Difference between revisions of "Process"
(→EIND) |
(→EIND) |
||
(15 intermediate revisions by the same user not shown) | |||
Line 28: | Line 28: | ||
[[File:Schermafbeelding_2016-04-18_om_20.20.52.png]] | [[File:Schermafbeelding_2016-04-18_om_20.20.52.png]] | ||
[[File:Schermafbeelding_2016-04-18_om_20.20.56.png]] | [[File:Schermafbeelding_2016-04-18_om_20.20.56.png]] | ||
+ | |||
+ | [[File:Schermafbeelding_2016-04-19_om_19.45.24.png]] | ||
+ | [[File:Schermafbeelding_2016-04-19_om_19.45.31.png]] | ||
+ | [[File:Schermafbeelding 2016-04-19 om 19.45.40.png]] | ||
== Week twee == | == Week twee == | ||
Line 105: | Line 109: | ||
== EIND == | == EIND == | ||
− | [[File:les.png]] | + | [[File:les.png]][[File:Schermafbeelding_2016-04-18_om_20.12.17.png]] |
− | |||
− | |||
− | |||
− | (christopher James) | + | (image: christopher James) |
+ | Voor het eind werk wou ik verder gaan met het bewerken van emulisie. Mijn eerst idee ging uit na het toevoegen van lichtgevoelige stof op en koperplaat en dat vervolgens weer te bewerken in gesprek met docenten kwam ik er achter dat dit proces te kostbaar voor mijn budget was, aangezien ik alles zelf zou moeten aanschaffen omdat er niks in de school te verkrijgen is. | ||
Dus besloot ik met bestaand beeld te gaan werken. Ik als maker werk graag met matriaal dat ook educatief voor de toeschouwer is. Ik koos voor een doos dia's waarin 24 diaseries met landeninformatie over de mens wat in de geschiedenis gebruikt werd uit les matriaal. Ik heb een selectie gemaakt van wat mijn punctum (Barthes) is in de fotografie en waar mijn oog op is blijven hangen. | Dus besloot ik met bestaand beeld te gaan werken. Ik als maker werk graag met matriaal dat ook educatief voor de toeschouwer is. Ik koos voor een doos dia's waarin 24 diaseries met landeninformatie over de mens wat in de geschiedenis gebruikt werd uit les matriaal. Ik heb een selectie gemaakt van wat mijn punctum (Barthes) is in de fotografie en waar mijn oog op is blijven hangen. | ||
Line 119: | Line 121: | ||
Net als de week ervoor bij 'push it to the limit' ging ik opzoek naar zuren dat de emulsie zou aantasten. Ik kon niks met betrekking tot dit op het internet vinden dus ik moest zelf gaan experimenteren. Maar met tot nu negatiefe uitkomsten. De enige stof die blijkt te reageren is 'zuur' wat de dia gelijk bij aanraking geel kleurt. | Net als de week ervoor bij 'push it to the limit' ging ik opzoek naar zuren dat de emulsie zou aantasten. Ik kon niks met betrekking tot dit op het internet vinden dus ik moest zelf gaan experimenteren. Maar met tot nu negatiefe uitkomsten. De enige stof die blijkt te reageren is 'zuur' wat de dia gelijk bij aanraking geel kleurt. | ||
− | Andere stoffen die ik heb gebruikt is : gecontentreerd; Loog/zuur/chloor/ | + | Andere stoffen die ik heb gebruikt is : gecontentreerd; Loog/zuur/chloor/st. Natuurlijk; azijn/citroenzuur/lemoenzuur. |
[[File:Schermafbeelding 2016-04-18 om 20.01.04.png]] | [[File:Schermafbeelding 2016-04-18 om 20.01.04.png]] | ||
Line 131: | Line 133: | ||
A. Zout & Water. 3 uur | A. Zout & Water. 3 uur | ||
+ | |||
[[File:Schermafbeelding_2016-04-19_om_19.13.24.png]] | [[File:Schermafbeelding_2016-04-19_om_19.13.24.png]] | ||
+ | [[File:Schermafbeelding_2016-04-19_om_19.21.53.png]] | ||
+ | |||
+ | 19 uur 33 min. | ||
+ | |||
+ | [[File:Schermafbeelding_2016-04-19_om_19.13.11.png]] | ||
+ | [[File:Schermafbeelding_2016-04-19_om_19.13.03.png]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | B. Water & Zout | ||
+ | |||
+ | 17 uur 5 min. Daarna zout afgespoed. | ||
+ | |||
+ | [[File:Schermafbeelding 2016-04-19 om 19.12.52.png]] | ||
+ | [[File:Schermafbeelding_2016-04-19_om_19.30.24.png]] | ||
+ | |||
+ | c. Spritius (geconcentreerd) | ||
+ | |||
+ | 1.30 uur | ||
+ | |||
+ | [[File:Schermafbeelding_2016-04-19_om_19.13.33.png]] | ||
+ | |||
+ | 18 uur + zout | ||
+ | |||
+ | [[File:Schermafbeelding_2016-04-19_om_19.12.41.png]] | ||
+ | [[File:Schermafbeelding_2016-04-19_om_19.12.33.png]] | ||
+ | |||
+ | Filmsoup & Zout 16. 30 uur | ||
+ | |||
+ | [[File:Schermafbeelding 2016-04-19 om 19.12.09.png]] | ||
+ | |||
+ | De serie die ik wou gaan gebruiken heb ik nu bewerkt. Uit de voorgaande testen heb ik opgemaakt welke stoffen de gewilde resultaten geven. | ||
+ | Ook heb ik een rol negatieven ingesmeerd. | ||
+ | |||
+ | [[File:Schermafbeelding_2016-04-20_om_01.24.19.png]] | ||
+ | |||
+ | 1 uur & 30 min. Verschillende stoffen, en doses. | ||
+ | |||
+ | [[File:Schermafbeelding_2016-04-20_om_01.25.04.png]] | ||
+ | [[File:Schermafbeelding_2016-04-20_om_01.24.59.png]] | ||
+ | [[File:Schermafbeelding 2016-04-20 om 01.24.46.png]] | ||
+ | [[File:Schermafbeelding_2016-04-20_om_01.24.52.png]] | ||
+ | |||
+ | 22 uur later na het aanbrengen van de verschillende stoffen op de Negatieven. waar geen beeld op ontwikkeld was, was ik meer verbaasd door zijn uitkomst. De gevolgen van de stoffen waren veel beter zichtbaar en ik besloot hier mee verder te gaan. | ||
+ | |||
+ | [[File:Schermafbeelding_2016-04-20_om_22.01.15.png]] | ||
+ | [[File:Schermafbeelding_2016-04-20_om_22.01.05.png]] | ||
+ | [[File:Schermafbeelding_2016-04-20_om_22.01.09.png]] | ||
+ | |||
+ | Ik ben daarom meerder negatieven gaan insmeren. | ||
+ | |||
+ | [[File:Schermafbeelding_2016-04-20_om_21.59.40.png]] | ||
+ | [[File:Schermafbeelding_2016-04-20_om_21.59.58.png]] | ||
+ | [[File:Schermafbeelding_2016-04-20_om_22.00.09.png]] | ||
+ | |||
+ | Eindresultaat zijn 2 x 9 negatieven die worden gepresenteerd met de dia projector. ze zijn 'schoongemaakt' met voornamelijk reiniging producten. | ||
+ | |||
+ | [[File:Schermafbeelding_2016-04-21_om_03.21.02.png]] | ||
+ | [[File:Schermafbeelding_2016-04-21_om_03.22.04.png]] | ||
+ | |||
+ | [[File:Schermafbeelding_2016-04-21_om_03.08.24.png]] | ||
+ | [[File:Schermafbeelding_2016-04-21_om_03.08.16.png]] |
Latest revision as of 00:34, 21 April 2016
Week één
De eerste paar testen met de techniek diepdruk.
Ets Etsen is een diepdruk techniek. Om te beginnen met een gepolijste koperplaat, schoongemaakt met Doormiddel van Brasso & Soja. Een ets wordt gemaakt door delen van de plaat af te dekken met een materiaal dat bestendig is tegen het etsmiddel (was). De plaat wordt op de afgedekte delen niet door het etsmiddel weggebeten. De delen die wel weggebeten worden kunnen inkt vasthouden.(ijzerchloride) Deze inkt kan met behulp van een rolpers op (nat) papier gedrukt worden.
Verschil: koperplaat boven beter schoongemaakt dan onder zichtbaar op de druk.
Fotopolymeer-ets Bij de fotopolymeer-ets wordt er gebruik gemaakt van een lichtgevoelige polymeerfolie die op de etsplaat wordt gesealed. Door de folie te belichten wordt deze gehard. De onbelichte delen worden in een soda-oplossing weggeweekt zodat het koper op deze plekken weer bloot ligt. De plaat kan nu met het folie er op geëtst worden. Er is geen ruimte voor toon. Het benaderen van tonen wordt met rasters gedaan.
- wat fout is gegaan in het proces: de foto op hypertrance papier (die werd belicht op lichtgevoelige polymeerfolie) negatief was.
Verschil: Boven Soda bad 16 min / Onder Soda Bad 8 min.
DUMMIE:
Week twee
Ik heb de foto gemaakt met een analoge camera (canon A1) en ontwikkeld in de Doka. Vervolgens ben ik gaan experimenteren met een flatbed scanner. De opdracht was twee verschillende technieken te combineren in één beeld.
DUMMIE:
Week drie
Ik wil meer de verdieping opzoeken binnen mijn eigen professie. Ik ben gaan onderzoek gaan doen naar alternatieve fotografie processen. Hier voor gebruikte ik het boek: The book of alternative photographic processes van christopher james. De opdracht was om iets geheel nieuws uit te proberen, dus koos ik voor het Cyanotype proces.
Je maakt gebruik van twee componenten: ammoniumijzer(III)citraat & Roodbloedloogzout. Dit meng je 1:1, in een donkere ruimte. Hier mee bewerk je het papier(zuurvrij) met watjes of een kwast (zonder ijzer) met synthetische haren. Je laat het papier drogen zodat de chemicaliën goed in het papier trekken, en later niet afgespoeld worden. Het papier is nu lichtgevoelig. Ik heb als onderwerp gebruik gemaakt van veertjes, maar ook op hypertrance een illustratie gemaakt en proberen te spelen met diepte door kalkpapier. Dit is vervolgens in een contactraam geplaatst om het niet te laten verschuiven tijdens de belichting. De belichting moet UV bevatten dus kan je buiten 15 a 20 min belichten of gebruik maken van de zeefdruk werkplaats en haar daar 5 min belichten. Hierna spoel je met water & laat je het drogen.
Test: kalkpapier/tissue/hypertrance
TEST TWEE.
ik was niet tevreden met de blauwe tint van de cyanotype. Ik wou kijken of ik het in zijn geheel egaler en donkerder kon krijgen, dus heb ik het nogmaals geprobeerd. Nu ben ik wel tevreden.
DUMMIE:
Week vier/vijf
Ik wou verder gaan in alternatieve fotografie processen en heb er voor gekozen om met een analoge filmrol te werken. Om het materiaal te bewerken heb ik een 'film soup' gemaakt van zout en water. Dit heb ik 48 uur laten staan. Om te verkomen dat mijn camera stuk gaat moest ik het rolletje goed laten drogen, drie dagen in de rijst, voor het raam en boven de verwarming. Een verstandige keus was geweest als ik dit in een donkere ruimte (doka) met een föhn had gedaan. Het rolletje bleek bij het ontwikkelen nog nat te zijn, het indraaien van de film verliep heel stroef.
300ml heet water/ 2 theelepels zout/ 48 uur.
De uitkomsten waren verschillend, deze twee foto's zijn gelijk achter elkaar geschoten in dezelfde omstandigheden.
of is het beeld zo aangetast dat het naar de achtergrond is verdwenen.
wat opviel is dat het einde van de film, meer beschadigd bleek te zijn als het beging. Andere voorbeelden:
NEGATIEVEN.
EIND
(image: christopher James)
Voor het eind werk wou ik verder gaan met het bewerken van emulisie. Mijn eerst idee ging uit na het toevoegen van lichtgevoelige stof op en koperplaat en dat vervolgens weer te bewerken in gesprek met docenten kwam ik er achter dat dit proces te kostbaar voor mijn budget was, aangezien ik alles zelf zou moeten aanschaffen omdat er niks in de school te verkrijgen is. Dus besloot ik met bestaand beeld te gaan werken. Ik als maker werk graag met matriaal dat ook educatief voor de toeschouwer is. Ik koos voor een doos dia's waarin 24 diaseries met landeninformatie over de mens wat in de geschiedenis gebruikt werd uit les matriaal. Ik heb een selectie gemaakt van wat mijn punctum (Barthes) is in de fotografie en waar mijn oog op is blijven hangen.
Net als de week ervoor bij 'push it to the limit' ging ik opzoek naar zuren dat de emulsie zou aantasten. Ik kon niks met betrekking tot dit op het internet vinden dus ik moest zelf gaan experimenteren. Maar met tot nu negatiefe uitkomsten. De enige stof die blijkt te reageren is 'zuur' wat de dia gelijk bij aanraking geel kleurt.
Andere stoffen die ik heb gebruikt is : gecontentreerd; Loog/zuur/chloor/st. Natuurlijk; azijn/citroenzuur/lemoenzuur.
TEST 19 UUR LATER.
De resultaten zijn meer aanwezig wanneer de tijd is verstreken, de dia's zijn nog niet van het zout afgespoed en ik heb de stof vaak in de dia laten trekken. Ik ga verder werken met veilige huishoudens stoffen, aangezien de sterke niet het gewenste resultaat gaven.
A. Zout & Water. 3 uur
19 uur 33 min.
B. Water & Zout
17 uur 5 min. Daarna zout afgespoed.
c. Spritius (geconcentreerd)
1.30 uur
18 uur + zout
Filmsoup & Zout 16. 30 uur
De serie die ik wou gaan gebruiken heb ik nu bewerkt. Uit de voorgaande testen heb ik opgemaakt welke stoffen de gewilde resultaten geven. Ook heb ik een rol negatieven ingesmeerd.
1 uur & 30 min. Verschillende stoffen, en doses.
22 uur later na het aanbrengen van de verschillende stoffen op de Negatieven. waar geen beeld op ontwikkeld was, was ik meer verbaasd door zijn uitkomst. De gevolgen van de stoffen waren veel beter zichtbaar en ik besloot hier mee verder te gaan.
Ik ben daarom meerder negatieven gaan insmeren.
Eindresultaat zijn 2 x 9 negatieven die worden gepresenteerd met de dia projector. ze zijn 'schoongemaakt' met voornamelijk reiniging producten.