Difference between revisions of "User:SvdVelden/Logboek"
(→Week 4) |
(→Week 6) |
||
(7 intermediate revisions by the same user not shown) | |||
Line 139: | Line 139: | ||
Daarnaast ook wat meer theorie gekregen over voltage, stroomgeleiding, ampere en weerstanden. | Daarnaast ook wat meer theorie gekregen over voltage, stroomgeleiding, ampere en weerstanden. | ||
+ | |||
+ | (voeg foto in van Arduino met fading ledje..) | ||
---- | ---- | ||
Line 149: | Line 151: | ||
Breien en borduren zijn hiervoor de beste technieken. | Breien en borduren zijn hiervoor de beste technieken. | ||
− | Foto's zijn te zien | + | Foto's zijn hier te zien: http://opensource.wdka.nl/wiki/User:SvdVelden#Bezoek_aan_Textielmuseum_.26_Textiellab |
---- | ---- | ||
Line 178: | Line 180: | ||
We hebben vandaag uitleg gehad over de Arduino en hoe je een servo kan besturen met een podmeter (automatische draaiknop/ bestuurbare weerstand). | We hebben vandaag uitleg gehad over de Arduino en hoe je een servo kan besturen met een podmeter (automatische draaiknop/ bestuurbare weerstand). | ||
Zelf zijn we hands-on aan de slag gegaan met de tutorial op http://arduino.cc/en/Tutorial/Knob. | Zelf zijn we hands-on aan de slag gegaan met de tutorial op http://arduino.cc/en/Tutorial/Knob. | ||
+ | |||
+ | (voeg foto/ filmpje in van Arduino met knob en servo..) | ||
Na de praktische zaken voor deze les was het aan ons om te presenteren met ons groepje om te laten zien wat voor battlerobot we willen gaan maken, en met wat voor techniek we dit willen gaan doen. We willen een nutteloze robot gaan maken die een handeling uitvoert en het daarna weer zelf oplost. Als het ware is hij in een battle met zichzelf en is zo nutteloos als het maar zijn kan. We proberen er wel zoveel mogelijk leuke technieken in te stoppen, zodat het niet te gemakkelijk lijkt geweest. | Na de praktische zaken voor deze les was het aan ons om te presenteren met ons groepje om te laten zien wat voor battlerobot we willen gaan maken, en met wat voor techniek we dit willen gaan doen. We willen een nutteloze robot gaan maken die een handeling uitvoert en het daarna weer zelf oplost. Als het ware is hij in een battle met zichzelf en is zo nutteloos als het maar zijn kan. We proberen er wel zoveel mogelijk leuke technieken in te stoppen, zodat het niet te gemakkelijk lijkt geweest. | ||
Line 195: | Line 199: | ||
De antwoorden zijn hier te lezen: http://opensource.wdka.nl/wiki/User:SvdVelden#Written_Assignment | De antwoorden zijn hier te lezen: http://opensource.wdka.nl/wiki/User:SvdVelden#Written_Assignment | ||
− | Na aanleiding van dit gesprek hebben we een goede 15 minuten zitten praten en brainstormen over het ontleden van een productieproces, en het eventueel aanpassen van een stap in dat proces. De combinatie van analoge ambacht met een digitale productie techniek spreekt me erg aan, dus daar ga ik verder op researchen en lezen. | + | Na aanleiding van dit gesprek hebben we een goede 15 minuten zitten praten en brainstormen over het ontleden van een productieproces, en het eventueel aanpassen van een stap in dat proces. En wat heeft dat als gevolg voor het uitvoeren van de ambacht? Is het een toegevoegde waarde qua innovatie en blijft een uitstervende ambacht op deze manier onder ons en beter toepasbaar in deze huidige tijd waarin wel leven? De combinatie van analoge ambacht met een digitale productie techniek spreekt me erg aan, dus daar ga ik verder op researchen en lezen. |
---- | ---- | ||
=Week 5= | =Week 5= | ||
+ | |||
+ | '''TIM''' | ||
+ | |||
+ | Deze week geborduurd op de machine die ze hier op school hebben. | ||
+ | |||
+ | Een tof klein experiment gedaan met 12 kleuren, en daarna eigenlijk tot de conclusie gekomen dat er heel veel toffe dingen gedaan kunnen worden met het vormen van vlakken en steken. Aan de hand van sommige vormen heeft de machine zelf zijn eigen pad uitgerekend om zo efficient mogelijk te werk te gaan. | ||
+ | |||
+ | Toen dit opgemerkt werd er gebrainstormd over het feit dat je waarschijnlijk een soort testbeeld kan maken met allerlei vormen en vlakken die in grootte varrieren. Per kleur pakt de machine een verschillende richting waarin hij zijn steken maakt. Dit is waarschijnlijk onbewust, maar het geeft een heel tof effect. Hoe kleiner je gaat, hoe makkelijker de steken per vlak. Op het moment is dit nog niet te manipuleren in de software waarmee de borduurpatronen worden gemaakt. | ||
+ | |||
+ | Dinsdag heb ik gelijk een afspraak gemaakt om de borduurmachine te reserveren en ben ik het testbeeld vorm gaan geven. Deze was woensdag al klaar zodat ik hem al kon laten zien. De donderdag heb ik van 09:00uur tot 21:00uur achter de borduurmachine gezeten om mijn replica van de Poppyfield te realiseren. en om een interpretatie te maken. | ||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | |||
+ | '''SIMON''' | ||
+ | |||
+ | Deze week hebben we met het battlerobotteam besproken wat de robot nou echt gaat doen, wat voor features hij heeft, hoeveel en wat voor techniek erin gaat en wat we allemaal aan onderdelen nodig hebben voor de robot. Eveneens een taakverdeling gemaakt per persoon. | ||
+ | |||
+ | Aan de slag geaan met een Arduino en een DC Motor om te kijken of ik die aan de praat kreeg. Dat is zonder vrij veel moeite gelukt en de volgende stap ik om een servomotor te laten pulsen in combinatie met de motor. Ideaal zou de motor ook nog op afstand bestuurd kunnen worden met baterijen en een sensor die wireless werkt. | ||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | |||
+ | '''JON''' | ||
+ | |||
+ | Tijdens de les van Jon achter de borduurmachine gezeten. Zie hierboven, onder het kopje: '''Week 5 - Tim''' | ||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | |||
+ | =Week 6= | ||
+ | |||
+ | '''TIM''' | ||
+ | |||
+ | Vandaag bespreken naar aanleiding van mijn replica en interpretatie. | ||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | |||
+ | '''SIMON''' | ||
+ | |||
+ | Verder met de battlerobot. Onderdelen verzamelen en technische onderdelen testen zodat die in de loop van de week geperfectioneerd kunnen worden. Aan de hand van de onderdelen kan de maat bepaald worden voor de robot en kunnen we hem in elkaar gaan zetten en techniek aansluiten. | ||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | |||
+ | '''JON''' | ||
+ | |||
+ | 1000 woorden written assignment proberen af te krijgen, en onderzoek tot nu toe bespreken. Also mijn replica en interpretatie laten zien. | ||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | |||
+ | =Week 7= | ||
+ | =Week 8= |
Latest revision as of 10:54, 6 October 2014
Week 1
ROEL:
Gezamenlijke pagina voor Digital Craft:
http://opensource.wdka.nl/wiki/Main_Page
software = Mediawiki
Gebruikersnaam: SvdVelden
JON:
Fantastic Forgeries opdracht:
Je steelt 1 object uit het Boijmans van Beuningen, en daar maak je van:
- Een gedetaileerde kopie gemaakt met een ander medium / materiaal.
- En je eigen transformatie van dat werk vertaald in je eigen discipline of interesse.
Voorbeelden van objecten en wat ik er eventueel mee kan doen:
Painting - borduren, naaien, ministek, plastic kralen, zeefdruk, riso, lino, vlieseline, vliesofix
Vaas - kunsthars, polyester, siliconenrubber, melk/water kunststof (bio kunststof),
Woodcut: cnc milling, lasercutten, linocut, layers of lasering
TIM & BERT:
Manieren om te kopieren/ stelen/ scannen op digitale en analoge wijze:
* Tekenaap/ Pantograaf * DIY scan met driehoekpunten met als voorbeeld een peer * 123d catch * Rook en melk om een object te meten * Lasers om objecten mee te kunnen omlijnen
L’ Artesian Electrotechnique is een tof project van Tim waar een camera het silhoute van je hand meet en daarmee een soort snijlijnen maakt op een gedigitaliseerd object waar je vorm van kan aanpassen. In dit geval een digitaal pottenbakkerswiel.
Week 2
TIM:
Opdracht voor volgende week:
* Zoeken naar kopieën van het object dat je na gaat maken om te kijken naar de waarde van het object. * Wat is de inspiratie van de kunstenaar? * Waar heeft hij het vandaan? * Hoe heeft ie het gemaakt? * Denk na over de manieren waarop je je gekozen object kan reproduceren...
Google zoektermen:
* Zhang Huan Forgeries * Zhang Huan Impasto * Facepainting impasto * Klaprozen impasto * Poppyfield impasto
Poppyfield impasto:
Op deze hit kreeg ik de meest vergelijkbare schilderijen van dezelfde techniek en met het zelfde uiterlijk als wat Poppyfield No.5 van Huan Zhang moet voorstellen. Het zijn vrijwel allemaal schilderijen met landschappen van klaprozen en/of bloemenvelden in een diversiteit aan kleuren.
Een aantal voorbeelden van impasto schilderijen die heel erg lijken op de techniek die Zhang Huan gebruikt. Impasto plakaten die de vorm hebben van rondjes en zo een patroon vormen.
http://blog.seniorennet.be/renaud/
Luiza Vizoli maakt ook heel veel impasto poppy field schilderijen en verkoopt ze op www.etsy.com:
NuFineArt5 Poppy Field landscapes:
https://www.etsy.com/listing/112105923/poppy-flower-field-original-oil-painting
SIMON:
We gaan de [LittleBits] gebruiken als een speelse introductie om te herkennen en te werken met de vier basis modules. De LittleBits modules hebben een kleur die correspondeerd met de basisblokjes:
* Power - Blauw * Input / Control - Roze * Output - Groen * Wire / Extension - Oranje
Aan het einde van de les hebben we met een groepje iets gemaakt van de LittleBits waar ten minste een input en een output in zit. Je vertelt er daarna wat over in groepsverband:
* Hoe werkt het? * Wat zijn de verschillende componenten die je hebt gebruikt?
(voeg foto in van ons project..)
JON:
Technieken die ik mogelijk ga gebruiken om mijn eerste kopie te vervaardigen:
* Breien op de machine door middel van een afbeelding in te voeren en kijken hoe dit uit de machine gaat komen (eventueel zelf gelaagdheid aanbrengen?). * 3D Printen - 2D Printen, daar een combinatie in vinden. * 2,5D Printen, is een suggestie die is gedaan om volume te printen op een plat vlak.
De combinatie zoeken om met 3D Print technieken 2D objecten te produceren & om 2D Print technieken te gebruiken om 3D objecten te maken vind ik een leuke uitdaging omdat je daarmee de grenzen van de machines op gaat zoeken en gaat uittesten. Ik denk dat hier toffe dingen uit kunnen komen.
Week 3
TIM
Vandaag besproken dat ik mijn eerste kopie wil gaan maken met een textiel bewerkingstechniek.
Borduren, breien, weven, haken.
Het lijkt me erg interessant om de detailering en structuur van het gekozen object zo goed en duidelijk mogelijk na te kunnen maken. Breien op de machine door een afbeelding in te voeren en daarna je garen uit te kiezen is mogelijk. Waarschijnlijk is dit mijn beste optie omdat je hier ook verschillende diktes en sterktes in garen kan kiezen en gebruiken voor je werk.
Ik ga woensdagochtend langs het Textielmuseum & Textiellab voor vragen die ik bij verschillende technieken heb. Wellicht zijn er mensen aanwezig die me kunnen helpen met het kiezen van de juiste techniek voor de detailering, structuur en kleuren die ik graag wil bereiken in mijn object.
SIMON
We hebben vandaag uitleg gehad over de Arduino en hoe je een led kan laten blinken en faden. Zelf zijn we hands-on aan de slag gegaan met de tutorials op http://arduino.cc/en/Tutorial/Blink en http://arduino.cc/en/Tutorial/Fade. Zo hebben we de codering zelf ook aan kunnen passen om te zien wat het vertragen van de lage en hoge voltage van de knippertijd en tussenpauze doet. Erg leuk ook te zien dat je zelfs met een kleine aanpassing in de code best snel verschil ziet.
Daarnaast ook wat meer theorie gekregen over voltage, stroomgeleiding, ampere en weerstanden.
(voeg foto in van Arduino met fading ledje..)
JON
Woensdagochtend ben ik naar het Textielmuseum & Textiellab gegaan voor uitleg over de mogelijkheden die ik zou kunnen bereiken met Poppyfield No.5.
In het textiellab veel uitleg gekregen aan de hand van die afbeelding en mijn omschrijvingen erbij. Ze hebben me goed kunnen helpen met het kiezen van de beste techniek(en) die ze daar hebben in huis. Breien en borduren zijn hiervoor de beste technieken.
Foto's zijn hier te zien: http://opensource.wdka.nl/wiki/User:SvdVelden#Bezoek_aan_Textielmuseum_.26_Textiellab
Week 4
TIM
Vandaag mocht ik nog een keer langskomen bij het Textiellab te Tilburg voor nog betere uitleg over 2 technieken die ik graag nog beter uitgelegd wilde hebben:
* Breien * Borduren
De detailering en structuur van het gekozen object zo goed en duidelijk mogelijk na te kunnen maken is met deze technieken het beste te realiseren.
Breien op de machine door een afbeelding in te voeren en daarna je garen uit te kiezen is mogelijk. Waarschijnlijk is dit mijn beste optie omdat je hier ook verschillende diktes en sterktes in garen kan kiezen en gebruiken voor je werk.
Borduren is ook een hele goede optie omdat je hiermee heel veel verschillende steken kan maken op een ondergrond waarmee je heel dicht op elkaar een diversiteit aan lagen kan borduren.
Wederom weer te horen gekregen dat het echt niet mogelijk is om als student te werken in het Textiellab op dit moment! Ook al is het maar een kleine opdracht vergeleken met de rest van de projecten die ze hier aan het uitvoeren zijn. Naar mijn weten hebben we de machines ook op school, maar hoe uitgebreid dat die zijn heb ik op dit moment geen kennis van.
SIMON
Theorie uitleg over de 'knob' en de 'servo'. Daarna nog wat over serie schakelingen en paralel schakelingen.
We hebben vandaag uitleg gehad over de Arduino en hoe je een servo kan besturen met een podmeter (automatische draaiknop/ bestuurbare weerstand). Zelf zijn we hands-on aan de slag gegaan met de tutorial op http://arduino.cc/en/Tutorial/Knob.
(voeg foto/ filmpje in van Arduino met knob en servo..)
Na de praktische zaken voor deze les was het aan ons om te presenteren met ons groepje om te laten zien wat voor battlerobot we willen gaan maken, en met wat voor techniek we dit willen gaan doen. We willen een nutteloze robot gaan maken die een handeling uitvoert en het daarna weer zelf oplost. Als het ware is hij in een battle met zichzelf en is zo nutteloos als het maar zijn kan. We proberen er wel zoveel mogelijk leuke technieken in te stoppen, zodat het niet te gemakkelijk lijkt geweest.
JON
Deze 5 vragen ingevuld om ze daarna met Jon te bespreken:
- What is your craft? (define your discipline, method or approach)
- What are the tools and media of your craft?
- What are the borders of this practice? (what new media technologies have arisen / what is its future)
- Connect to a historical discourse and/or give concrete examples of contemporary practitioners
- Define your position of your practice in relation to newer technologies.
De antwoorden zijn hier te lezen: http://opensource.wdka.nl/wiki/User:SvdVelden#Written_Assignment
Na aanleiding van dit gesprek hebben we een goede 15 minuten zitten praten en brainstormen over het ontleden van een productieproces, en het eventueel aanpassen van een stap in dat proces. En wat heeft dat als gevolg voor het uitvoeren van de ambacht? Is het een toegevoegde waarde qua innovatie en blijft een uitstervende ambacht op deze manier onder ons en beter toepasbaar in deze huidige tijd waarin wel leven? De combinatie van analoge ambacht met een digitale productie techniek spreekt me erg aan, dus daar ga ik verder op researchen en lezen.
Week 5
TIM
Deze week geborduurd op de machine die ze hier op school hebben.
Een tof klein experiment gedaan met 12 kleuren, en daarna eigenlijk tot de conclusie gekomen dat er heel veel toffe dingen gedaan kunnen worden met het vormen van vlakken en steken. Aan de hand van sommige vormen heeft de machine zelf zijn eigen pad uitgerekend om zo efficient mogelijk te werk te gaan.
Toen dit opgemerkt werd er gebrainstormd over het feit dat je waarschijnlijk een soort testbeeld kan maken met allerlei vormen en vlakken die in grootte varrieren. Per kleur pakt de machine een verschillende richting waarin hij zijn steken maakt. Dit is waarschijnlijk onbewust, maar het geeft een heel tof effect. Hoe kleiner je gaat, hoe makkelijker de steken per vlak. Op het moment is dit nog niet te manipuleren in de software waarmee de borduurpatronen worden gemaakt.
Dinsdag heb ik gelijk een afspraak gemaakt om de borduurmachine te reserveren en ben ik het testbeeld vorm gaan geven. Deze was woensdag al klaar zodat ik hem al kon laten zien. De donderdag heb ik van 09:00uur tot 21:00uur achter de borduurmachine gezeten om mijn replica van de Poppyfield te realiseren. en om een interpretatie te maken.
SIMON
Deze week hebben we met het battlerobotteam besproken wat de robot nou echt gaat doen, wat voor features hij heeft, hoeveel en wat voor techniek erin gaat en wat we allemaal aan onderdelen nodig hebben voor de robot. Eveneens een taakverdeling gemaakt per persoon.
Aan de slag geaan met een Arduino en een DC Motor om te kijken of ik die aan de praat kreeg. Dat is zonder vrij veel moeite gelukt en de volgende stap ik om een servomotor te laten pulsen in combinatie met de motor. Ideaal zou de motor ook nog op afstand bestuurd kunnen worden met baterijen en een sensor die wireless werkt.
JON
Tijdens de les van Jon achter de borduurmachine gezeten. Zie hierboven, onder het kopje: Week 5 - Tim
Week 6
TIM
Vandaag bespreken naar aanleiding van mijn replica en interpretatie.
SIMON
Verder met de battlerobot. Onderdelen verzamelen en technische onderdelen testen zodat die in de loop van de week geperfectioneerd kunnen worden. Aan de hand van de onderdelen kan de maat bepaald worden voor de robot en kunnen we hem in elkaar gaan zetten en techniek aansluiten.
JON
1000 woorden written assignment proberen af te krijgen, en onderzoek tot nu toe bespreken. Also mijn replica en interpretatie laten zien.