maar alleen afleiden uit veranderingen van bepaalde gebeurtenissen | ||
+ | Anders gezegd: gebeurtenissen zoals een bepaald geluid, of een beeld van de omgeving worden altijd waargenomen in een bepaalde volgorde of temporele context: iets komt na iets anders of een pianoakkoord duurt kort of lang. Dus net zoals objecten in de omgeving een bepaalde ruimtelijke relatie hebben (een vlinder zweeft boven een bloem) hebben gebeurtenissen in de omgeving een bepaalde temporele relatie: een donderslag komt na een bliksemflits. | ||
+ | |||
+ | Tijdsperceptie speelt ook een rol in onze tijdsbeleving: soms lijkt de tijd zeer snel en soms zeer langzaam te verlopen. | ||
+ | |||
+ | Emotionele gebeurtenissen zoals bijvoorbeeld het beleven van een auto-ongeluk gaan mogelijk gepaard met een hoge activiteit en verwerkingssnelheid van de hersenen, en dus ook een opslag van veel informatie per tijdseenheid. Het gevolg hiervan zou kunnen zijn dat de tijdsbeleving van die periode is vertraagd : het is alsof in ons geheugen de beelden langzaam wordt afgedraaid. | ||
+ | |||
+ | Het lijkt alsof de verrekijker of telescoop in de tijd niet goed is ingesteld, vandaar de benaming 'telescopische fouten'. Verderweg schatten heet ook wel backward telescoping en dichterbij schatten forward telescoping | ||
+ | Vaak hoort men dan de uitspraak 'het lijkt of de tijd sneller gaat naarmate men ouder wordt'[20]. Een periode van 5 jaar lijkt voor een 60-jarige voorbij te zijn gevlogen, maar kan voor een tiener eindeloos lang hebben geduurd. Mogelijk is ook dit toe te schrijven aan de biologische (of hersen-) klok, die bij het ouder worden langzamer gaat draaien. Een vertraging van de tijdsklok gaat immers gepaard met een versnelling van de subjectieve tijdsbeleving: een jaar lijkt dan bijvoorbeeld maar een maand te duren. | ||
+ | (WIKI TIJDPERCEPTIE) | ||
+ | |||
+ | Naast de entiteit van de lineaire, kwantitatieve en meetbare (klok)tijd, is tijd ook een entiteit waarover elk subject de beschikking heeft en waarvan het subject een unieke eigen kwalitatieve beleving heeft. Zie ook: tijdsperceptie. | ||
+ | Wiki tijd | ||
+ | |||
+ | Relativiteits theorie : Zij geeft een verenigde beschrijving van de zwaartekracht als een meetkundige eigenschap vanruimte en tijd (ook wel ruimtetijd). | ||
+ | Deze verenigde visie vloeit voort uit de relativiteitstheorie, die stelt dat ruimte en tijd niet los van elkaar staan, maar met elkaar verweven zijn. | ||
+ | Deze verenigde visie vloeit voort uit de relativiteitstheorie, die stelt dat ruimte en tijd niet los van elkaar staan, maar met elkaar verweven zijn. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Hij stelde ook dat materie (en elke andere vorm van energie) de ruimte vervormt. We vallen dus naar de aarde toe vanwege een kromming van de ruimte ten gevolge van de massa van de aarde. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | NOVA - The Fabric of the Cosmos PBS © 2011 WGBH | ||
+ | Why did Einstein say that time is an illusion? | ||
+ | |||
+ | Three observers at three different spots,A B and C. | ||
+ | |||
+ | One event takes place. | ||
+ | Observer A reports the event taking place in the present, observer B observes the event hasn't taken place yet and observer C agrees it hasn't taken place yet both B and C percieve the event will happen in the future. | ||
+ | |||
+ | Now a little time has passed. | ||
+ | |||
+ | Observer A reports the event happened in the past, observer B reports the event is happening in the present and observer C reports the event hasn't happened yet and will happen in the future. | ||
+ | |||
+ | Now a littel more time has elapsed. | ||
+ | |||
+ | Observer A and B both agree the event happened in the past and Observer C reports the event is happening in the presnt - nobody thinks the event has yet to happen. | ||
+ | |||
+ | Now even more time has elapsed. | ||
+ | |||
+ | now everyone agrees the event happened in the past. | ||
+ | |||
+ | Thus if time is indeed relative as Einstein said, then one person's past is another person's present and somone else's future, thus the distinction between past present and future is rendered obsolete by relativity since they rely on all observers being able to agree on when something happened. | ||
+ | |||
+ | That's how I'd interpret it anyhow. | ||
+ | |||
+ | / | ||
+ | There is nothing in the laws of physics that says that time has to only flow one direction. There's no reason why a broken glass shouldn't hop off the floor, reassemble itself, and land back on the table it fell from. | ||
+ | It's the flow of time. It has nothing whatsoever to do with chemistry or gravity. It's about what direction time is moving. | ||
+ | |||
+ | / | ||
+ | Insular Dwarfism is a biological process in which large animals, over time, evolve to be smaller to better suit their environment. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | EVOLUTIE | ||
+ | Bij natuurlijke selectie zullen eigenschappen die voordelen in de natuur bieden vaker worden doorgegeven, bij kunstmatige selectie eigenschappen die voordelig zijn voor de mens. | ||
+ | Plantenveredeling richt zich op het ontwikkelen van planten die zo goed mogelijk aan de eisen van de mens voldoen. Een veredelaar selecteert planten met de beste erfelijke eigenschappen, en maakt daar nieuwe rassen van. Als zodanig is het te vergelijken met het fokken van huisdieren en vee. | ||
+ | Onder plantenveredeling valt enerzijds het kweken (veredelen) van nieuwe rassen en anderzijds de bestudering van de grondslagen waarop het kweken berust en van de middelen waardoor het kweken wordt bevorderd. | ||
+ | |||
+ | Sinds het eind van de twintigste eeuw wordt ook gebruikgemaakt van gentechnologie om sneller resultaat te verkrijgen. Hierbij laat men niet de natuur door toeval de combinatie van eigenschappen in de nakomelingen bepalen, maar men grijpt gericht in op het niveau van het DNA. Daardoor kan men bijvoorbeeld aan een bestaand ras een gen voor ziekteresistentie toevoegen. | ||
+ | Het aanpassen van gewassen aan de behoeften van de mens gebeurt al sinds het jagen/verzamelen werd aangevuld met en grotendeels vervangen doorlandbouw en tuinbouw. | ||
+ | Kunstmatige selectie is in de biologie het mechanisme waarmee bepaalde eigenschappen of een combinatie van eigenschappen bewust worden geselecteerd bij het fokken van dieren of veredeling vanplanten. Het begrip werd voor het eerst gebruikt door Charles Darwin. Darwin zag dat veelgedomesticeerde soorten eigenschappen hebben die opzettelijk door de mens zijn geselecteerd bij het fokken of kweken. De mens selecteert alleen de individuen met de gunstige eigenschappen om nageslacht te krijgen, zodat deze eigenschappen steeds vaker voor gaan komen. | ||
+ | Darwin zag kunstmatige selectie als een tegenhanger van natuurlijke selectie, het mechanisme waarmee in de natuur individuen worden geselecteerd die beter aangepast zijn aan hun natuurlijke omgeving. Beide processen hebben dezelfde genetische principes en achtergrond. | ||
+ | GENOTYPEN/ FENOTYPEN | ||
+ | Je genotype is je bouw zoals bepaalt is in je chromosomen, je fenotype is je genotype met invloeden uit het milieu. Als je bvb. besluit je haar te verven verandert je fenotype wel maar je genotype niet. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ---- |
Revision as of 20:30, 24 November 2014
TOOLS OF THE TRADE PRESENTATION 1
Vertrokken vanuit synthetische biologie en geïnspireerd door het begrip tijdsperceptie kwam ik terecht bij de ambacht van bonsai bomen kweken. De Aziatische kunstvorm combineert verschillende technieken om een boom te kweken, vormen en te verzorgen. Het controleren van de groei staat centraal en er word getracht een zo natuurlijk mogelijk ogende boom te kweken. In feite laat deze kunstvorm zien hoe wij als mens handmatig en op relatief korte termijn invloed kunnen uitoefenen op een evolutie koers; het groeiproces van de boom past zich onmiddellijk aan zodra de huidige omgeving veranderd.
We willen steeds meer controle hebben over de levensduur en het uiterlijk van een organisme. D.m.v. wetenschappelijk en technologische vooruitgang zijn we ook steeds meer in staat om deze maakbaarheid te domineren. Voor mij is traditionele bonsai kunst een goede weergave van de aanloop naar synthetische biologie. De aandacht ligt bij de perfectie van de boom en er is geen zichtbaar spoor van de artiest meer te bekennen. Een interessant onderwerp natuurlijk wanneer we spreken over authenticiteit en de ingreep op bestaande levensvormen. Bij het kweken van een bonsai boom stellen wij de grenzen waarbinnen de plant zich kan bewegen en creëren hierdoor een miniatuurweergave.
Ik wil de levensloop van verschillende organisme in verhouding tot elkaar zetten aan de hand van bonsai kunst. Wat voor werking hebben wij als mens op de natuur en visa versa? Door een natuurlijk object in een digitale atmosfeer te plaatsen en deze samen te laten interacteren wil ik het conventionele denkbeeld over tijdsperceptie onder de loep nemen. Tijd is relatief en moet worden bezien in relatie tot iets anders. Wij maken tijd onbewust evenredig aan een mensenleven of generatie maar de levensduur van een boom is natuurlijk van hele andere schaal. Dit besef wil ik doormiddel van een (video) installatie inzichtelijk maken.
Ik wil de relatie tussen een groeiproces en zijn context tegen elkaar schuiven en een twee strijd zoeken zodat je gaat spelen met verhouding, vertraging en levensduren.
(Een aantal voorbeelden: Wanneer je de snelheid van de achtergrond aanpast heeft dit dan ook een vervreemdend effect op het object wat binnen deze context staat?
Onderzoek naar tijd doen aan de hand van de jaarringen in een boomstam. Door deze ringen met de hand aan te tikken word de fase van de boom op dat moment zichtbaar op het scherm erachter. Zo kun je als het ware door aanraking je door het leven van de boom bewegen.
Levensduren van verschillende organismen/ objecten samen voegen in lagen. Gezien vanuit een groter perspectief.
Zijn de technieken van traditioneel bonsai kweken toe te passen op andere objecten? Of is het mogelijk om deze technieken te moderniseren met de huidige mogelijkheden. Kun je bijvoorbeeld d.m.v. licht of warmte technieken ook invloed uitoefenen op een boom?
Plant ‘aansluiten’ op video scherm. Plant/ boom snoeien heeft effect/ invloed op de visual op het scherm. Laat zien dat wanneer je een blad wegknipt wat dit qua levensduur op een ander organisme voor impact heeft. Deze tijdsbalken langst elkaar schuren en in verhouding tot elkaar zetten.
‘Hap’ in groeiproces visualiseren. Steen vormt natuurlijk over veel langer tijdsbestek dan een kind dat doet.)
INFORMATION
Wetenschappers hebben vorig jaar al aangetoond dat balsporters zoals honkballers en tennissers de tijd voelen vertragen vlak voor het moment dat ze de bal gaan raken. Hun hersenactiviteit vertoont een piek op het moment dat ze zich klaar maken om in actie te komen.
We hebben hiervoor gekeken naar de critical flicker-fusion frequency (CFF), de frequentie waarbij een knipperend licht of beeld overgaat naar een continue lichtbron of film.
Honden hebben bijvoorbeeld een hogere ververssnelheid van 80 Hz. Zij zien beelden op de televisie als flitsen langskomen en kunnen dus niet ontspannen voor de televisie hangen.
Tijd als zodanig kunnen wij immers niet waarnemen, maar alleen afleiden uit veranderingen van bepaalde gebeurtenissen
Anders gezegd: gebeurtenissen zoals een bepaald geluid, of een beeld van de omgeving worden altijd waargenomen in een bepaalde volgorde of temporele context: iets komt na iets anders of een pianoakkoord duurt kort of lang. Dus net zoals objecten in de omgeving een bepaalde ruimtelijke relatie hebben (een vlinder zweeft boven een bloem) hebben gebeurtenissen in de omgeving een bepaalde temporele relatie: een donderslag komt na een bliksemflits.
Tijdsperceptie speelt ook een rol in onze tijdsbeleving: soms lijkt de tijd zeer snel en soms zeer langzaam te verlopen.
Emotionele gebeurtenissen zoals bijvoorbeeld het beleven van een auto-ongeluk gaan mogelijk gepaard met een hoge activiteit en verwerkingssnelheid van de hersenen, en dus ook een opslag van veel informatie per tijdseenheid. Het gevolg hiervan zou kunnen zijn dat de tijdsbeleving van die periode is vertraagd : het is alsof in ons geheugen de beelden langzaam wordt afgedraaid.
Het lijkt alsof de verrekijker of telescoop in de tijd niet goed is ingesteld, vandaar de benaming 'telescopische fouten'. Verderweg schatten heet ook wel backward telescoping en dichterbij schatten forward telescoping Vaak hoort men dan de uitspraak 'het lijkt of de tijd sneller gaat naarmate men ouder wordt'[20]. Een periode van 5 jaar lijkt voor een 60-jarige voorbij te zijn gevlogen, maar kan voor een tiener eindeloos lang hebben geduurd. Mogelijk is ook dit toe te schrijven aan de biologische (of hersen-) klok, die bij het ouder worden langzamer gaat draaien. Een vertraging van de tijdsklok gaat immers gepaard met een versnelling van de subjectieve tijdsbeleving: een jaar lijkt dan bijvoorbeeld maar een maand te duren. (WIKI TIJDPERCEPTIE)
Naast de entiteit van de lineaire, kwantitatieve en meetbare (klok)tijd, is tijd ook een entiteit waarover elk subject de beschikking heeft en waarvan het subject een unieke eigen kwalitatieve beleving heeft. Zie ook: tijdsperceptie. Wiki tijd
Relativiteits theorie : Zij geeft een verenigde beschrijving van de zwaartekracht als een meetkundige eigenschap vanruimte en tijd (ook wel ruimtetijd). Deze verenigde visie vloeit voort uit de relativiteitstheorie, die stelt dat ruimte en tijd niet los van elkaar staan, maar met elkaar verweven zijn. Deze verenigde visie vloeit voort uit de relativiteitstheorie, die stelt dat ruimte en tijd niet los van elkaar staan, maar met elkaar verweven zijn.
Hij stelde ook dat materie (en elke andere vorm van energie) de ruimte vervormt. We vallen dus naar de aarde toe vanwege een kromming van de ruimte ten gevolge van de massa van de aarde.
NOVA - The Fabric of the Cosmos PBS © 2011 WGBH
Why did Einstein say that time is an illusion?
Three observers at three different spots,A B and C.
One event takes place. Observer A reports the event taking place in the present, observer B observes the event hasn't taken place yet and observer C agrees it hasn't taken place yet both B and C percieve the event will happen in the future.
Now a little time has passed.
Observer A reports the event happened in the past, observer B reports the event is happening in the present and observer C reports the event hasn't happened yet and will happen in the future.
Now a littel more time has elapsed.
Observer A and B both agree the event happened in the past and Observer C reports the event is happening in the presnt - nobody thinks the event has yet to happen.
Now even more time has elapsed.
now everyone agrees the event happened in the past.
Thus if time is indeed relative as Einstein said, then one person's past is another person's present and somone else's future, thus the distinction between past present and future is rendered obsolete by relativity since they rely on all observers being able to agree on when something happened.
That's how I'd interpret it anyhow.
/ There is nothing in the laws of physics that says that time has to only flow one direction. There's no reason why a broken glass shouldn't hop off the floor, reassemble itself, and land back on the table it fell from.
It's the flow of time. It has nothing whatsoever to do with chemistry or gravity. It's about what direction time is moving.
/ Insular Dwarfism is a biological process in which large animals, over time, evolve to be smaller to better suit their environment.
EVOLUTIE
Bij natuurlijke selectie zullen eigenschappen die voordelen in de natuur bieden vaker worden doorgegeven, bij kunstmatige selectie eigenschappen die voordelig zijn voor de mens.
Plantenveredeling richt zich op het ontwikkelen van planten die zo goed mogelijk aan de eisen van de mens voldoen. Een veredelaar selecteert planten met de beste erfelijke eigenschappen, en maakt daar nieuwe rassen van. Als zodanig is het te vergelijken met het fokken van huisdieren en vee.
Onder plantenveredeling valt enerzijds het kweken (veredelen) van nieuwe rassen en anderzijds de bestudering van de grondslagen waarop het kweken berust en van de middelen waardoor het kweken wordt bevorderd.
Sinds het eind van de twintigste eeuw wordt ook gebruikgemaakt van gentechnologie om sneller resultaat te verkrijgen. Hierbij laat men niet de natuur door toeval de combinatie van eigenschappen in de nakomelingen bepalen, maar men grijpt gericht in op het niveau van het DNA. Daardoor kan men bijvoorbeeld aan een bestaand ras een gen voor ziekteresistentie toevoegen. Het aanpassen van gewassen aan de behoeften van de mens gebeurt al sinds het jagen/verzamelen werd aangevuld met en grotendeels vervangen doorlandbouw en tuinbouw. Kunstmatige selectie is in de biologie het mechanisme waarmee bepaalde eigenschappen of een combinatie van eigenschappen bewust worden geselecteerd bij het fokken van dieren of veredeling vanplanten. Het begrip werd voor het eerst gebruikt door Charles Darwin. Darwin zag dat veelgedomesticeerde soorten eigenschappen hebben die opzettelijk door de mens zijn geselecteerd bij het fokken of kweken. De mens selecteert alleen de individuen met de gunstige eigenschappen om nageslacht te krijgen, zodat deze eigenschappen steeds vaker voor gaan komen. Darwin zag kunstmatige selectie als een tegenhanger van natuurlijke selectie, het mechanisme waarmee in de natuur individuen worden geselecteerd die beter aangepast zijn aan hun natuurlijke omgeving. Beide processen hebben dezelfde genetische principes en achtergrond. GENOTYPEN/ FENOTYPEN Je genotype is je bouw zoals bepaalt is in je chromosomen, je fenotype is je genotype met invloeden uit het milieu. Als je bvb. besluit je haar te verven verandert je fenotype wel maar je genotype niet.