Difference between revisions of "User:0795990"
(3 intermediate revisions by the same user not shown) | |||
Line 302: | Line 302: | ||
mee | mee | ||
brengt. | brengt. | ||
− | + | ||
[[File:vogelkooi2.png | thumb | 500px | Acrylic One ]] | [[File:vogelkooi2.png | thumb | 500px | Acrylic One ]] | ||
Line 510: | Line 510: | ||
[[File:vogelcopter.jpg | thumb | 500px | schets ]] | [[File:vogelcopter.jpg | thumb | 500px | schets ]] | ||
+ | |||
+ | [[File:schets2.png | thumb | 500px | schets ]] | ||
+ | |||
+ | [[File:onderzoek.png | thumb | 500px | ]] |
Latest revision as of 13:40, 11 November 2015
Personal Information
Studie: Grafisch ontwerp
Portofolio: | Mijn portofolio
Voor het vak digital craft kregen we de opdracht; Museum van Fantastische vervalsingen. In deze opdracht werd ons gevraagd een kunstwerk uit de Nederlandse materiële kunst te kopiëren. Voor deze opdracht heb ik een vogelkooi gekozen uit het Rijksmuseum. Dit omdat het me inspireerde en me aan het denken zette. Het zeer sierlijk geschilderde vogelkooitje werd terug in de tijd gezien als een pronkstuk voor in de woonkamer. Maar wat ik me dan gelijk afvroeg was; ‘Is de vogel destijds ook gelukkig geweest met zijn erg kleine onderkomen?’ Het kooitje heeft een voederbak en een deurtje, dus beschikt over alle aspecten die een vogelkooi nodig heeft, maar kan dat in deze tijd niet anders?
Vogelkooi,
anoniem,
ca.
1685
-‐
ca.
1700.
Gemaakt
in
Delft,
plateelbakkerij
onbekend,
van
het
materiaal
keramiek
en
blauw
beschilderd
met
bloemen
en
vogels
in
Chinese
trant.
Deze
manier
van
schilderen
is
ontstaan
doordat
de
VOC
Chinees
porselein
ging
verschepen.
Dit
geïmporteerde
porselein
was
fijn
en
sierlijk
en
was
onmiddellijk
zeer
gewild.
Alleen
de
zeer
rijken
konden
het
zich
permitteren.
Daarom
werd
het
nagemaakt
naar
wat
we
nu
kennen
als;
Delfts
blauw.
Delfts
blauw
is
meer
dan
aardewerken
kopiëren,
het
is
een
type
faience
(aardewerk)
met
blauwe
decoratie,
dat
traditioneel
in
Delft
wordt
vervaardigd.
Het
ontstond
aan
het
einde
van
de
16e
eeuw
als
een
goedkoop
alternatief
voor
het
Chinese
porselein.
Maar
ook
het
Delfts
blauw
werd
steeds
populairder.
In
de
17e
eeuw
weten
Delftse
keramiekschilders
als
Isaac
Junius,
Frederik
van
Frytom
en
Arie
de
Milde
de
kwaliteit
van
hun
producten
tot
ongekende
hoogte
te
brengen.
Hun
eindproducten
zijn
ware
kunstwerken.
En
tussen
die
grote
verzameling
van
Delfts
blauwe
tegels,
apothekersflessen,
sierborden,
vazen,
kandelaars
en
serviesgoed
staat
dus
ook
deze
vogelkooi
wat
wel
de
nodige
vragen
met
zich
mee
brengt.
Met het kopiëren van deze vogelkooi, let ik op elk detail en zie ik al snel dat het waarschijnlijk niet enkel een sierstuk betreft, het beschikt in principe over alle benodigdheden die een vogel nodig heeft. Alleen vind ik de afmetingen en de materiaalkeuze niet helemaal voor de hand liggend. Deze vogelkooi wilde ik kopiëren en uit een ander materiaal opbouwen wat wel het fragiele en kwetsbare terug laat komen. Hiervoor ben ik gaan werken met piepschuim, wat goed werkte maar de structuur miste. Vandaar dat ik opzoek ben gegaan naar een zwaarder en 4 harder materiaal. En dat vond ik in Acrylic One, dit is een twee-‐componenten materiaal dat bestaat uit een poeder en een watergedragen acrylhars. Deze verbinden zich zodanig dat er een zeer strek mariaal ontstaat. Om de vogelkooi hiermee te kunnen maken gebruikte ik het piepschuim als ondergrond en om het wat extra stevigheid te geven heb ik het bekleed met glaswol, zodat ik de Acrylic One goed aan kon brengen. De tralies zijn van hout en ik heb de Delfts blauwe tekeningen overgenomen met acrylverf. Het koperen handvat kwam ik tegen op een oude kast die ik vond bij mijn opa in de schuur.