Difference between revisions of "User:0848052"

From DigitalCraft_Wiki
Jump to navigation Jump to search
 
(419 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 1: Line 1:
 
== About ==
 
== About ==
 
[[File:robin.gif|200px]]
 
  
 
Robin Hendriks
 
Robin Hendriks
Line 9: Line 7:
 
robinhendriks94@hotmail.com
 
robinhendriks94@hotmail.com
  
== Research ==
+
[[User:0848052 / jaar 3 digital craft UNRAVEL THE CODE 2014/2015]]
 +
 
 +
 
 +
 
 +
===MINOR===
 +
 
 +
----
 +
 
 +
=== minimaal boijmans ===
 +
 
 +
[[File:8 images.jpg|600px]]
 +
 
 +
=== heist at Boijmans ===
 +
 
 +
----
 +
 
 +
 
 +
The project was about stealing stuff from the museum. Collecting information in any way possible.
 +
 
 +
Together with: Sjoerd, Jermaine, Ciska and Tineke.
 +
 
 +
Link:
 +
https://www.youtube.com/watch?v=wDw9DYNkPck&feature=youtu.be
 +
 
 +
=== TECH & TOOLS ===
 +
 
 +
----
 +
 
 +
 
 +
1
 +
 
 +
 
 +
Ω weerstand : is afhankelijk van hoe het eruit ziet (de vorm) geometrie. Resistivity blijft hetzelfde.
 +
 
 +
[[File:3d607184d075948077291a7ab445e095.png|100px]]
 +
 
 +
Kobakant. How to get what you want.
 +
 
 +
 
 +
 
 +
Gemeten Materiaal                            Ω               
 +
 
 +
Veiligheidsspelt              00.3 /         
 +
Drukknoop                      00.2 /
 +
Goud                              00.3 /
 +
Potlood                          00.3 /
 +
Bladeren plant                3.5      op 20M /
 +
Wortels                            1.97    op 200K /
 +
Banaan                            77.0    op 200K /
 +
Helft banaan                    93.0    op 200K /
 +
Stam plant                      1.87    op 200K /
 +
Bladeren 2                      5.3      op 20M /
 +
Elektronylon                    0.03    op 200K /
 +
Mens                                1.18    op 20M /
 +
Button cell                      begint bij 0.27 en gaat terug naar 0.00 /
 +
chip verpakking              90        op 200K /
 +
Geweven elektronylon    0.08    op 200K /
 +
Uitgerekt                        20.0    op 200K /
 +
Grafiet op papier            1.13    op 20M
 +
 
 +
Bare inkt heeft in natte een hogere weerstand dan als het droog is.
 +
Door het water > deeltjes zijn dan verder van elkaar. Contact is slechter.
 +
 
 +
 
 +
2 ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
 +
 
 +
[[File:mac oplader open.jpg|900px]]
 +
 
 +
[[File:elek deurbel.jpg|900px]]
 +
 
 +
Deurbel ontleed:
 +
9 registers goud, 5% afwijking.
 +
Lichtsensor waar het golfje zit.
 +
LDR sensor LM358P. Geluidschip.
 +
 
 +
Op welk voltage gaat het geluid spelen?
 +
280 op 2000M. Sensor gaat al af op 2.8. Zakken naar 2.5
 +
 
 +
- kant, elektronen
 +
+ kant, gebrek aan elektronen
 +
 
 +
V = R I
 +
 
 +
R = V : I
 +
 
 +
I = V : R
 +
 
 +
Volt
 +
I stroom
 +
R weerstand
 +
 
 +
 
 +
LDR - Light Dependent Resistor. Variabel met de hoeveelheid licht die erop valt.
 +
 
 +
 
 +
 
 +
3 ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
 +
 
 +
[[File:sound1.JPG|400px]] [[File:sound4.JPG|400px]]
 +
 
 +
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
 +
 
 +
Eigen piep board maken
 +
 
 +
[[File:solderenn.JPG|300px]] [[File:getting there.JPG|300px]] [[File:it works!.JPG|300px]]
 +
[[File:ziehetlampje.JPG|300px]] [[File:metlichtsensor.JPG|300px]]
 +
 
 +
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
 +
 
 +
Met een hartslag sensor iets cools maken.
 +
 
 +
[[File:hartslagmeten.jpg|800px]]
 +
 
 +
Door met een infrarood licht te schijnen in de vinger, deze wordt weer opgevangen door de sensor wanneer er bloed rond wordt gepompt. Dit signaal wordt twee keer versterkt door het circuit omdat het anders te zwak is. Het rode led lampje gaat knipperen om de maat van de hartslag. [[File:naaktevrouwhart.jpg|800px]]
 +
 
 +
=== fantastic forgeries ===
 +
 
 +
----
 +
 
 +
 
 +
 
 +
[[File:ROHE_060915_0003curious pre-industrial.jpg|300px]]
 +
[[File:ROHE_210915_0018.JPG|300px]]
 +
 
 +
WHAT DOES IT MEAN IF I CREATE A COPY
 +
 
 +
Ik ben naar twee musea geweest om onderzoek te doen naar pre-industrial objecten, Boijmans en het Rijksmuseum. In het Boijmans was mijn oog al gevallen op iets wat iedereen dagelijks gebruikt: bestek. Het was in al zijn eenvoud prachtig neergelegd achter glas. Iets wat dagelijks gebruikt werd ligt nu als kostbaarheid verborgen voor tast in een museum. Groter kon het verschil niet zijn in mijn ogen.
 +
Eenmaal in het Rijksmuseum liep ik tegen prachtige voorwerpen aan met misschien nog wel mooiere verhalen. En toen ineens zag ik weer een setje van een mes en een vork liggen. Achter glas, fonkelend in hun vergane glorie.
 +
 
 +
In mijn hoofd begonnen zich meteen ideeën te vormen.
 +
 
 +
/ EETCULTUUR / HANDEN / BABYS / PARKINSON / ROBOT / STEADY CAM / AFRUKKEN / MOORD / STATUS / ....
 +
 
 +
Wat gebeurt er wanneer je het bestek oppakt en in je mond steekt met de vorm. Blijft deze hetzelfde of veranderd deze door de aanraking van de handen en mond?
 +
Het is een wegwerp product wat je vaak kan kopen in plastic. Wat gebeurt er als je dit proces steeds weer opnieuw herhaalt maar niks weg gooit? Dezelfde mallen elke keer weer. Welke vormen blijven er over en wat betekend dit voor het uiteindelijke bestek?
 +
Hoe wordt de vorm bepaalt door de gebruiker? Baby's gebruiken bestek en hun handen op een heel andere manier dan mensen die etiquette volgen.
 +
 
 +
[[File:eetgewoonten.jpg|800px]]
 +
 
 +
 
 +
Bestek, en dan vorken met name.
 +
Hoe zijn deze veranderd in de tijd en wat is het verschil in gebruik geworden? Hoe is de vorm geëvolueerd op basis van gebruik en de vorm van handen en monden?
 +
 
 +
[[File:vraag .jpg|600px]] [[File:schets.jpg|200px]]
 +
 
 +
[[File:vork 1.jpg|300px]] [[File:vork 2.jpg|300px]] [[File:vork 3.jpg|300px]] [[File:vork 4.jpg|300px]] [[File:vork 5.jpg|300px]] [[File:vork 6.jpg|300px]] [[File:vork 7.jpg|300px]] [[File:vork 9.jpg|300px]]
 +
 
 +
 
 +
[[File:BK-1981-75-B.jpg|200px]]  [[File:vork is het.jpg|200px]]
 +
 
 +
 
 +
Deze vork is gemaakt van goud, diamant, emaille en staal. Allemaal materialen die gewoonweg duur zijn en klasse uitstralen.
 +
De vork is een voorwerp waar dagelijks gebruik van gemaakt wordt, alleen de materialen vragen er niet om. Dit tast de vork aan in zijn functionaliteit. De manier van vasthouden zal ook anders zijn dan bij een gewone vork, je zal hem heel voorzichtig vasthouden met de vingertoppen wat zorgt voor een andere stand van de hand. 
 +
- Hoe ligt de vork in de hand
 +
- welke afruk wordt er achter gelaten
 +
- welke vingers worden er gebruikt?
 +
 
 +
Dit zijn vragen die de vork bij mij oproepen in gebruik.
 +
 
 +
=== Experimenteren ja ja ja ===
 +
 
 +
=== I N T E R P R E T A T I E ===
 +
 
 +
----
 +
 
 +
Juist de tegenstelling van dure materialen en het feit dat het een dagelijks gebruiksvoorwerp is doet me nadenken. En zo ben ik een onderzoek gestart naar de combinatie van handen en een vork:
 +
 
 +
[[File:gips & alginaat.jpg|900px]]
 +
[[File: handafdruk.jpg|500px]] [[File:vingertjes.jpg|500px]]
 +
[[File:vormex.jpg|900px]]
 +
[[File:vormex2.jpg|900px]]
 +
[[File:Alginaat gips.jpg|900px]] [[File:stijnhand.jpg|400px]]
 +
[[File:bienkehand.jpg|400px]] [[File:nielshand.jpg|400px]]
 +
[[File:stanhand.jpg|400px]] [[File:robinhand.jpg|400px]]
 +
[[File:sarahand.jpg|400px]] [[File:cijrillehand.jpg|400px]]
 +
 
 +
 
 +
 
 +
[[File:lasercutterrrr.jpg|900px]] [[File:naaien naaien .jpg|900px]] [[File:suprise pakketjes.jpg|900px]]
 +
[[File:hoe maak je een vork.jpg|900px]]
 +
[[File:maken maken .jpg|900px]]
 +
[[File:alle vorken.jpg|900px]]
 +
[[File:how they made.jpg|900px]]
 +
 
 +
=== R E P L I C A ===
 +
 
 +
----
 +
 
 +
[[File:GIETHARS.jpg|900px]] [[File:laagjes.jpg|900px]]
 +
[[File:gelei.jpg|700px]]
 +
[[File:tafeltje dekje.jpg|600px]]
 +
 
 +
=== 1000 W O R D S ===
 +
 
 +
----
 +
 
 +
[[File:1000 words robin.pdf]]
 +
 
 +
=== T O O L S  O F  T H E  T R A D E ===
 +
 
 +
----
 +
[[File:statement tools of the trade.jpg|400px]] [[File:statement tools of the trade2.jpg|400px]]
 +
[[File:statement tools of the trade3.jpg|400px]] [[File:statement tools of the trade4.jpg|400px]] [[File:statement tools of the trade5.jpg|400px]]
 +
 
 +
'' T H E  S E L F ''
 +
 
 +
Er heerst het idee dat er een kern is, een essentie van wie jij bent. Iets wat jou definieert. Neem bijvoorbeeld horoscopen, persoonlijkheid testen, de Myers Briggs test. Dit alles geeft de indruk dat er een kern/essentie bestaat van onszelf die we kunnen ontdekken. En natuurlijk doe je in je leven allerlei verschillende ervaringen op. Dus je krijgt herinneringen en die helpen je jezelf te definiëren. Verder hebben we kennis, gevoelens en ervaringen.
 +
 
 +
Maar er is niet echt een 'jij' die middenin al deze ervaringen staat. Er zijn zeker herinneringen, wensen, intenties, gevoelens etc. Deze ervaringen overlappen elkaar en zijn op verschillende manieren verbonden. Grotendeels omdat ze allemaal bij hetzelfde lichaam en brein horen. Ook is er een verhaal over onszelf wat we in leven roepen. Dat wat we ervaren als we ons dingen herinneren. We doen dingen vanwege andere dingen. Dus wat we wensen, is voor een groot deel het product van wat we geloven en wat we herinneren bepaalt deels wat we weten. Dus eigenlijk zijn er al die dingen zoals overtuigingen, wensen, gevoelens, ervaring, die zijn allemaal met elkaar verbonden. En dat ben jij.
 +
Wij zijn niet meer of minder dan een complexe ordening van allerlei zaken. Losse onderdelen die samen een geheel vormen, jij.
 +
 
 +
Shortcut. Men is een verzameling van hierboven genoemde dingen. Maar in het dagelijks leven merken we dit doordat we de wereld observeren. Er wordt gekeken, daar is de mens het beste in. Maar op welke manier wordt er gekeken, en welke dingen worden geregistreerd en welke niet. De hoofdvormen zullen altijd blijven hangen maar hoe zit het met de details die objecten/voorwerpen maken tot wat ze zijn?
 +
 
 +
[[File:hoofdzin project.jpg|600px]]
 +
 
 +
[[File:stipjestekening.jpg|800px]]
 +
 
 +
De stipjes vormen een ondefinieerbaar geheel waar wij geen beeld van kunnen maken. We zien de stipjes maar niet de verbinding die het tot een geheel maakt. Wij hebben geen associaties in ons geheugen die ons kan helpen deze puzzel op het eerste gezicht op te kunnen lossen. Maar wanneer de stipjes een voor een met elkaar verbonden worden komt langzaam het beeld naar voren.
 +
 
 +
Dit kinderlijke vermaak zet me aan het denken over onze manier van kijken en welke punten ons als eerste opvallen. Welke verbindingen zijn nodig om het beeld te zien? En welke delen kunnen weg gelaten worden om toch hetzelfde beeld te kunnen zien?
 +
 
 +
[[File:theobjects1.jpg|600px]] [[File:describe form.jpg|300px]] [[File:theobjects2.jpg|600px]]
 +
 
 +
 
 +
 
 +
[[File:geschrevenvragen2.jpg|600px]]
 +
 
 +
 
 +
 
 +
[[File:afwasborstel.jpg|300px]] [[File:stipborstel.jpg|70px]]
 +
 
 +
 
 +
Deze stippen die de manier van kijken visualiseert deed me heel erg denken aan het braille schrift. Bij blinde mensen is het zicht ontnomen en dit creëert een andere manier om toch dezelfde informatie te kunnen krijgen als mensen die wel zien. Tastzintuigen worden ingezet samen met een op het eerste gezicht een simpele tactiek, stipjes die gevoeld kunnen worden. In een juiste volgorde krijgen zijn betekenis. Voor mij zit hier een sterke link tussen de stippen-met-elkaar-verbinden tekeningen die je vroeger als kind wel eens gedaan hebt. Totdat je de juiste volgorde vind betekend het niks. Stippen als vorm van communicatie en manier van zien.
 +
 
 +
[[File:thedot.jpg|600px]]
 +
 
 +
[[File:kijkenvoelen.jpg|700px]]
 +
 
 +
Maar voor niet blinde mensen is licht het belangrijkste onderdeel om te kunnen zien.
 +
 
 +
[[File:lighttosee.jpg|700px]] [[File:waysofseeing.jpg|700px]]
 +
 
 +
[[File:braillepaper.jpg|900px]]
 +
[[File:braillepaper2.jpg|900px]]
 +
[[File:braillepaper3.jpg|400px]] [[File:spijkers.jpg|400px]]
 +
 
 +
 
 +
In loop van tijd zijn we het contact met ons lichaam en alle signalen die daarbij horen een beetje kwijt geraakt. De zintuigen die we hebben gekregen worden op andere manieren geprikkeld dan waarvoor ze in eerste instantie misschien bedoeld zijn. Zien doen we voornamelijk met onze ogen gericht op een beeldscherm. En alledaagse voorwerpen worden voor lief genomen zonder er echt stil bij te staan. Door het onderzoek hierboven kwam ik ineens uit bij een spijkerbed. Dit heeft zijn oorsprong uit India waar het gebruikt wordt tijdens het mediteren om zo ontspanning te geven aan het lichaam. Al je zenuwuiteinden worden namelijk geprikkeld door de punten van de spijkers die tegen je huid aan duwen: acupressuur. De bloedsomloop word gestimuleerd en zo kan de energiebalans herstellen. De 'pijn' sensatie zorgt ervoor dat het lichaam endorfines en oxytocine aanmaakt. Op deze manier wordt heel het lichaam weer ingezet om de sensatie te voelen. Een manier die al heel oud is maar in de westerse cultuur niet gangbaar of vergeten.
 +
 
 +
[[File:2007-016-159.jpg|200px]]
 +
 
 +
=== G E T  D O W N  T O  O N E  P O I N T  ===
 +
----
 +
 
 +
 
 +
[[File:hoofdzinn.jpg|600px]]
 +
 
 +
Er zijn zoveel manieren om de wereld/objecten etc waar te nemen, het wordt een doolhof aan verschillen. Voor mijn project is dit niet haalbaar om mee te werken. Maar wat als je het van de andere kant bekijkt: er zijn zoveel verschillende manieren, en ook zoveel prikkels voor onze zintuigen... Hoe zou het zijn om deze (al is het maar voor heel even) te resetten? Om als het ware met een schone lei te beginnen.
 +
 
 +
Om dit bewerkbaar te maken selecteer ik de 3 hoofd zintuigen:
 +
- Ogen / zien
 +
- Oren / horen
 +
- Handen / voelen
 +
 
 +
[[File:voelenja.JPG|300px]] [[File:horenja.JPG|300px]] [[File:zienja.JPG|300px]]
 +
 
 +
[[File:cirquitzien.JPG|400px]]
 +
 
 +
[[File:lassenzien.jpg|800px]] [[File:woodzien.jpg|800px]] [[File:digitalzien.jpg|800px]]
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
[[File:finalthree.jpg|800px]]
 +
 
 +
 
 +
[[File:nothearing.jpg|400px]] [[File:nothearing2.jpg|400px]]
  
[[File:patriot-act-codification-of-leadership_1100.jpg|300px]]
 
  
The codification of leadership - M Plummer-Fernandez
+
[[File:notfeelin.jpg|800px]]
  
The first image results from Google searches for G.W. Bush signing into law the patriot Act, the Homeland Security Act and the Intelligence Reform Act are distorted with Photoshop's Content aware fill algorithm and then recreated as synthetic paintings by an autonomous painting script
 
  
 +
[[File:notfeelin2.jpg|400px]] [[File:notfeelin3.jpg|400px]]
  
[[File:xray2.jpg|400px]]
 
  
Bone records
+
[[File:notseeing3.jpg|800px]]
  
With a converted phonograph you could place music on used X-ray plates (which you could buy for cheap at hospitals). They cut a circle round the printed part and with a cigarette burning a hole in the middle, so it was ready to be played.
 
  
 +
[[File:notseeing.jpg|400px]] [[File:notseeing2.jpg|400px]]
  
[[File:2208.jpg|400px]]
 
  
Temporary printing machine by Random Internationals.
+
[[File:notseeing4.jpg|400px]]
  
As you stand before the the empty canvas, your image is slowly revealed until subject and object become, temporarily, united. The portrait gradually fades away, returning once more to nothingness.
 
  
  
[[File:8400302170_fafb82a884_o.jpg|400px]]
 
  
High voltage image making by Phillip Stearns.
+
T E S T E D !
 +
----
  
The project explores and extends the expressive capacity of instant photographic film technology beyond its ability to capture images of the world through the application of high voltage and various chemical agents. These treatments approach the film technology as a recording media, capable of creating images from physical, electrical, and chemical transformations
+
Photo's:
 +
[[File:whataboutyoursensesLOWRES.pdf]]
  
 +
The office
  
[[File:helm.jpg|400px]]
+
[[File:vragen the office 0.jpeg|800px]]
  
The decelerator helmet by Lorenz Potthast .
 
  
The Decelerator Helmet offers an experimental approach to an essential subject of our globalized, fast moving society. The technical reproducible senses are consigned to an apparatus which allows the user a perception of the world in slow motion. The float of time as apparently invariant constant is broken and subjected under the users control.
+
[[File:vragen the office 1.jpeg|800px]]
His site: http://www.lorenzpotthast.de/deceleratorhelmet/
 
  
  
[[File:P1080404-1.jpg|400px]]
+
[[File:vragen the office 2.jpeg|800px]]
  
Voice sculpture of Obama's voice by Gilles Azzaro.
 
  
It reveals the invisible, a new digital concept, and also the content and value of a message that makes sense and is optimistic for the future. 39 seconds of Obama's State of the Union Adress. A video of the proces: https://www.youtube.com/watch?v=PM-l05XusNU
+
[[File:vragen the office 3.jpeg|800px]]
  
  
[[File:Venus_of_Google-Matthew_Plummer-Fernandez-3dPrint.jpg|200px]]
 
  
Venus of google by M. Plummer-Fernandez.
+
Cijrille
  
The Venus of Google was ‘found’ via a Google search-by-image, googling a photograph taken of an object Plummer had been handed over in a game of exquisite corpse. The Google search returned visually similar results, one of these being an image of a woman modelling a body-wrap garment. Plummer then used a similar algorithmic image-comparison technique to drive the automated design of a 3D printable object. The 'Hill-Climbing' algorithm starts with a plain box shape and tries thousands of random transformations and comparisons between the shape and the image, eventually mutating towards a form resembling the found image in both shape and colour.
+
[[File:vragen cijrille 0.jpeg|800px]]
  
  
[[File:between.jpg|400px]]
+
[[File:vragen cijrille 2.jpeg|800px]]
  
A project called Between Screens by Olivier van Breugel and Simone Mudde.
 
  
In the Rijksmuseum there is this famous painting called Nachtwacht. But people don't look so much into the painting anymore, there is a crowd in front of the painting with people just taking pictures of it. Sometimes even selfies so they turn their back on the painting. And this duo thought this was strange. So they captured the behavior of all of these people coming to see the Nachtwacht. Here they explain it themselves: https://www.youtube.com/watch?v=yHDEA9OaIoI
+
[[File:vragen cijrille 3.jpeg|800px]]
  
  
[[File:nils frahm.png|400px]]
+
[[File:vragen cijrille.jpeg|800px]]
  
Inside Me, by Nils Frahm.
 
  
This project is based on a 3D-scan technique, which allows him to reproduce an image of his own body as a 3D object in a software. It is possible to view this object not just from outside, but also from the inside as a negative as well, which creates abstract shapes.
 
The colouration was generated with the help of colour data he took from a real picture.
 
The film reflects the invisible inner world of an individual, which owns a small universe in itself, created by experiences and feelings - as well in the digital world as in real life. We try to express ourselves and approach our world another being, but still, nobody can see in our souls entirely.
 
http://www.dmitryzakharov.de/Inside-Me-Nils-Frahm-Me-Rework
 
  
 +
Sandra
  
[[File:703aa7f10ac61abcde886fb01ede66.jpg|200px]] [[File:7fb7c5e9a65c9b128ff0d6629ca72477.jpg|200px]]
+
[[File:vragen sandra.jpeg|800px]]
  
  
The T/shirt issue.
+
[[File:vragen sandra 1.jpeg|800px]]
  
Dream-Land is a sculptural installation inspired by Edgar Allan Poe's poem 'Dream-land' (1844) where a dream-voyager arrives in a place beyond space and time and decides to stay there.
 
  
In a transdisciplinary approach to develop a digital narrative, eight pieces of the Victoria &Albert's permanent collection were 3D scanned and digitally sculpted into four physical hybrid creatures. Once its digital data is extracted, an object's certainty is removed, leaving it open for alteration and reinterpretation. Similar to dreams, all boundaries seem to vanish, creating a new context in which a parallel version of the object is free to exist. The known is replaced with endless narratives that collectively create an unexpected history and unremembered future.
+
[[File:vragen sandra 2.jpeg|800px]]
Their site: http://the-t-shirt-issue.com/home.1.0.html
 
  
  
[[File:1.jpg|400px]]
+
[[File:video objects applesque.mov]]
  
  
Makers & spectators exhibition. Nils Völker and Christien Meindertsma.
+
=== R E S E A R C H W O O R D E N  ===
 +
----
  
It's an installation that reproduces the way we look. An eye-tracker records the movement of the visitor's eyes while looking at photographs of different objects. A robot hanging from the ceiling on top of a large pile of paper makes one dot for every point the visitor has just been looking at. This results in large scale images showing how the same objects have been perceived differently.
+
[[File:woorden jaja.pdf]]
The site:
 

Latest revision as of 14:53, 17 January 2016

About

Robin Hendriks

Student Lifestyle & Design, WDKA Rotterdam.

robinhendriks94@hotmail.com

User:0848052 / jaar 3 digital craft UNRAVEL THE CODE 2014/2015


MINOR


minimaal boijmans

8 images.jpg

heist at Boijmans



The project was about stealing stuff from the museum. Collecting information in any way possible.

Together with: Sjoerd, Jermaine, Ciska and Tineke.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=wDw9DYNkPck&feature=youtu.be

TECH & TOOLS



1


Ω weerstand : is afhankelijk van hoe het eruit ziet (de vorm) geometrie. Resistivity blijft hetzelfde.

3d607184d075948077291a7ab445e095.png

Kobakant. How to get what you want.


Gemeten Materiaal Ω

Veiligheidsspelt 00.3 / Drukknoop 00.2 / Goud 00.3 / Potlood 00.3 / Bladeren plant 3.5 op 20M / Wortels 1.97 op 200K / Banaan 77.0 op 200K / Helft banaan 93.0 op 200K / Stam plant 1.87 op 200K / Bladeren 2 5.3 op 20M / Elektronylon 0.03 op 200K / Mens 1.18 op 20M / Button cell begint bij 0.27 en gaat terug naar 0.00 / chip verpakking 90 op 200K / Geweven elektronylon 0.08 op 200K / Uitgerekt 20.0 op 200K / Grafiet op papier 1.13 op 20M

Bare inkt heeft in natte een hogere weerstand dan als het droog is. Door het water > deeltjes zijn dan verder van elkaar. Contact is slechter.


2 ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Mac oplader open.jpg

Elek deurbel.jpg

Deurbel ontleed: 9 registers goud, 5% afwijking. Lichtsensor waar het golfje zit. LDR sensor LM358P. Geluidschip.

Op welk voltage gaat het geluid spelen? 280 op 2000M. Sensor gaat al af op 2.8. Zakken naar 2.5

- kant, elektronen + kant, gebrek aan elektronen

V = R I

R = V : I

I = V : R

Volt I stroom R weerstand


LDR - Light Dependent Resistor. Variabel met de hoeveelheid licht die erop valt.


3 ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Sound1.JPG Sound4.JPG

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Eigen piep board maken

Solderenn.JPG Getting there.JPG It works!.JPG Ziehetlampje.JPG Metlichtsensor.JPG

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Met een hartslag sensor iets cools maken.

Hartslagmeten.jpg

Door met een infrarood licht te schijnen in de vinger, deze wordt weer opgevangen door de sensor wanneer er bloed rond wordt gepompt. Dit signaal wordt twee keer versterkt door het circuit omdat het anders te zwak is. Het rode led lampje gaat knipperen om de maat van de hartslag. Naaktevrouwhart.jpg

fantastic forgeries



ROHE 060915 0003curious pre-industrial.jpg ROHE 210915 0018.JPG

WHAT DOES IT MEAN IF I CREATE A COPY

Ik ben naar twee musea geweest om onderzoek te doen naar pre-industrial objecten, Boijmans en het Rijksmuseum. In het Boijmans was mijn oog al gevallen op iets wat iedereen dagelijks gebruikt: bestek. Het was in al zijn eenvoud prachtig neergelegd achter glas. Iets wat dagelijks gebruikt werd ligt nu als kostbaarheid verborgen voor tast in een museum. Groter kon het verschil niet zijn in mijn ogen. Eenmaal in het Rijksmuseum liep ik tegen prachtige voorwerpen aan met misschien nog wel mooiere verhalen. En toen ineens zag ik weer een setje van een mes en een vork liggen. Achter glas, fonkelend in hun vergane glorie.

In mijn hoofd begonnen zich meteen ideeën te vormen.

/ EETCULTUUR / HANDEN / BABYS / PARKINSON / ROBOT / STEADY CAM / AFRUKKEN / MOORD / STATUS / ....

Wat gebeurt er wanneer je het bestek oppakt en in je mond steekt met de vorm. Blijft deze hetzelfde of veranderd deze door de aanraking van de handen en mond? Het is een wegwerp product wat je vaak kan kopen in plastic. Wat gebeurt er als je dit proces steeds weer opnieuw herhaalt maar niks weg gooit? Dezelfde mallen elke keer weer. Welke vormen blijven er over en wat betekend dit voor het uiteindelijke bestek? Hoe wordt de vorm bepaalt door de gebruiker? Baby's gebruiken bestek en hun handen op een heel andere manier dan mensen die etiquette volgen.

Eetgewoonten.jpg


Bestek, en dan vorken met name. Hoe zijn deze veranderd in de tijd en wat is het verschil in gebruik geworden? Hoe is de vorm geëvolueerd op basis van gebruik en de vorm van handen en monden?

Vraag .jpg Schets.jpg

Vork 1.jpg Vork 2.jpg Vork 3.jpg Vork 4.jpg Vork 5.jpg Vork 6.jpg Vork 7.jpg Vork 9.jpg


BK-1981-75-B.jpg Vork is het.jpg


Deze vork is gemaakt van goud, diamant, emaille en staal. Allemaal materialen die gewoonweg duur zijn en klasse uitstralen. De vork is een voorwerp waar dagelijks gebruik van gemaakt wordt, alleen de materialen vragen er niet om. Dit tast de vork aan in zijn functionaliteit. De manier van vasthouden zal ook anders zijn dan bij een gewone vork, je zal hem heel voorzichtig vasthouden met de vingertoppen wat zorgt voor een andere stand van de hand. - Hoe ligt de vork in de hand - welke afruk wordt er achter gelaten - welke vingers worden er gebruikt?

Dit zijn vragen die de vork bij mij oproepen in gebruik.

Experimenteren ja ja ja

I N T E R P R E T A T I E


Juist de tegenstelling van dure materialen en het feit dat het een dagelijks gebruiksvoorwerp is doet me nadenken. En zo ben ik een onderzoek gestart naar de combinatie van handen en een vork:

Gips & alginaat.jpg Handafdruk.jpg Vingertjes.jpg Vormex.jpg Vormex2.jpg Alginaat gips.jpg Stijnhand.jpg Bienkehand.jpg Nielshand.jpg Stanhand.jpg Robinhand.jpg Sarahand.jpg Cijrillehand.jpg


Lasercutterrrr.jpg Naaien naaien .jpg Suprise pakketjes.jpg Hoe maak je een vork.jpg Maken maken .jpg Alle vorken.jpg How they made.jpg

R E P L I C A


GIETHARS.jpg Laagjes.jpg Gelei.jpg Tafeltje dekje.jpg

1000 W O R D S


File:1000 words robin.pdf

T O O L S O F T H E T R A D E


Statement tools of the trade.jpg Statement tools of the trade2.jpg Statement tools of the trade3.jpg Statement tools of the trade4.jpg Statement tools of the trade5.jpg

T H E S E L F

Er heerst het idee dat er een kern is, een essentie van wie jij bent. Iets wat jou definieert. Neem bijvoorbeeld horoscopen, persoonlijkheid testen, de Myers Briggs test. Dit alles geeft de indruk dat er een kern/essentie bestaat van onszelf die we kunnen ontdekken. En natuurlijk doe je in je leven allerlei verschillende ervaringen op. Dus je krijgt herinneringen en die helpen je jezelf te definiëren. Verder hebben we kennis, gevoelens en ervaringen.

Maar er is niet echt een 'jij' die middenin al deze ervaringen staat. Er zijn zeker herinneringen, wensen, intenties, gevoelens etc. Deze ervaringen overlappen elkaar en zijn op verschillende manieren verbonden. Grotendeels omdat ze allemaal bij hetzelfde lichaam en brein horen. Ook is er een verhaal over onszelf wat we in leven roepen. Dat wat we ervaren als we ons dingen herinneren. We doen dingen vanwege andere dingen. Dus wat we wensen, is voor een groot deel het product van wat we geloven en wat we herinneren bepaalt deels wat we weten. Dus eigenlijk zijn er al die dingen zoals overtuigingen, wensen, gevoelens, ervaring, die zijn allemaal met elkaar verbonden. En dat ben jij. Wij zijn niet meer of minder dan een complexe ordening van allerlei zaken. Losse onderdelen die samen een geheel vormen, jij.

Shortcut. Men is een verzameling van hierboven genoemde dingen. Maar in het dagelijks leven merken we dit doordat we de wereld observeren. Er wordt gekeken, daar is de mens het beste in. Maar op welke manier wordt er gekeken, en welke dingen worden geregistreerd en welke niet. De hoofdvormen zullen altijd blijven hangen maar hoe zit het met de details die objecten/voorwerpen maken tot wat ze zijn?

Hoofdzin project.jpg

Stipjestekening.jpg

De stipjes vormen een ondefinieerbaar geheel waar wij geen beeld van kunnen maken. We zien de stipjes maar niet de verbinding die het tot een geheel maakt. Wij hebben geen associaties in ons geheugen die ons kan helpen deze puzzel op het eerste gezicht op te kunnen lossen. Maar wanneer de stipjes een voor een met elkaar verbonden worden komt langzaam het beeld naar voren.

Dit kinderlijke vermaak zet me aan het denken over onze manier van kijken en welke punten ons als eerste opvallen. Welke verbindingen zijn nodig om het beeld te zien? En welke delen kunnen weg gelaten worden om toch hetzelfde beeld te kunnen zien?

Theobjects1.jpg Describe form.jpg Theobjects2.jpg


Geschrevenvragen2.jpg


Afwasborstel.jpg Stipborstel.jpg


Deze stippen die de manier van kijken visualiseert deed me heel erg denken aan het braille schrift. Bij blinde mensen is het zicht ontnomen en dit creëert een andere manier om toch dezelfde informatie te kunnen krijgen als mensen die wel zien. Tastzintuigen worden ingezet samen met een op het eerste gezicht een simpele tactiek, stipjes die gevoeld kunnen worden. In een juiste volgorde krijgen zijn betekenis. Voor mij zit hier een sterke link tussen de stippen-met-elkaar-verbinden tekeningen die je vroeger als kind wel eens gedaan hebt. Totdat je de juiste volgorde vind betekend het niks. Stippen als vorm van communicatie en manier van zien.

Thedot.jpg

Kijkenvoelen.jpg

Maar voor niet blinde mensen is licht het belangrijkste onderdeel om te kunnen zien.

Lighttosee.jpg Waysofseeing.jpg

Braillepaper.jpg Braillepaper2.jpg Braillepaper3.jpg Spijkers.jpg


In loop van tijd zijn we het contact met ons lichaam en alle signalen die daarbij horen een beetje kwijt geraakt. De zintuigen die we hebben gekregen worden op andere manieren geprikkeld dan waarvoor ze in eerste instantie misschien bedoeld zijn. Zien doen we voornamelijk met onze ogen gericht op een beeldscherm. En alledaagse voorwerpen worden voor lief genomen zonder er echt stil bij te staan. Door het onderzoek hierboven kwam ik ineens uit bij een spijkerbed. Dit heeft zijn oorsprong uit India waar het gebruikt wordt tijdens het mediteren om zo ontspanning te geven aan het lichaam. Al je zenuwuiteinden worden namelijk geprikkeld door de punten van de spijkers die tegen je huid aan duwen: acupressuur. De bloedsomloop word gestimuleerd en zo kan de energiebalans herstellen. De 'pijn' sensatie zorgt ervoor dat het lichaam endorfines en oxytocine aanmaakt. Op deze manier wordt heel het lichaam weer ingezet om de sensatie te voelen. Een manier die al heel oud is maar in de westerse cultuur niet gangbaar of vergeten.

2007-016-159.jpg

G E T D O W N T O O N E P O I N T



Hoofdzinn.jpg

Er zijn zoveel manieren om de wereld/objecten etc waar te nemen, het wordt een doolhof aan verschillen. Voor mijn project is dit niet haalbaar om mee te werken. Maar wat als je het van de andere kant bekijkt: er zijn zoveel verschillende manieren, en ook zoveel prikkels voor onze zintuigen... Hoe zou het zijn om deze (al is het maar voor heel even) te resetten? Om als het ware met een schone lei te beginnen.

Om dit bewerkbaar te maken selecteer ik de 3 hoofd zintuigen: - Ogen / zien - Oren / horen - Handen / voelen

Voelenja.JPG Horenja.JPG Zienja.JPG

Cirquitzien.JPG

Lassenzien.jpg Woodzien.jpg Digitalzien.jpg




Finalthree.jpg


Nothearing.jpg Nothearing2.jpg


Notfeelin.jpg


Notfeelin2.jpg Notfeelin3.jpg


Notseeing3.jpg


Notseeing.jpg Notseeing2.jpg


Notseeing4.jpg



T E S T E D !


Photo's: File:WhataboutyoursensesLOWRES.pdf

The office

Vragen the office 0.jpeg


Vragen the office 1.jpeg


Vragen the office 2.jpeg


Vragen the office 3.jpeg


Cijrille

Vragen cijrille 0.jpeg


Vragen cijrille 2.jpeg


Vragen cijrille 3.jpeg


Vragen cijrille.jpeg


Sandra

Vragen sandra.jpeg


Vragen sandra 1.jpeg


Vragen sandra 2.jpeg


File:Video objects applesque.mov


R E S E A R C H W O O R D E N


File:Woorden jaja.pdf