Difference between revisions of "User:Zinaburgers"
Zinaburgers (talk | contribs) |
Zinaburgers (talk | contribs) (→Memory) |
||
(16 intermediate revisions by the same user not shown) | |||
Line 79: | Line 79: | ||
'''underskin : augmented identity''' | '''underskin : augmented identity''' | ||
− | [[File:Digital_tattoo.jpg | + | [[File:Digital_tattoo.jpg]] |
''That’s part of the reason New Deal Design picked the hand as the site for UnderSkin. Besides hosting our fingerprints—the most literal piece of our unique identities—we put wedding bands on our hands, we art them with henna, and we let palm readers trace their lines to divine our “futures.” Our hands are already the site for personal storytelling. Those traditions, plus the ubiquity of tattoos, might quell any squeamishness people have about a tech device stuck to their skin.'' - http://www.wired.com/2014/10/wearable-gadget-implanted-hand-isnt-freaky-youd-think/#slide-id-1602969 | ''That’s part of the reason New Deal Design picked the hand as the site for UnderSkin. Besides hosting our fingerprints—the most literal piece of our unique identities—we put wedding bands on our hands, we art them with henna, and we let palm readers trace their lines to divine our “futures.” Our hands are already the site for personal storytelling. Those traditions, plus the ubiquity of tattoos, might quell any squeamishness people have about a tech device stuck to their skin.'' - http://www.wired.com/2014/10/wearable-gadget-implanted-hand-isnt-freaky-youd-think/#slide-id-1602969 | ||
Line 92: | Line 92: | ||
Apparatus, food chain, incisor, square number, trapezium, alliteration, colloquial, idiom, curriculum, classify, chronological, block graph. | Apparatus, food chain, incisor, square number, trapezium, alliteration, colloquial, idiom, curriculum, classify, chronological, block graph. | ||
− | [[File:childs dictionary.png | + | [[File:childs dictionary.png]] |
<br /> | <br /> | ||
− | + | '''KIDS FACTS''' | |
− | |||
− | ''' | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
<br /> | <br /> | ||
Line 129: | Line 121: | ||
<br /> | <br /> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
Niet dat Landsmeer faliekant tegen jeugdige mediaconsumptie is. Maar ze maakt zich wel zorgen over de nadelige gevolgen. ‘Hoe meer ze achter zo’n scherm zitten, hoe minder tijd er is voor andere activiteiten. Vervang je een jaar lang bij een kind van 40 kilo dagelijks één uur tv kijken door dertig minuten lopen en dertig minuten een andere passieve activiteit, zoals lezen, dan scheelt dat ruim twee kilo!’ | Niet dat Landsmeer faliekant tegen jeugdige mediaconsumptie is. Maar ze maakt zich wel zorgen over de nadelige gevolgen. ‘Hoe meer ze achter zo’n scherm zitten, hoe minder tijd er is voor andere activiteiten. Vervang je een jaar lang bij een kind van 40 kilo dagelijks één uur tv kijken door dertig minuten lopen en dertig minuten een andere passieve activiteit, zoals lezen, dan scheelt dat ruim twee kilo!’ | ||
Line 158: | Line 134: | ||
<br /> | <br /> | ||
− | <gallery widths= | + | <gallery widths=400px heights=200px perrow=7 caption="OBSERVATIES"> |
File:observatie 1.png | File:observatie 1.png | ||
File:observatie2.png | File:observatie2.png | ||
Line 173: | Line 149: | ||
<br /> | <br /> | ||
− | + | De momenten waarop de kinderen die ik heb geobserveerd vooral een digital device gebruiken is als ze zich vervelen, als ze willen ontspannen of als ze moe zijn. Het heeft altijd met rust te maken. het heeft altijd een amusementswaarde. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
<br /> | <br /> | ||
Results In all, 46.9% of children were found to have trunk asymmetry. The odds ratio of asymmetric posture was 2.76 (95% confidence interval [Cl]: 1.62–4.72) for children with rachitis degree II compared to non-rachltic children, 3.97 (95% Cl : 2.48–6.36) for those who were ill 16–28 times (over the years) compared to those who reported fewer than nine illnesses and 2.44 (95% Cl : 1.21–4.91) for children with low physical activity level (13–22 points) as compared to children with a high level (>33 points). | Results In all, 46.9% of children were found to have trunk asymmetry. The odds ratio of asymmetric posture was 2.76 (95% confidence interval [Cl]: 1.62–4.72) for children with rachitis degree II compared to non-rachltic children, 3.97 (95% Cl : 2.48–6.36) for those who were ill 16–28 times (over the years) compared to those who reported fewer than nine illnesses and 2.44 (95% Cl : 1.21–4.91) for children with low physical activity level (13–22 points) as compared to children with a high level (>33 points). | ||
Line 209: | Line 181: | ||
<br /> | <br /> | ||
<br /> | <br /> | ||
− | |||
− | ''' | + | [[File:zitten is slecht.pdf]] |
+ | <br /><br /> | ||
+ | |||
+ | =='''CONCLUSIES:'''== | ||
uit mijn observaties en onderzoek blijkt het volgende: | uit mijn observaties en onderzoek blijkt het volgende: | ||
Kinderen zitten veel gedurende een dag. op school, 's avonds op de bank voor de tv. Tussendoor spelen ze. In mijn tijd speelde je dan buiten of deed je een fantasiespel of deed je een bordspel. tegenwoordig is de tablet of smartphone al niet meer weg te denken. Het gevolg is dat kinderen nog meer zitten. Op school is dat nog op een goedgekeurde stoel en aan een tafeltje waardoor ze min of meer rechtop moeten zitten (daar heb ik ook aanmerkingen op). Maar thuis achter een digital device zitten ze vaak lange tijd, onderuitgezakt, en het ergste nog, met een voorover gebogen hoofd en bolle rug. Vaak leunen ze ook nog 1 specifieke kant op waardoor het lichaam eenzijdig wordt belast. Dit kan op langere termijn ernstige gevolgen hebben. Kinderen van 12 jaar kunnen al een rug hebben van een 50 jarige. Door de vergrote kromming in de nek- en wervelkolom bij kinderen in de groei, kunnen tussenwervelschijven aan de achterkant harder gaan groeien waardoor een bocht in de wervelkolom wordt veroorzaakt. Een kyfose (een bolle bovenrug van meer dan 10 graden) of scoliose (een zijwaartse kromming van meer dan 10 graden) kan dus ontstaan. Uit eigen ervaring weet ik dat je dat niet wil hebben. Als je eenmaal een vergroeide wervelkolom hebt, is daar niet altijd meer wat aan te doen. Ben je er heel vroeg bij dan kan mensendieck of fysiotherapie helpen, desnoods een korset dragen en in het ergste geval is er een operatie nodig. | Kinderen zitten veel gedurende een dag. op school, 's avonds op de bank voor de tv. Tussendoor spelen ze. In mijn tijd speelde je dan buiten of deed je een fantasiespel of deed je een bordspel. tegenwoordig is de tablet of smartphone al niet meer weg te denken. Het gevolg is dat kinderen nog meer zitten. Op school is dat nog op een goedgekeurde stoel en aan een tafeltje waardoor ze min of meer rechtop moeten zitten (daar heb ik ook aanmerkingen op). Maar thuis achter een digital device zitten ze vaak lange tijd, onderuitgezakt, en het ergste nog, met een voorover gebogen hoofd en bolle rug. Vaak leunen ze ook nog 1 specifieke kant op waardoor het lichaam eenzijdig wordt belast. Dit kan op langere termijn ernstige gevolgen hebben. Kinderen van 12 jaar kunnen al een rug hebben van een 50 jarige. Door de vergrote kromming in de nek- en wervelkolom bij kinderen in de groei, kunnen tussenwervelschijven aan de achterkant harder gaan groeien waardoor een bocht in de wervelkolom wordt veroorzaakt. Een kyfose (een bolle bovenrug van meer dan 10 graden) of scoliose (een zijwaartse kromming van meer dan 10 graden) kan dus ontstaan. Uit eigen ervaring weet ik dat je dat niet wil hebben. Als je eenmaal een vergroeide wervelkolom hebt, is daar niet altijd meer wat aan te doen. Ben je er heel vroeg bij dan kan mensendieck of fysiotherapie helpen, desnoods een korset dragen en in het ergste geval is er een operatie nodig. | ||
<br /> | <br /> | ||
− | Mijn motto: Voorkomen is beter dan genezen. | + | '''Mijn motto: Voorkomen is beter dan genezen.''' |
<br /> | <br /> | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | |||
<br /> | <br /> | ||
'''vervolgvragen aan de kinderen''' | '''vervolgvragen aan de kinderen''' | ||
Line 229: | Line 202: | ||
3. En als je ook niet mag liggen? | 3. En als je ook niet mag liggen? | ||
<br /> | <br /> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | </ | + | =='''MISSION'''== |
+ | <br /> | ||
+ | Zorg ervoor dat kinderen gedurende de dag minder uren zitten als ze een scherm gebruiken om zo medische gevolgen als scoliose en diabetes te voorkomen. | ||
+ | <br /> | ||
+ | '''Stap 1:''' Maak daarvoor een awareness hoax campagne met een niet-bestaand product die kinderen op een absurde en belachelijke manier minder laat zitten. ''Wow wat is dit belachelijk, kijk dan!'' | ||
+ | <br /> | ||
+ | '''Stap 2:''' Biedt de kijker na dit filmpje een realistische oplossing product/dienst om hun kind minder te laten zitten. ''Het filmpje was een grap maar het probleem is echt. dit gaat me helpen.'' | ||
+ | <br /> | ||
+ | A. DIY boekje om je huis sta-proof te maken. Een geprinte versie en online versie. Ik wil de oplossingen uploaden op open desk. dit moet voor iedereen maakbaar en verkrijgbaar zijn. Open Source. in de stijl zoals ik die in de presentatie pdf hier onder laat zien. | ||
+ | <br /> | ||
+ | |||
+ | <br /> | ||
+ | '''eisen:''' | ||
+ | <br /> | ||
+ | - innovatief | ||
+ | <br /> | ||
+ | - technisch | ||
+ | <br /> | ||
+ | - bizar | ||
+ | <br /> | ||
+ | '''emoties''' | ||
+ | <br /> | ||
+ | schuldgevoel en verantwoordelijkheid. alles moet beter, sneller en efficienter. prestatiedruk | ||
+ | <br /> | ||
+ | '''PROBLEEM voor de ouders''' | ||
+ | <br /> | ||
+ | Ze weten nog te weinig van dit probleem | ||
+ | <br /> | ||
+ | schuldgevoel over de hoeveelheid schermtijd | ||
+ | <br /> | ||
+ | '''Probleem kinderen''' | ||
+ | <br /> | ||
+ | staan is vermoeiender en stommer dan zitten. | ||
+ | <br /> | ||
+ | <br /> | ||
+ | <br /> | ||
+ | =='''HOAX'''== | ||
+ | <br /> | ||
+ | Ik wil de waarheid aandikken maar het moet geloofwaardig blijven. Een infomercial van 2 minuten. de feiten moeten kloppen. dat wordt uiteindelijk het pijnlijke. | ||
+ | <br /> | ||
+ | voice-over: (emotionele angstaanjagende muziek) | ||
+ | <br /> | ||
+ | Uit onderzoek is ebleken dat kinderen tussen de 3 en 12 jaar gemiddeld 10 uur per dag zitten. 5 uur daarvan is achter een scherm. Dit is 5 uur teveel. Kinderen die gemiddeld 11 uur per dag zitten t.o.v. kinderen die maar 4 uur per dag zitten hebben 40% meer kans om vroegtijdig te overlijden. Kinderen die veel ziteen bewegen minder en lopen zo ernstige risico's op vergroeiingen zoals scoliose en kyfose, hart- en vaatiekten op latere leeftijd en morbide obesitas. Maar het is nog niet te laat. Wij van <Brace Buddy> hebben de oplossing.Na een 5 jaar durende ontwikkelingsperiode biedt de <Brace Buddy> de meest ergonomische verantwoorde en meest efficiente oplossing. Vanaf nu moet uw kind de brace buddy aandoen als hij en scherm wil gebruiken. De Brace Buddy zorgt ervoor dat uw kind niet meer kan zitten zodra hij deze heeft aangetrokken. <plaatje skelet kind en brace> Een gratis app zorgt ervoor dat het scherm alleen aankan als de speciale beveiligingsslots in de brace zijn aangesloten en er een lichaam binnen de brace is gedetecteerd. De Brace is verstelbaar en groeit dus met uw kind mee. 1 brace gaat tot wel 5 jaar mee. De brace is geschikt voor zowel tablets als martphones van alle merken. 100% effectiviteitsgarantie. 91% van ons testpanel zou de Brace Buddy aanbevelen aan bevriende ouders. ''Timmy zat wel 8 uur per dag achter een scherm. Nu ik dit zo zeg schaam ik me kapot. Maar gelukkig hoeft dat niet meer want sinds we de Brace Buddy in uis hebben gehaald zit hij nog maar 4 uur per dag! Hij is actiever, socialer en dankbaarder. Ik heb gewoon een heel nieuw kind!'' | ||
+ | We hebben nu een tijdelijke actie voor de komen 24 uur. De eerste 100 klanten krijgen de Brace Buddy gratis. en mogen een tweede brace buddy aan vrienden cadeau doen! De normale prijs is 49,95 maar deelt u dit filmpje online dan betaalt u maar de helft! 25,00 euro. <Bestel nu knop in beeld>. niet goed geld terug, 2 jaar garantie, 100% effectiviteitsgarantie. Kijk op www.<bracebuddy>.com voor de voorwaarden. | ||
+ | <br /> | ||
+ | |||
+ | Naam: <brace buddy> +mascotte knuffel | ||
+ | <brace yourself> | ||
+ | <bruddy> | ||
+ | <embrace> | ||
+ | |||
+ | [[File:Dc_zitten_presentatie_1_klein_.pdf]] | ||
+ | <br /> | ||
+ | '''bestaande posture trackers''' | ||
+ | [[File:lumo.png]] | ||
+ | |||
+ | Deliverables kwartaal 9 | ||
+ | - ontwerp en ontwikkeling brace | ||
+ | - professionele documentatie van de brace op een model, foto en video. | ||
+ | |||
+ | voorwaarden brace: | ||
+ | - esthetisch. het is een commercieel product dus moet er aandacht voor het design zijn. | ||
+ | - medisch geloofwaardig | ||
+ | |||
+ | =Memory = | ||
+ | 'We share the work of remembering, Wegner argued, because it makes us collectively smarter.' | ||
+ | <br /> | ||
+ | "cross-cuing," tossing clues back and forth until they triggered each other. | ||
+ | is Googling each other | ||
+ | <br /> | ||
+ | "Quite simply, we seem to record as much outside our minds as within them," as Wegner has written. "Couples who are able to remember things transactively offer their constituent individuals storage for and access to a far wider array of information than they would otherwise command." |
Latest revision as of 15:04, 9 October 2015
Contents
Memes
Research
Bad luck brian
Bad luck brian is a prototype loser and he gets himself in really awkard situation where he couldn't do anything about it to change it. It all started with 1 post on reddit by a friend of bad luck Brian. Bad luck brian is actually Kyle. A funny boy in highschool who made a really funny and ugly photo on purpose. He wanted to give everybody a good laugh and to annoy his teachers. the first post about his DUI is a joke on reddit by his best friend. Whitin a few hours it goes viral. But not because of this post (it only gets 5 thumbs up) but by a remake which gets a few thousand thumbs up. After that it goes crazy. A new website comes up which makes it really easy to make your own meme. This has contributed to Bad luck Brians succes. After a few months it gets its revival in popularity because marketingblog.com shows a new one. After this Bad luck brian can make his money by selling shirts and contributing in commercials. He likes it a lot and starts even his own youtube channel. But that is not as funny as the quick memes. his popularity soon drops.
As a viewer you first feel a lillte bit hold back. Becasue you want to laugh because it's funny. But it also feels like bullying because it feels like you are making fun of this guy. Maybe he doesn't like all this and he feels really bad about it. You are making fun of someone. In this case it is totally okay because he likes the attention and the jokes because the making of the photo was a joke in itself.
it is also interesting how this one meme had influenced his life dramatically.
There are still new bad luck brians coming up. people are reacting on eachother. Sometimes the meme is tweaked with different caracters which is possible because of the big reach this guy has. Someone 3D-printed the meme which turned out to be even more ugly which became a new meme. So the chain goes on.
Praat Nederlands met me
[www.youtube.com/watch?v=jlHZ_Z8sUMs Praat Nederlands met me]
This is a song about love and The Netherlands and very populair with milions of views. So Amsterdam people did a remake on this song in which they make fun of Rotterdam people and their dialect.
Rotterdam people got annoyed and did a remake on the Amsterdam song in which they make fun of AMsterdam people. Once it's clear to the singer that the beautiful girl is from Amsterdam, he spits on the ground and stops singing. The song is over.
[www.youtube.com/watch?v=kXfMWxBbgbw Praat Rotterdams met me]
Both songs got millions of views and a lot of other remakes were launched after this. Both very professional and amateuristic. But this meme is only understandable for a small group of people. You have to speak dutch and to know both the dialect AND you have to know the natural rivalary between those two cities. So al lot of people get excluded but that also makes the conncetion between the included ones stronger.
Prototype
Result
Rotterdamse Vertalert
We made the ‘Rotterdamse Vertalert’. Our main goal is to connect people through complaining in Rotterdam dialect and slang. Because Rotterdam people like to complain, we invite them with the question: ‘What to complain about today?’ If you type a Dutch complaint in our machine, you will get the translation in Rotterdam language.
Rotterdam people also like to share their complaints, so they can spread the word on social media. We invite them by the sentence: ‘Gedeelde leedt is halve leedt, pleurt je vertaalde zin er effies bij dan. Jatochniettan! Just like ‘Tatta’s be like’ this is only understandable for a small subculture. This exclusion makes the connection between the included ones stronger.
So: Effies een potje zeiken in het Rotterdams, dat bekt zo lekker.
Try it! Rotterdamse Vertalert
Conclusion
TRANSLATION As a group, We started with ‘Tatta’s be like’, 'Bad luck Brian' and ‘Praat Nederlands met me’. And we came up with the theme: translation. Because you need to know the context of a meme to fully understand it. For example, you need to know the dutch language and the dutch culture t onderstand tatta’s be like. So you need to translate. We made 3 works about that.
I participated in the group: 'Rotterdamse Vertalert'
These were the other 2 groups:
Whatever be like
„Whatever be like“ deals with our situation of arriving in Rotterdam and getting to know the meme “Tattas be like” for the first time. Interesting about this meme is, that they are making fun of a culture and at the same time the phenomenon emerges from within the culture. Therefore this meme is an insider joke. We were thinking about the possibility to identify with cultural stereotypes and thought about typical situations from our own cultures. At the same time the question of how a meme appears, develops and is translated to different contexts is important. We would like to create an analogue platform for memes and invite the audience to draw, write or leave comments on sticky notes about something they find (stereo-)typical about themselves or their culture. Within the three days of the exhibition we would to see and show how the drawings and comments develop and if they are influenced by each other. Creating an analogue meme.
Spoken words
Transliteration. Translation. Copy. Paste. Visualisation. Transformation. Wille-Meike Brand, Laura Larissa Lang
Spoken words getting transformed by misunderstandings between analogue and digital language, by translation, reproduction and visualisation. The automated process relates to the development of memes and the way they transform within these progressions.
Infra-ordinary
research
underskin : augmented identity
That’s part of the reason New Deal Design picked the hand as the site for UnderSkin. Besides hosting our fingerprints—the most literal piece of our unique identities—we put wedding bands on our hands, we art them with henna, and we let palm readers trace their lines to divine our “futures.” Our hands are already the site for personal storytelling. Those traditions, plus the ubiquity of tattoos, might quell any squeamishness people have about a tech device stuck to their skin. - http://www.wired.com/2014/10/wearable-gadget-implanted-hand-isnt-freaky-youd-think/#slide-id-1602969
But part of the appeal of embedded devices comes from the autonomy it could give users. More looking up at the world, less looking down at a miniature screen.
Childerens dictionary dumps nature words
Words put in:
Blog, broadband, MP3 player, voicemail, attachment, database, export, chatroom, bullet point, cut and paste, analogue.
Celebrity, tolerant, vandalism, negotiate, interdependent, creep, citizenship, childhood, conflict, common sense, debate, EU, drought, brainy, boisterous, cautionary tale, bilingual, bungee jumping, committee, compulsory, cope, democratic, allergic, biodegradable, emotion, dyslexic, donate, endangered, Euro.
Apparatus, food chain, incisor, square number, trapezium, alliteration, colloquial, idiom, curriculum, classify, chronological, block graph.
KIDS FACTS
Kinderen tot 8 jaar spenderen gemiddeld ruim een half uur per dag aan de tablet.
Volgens speel- en speelgoedexpert Marianne de Valck is hoelang kinderen online spelen minder belangrijk dan waar ze mee spelen. ”Kinderen ontwikkelen zich door te dwalen, door te vallen en op te staan en te genieten van wat ze zelf bedenken. Speelgoed, digitaal en analoog, moet kinderen de mogelijkheid bieden om hun eigen ideeën te ontwikkelen en zelf antwoorden te verzinnen.
Met al die media brengen kinderen niet alleen urenlang zittend op school door, maar doen ze dat thuis nog eens dunnetjes over. Ze letten daarbij niet op een goede zithouding. Vaak hangen ze krom en onderuitgezakt, hoofd naar voren, schouders gebogen. Van actieve boomklimmers zijn onze kinderen verworden tot passieve bankzitters.’
Van Loon en Van Erve zien de consequenties daarvan dagelijks in hun kliniek. En niet alleen zij: ook huisartsen krijgen steeds vaker kinderen met rugklachten op hun spreekuur. ‘Vroeger kwam dat bijna niet voor. In 2003 meldde volgens officiële cijfers één op de vijf kinderen tussen 8 en 18 jaar zich met rugklachten bij de huisarts; in 2011 was dat al meer dan één op de drie.MRI-scans toonden in een Finse studie aan dat 40 procent van de 8- tot 18-jarigen die ogenschijnlijk gezond zijn, de rug van een 50-jarige hebben. Lang niet iedereen heeft dan al klachten.’
Het begint met het Verlies van spierkracht en leidt via Verstrakken en Verstijven van spieren en gewrichten tot Vervorming en uiteindelijk Verplaatsing van de botdelen in de rug. ‘Als
een kind steeds voorovergebogen zit, lijden het jonge bot en kraakbeen te lang onder eenzijdige druk. De tussenwervelschijven zakken als het ware in elkaar. Aan de voorkant groeit de wervelkolom minder hard dan aan de achterkant. Op den duur ontwikkelen jongens dan vaak een bolle rug, meisjes eerder een holle onderrug. Vooral tijdens groeispurten - rond het vierde jaar en in de puberteit - kan dat proces zich snel voltrekken.
Het blijft helaas niet bij een bochel of een holletje. ‘In het lichaam hangt alles met elkaar samen. Als de rug rond is, hangen hoofd en schouders collegiaal mee. Dan lukt het een kind niet meer zijn arm op te heffen. Verder verandert de stand van de knieën waardoor kinderen O-benen en kniepijn kunnen krijgen.’ Maar er is meer. ‘Een goede houding is ook essentieel voor het goed functioneren van organen als maag, darmen en longen. Als het middenrif in de verdrukking komt, verloopt de spijsvertering lastiger, tot aan obstipatie toe. Met een ineengedrukt bovenlijf is diep ademhalen moeilijk, waardoor de longen minder sterk worden. Je bent dan bevattelijker voor infecties.’ De orthopeden zijn ervan overtuigd dat een goede houding ook andere overbelastings klachten, zoals de Playstationduim en WhatsAppitis (chronische pijn aan de polsen door urenlang app’en), kan voorkomen.
Tips van orthopeden Piet van Loon en Ruud van Erve
Laat kinderen minimaal de helft van de tijd liggend op hun buik - met een kussen onder hun borstkas - hun apparaten bedienen. De rug is dan gestrekt, waardoor de spieren worden versterkt.
Let goed op een gezonde zithouding. Niet passief onderuitgezakt, maar actief: rechtop met één been naar achteren, op het puntje van de stoel, op een krukje met de benen wijd, gehurkt of in kleermakerszit. Of laat kinderen staan (liefst met een voet op een verhoging).
Niet dat Landsmeer faliekant tegen jeugdige mediaconsumptie is. Maar ze maakt zich wel zorgen over de nadelige gevolgen. ‘Hoe meer ze achter zo’n scherm zitten, hoe minder tijd er is voor andere activiteiten. Vervang je een jaar lang bij een kind van 40 kilo dagelijks één uur tv kijken door dertig minuten lopen en dertig minuten een andere passieve activiteit, zoals lezen, dan scheelt dat ruim twee kilo!’
Tegelijkertijd zijn kinderen ook motorisch minder fit en lenig geworden. Landsmeer wijst op een Duits-Nederlandse studie waarin zeventien jaar lang bij 6-jarigen allerlei testjes zijn afgenomen, zoals hinkelen, op één been staan en springen. Hieruit bleek dat kinderen in 2007 drie keer zo slecht presteerden als hun leeftijdsgenoten uit 1990. Oorzaak is, naast onder andere meer vroeggeboren kinderen en oudere moeders, volgens de onderzoekers de afnemende mobiliteit van kinderen. ‘Gelukkig,’ verzacht Landsmeer de pijn enigszins, ‘kun je met extra training hun motoriek verbeteren. Het is dus niet een heel somber verhaal.’
Regelmatig krijgt Landsmeer kinderen op haar spreekuur die problemen hebben met hun ontlasting. Ze poepen of plassen in hun broek of hebben last van obstipatie. ‘In mijn werk bij GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen richt ik me onder meer op cliëntjes met autisme, depressie en AD(H)D. Deze kinderen worden doorgaans nog meer aangetrokken door beeldschermen en kunnen zich hier helemaal in verliezen. Andere activiteiten komen dan in het gedrang, zoals bijvoorbeeld op tijd naar de wc gaan. Nou luisteren dergelijke kinderen vaak sowieso slechter naar hun lijf. Maar voor alle kinderen geldt hetzelfde: dat zitten slecht is voor de stoelgang.’
De momenten waarop de kinderen die ik heb geobserveerd vooral een digital device gebruiken is als ze zich vervelen, als ze willen ontspannen of als ze moe zijn. Het heeft altijd met rust te maken. het heeft altijd een amusementswaarde.
Results In all, 46.9% of children were found to have trunk asymmetry. The odds ratio of asymmetric posture was 2.76 (95% confidence interval [Cl]: 1.62–4.72) for children with rachitis degree II compared to non-rachltic children, 3.97 (95% Cl : 2.48–6.36) for those who were ill 16–28 times (over the years) compared to those who reported fewer than nine illnesses and 2.44 (95% Cl : 1.21–4.91) for children with low physical activity level (13–22 points) as compared to children with a high level (>33 points).
Conclusion These findings indicate the need for prophylactic measures to decrease the incidence of infantile rachitis, acute morbidity and to increase physical activity. The significance of the high frequency of asymmetric posture can only be assessed by a follow-up of this cohort.
Bron: http://ije.oxfordjournals.org/content/25/5/1053.short
conclusie: kinderen die meer bewegen hebben minder kans op adolecente scoliose
De “Gameboyrug”.
Door journalisten verzonnen naam voor het fenomeen van de slechtere houding , die kinderen door
zeer veel beeldschermgebruik in verkeerde houdingen oplopen. Technisch gezien gaat het om een
versterkte knik achterover bij de thoracolumbale overgang. Bij zitten valt dit het meest op. In plaats
van holling is er bolling met in de meer vervelende gevallen al wig vorming van de wervels. Hoe meer
de omgeving van kinderen weer op de (zit)houding gaat letten, hoe eerder deze problematiek weer
wordt teruggedrongen.
Hoe eerder, door ontwikkelde
testen, kan worden geconstateerd,
dat de toegenomen verstrakking
van spieren ( hamstrengen!) als
verkeerde spanning in het systeem
wordt omgezet, hoe makkelijker
het wegwerken van deze spanning
door oefeningen kan worden
opgeheven.
bron:http://caretomove.nl/data/documents/gameboy-rug.pdf
CONCLUSIES:
uit mijn observaties en onderzoek blijkt het volgende:
Kinderen zitten veel gedurende een dag. op school, 's avonds op de bank voor de tv. Tussendoor spelen ze. In mijn tijd speelde je dan buiten of deed je een fantasiespel of deed je een bordspel. tegenwoordig is de tablet of smartphone al niet meer weg te denken. Het gevolg is dat kinderen nog meer zitten. Op school is dat nog op een goedgekeurde stoel en aan een tafeltje waardoor ze min of meer rechtop moeten zitten (daar heb ik ook aanmerkingen op). Maar thuis achter een digital device zitten ze vaak lange tijd, onderuitgezakt, en het ergste nog, met een voorover gebogen hoofd en bolle rug. Vaak leunen ze ook nog 1 specifieke kant op waardoor het lichaam eenzijdig wordt belast. Dit kan op langere termijn ernstige gevolgen hebben. Kinderen van 12 jaar kunnen al een rug hebben van een 50 jarige. Door de vergrote kromming in de nek- en wervelkolom bij kinderen in de groei, kunnen tussenwervelschijven aan de achterkant harder gaan groeien waardoor een bocht in de wervelkolom wordt veroorzaakt. Een kyfose (een bolle bovenrug van meer dan 10 graden) of scoliose (een zijwaartse kromming van meer dan 10 graden) kan dus ontstaan. Uit eigen ervaring weet ik dat je dat niet wil hebben. Als je eenmaal een vergroeide wervelkolom hebt, is daar niet altijd meer wat aan te doen. Ben je er heel vroeg bij dan kan mensendieck of fysiotherapie helpen, desnoods een korset dragen en in het ergste geval is er een operatie nodig.
Mijn motto: Voorkomen is beter dan genezen.
vervolgvragen aan de kinderen
1. Wat zou je doen in een week als alle ipods en ipads en computers op de hele wereld kapot zijn, en ze kunnen pas over een week gemaakt worden?
2. Hoe zou jij met de ipad of ipod spelen als je niet mocht zitten?
3. En als je ook niet mag liggen?
MISSION
Zorg ervoor dat kinderen gedurende de dag minder uren zitten als ze een scherm gebruiken om zo medische gevolgen als scoliose en diabetes te voorkomen.
Stap 1: Maak daarvoor een awareness hoax campagne met een niet-bestaand product die kinderen op een absurde en belachelijke manier minder laat zitten. Wow wat is dit belachelijk, kijk dan!
Stap 2: Biedt de kijker na dit filmpje een realistische oplossing product/dienst om hun kind minder te laten zitten. Het filmpje was een grap maar het probleem is echt. dit gaat me helpen.
A. DIY boekje om je huis sta-proof te maken. Een geprinte versie en online versie. Ik wil de oplossingen uploaden op open desk. dit moet voor iedereen maakbaar en verkrijgbaar zijn. Open Source. in de stijl zoals ik die in de presentatie pdf hier onder laat zien.
eisen:
- innovatief
- technisch
- bizar
emoties
schuldgevoel en verantwoordelijkheid. alles moet beter, sneller en efficienter. prestatiedruk
PROBLEEM voor de ouders
Ze weten nog te weinig van dit probleem
schuldgevoel over de hoeveelheid schermtijd
Probleem kinderen
staan is vermoeiender en stommer dan zitten.
HOAX
Ik wil de waarheid aandikken maar het moet geloofwaardig blijven. Een infomercial van 2 minuten. de feiten moeten kloppen. dat wordt uiteindelijk het pijnlijke.
voice-over: (emotionele angstaanjagende muziek)
Uit onderzoek is ebleken dat kinderen tussen de 3 en 12 jaar gemiddeld 10 uur per dag zitten. 5 uur daarvan is achter een scherm. Dit is 5 uur teveel. Kinderen die gemiddeld 11 uur per dag zitten t.o.v. kinderen die maar 4 uur per dag zitten hebben 40% meer kans om vroegtijdig te overlijden. Kinderen die veel ziteen bewegen minder en lopen zo ernstige risico's op vergroeiingen zoals scoliose en kyfose, hart- en vaatiekten op latere leeftijd en morbide obesitas. Maar het is nog niet te laat. Wij van <Brace Buddy> hebben de oplossing.Na een 5 jaar durende ontwikkelingsperiode biedt de <Brace Buddy> de meest ergonomische verantwoorde en meest efficiente oplossing. Vanaf nu moet uw kind de brace buddy aandoen als hij en scherm wil gebruiken. De Brace Buddy zorgt ervoor dat uw kind niet meer kan zitten zodra hij deze heeft aangetrokken. <plaatje skelet kind en brace> Een gratis app zorgt ervoor dat het scherm alleen aankan als de speciale beveiligingsslots in de brace zijn aangesloten en er een lichaam binnen de brace is gedetecteerd. De Brace is verstelbaar en groeit dus met uw kind mee. 1 brace gaat tot wel 5 jaar mee. De brace is geschikt voor zowel tablets als martphones van alle merken. 100% effectiviteitsgarantie. 91% van ons testpanel zou de Brace Buddy aanbevelen aan bevriende ouders. Timmy zat wel 8 uur per dag achter een scherm. Nu ik dit zo zeg schaam ik me kapot. Maar gelukkig hoeft dat niet meer want sinds we de Brace Buddy in uis hebben gehaald zit hij nog maar 4 uur per dag! Hij is actiever, socialer en dankbaarder. Ik heb gewoon een heel nieuw kind!
We hebben nu een tijdelijke actie voor de komen 24 uur. De eerste 100 klanten krijgen de Brace Buddy gratis. en mogen een tweede brace buddy aan vrienden cadeau doen! De normale prijs is 49,95 maar deelt u dit filmpje online dan betaalt u maar de helft! 25,00 euro. <Bestel nu knop in beeld>. niet goed geld terug, 2 jaar garantie, 100% effectiviteitsgarantie. Kijk op www.<bracebuddy>.com voor de voorwaarden.
Naam: <brace buddy> +mascotte knuffel <brace yourself> <bruddy> <embrace>
File:Dc zitten presentatie 1 klein .pdf
bestaande posture trackers
Deliverables kwartaal 9 - ontwerp en ontwikkeling brace - professionele documentatie van de brace op een model, foto en video.
voorwaarden brace: - esthetisch. het is een commercieel product dus moet er aandacht voor het design zijn. - medisch geloofwaardig
Memory
'We share the work of remembering, Wegner argued, because it makes us collectively smarter.'
"cross-cuing," tossing clues back and forth until they triggered each other.
is Googling each other
"Quite simply, we seem to record as much outside our minds as within them," as Wegner has written. "Couples who are able to remember things transactively offer their constituent individuals storage for and access to a far wider array of information than they would otherwise command."