Difference between revisions of "User:Meikebrand"

From DigitalCraft_Wiki
Jump to navigation Jump to search
 
(38 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 1: Line 1:
== <font color="#FE2EF7"> HOMEWORK -1-  </font> ==
+
<center>
  
'''''Circuit with one resistor'''''
 
  
Brown, green, red, gold
+
https://media.giphy.com/media/bSToG7lsB1vB6/giphy.gif
:First digit=1, second digit=5, multiplier 100, tolerance= 5%
 
:15x100=1500 1,5 k ohms
 
  
:R = V/I 9 V : 6 I = 1,5 kilo ohms
+
<b>
:I = V/R 9 V : 1,5 ohms = 6 ampere
 
:V = IxR 6 x 1,5 = 9 V
 
:6 x 1,5 ohms = 9
 
:9 volt battery
 
  
'''What is the voltage across the resistor'''
 
:Voltage drop is 0,1,4 V
 
'''What is the current through the resistor'''
 
:6 amp
 
'''What happens to the current and voltage if you double the resistor value'''
 
:Current stays the same and voltage doubles
 
'''What happens to the current and voltage if you half the resistor value'''
 
:Current stays the same and voltage is split in half
 
  
 +
<font color="#FF36FD"> ___________________________________ </font>
  
  
'''''Circuit with two resistors'''''
+
https://wmbgrad17.tumblr.com/
  
Brown, black, orange, gold
 
:First digit=1, second digit=0, multiplier 1, tolerance= 5%
 
:1. x100=10 k ohms
 
:9 volt battery
 
  
:R = V/I 9 V : 6 I = 10 kilo ohms
+
[[/UTC | <font color="#BB00C8"> MINOR  </font>]]
:I = V/R 9 V : 10 ohms = 0,9 ampere
 
:V = IxR 6 x 1,5 = 9 V
 
:Voltage drop = 0,9 x 10 ohms = 9
 
  
'''What is the voltage across each resistor'''
+
[[/UTC | <font color="#A10B9E">  UNRAVEL THE CODE Q10 </font>]]
:Voltage drop is 9
 
'''What is the current through each resistor'''
 
:9 amp
 
'''What happens to the current and voltage if you double the resistor value of one resistor'''
 
:Current stays the same and voltage doubles
 
  
 +
[[/CFM | <font color="#9400D3">  CRAFTING FUTURE MEMORIES  </font>]]
  
 +
[[/UTI | <font color="#A10B9E"> UNRAVELING THE INFRA-ORDINARY  </font>]]
  
'''''Circuit with three or more series resistors'''''
+
[[/UTM | <font color="#BB00C8">  MEME  </font>]]
  
Orange, orange, orange, gold
+
[[/ETT| <font color="#FF36FD">  EXPANDING THE TOOLBOX  </font>]]</b>
:First digit=3, second digit=3, multiplier 1, tolerance= 5%
 
:3.3x100=33 k ohms
 
:9 volt battery
 
 
 
:R = V/I 9 V : 0,27 I = 33 kilo ohms
 
:I = V/R 9 V : 33 ohms = 0,27 ampere
 
:V = IxR 0,27 x 33 = 9 V
 
:Voltage drop = 0,27 x 33 ohms = 8,91 drop
 
 
 
'''What is the voltage across each resistor'''
 
:Voltage drop is 8,9
 
'''What is the current through each resistor'''
 
:9 amp
 
'''What happens to the current and voltage if you double the resistor value of one resistor'''
 
:Current stays the same and voltage doubles
 
 
 
 
 
 
 
== <font color="#FE2EF7"> INSPIRATION -1-  </font> ==
 
<gallery mode="packed-overlay">
 
 
 
Image:Video.png| https://vimeo.com/24658848
 
Image:Video2.png| https://vimeo.com/16402766
 
Image:Video3.png| https://vimeo.com/83805106
 
Image:Video4.png| https://vimeo.com/28698676
 
Image:Video5.png| https://vimeo.com/29497286
 
Image:Video6.png| https://vimeo.com/19331767
 
Image:Video7.png| https://www.youtube.com/watch?v=bX8dJ5mO02I
 
Image:Video8.png| https://www.youtube.com/watch?v=XBP0jmpjzBw&list=PLhdaQ1V9-sfZtWJwkzWq_yCLI8Ug_6-M4&index=2
 
Image:Video9.png| https://vimeo.com/122633347
 
Image:Video10.png| https://vimeo.com/32012831
 
</gallery>
 
 
 
== <font color="#FE2EF7"> TESTING AND EXPERIMENTING -1- </font> ==
 
 
 
'''WATER LEVEL ALARM CIRCUIT'''
 
<gallery mode="packed-overlay">
 
Image:DC6.png| https://www.youtube.com/watch?v=cdkQJ5GDTAg
 
Image:DC19.jpg
 
</gallery>
 
 
 
 
 
'''GRAPHITE CIRCUIT LED'''
 
[[File:DC3.jpg]]
 
 
 
'''GRAPHITE CIRCUIT LED2'''
 
[[File:DC2.jpg]]
 
 
 
'''CREATING 555 TIMER CIRCUIT IN EAGLE AND ETCHING IT'''
 
[[File:1.jpg]]
 
 
 
 
 
== <font color="#FE2EF7"> RESEARCH -1-  </font> ==
 
Voor mij is elektriciteit een volledig onbekend veld. Ik ben daarom bij het begin begonnen: de oude grieken. 2000 jaar geleden ontdekten de Grieken dat als ze met een ruwe vacht over een Barnsteen wreven, haren en andere lichte voorwerpen werden aangetrokken. De Griekse vertaling voor Barnsteen is: Elektron. Barnsteen: een fossiele hars afkomstig van naaldbomen. Barnsteen is oud. De stukjes barnsteen die je in Nederland vindt, komen uit het Oostzeegebied en dateren uit het Eoceen tijdperk, 35 miljoen jaar geleden. Toen waren er uitgestrekte naaldbossen. De dennensoort die de hoogste kwaliteit barnsteen levert die mensen het liefst vinden, Pinus succinifera, is uitgestorven. De meest spectaculaire barnsteen vondsten bevatten ook insecten, spinnen of plantenresten. Hars is het sap dat vooral uit naaldbomen komt. Je kunt hars verwerken om er terpentine van te maken. Dan blijft er een harde hars achter die heel erg op barnsteen lijkt. Een ander product dat van hars wordt gemaakt is harpuis. Harpuis is hars die gesmolten is en gekookt met lijnolie, vet en zwavel. Het wordt gebruikt om (scheeps)hout te beschermen tegen houtworm en verwering. Een soort vernis. Brokken verharde harpuis lijken heel veel op barnsteen en spoelen ook vaker aan het Nederlandse kust aan dan barnsteen.De oude Grieken wisten al dat sommige materialen zoals glas en barnsteen na wrijving met een doek of dierenvel kleine voorwerpen konden aantrekken. Naar het griekse woord voor barnsteen, elektron, noemden ze dit een “elektron” kracht. Hiervan is het moderne woord elektriciteit afgeleid. Zover bekend hadden de Griekse wetenschappers geen idee van de achterliggende oorzaken van deze vreemde kracht en bouwden waarschijnlijk ook geen apparaten om grotere ladingen te verzamelen.
 
 
 
'''Elektriseermachine'''
 
Een elektriseermachine is een apparaat waarin statische elektriciteit wordt opgewekt door middel van wrijving of influentie.
 
 
 
'''Statische elektriciteit'''
 
Statische elektriciteit is de benaming voor elektriciteit die zich voordoet in slecht- of niet-geleidende stoffen. In deze isolatoren kan elektrische lading worden geïnduceerd (opgewekt) die in rust blijft bestaan en zich niet verplaatst omdat er geen stroom kan lopen. Er kan door een ongelijke verhouding tussen elektronen en protonen wel een statische elektrische spanning heersen tussen delen van dit isolerende lichaam onderling, tussen het lichaam en een anders geladen lichaam of aarde. In tegenstelling tot gewone, dynamische elektriciteit, waarbij inductie het verband tussen elektrische stroom en magnetisme beschrijft, is er bij elektrostatica geen sprake van magnetisme omdat er geen stroom loopt.Toch worden er door geladen voorwerpen wel krachten uitgeoefend. Gelijkgeladen voorwerpen stoten elkaar af, ongelijkgeladen voorwerpen trekken elkaar aan. Een statisch geladen voorwerp kan in een geleiderinfluentie veroorzaken, positieve en negatieve lading wordt van elkaar gescheiden.
 
 
 
<gallery mode="packed-overlay">
 
Image:DC7.png| https://vimeo.com/46878763
 
Image:DC8.jpg| https://www.youtube.com/watch?v=elFUJNodXps
 
Image:DC9.png| https://vimeo.com/46878763
 
</gallery>
 
 
 
----
 
 
 
[[File:DC4.png]]
 
 
 
Vanuit mijn onderzoek kwam ik bij deze tijdlijn. De groei van uitvindingen. Het begon met 1 uitvinding per eeuw, inmiddels zijn het er ontelbaar. Iedereen is tegenwoordig uitvinder en weinig is meer echt speciaal. Electronica is gewoon geworden, vanzelfsprekend, TV’s worden tegenwoordig gewoon op straat gezet terwijl 100 jaar geleden het idee van een TV nog bijna ondenkbaar was. Er ontstaat langzaam een overvloed aan electronica.
 
 
 
[[File:DC12.jpg]]
 
 
 
E-Waste is the fastest growing stream of global waste. Only 12.5% of the worlds E-Waste is currently recycled. That means the remaining 87.5% ends up in landfills and not disposed of properly.
 
THE TRUCKS are coming in honking and rattling with old computers, kids are playing gali cricket with computer monitors as wickets, women are boiling pots full of computer parts, children sitting on piles of keyboards are watching a Bollywood film. The streets are filled with entangled wires, destroyed computers, keyboards and cell phones. A scene from a futuristic dystopia? This is the hidden place where people wake up every morning to sort through the electronic trash of the world. Approximately 15 km from the centre of Delhi lies a small settlement called Seelampur, reputedly the largest electronics dismantling-recycling-selling market in the country. Residents work every day to extract gold and copper from circuit boards. Some extract metals independently, some work with big traders — most earn about Rs. 200 per day.
 
 
 
E-waste also includes televisions, DVD players and washing machines — most have toxic substances like lead, cadmium and mercury. This detritus of the e-age is growing rapidly given the fast rate of obsolescence of electronic equipment. Companies cunningly plan newer products for bigger profits. But what happens to the discarded stuff? The US says putting them in landfills is expensive and chemical seepage into the ground is an environmental hazard. A cheaper alternative is to ship the stuff to developing regions like India, China and Africa where environmental laws are lax and labour is cheap. Toxics Link, a Delhi-based NGO, estimates that India generates about 4 lakh tonnes of electronic waste annually and illegally imports 50,000 tonnes from the US, Europe, South Korea, Australia, among others. Ninety percent of e-waste is recycled in the informal sector, in the bylanes of cities and towns.
 
 
 
----> '''Electronic waste'''
 
- verlopen/oud
 
- kapot: duurder om te maken dan een nieuw object aan te schaffen
 
- plastic smelt van componenten door warmte.
 
- goud druipt langzaam over componenten - goud van circuit boards
 
- geld wat er verspild wordt / componenten zijn onbruikbaar
 
- kapotslaan
 
- nieuw leven, zonder enige functie
 
- onbruikbaarheid hierdoor weergeven
 
- afvoer: druipend, geluid van druppen op plaat versterken
 
 
 
<gallery mode="packed-overlay">
 
Image:DC13.png| https://vimeo.com/11745079
 
Image:DC16.jpg
 
</gallery>
 
 
 
'''Levensduur'''
 
Apparaten gaan steeds minder lang mee. Is de batterij leeg? Dan moet je gelijk het hele apparaat vervangen, want de batterij zit vast. Willen bedrijven zoveel mogelijk producten verkopen, of spelen zij in op de wens van de consument? De huidige koopcultuur laat zien dat een apparaat vaak sneller ingewisseld moet worden voor een nieuw exemplaar. Het wordt makkelijker en goedkoper gemaakt om een nieuw toestel aan te schaffen dan om het huidige product te (laten) repareren. Fabrikanten brengen bovendien kort achter elkaar nieuwe versies van een product op de markt waardoor consumenten eerder over zullen gaan tot een nieuwe aankoop. Fabrikanten maken hun producten tegenwoordig zo dat het voor de consument lastig is om deze zelf te repareren. De kosten voor reparatie liggen ook vaak hoger dan de nieuwprijs van een apparaat. Op deze manier kiezen mensen minder voor reparatie en gaan ze sneller over tot een nieuwe aankoop. Marcel den Hollander, docent aan de TU Delft, onderschrijft deze ontwikkeling. Fabrikanten steeds meer uit van 'sell more, sell faster'. Ze willen zo snel mogelijk zoveel mogelijk nieuwe producten verkopen, gericht op kwantiteit in plaats van kwaliteit. Bij sommige producten telt ook de imago waarde mee; mensen willen graag in het bezit zijn van de nieuwste versie van een product en kiezen daarom bij een defect eerder voor de nieuwste soort.
 
 
 
'''Zandloper'''
 
Vanuit mijn onderzoek kwam ik bij de vorm van een zandloper. De zandloper staat symbool voor de kortstondigheid/vluchtigheid van het bestaan. Dit is van toepassing op de korte levens- en gebruiksduur van elektronica.
 
 
 
<gallery mode="packed-overlay">
 
Image:DC15.jpg
 
Image:DC14.png| https://vimeo.com/6389601
 
Image:DC18.png| https://www.youtube.com/watch?v=Alf3QPirSG4
 
</gallery>
 
 
 
== <font color="#FE2EF7"> HOURGLASS TIMER  </font> ==
 
Verdergaand op het gegeven van vluchtigheid van het bestaand gesymboliseerd door de zandloper ben ik gaan experimenteren met geleidende materialen. Een onderbreking en sluiting in een circuit kan gevormd worden door geleidende poeder, stromend door de zandloper. Het zal hetzelfde principe zijn als het 'water alarm circuit' wat ik eerder deze periode heb gebouwd.
 
 
 
[[File:DC20.jpg]]
 
''Testje met gruis van metaal door middel van een LED en een 9V batterij.''
 
 
 
[[File:DC21.jpg]]
 
''Testje met stromend water en stilstaand door middel van een LED en een 9V batterij.''
 
 
 
In alle vier de gevallen liet het stroom door naar de LED, in het geval van het metaal brandde deze het sterkst. Het voorbij 'stromen' van de tijd en het besef hiervan wilde ik versterken door het geluid er van te intensiveren. Hiervoor heb ik meerdere versies van een piezo microphone circuit gebouwd, het was een kwestie van veel proberen om de juiste sterkte te behalen.
 
 
 
[[File:DC22.jpg]]
 
''Het eerste Piezo microphone circuit, bij deze versie was het geluid heel zacht hoorbaar.
 
''
 
''
 
[[File:DC23.jpg]]
 
''Versie nummer twee, een stuk duidelijker hoorbaar.
 
''
 
''
 
[[File:piezo amp 2.png]]
 
 
 
''Na een aantal aanpassingen door middel van een door Thomas in elkaar gezet circuit was de goede samenstelling bereikt.''
 

Latest revision as of 11:10, 17 February 2017