Difference between revisions of "Sanne & Robin"
(63 intermediate revisions by 2 users not shown) | |||
Line 1: | Line 1: | ||
− | == ''' | + | =='''PLANNING'''== |
+ | PLANNING KW 10 | ||
− | For our project visit: http://digitalcraftrobin.blogspot.nl | + | |
+ | '''WEEK 1 – 18 november''' | ||
+ | |||
+ | Experimenten met freesmachine | ||
+ | |||
+ | Reflectie op experimenten | ||
+ | |||
+ | Beslissing, wat gaan we maken en wat zeggen we ermee? | ||
+ | |||
+ | '''WEEK 2 – 24 november''' | ||
+ | |||
+ | Schets maken van ons project | ||
+ | |||
+ | Bespreking met Simon, hoe gaan we het aanpakken? | ||
+ | |||
+ | Begin prototype | ||
+ | |||
+ | '''WEEK 3 - 3 December''' | ||
+ | |||
+ | Werken aan prototype | ||
+ | |||
+ | Workshop eigen handschrift naar font | ||
+ | |||
+ | Poster van ons eigen gemaakte font van handschrift | ||
+ | |||
+ | '''WEEK 4 - 8 December''' | ||
+ | |||
+ | Werken aan prototype | ||
+ | |||
+ | Research & Reflection document voltooien | ||
+ | |||
+ | '''WEEK 5 - 15 December''' | ||
+ | |||
+ | Presentation research & reflection document | ||
+ | |||
+ | Laatste werk aan prototype | ||
+ | |||
+ | '''WEEK 6 - 5 januari''' | ||
+ | |||
+ | puntjes op de i | ||
+ | |||
+ | voorbereiden op expositie | ||
+ | |||
+ | '''WEEK 7 - 12 januari''' | ||
+ | |||
+ | Final Assessment ? | ||
+ | |||
+ | Voorbereiden expositie | ||
+ | |||
+ | '''WEEK 8 - 19 januari''' | ||
+ | |||
+ | EXPOSITIE | ||
+ | |||
+ | '''WEEK 9/10- 26 januari''' | ||
+ | |||
+ | artikel/publicatie Unravel the Code boek | ||
+ | |||
+ | == '''The project through making''' == | ||
+ | |||
+ | For our experiments and findings within our project visit: http://digitalcraftrobin.blogspot.nl | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Materials: | ||
+ | |||
+ | - Hout, voor de tafel | ||
+ | |||
+ | - Metaal, voor de machine | ||
+ | |||
+ | - Vulpen, voor in de arm | ||
+ | |||
+ | - Scharnier, voor de arm | ||
+ | |||
+ | - Arduino + code | ||
+ | |||
+ | - Fonts voor inkomend en uitgaande berichten (2) | ||
+ | |||
+ | - Verbinding mobiel & schrijf machine | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''EXPERIMENTEN''' | ||
+ | |||
+ | HANDSCHRIFT DIGITALIZEREN VIA TEKENTABLET: | ||
+ | |||
+ | [[File:hoofdletters handschrift sanne.jpg|500px]] | ||
+ | |||
+ | [[File:netjes handschrift sanne.jpg|500px]] | ||
+ | |||
+ | [[File:snel handschrift sanne.jpg|500px]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | make your handwriting font | ||
+ | |||
+ | [http://www.myscriptfont.com/] | ||
=='''Our project is about'''== | =='''Our project is about'''== | ||
− | + | Our interest for the project is about the identity of a person which transforms and develops through the technology of nowadays. Such as: | |
- handwriting, think of typ is the new writing | - handwriting, think of typ is the new writing | ||
Line 24: | Line 120: | ||
'''Main question: How can technology create the illusion of a human presence?''' | '''Main question: How can technology create the illusion of a human presence?''' | ||
+ | |||
+ | '''How can the exploration of handwriting lead to a more personal form of digital communication?''' | ||
+ | |||
+ | '''How can handwriting work together with technology so best of both worlds can be combined''' | ||
Line 31: | Line 131: | ||
[[File:Olympia-Typewriter-Post-Text-2-Gear-Patrol.jpg|250px]] VS [[File:handwriting-alphabet-vector-467048.jpg|300px]] | [[File:Olympia-Typewriter-Post-Text-2-Gear-Patrol.jpg|250px]] VS [[File:handwriting-alphabet-vector-467048.jpg|300px]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ONTWERPSCHETSEN | ||
+ | |||
+ | [[File:ontwerpschets.jpg|250px]] [[File:presentatie model.jpg|250px]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Ons project leidt tot een machine zoals hierboven te zien is. Het is geïnspireerd op een oude typmachine. | ||
+ | Deze machine wordt gelinkt aan een van onze telefoons, alle whats app berichten die binnenkomen en uitgaan zullen door de machine uitgeschreven worden in de verschillende handschriften op een grote rol papier. Deze rol zal oneindig doorgaan naarmate de berichten binnenkomen. Er zal een enorme berg aan beschreven papier ontstaan die refereert aan het afsluiten van de omgeving. Als jij op je telefoon whats app gesprekken aan het voeren bent sluit je je af voor de ruimte net zoals de berg papier dat gaat doen. | ||
+ | |||
+ | Het handschrift staat voor persoonlijkheid van de personen. Als je je berichten leest op je telefoon zijn deze allemaal in dezelfde saaie letters getypt. Zo wordt elk gesprek wat onpersoonlijker en niet gelinkt aan een bepaalde persoon. Op deze manier vergeten we veel sneller wat we allemaal hebben gezegd en waar het over ging. Zodra de machine dit uitschrijft in de handschriften van de personen zal het een diepere laag krijgen van identiteit en ben je sneller geneigd dit te onthouden en te bewaren omdat er een deel van die persoon in zit, en niet dezelfde getypte letters zijn. | ||
+ | |||
+ | =='''THE questions we have to ask everytime'''== | ||
+ | '''What is the theme we're investigating? Why is this relevant?''' | ||
+ | We are investigating how technology and it's side issues relate to our vision on the human presence and how this changed trough time. | ||
+ | We had some topics but we investigated HANDWRITING. This is something that shows your identity, it comes from your hand to the paper and nothing else inbetween, it is unique. | ||
+ | But because of computers, emails and mobile phones, we hardly ever write anymore.And that while there is so much human presence and esthetic in your own handwriting. | ||
+ | We want to investigate if we can and how we can take back or interpertate human handwriting back into our lifes, with a wink at technology because this is something we have to work with anyway because technology became such a big part of our lives. We would like to merge technology and human handwriting together and not push human presence further away. | ||
+ | |||
+ | '''How does this relate to body, identity and technology?''' | ||
+ | In our eyes this relates to the 3 main pointers of this project. Handwriting is something that arises from our brain that links to our body and then to our hands. Handwriting is something that directly flows out of our human body and it has an unique connection to the body and mind. | ||
+ | Nobody has the same handwriting just like nobody has the same fingerprint. | ||
+ | With this it relates to identiy, and as explained above our unique identity in handwriting is threatened by computers and mobilephones. | ||
+ | We would like to combine or connect the human handwriting to technology to create a pattern that comes from analogue to digital to analogue again, because we think the analogue presence of handwriting is important in our human identity. | ||
+ | |||
+ | '''What is our research question? relevance''' | ||
+ | 'How can technology create the illusion of a human presence' | ||
+ | So how can we merge handwriting and technology together so that the best of both of them stay in excistense, and not, that the one of them disappears, as now is happing to our human handwriting. | ||
+ | |||
+ | '''How are we structuring our research? relevance''' | ||
+ | We are practicing some experiments that become analogue and we are doing theoretical research in excisting projects that use technology and human presence. | ||
+ | Further on we question our selfs everytime what we want to say or what statement do we get out of this, or is it just going to be something estheatic or is it going to save our human handwritng? And we try to answer this question by experimenting with knitting, embroidery and digitalizing handwriting to come to further insights. | ||
+ | |||
+ | '''What tools or methods could we / will we use to conduct our research? relevance''' | ||
+ | We are using a wacom tablet to digitalize handwriting and with this we experiment with embroidery and knitting machine. | ||
+ | Theoretical research for gaining more knowledge about handwriting and it's relation through identity. | ||
+ | |||
+ | '''What is the foreseen result? relevance''' | ||
+ | we are really interested and excited about the outcome of the knitting machine because we can see further experiments in this in abstracting the handwriting to a knitted piece, clothing or installation, because now a days we think that our handwritings are being abstracted by technology and sort of make a statement in this by abstracting it through knitting so you can barely see the handwriting anymore, or maybe only see it up close or far away. But we want to experiment more with this, by using different materials and densities. | ||
+ | |||
+ | '''What is the difference between our foreseen results and our initial experiments? relevance''' | ||
+ | We came in to this project having lots of ideas and maybe to many topics so we chose to first do a lot of theoretical research and then pick out the one we find most interesting. Some of our initial experiment didn't work out the way we wanted so we changed to the handwriting part, in the experiments we came up with we came along some problems, in that the handwriting was still very visable and didnt contribute anything, but with this problem we came with new insights to abstract it and to look further into the meaning of handwriting and looking at the relation to identity and technology. | ||
=='''Theoretical research'''== | =='''Theoretical research'''== | ||
Line 49: | Line 191: | ||
'''Pareidolie''' | '''Pareidolie''' | ||
− | [[File:e_585.jpg| | + | [[File:e_585.jpg|220px]] [[File:Martian_face_viking.jpg|300px]] |
Line 59: | Line 201: | ||
Het verschijnsel kan zich ook in auditieve vorm voordoen. Men kan bijvoorbeeld stemmen horen in het geluid van allerlei apparaten of in het geruis op geluidsbanden. Een bijzondere vorm van auditieve pareidolie is dat men berichten denkt te horen in (vrijwel altijd opzettelijk) achteruit gespeelde grammofoonplaten. Dit heeft een grote rol gespeeld in de snel groeiende populariteit van de complottheorie dat Beatles-bassist Paul McCartney in 1967 zou zijn omgekomen en sindsdien werd vervangen door een dubbelganger ('Paul is dead'). Veel "aanwijzingen" die men zag op Beatles-albumhoezen en hoorde in liedjes zouden dit aan moeten tonen. | Het verschijnsel kan zich ook in auditieve vorm voordoen. Men kan bijvoorbeeld stemmen horen in het geluid van allerlei apparaten of in het geruis op geluidsbanden. Een bijzondere vorm van auditieve pareidolie is dat men berichten denkt te horen in (vrijwel altijd opzettelijk) achteruit gespeelde grammofoonplaten. Dit heeft een grote rol gespeeld in de snel groeiende populariteit van de complottheorie dat Beatles-bassist Paul McCartney in 1967 zou zijn omgekomen en sindsdien werd vervangen door een dubbelganger ('Paul is dead'). Veel "aanwijzingen" die men zag op Beatles-albumhoezen en hoorde in liedjes zouden dit aan moeten tonen. | ||
Bij psychologisch onderzoek werd vroeger gebruikgemaakt van de inmiddels verouderde Rorschachtest, waarbij iemand herkenbare patronen ziet in willekeurig gevormde inktvlekken. | Bij psychologisch onderzoek werd vroeger gebruikgemaakt van de inmiddels verouderde Rorschachtest, waarbij iemand herkenbare patronen ziet in willekeurig gevormde inktvlekken. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''ANAGLYPH''' | ||
+ | Anaglyph 3D is the name given to the stereoscopic 3D effect achieved by means of encoding each eye's image using filters of different (usually chromatically opposite) colors, typically red and cyan. Anaglyph 3D images contain two differently filtered colored images, one for each eye. When viewed through the "color-coded" "anaglyph glasses", each of the two images reaches the eye it's intended for, revealing an integrated stereoscopic image. The visual cortex of the brain fuses this into perception of a three-dimensional scene or composition. | ||
+ | |||
+ | Anaglyph images have seen a recent resurgence due to the presentation of images and video on the Web, Blu-ray Discs, CDs, and even in print. Low cost paper frames or plastic-framed glasses hold accurate color filters that typically, after 2002, make use of all 3 primary colors. The current norm is red and cyan, with red being used for the left channel. The cheaper filter material used in the monochromatic past dictated red and blue for convenience and cost. There is a material improvement of full color images, with the cyan filter, especially for accurate skin tones. | ||
+ | |||
+ | Video games, theatrical films, and DVDs can be shown in the anaglyph 3D process. Practical images, for science or design, where depth perception is useful, include the presentation of full scale and microscopic stereographic images. Examples from NASA include Mars Rover imaging, and the solar investigation, called STEREO, which uses two orbital vehicles to obtain the 3D images of the sun. Other applications include geological illustrations by the United States Geological Survey, and various online museum objects. A recent application is for stereo imaging of the heart using 3D ultra-sound with plastic red/cyan glasses. | ||
+ | |||
+ | Anaglyph images are much easier to view than either parallel (diverging) or crossed-view pairs stereograms. However, these side-by-side types offer bright and accurate color rendering, not easily achieved with anaglyphs. Recently, cross-view prismatic glasses with adjustable masking have appeared, that offer a wider image on the new HD video and computer monitors. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | '''AUTOSTEREOGRAM''' | ||
+ | Autostereogram | ||
+ | Een stereogram verbergt een driedimensionaal beeld, dat met de juiste kijktechniek gezien kan worden. Klik op de afbeelding voor een groter formaat. | ||
+ | |||
+ | Een autostereogram is een stereogram, en geeft de optische illusie van een driedimensionaal beeld, op basis van een gewone tweedimensionale afbeelding. Om dit soort optische illusie te kunnen zien, is een zekere oefening vereist. Een belangrijk verschil met gewone stereogrammen is dat men voor een autostereogram geen extra kijker of stereoscoop nodig heeft. | ||
+ | |||
+ | '''Kijktechnieken''' | ||
+ | |||
+ | Zoals uitgelegd in de vorige sectie, is het de bedoeling dat beide ogen zich richten op verschillende kopieën van een herhaalde afbeelding. Er zijn twee verschillende kijktechnieken, de parallelle en de gekruiste. Het verschil wordt bepaald door het snijpunt van de kijkrichtingen van beide ogen. Ligt dit achter het blad, lijkt het voor de persoon alsof hij rechtdoor staart: dit noemt men parallel kijkend. Ligt dit snijpunt voor het blad, dan spreekt men van kruislings kijken. De ogen richten zich dan scheel, en het linkeroog kijkt naar een kopie van de basis-afbeelding die rechts staat, terwijl het rechteroog gericht is op een kopie links. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | '''Handschriftherkenning''' | ||
+ | |||
+ | Onder Handschriftherkenning verstaan we het automatisch digitaliseren van de inhoud van handgeschreven tekst. Dit kan gaan om handgeschreven tekst die werd gecreëerd met een schrijftablet (online), maar ook geschreven op materiaal zoals papier (offline). Bij offline herkenning moet het document worden gedigitaliseerd (mbv. camera, scanner,...). Na de automatische herkenning kan de digitale tekst idealiter worden gebruikt om te bewerken in een tekstverwerker of tekstfragmenten te zoeken. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''Online herkenning''' | ||
+ | |||
+ | Bij online herkenning van de handgeschreven tekst wordt gebruikgemaakt van een digitizer of PDA. Een groot verschil bij online herkenning is dat de tekst hier realtime wordt ingegeven om te worden verwerkt. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van: | ||
+ | |||
+ | Een stylus | ||
+ | Een aanraakgevoelig oppervlak | ||
+ | Een softwareapplicatie die de bewegingen van de stylus op het oppervlak omzet naar data | ||
+ | |||
+ | Deze data kan daarna met behulp van de handschriftherkenningssoftware worden omgezet in een aanpasbare tekst. | ||
+ | Offline herkenning | ||
+ | |||
+ | Documenten zoals pdf-bestanden en foto’s kunnen met behulp van offline tekstherkenning worden omgezet naar bewerkbare bestanden. Het principe in vergelijking met online herkenning is dezelfde, het verschil ligt in het niet realtime binnenkrijgen van de tekst, maar werken met een in een bestand omgezette en volledig geschreven tekst. Men schrijft bijvoorbeeld een tekst op papier en scant die vervolgens in. | ||
+ | |||
+ | Enkele toepassingen: | ||
+ | |||
+ | Deze technologie wordt vaak gebruikt door bedrijven die veel handgeschreven documenten verwerken | ||
+ | Herkennen van de postcode op een enveloppe | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''The Smithsonian Museum''' | ||
+ | |||
+ | The American painter Charles E. Burchfield once said of handwriting: “Let the mind rule the writing not the eye … someone will decipher your hieroglyphics.” Whether impeccable cursive or illegible chicken scratch, an artist’s “hand” is never far from hieroglyphic. It is distinctive, expressive of the artist’s individuality—an art form in and of itself. The handwriting of more than 40 prominent American artists is the subject of “The Art of Handwriting,” a new exhibition by the Archives of American Art. | ||
+ | |||
+ | [[File:jackson.jpg|200px]] | ||
+ | Jackson Pollock’s irregular schooling may explain his messy penmanship. Image courtesy of Archives of American Art. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ''' Handschrift Effect''' | ||
+ | |||
+ | Amerikaanse onderzoekers ontdekten dat je de leerstof beter tot je neemt door het analoog te noteren dan digitaal. | ||
+ | |||
+ | Een nieuwe Amerikaanse studie geeft de tegenstanders van elektronische middelen nieuwe argumenten. Wat blijkt: wie met de hand meeschrijft begrijpt en onthoud de inhoud van een lezing meetbaar beter. Ook blijft het langer in het geheugen aldus het verslag van Amerikaanse onderzoekers in het vakblad Psychological Science. Dit geldt met name voor complexe problemen en intellectuele inzichten, maar minder voor weetjes. Blijkbaar bevordert een met de hand geschreven notitie het bewust omgaan met de leerstof en daarmee de cognitieve verwerking in de hersenen. Eerdere studies hebben voornamelijk onderzocht of en in welke mate het elektronische hulpmiddelen van het leermateriaal afleiden. | ||
+ | |||
+ | Met een tablet voorzien van een elektronische pen kun je het handschrift-effect wellicht gebruiken. Eerdere studies hadden al het verschil tussen schrijven en typen onderzocht met behulp van hersenscans en daaruit bleek dat het schrijven met de hand blijkbaar een ander deel van de hersenen aanspreekt dan het typen. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''handschrift ontwikkeling''' | ||
+ | |||
+ | http://www.handschriftontwikkeling.nl | ||
=='''Research through projects and things from other people'''== | =='''Research through projects and things from other people'''== | ||
Line 75: | Line 287: | ||
[[File:scarf-elvira-t-hart.jpg|250px]] [[File:Elvira_t_Hart.jpg|450px]] | [[File:scarf-elvira-t-hart.jpg|250px]] [[File:Elvira_t_Hart.jpg|450px]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''Monique Goossens''' | ||
+ | |||
+ | The hair letters consist of hundreds of hairs, and give the impression of being fine pen drawings. The basic shape of the letters is created by forming the hairs into a legible character, during which process I follow the natural characteristics of the hairs: curly, rounded corners, springiness. To a great extent, it is the dynamic of the hairs which determines the shape of the letters. The ends of the hairs create an organized chaos, an energetic play of lines which forms a haze around the letter’s basic shape. | ||
+ | |||
+ | [[File:moniquegoossensletterhaar_0kopie1.jpg|200px]] [[File:moniquegoossensletterhaar_ekopie1.jpg|200px]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | '''Movana Chen''' | ||
+ | |||
+ | knitting conversations | ||
+ | 2011- ongoing | ||
+ | |||
+ | Knitting Conversations is a two-year collaboration with over 150 participants. This project connects all participants and allows them to communicate across nations and cultures. I have invited families, friends, strangers and students around the world to involve in this project by knitting one or more books with special meanings or memories from their bookshelves. A large installation work will be assembled for exhibition after collecting all participating pieces. I and the participants have developed a communication web and a tactile acquaintance with the raw materials through teaching and knitting. Through this collaborative work, my art is deeply interwoven with everyday processes of participants. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | [[File:knitting conversation.jpg|200px]] [[File:kc-12-10-02.jpg|200px]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''Thomas Jefferson Polygrap.''' | ||
+ | |||
+ | [[File:JeffersonPolygraphReproductionFrontView.jpg|400px]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | '''Barack Obama's signature machine''' | ||
+ | |||
+ | [[File:autopen.jpg|400px]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''Plotclock''' | ||
+ | |||
+ | [[File:plotclock_preview_featured.jpg|400px]] [[File:Plotclock_preview_featured-1.jpg|400px]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''Transcendence movie''' | ||
+ | |||
+ | [[File:Transcendence-2014.jpeg|400px]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''HER movie''' | ||
+ | |||
+ | [[File:jonzes-her.jpg|400px]] | ||
+ | |||
+ | [[File:Her.jpg|400px]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''Hector graffiti machine''' | ||
+ | |||
+ | [[File:hector.jpg|400px]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''Blind robot''' | ||
+ | |||
+ | [[File:Blind_Robot2.jpg|400px]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''Handwriting app''' | ||
+ | |||
+ | [[File:Use-Your-Handwriting-iPhone-and-iPad-App.jpg|400px]] |
Latest revision as of 13:04, 2 January 2015
Contents
PLANNING
PLANNING KW 10
WEEK 1 – 18 november
Experimenten met freesmachine
Reflectie op experimenten
Beslissing, wat gaan we maken en wat zeggen we ermee?
WEEK 2 – 24 november
Schets maken van ons project
Bespreking met Simon, hoe gaan we het aanpakken?
Begin prototype
WEEK 3 - 3 December
Werken aan prototype
Workshop eigen handschrift naar font
Poster van ons eigen gemaakte font van handschrift
WEEK 4 - 8 December
Werken aan prototype
Research & Reflection document voltooien
WEEK 5 - 15 December
Presentation research & reflection document
Laatste werk aan prototype
WEEK 6 - 5 januari
puntjes op de i
voorbereiden op expositie
WEEK 7 - 12 januari
Final Assessment ?
Voorbereiden expositie
WEEK 8 - 19 januari
EXPOSITIE
WEEK 9/10- 26 januari
artikel/publicatie Unravel the Code boek
The project through making
For our experiments and findings within our project visit: http://digitalcraftrobin.blogspot.nl
Materials:
- Hout, voor de tafel
- Metaal, voor de machine
- Vulpen, voor in de arm
- Scharnier, voor de arm
- Arduino + code
- Fonts voor inkomend en uitgaande berichten (2)
- Verbinding mobiel & schrijf machine
EXPERIMENTEN
HANDSCHRIFT DIGITALIZEREN VIA TEKENTABLET:
make your handwriting font
Our project is about
Our interest for the project is about the identity of a person which transforms and develops through the technology of nowadays. Such as:
- handwriting, think of typ is the new writing
- emoticons, think of whats app..
- tone of voice, when you speak through a phone
- Facebook life, your life digital
- instagram life, a perfect digital life
- xbox kinect, your digital movements
etc etc
Mensen zien overal menselijke trekjes in of gezichten. Ze praten tegen hun dieren alsof het een mede mens is, overal projecteren wij een laagje menselijkheid op. Maar wat maakt dat wij een menselijke aanwezigheid ergens in voelen? En wordt dit beinvloed door technologie? Dat we de menselijke aanwezigheid gaan integreren zoals emoticons om dichterbij de echte mens te komen. Voorbeeld: een bandje met een stem die iets zegt in een donkere kamer afspelen. Mensen zullen geloven dat er iemand aanwezig is terwijl het alleen maar een apparaat is met een opgenomen stem. Of een handgeschreven brief die is ingescant of geplot is, geproduceerd door een machine maar toch van menselijke oorsprong. De kinect van de xbox, vertaald jou beweging naar een digitaal spel element waardoor je het spel kan spelen.
Main question: How can technology create the illusion of a human presence?
How can the exploration of handwriting lead to a more personal form of digital communication?
How can handwriting work together with technology so best of both worlds can be combined
ONTWERPSCHETSEN
Ons project leidt tot een machine zoals hierboven te zien is. Het is geïnspireerd op een oude typmachine.
Deze machine wordt gelinkt aan een van onze telefoons, alle whats app berichten die binnenkomen en uitgaan zullen door de machine uitgeschreven worden in de verschillende handschriften op een grote rol papier. Deze rol zal oneindig doorgaan naarmate de berichten binnenkomen. Er zal een enorme berg aan beschreven papier ontstaan die refereert aan het afsluiten van de omgeving. Als jij op je telefoon whats app gesprekken aan het voeren bent sluit je je af voor de ruimte net zoals de berg papier dat gaat doen.
Het handschrift staat voor persoonlijkheid van de personen. Als je je berichten leest op je telefoon zijn deze allemaal in dezelfde saaie letters getypt. Zo wordt elk gesprek wat onpersoonlijker en niet gelinkt aan een bepaalde persoon. Op deze manier vergeten we veel sneller wat we allemaal hebben gezegd en waar het over ging. Zodra de machine dit uitschrijft in de handschriften van de personen zal het een diepere laag krijgen van identiteit en ben je sneller geneigd dit te onthouden en te bewaren omdat er een deel van die persoon in zit, en niet dezelfde getypte letters zijn.
THE questions we have to ask everytime
What is the theme we're investigating? Why is this relevant? We are investigating how technology and it's side issues relate to our vision on the human presence and how this changed trough time. We had some topics but we investigated HANDWRITING. This is something that shows your identity, it comes from your hand to the paper and nothing else inbetween, it is unique. But because of computers, emails and mobile phones, we hardly ever write anymore.And that while there is so much human presence and esthetic in your own handwriting. We want to investigate if we can and how we can take back or interpertate human handwriting back into our lifes, with a wink at technology because this is something we have to work with anyway because technology became such a big part of our lives. We would like to merge technology and human handwriting together and not push human presence further away.
How does this relate to body, identity and technology? In our eyes this relates to the 3 main pointers of this project. Handwriting is something that arises from our brain that links to our body and then to our hands. Handwriting is something that directly flows out of our human body and it has an unique connection to the body and mind. Nobody has the same handwriting just like nobody has the same fingerprint. With this it relates to identiy, and as explained above our unique identity in handwriting is threatened by computers and mobilephones. We would like to combine or connect the human handwriting to technology to create a pattern that comes from analogue to digital to analogue again, because we think the analogue presence of handwriting is important in our human identity.
What is our research question? relevance 'How can technology create the illusion of a human presence' So how can we merge handwriting and technology together so that the best of both of them stay in excistense, and not, that the one of them disappears, as now is happing to our human handwriting.
How are we structuring our research? relevance We are practicing some experiments that become analogue and we are doing theoretical research in excisting projects that use technology and human presence. Further on we question our selfs everytime what we want to say or what statement do we get out of this, or is it just going to be something estheatic or is it going to save our human handwritng? And we try to answer this question by experimenting with knitting, embroidery and digitalizing handwriting to come to further insights.
What tools or methods could we / will we use to conduct our research? relevance We are using a wacom tablet to digitalize handwriting and with this we experiment with embroidery and knitting machine. Theoretical research for gaining more knowledge about handwriting and it's relation through identity.
What is the foreseen result? relevance we are really interested and excited about the outcome of the knitting machine because we can see further experiments in this in abstracting the handwriting to a knitted piece, clothing or installation, because now a days we think that our handwritings are being abstracted by technology and sort of make a statement in this by abstracting it through knitting so you can barely see the handwriting anymore, or maybe only see it up close or far away. But we want to experiment more with this, by using different materials and densities.
What is the difference between our foreseen results and our initial experiments? relevance We came in to this project having lots of ideas and maybe to many topics so we chose to first do a lot of theoretical research and then pick out the one we find most interesting. Some of our initial experiment didn't work out the way we wanted so we changed to the handwriting part, in the experiments we came up with we came along some problems, in that the handwriting was still very visable and didnt contribute anything, but with this problem we came with new insights to abstract it and to look further into the meaning of handwriting and looking at the relation to identity and technology.
Theoretical research
Ad Bergsma - het gezicht, het visitekaartje van de ziel. BOOK
Herkenningsstrategie Mensen lijken een stoel te herkennen aan de hand van contouren en losse onderdelen, zoals 4 poten, het zitvlak en de leiding. Gezichten daarentegen worden niet primair herkend aan de hand van elementen, maar door de relaties tussen de onderdelen. Van een gezicht wordt een (holistisch) totaalbeeld in het geheugen opgeslagen. Vandaar ook dat mensen vaak niet in staat zijn om te vertellen welke kleur ogen hun buurrvouw heeft of hoe haar neus eruit ziet, maar desondanks haar gezicht in één oogopslag herkennen. Dat de configuratie van de verschillende elementen in het gezicht belangrijk is wordt ook in experimenten bevestigd. Mensen blijken gezichten beter te onthouden als zij een globale omschrijving van een gezicht hebben gegeven, zoals vriendelijk, hard, mannelijk of popperig. De latere herkenning wordt echter niet verbeterd wanneer mensen wordt aangeleerd om zich te concentreren op details als de vorm van de neus, kleur van de ogen en de volheid van de lippen. De totaalindruk weegt het zwaarst. blz 52
Al eeuwenlang veronderstelt men dat er een vaste relatie bestaat tussen gelaat en karakter. De oude grieken opperden dat mensen het karakter zouden hebben van het dier waarop zij lijken. Zo zou een spitse neus wijzen op schranderheid, omdat jachthonden eveneens een scherpe neus hebben. Net als iemand met lange oren dwars en koppig zou zijn omdat ezels ook lange oren hebben. Even oude en even twijfelachtige theorieën komen uit China. De chinese interpretatie regels voor het aflezen van gezichten, Siang Mien, geven niet alleen aanwijzigingen voor het aflezen van iemands persoonlijkheid, maar ook voor het lot dat iemand te wachten staat. Elk moedervlekje heeft in Siang Mien een diepere betekenis en zo zouden vrouwen met een plek op hun bovenlip moeten rekenen op een zwaardere bevalling. blz 57
Het is absoluut zeker dat de onderdelen van de bouwkunst ontleend zijn aan de ledematen van de mens. Daarom moesten alle vensters in een ontwerp op elkaar lijken, net zoals ogen in het gezicht, en de ingang mocht op zichzelf staan , net zoals de mond een uniek element in het gelaat is. Michelangelo en collega’s hielden zich letterlijk aan dit soort regels. Zij bouwden bijvoorbeeld alleen gebouwen met een centraal gelegen deur omdat een gezicht met een scheve mond ook niet mooi is. De mens was voor hen de maat van alle dingen en deze gedachte heeft lang in de architectuur voortgeleefd. Dit kan bijvoorbeeld worden afgeleid worden aan de ontvangst van een Weens gebouw van Adolf Loos, een van de grondleggers van de moderne architectuur. Hij maakte voor het eerst nadrukkelijk gebruik van vierkante vensters zonder enig ornament. In de krant werd dit gebouw kritisch besproken onder de titel: het gebouw zonder wenkbrauwen. blz 109
De grootte van de pupil is gevoelig voor veel factoren. Daarom is de pupil wel beschreven als het enige zichtbare deel van de hersenen. De pupil reageert niet alleen op de hoeveelheid licht, maar de grootte ervan is ook afhankelijk van vermoeidheid, leeftijd, angst, alertheid en emotionele gesteldheid. Zo gaat sterke angst gepaard met een verwijding van de pupil omdat het gevaar op die manier goed kan worden waargenomen. De pupil verwijdt zich ook als reactie op aangename prikkels. Toon een heteroseksuele man een plaatje van een sensuele vrouw onzin pupillen zullen wijder worden. Mensen met grotere pupillen worden als aantrekkelijker en aardiger gezien. Vroeger in de renaissance vergrootten de vrouwen hun pupillen al met belladonna-oogdruppels en tegenwoordig wordt het ook gebruikt in de fotomodellen wereld. Pupil reacties kunnen ook aanwijzingen geven over ziekteprocessen in de hersenen. blz 169
Pareidolie
Pareidolie of pareidolia is een psychisch verschijnsel, een vorm van illusie waarbij iemand een zodanige interpretatie van onduidelijke of willekeurige waarnemingen heeft, dat hij hierin herkenbare dingen meent waar te nemen. De naam is afkomstig van het Griekse para (naast) en eidolon (beeld).
De reden voor het verschijnsel ligt er waarschijnlijk in dat de hersenen behoefte hebben om verbanden tussen gegevens te leggen, ook als deze er eigenlijk niet zijn. Hierbij moet vooral gedacht worden aan het herkennen van patronen die op gevaar kunnen wijzen, zoals het silhouet van een roofdier. De kosten van het zien van te veel gevaar (een fout-positief ) zijn gering ten opzichte van het niet zien van een gevaar - dit kan iemand het leven kosten. Pareidolie ontstaat dus uit fout-positieven van de menselijke patroonherkenning. Het is een vrij alledaags verschijnsel, dat niet met hallucinaties verward moet worden.
Bekende voorbeelden van pareidolie zijn het zien van gezichten of dieren in de wolken of het zien van het mannetje in de maan. Bij de aanslag op het WTC in 2001 werd gerapporteerd dat mensen het gezicht van de duivel in een wolk hadden gezien. Ook kon men op een pakje Camel-sigaretten het beeld van Manneken Pis zien. In 1954 werd een serie Canadese dollarbiljetten uit de omloop gehaald, omdat men er het hoofd van een demon in meende te zien.
Het verschijnsel kan zich ook in auditieve vorm voordoen. Men kan bijvoorbeeld stemmen horen in het geluid van allerlei apparaten of in het geruis op geluidsbanden. Een bijzondere vorm van auditieve pareidolie is dat men berichten denkt te horen in (vrijwel altijd opzettelijk) achteruit gespeelde grammofoonplaten. Dit heeft een grote rol gespeeld in de snel groeiende populariteit van de complottheorie dat Beatles-bassist Paul McCartney in 1967 zou zijn omgekomen en sindsdien werd vervangen door een dubbelganger ('Paul is dead'). Veel "aanwijzingen" die men zag op Beatles-albumhoezen en hoorde in liedjes zouden dit aan moeten tonen. Bij psychologisch onderzoek werd vroeger gebruikgemaakt van de inmiddels verouderde Rorschachtest, waarbij iemand herkenbare patronen ziet in willekeurig gevormde inktvlekken.
ANAGLYPH
Anaglyph 3D is the name given to the stereoscopic 3D effect achieved by means of encoding each eye's image using filters of different (usually chromatically opposite) colors, typically red and cyan. Anaglyph 3D images contain two differently filtered colored images, one for each eye. When viewed through the "color-coded" "anaglyph glasses", each of the two images reaches the eye it's intended for, revealing an integrated stereoscopic image. The visual cortex of the brain fuses this into perception of a three-dimensional scene or composition.
Anaglyph images have seen a recent resurgence due to the presentation of images and video on the Web, Blu-ray Discs, CDs, and even in print. Low cost paper frames or plastic-framed glasses hold accurate color filters that typically, after 2002, make use of all 3 primary colors. The current norm is red and cyan, with red being used for the left channel. The cheaper filter material used in the monochromatic past dictated red and blue for convenience and cost. There is a material improvement of full color images, with the cyan filter, especially for accurate skin tones.
Video games, theatrical films, and DVDs can be shown in the anaglyph 3D process. Practical images, for science or design, where depth perception is useful, include the presentation of full scale and microscopic stereographic images. Examples from NASA include Mars Rover imaging, and the solar investigation, called STEREO, which uses two orbital vehicles to obtain the 3D images of the sun. Other applications include geological illustrations by the United States Geological Survey, and various online museum objects. A recent application is for stereo imaging of the heart using 3D ultra-sound with plastic red/cyan glasses.
Anaglyph images are much easier to view than either parallel (diverging) or crossed-view pairs stereograms. However, these side-by-side types offer bright and accurate color rendering, not easily achieved with anaglyphs. Recently, cross-view prismatic glasses with adjustable masking have appeared, that offer a wider image on the new HD video and computer monitors.
AUTOSTEREOGRAM Autostereogram Een stereogram verbergt een driedimensionaal beeld, dat met de juiste kijktechniek gezien kan worden. Klik op de afbeelding voor een groter formaat.
Een autostereogram is een stereogram, en geeft de optische illusie van een driedimensionaal beeld, op basis van een gewone tweedimensionale afbeelding. Om dit soort optische illusie te kunnen zien, is een zekere oefening vereist. Een belangrijk verschil met gewone stereogrammen is dat men voor een autostereogram geen extra kijker of stereoscoop nodig heeft.
Kijktechnieken
Zoals uitgelegd in de vorige sectie, is het de bedoeling dat beide ogen zich richten op verschillende kopieën van een herhaalde afbeelding. Er zijn twee verschillende kijktechnieken, de parallelle en de gekruiste. Het verschil wordt bepaald door het snijpunt van de kijkrichtingen van beide ogen. Ligt dit achter het blad, lijkt het voor de persoon alsof hij rechtdoor staart: dit noemt men parallel kijkend. Ligt dit snijpunt voor het blad, dan spreekt men van kruislings kijken. De ogen richten zich dan scheel, en het linkeroog kijkt naar een kopie van de basis-afbeelding die rechts staat, terwijl het rechteroog gericht is op een kopie links.
Handschriftherkenning
Onder Handschriftherkenning verstaan we het automatisch digitaliseren van de inhoud van handgeschreven tekst. Dit kan gaan om handgeschreven tekst die werd gecreëerd met een schrijftablet (online), maar ook geschreven op materiaal zoals papier (offline). Bij offline herkenning moet het document worden gedigitaliseerd (mbv. camera, scanner,...). Na de automatische herkenning kan de digitale tekst idealiter worden gebruikt om te bewerken in een tekstverwerker of tekstfragmenten te zoeken.
Online herkenning
Bij online herkenning van de handgeschreven tekst wordt gebruikgemaakt van een digitizer of PDA. Een groot verschil bij online herkenning is dat de tekst hier realtime wordt ingegeven om te worden verwerkt. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van:
Een stylus Een aanraakgevoelig oppervlak Een softwareapplicatie die de bewegingen van de stylus op het oppervlak omzet naar data
Deze data kan daarna met behulp van de handschriftherkenningssoftware worden omgezet in een aanpasbare tekst. Offline herkenning
Documenten zoals pdf-bestanden en foto’s kunnen met behulp van offline tekstherkenning worden omgezet naar bewerkbare bestanden. Het principe in vergelijking met online herkenning is dezelfde, het verschil ligt in het niet realtime binnenkrijgen van de tekst, maar werken met een in een bestand omgezette en volledig geschreven tekst. Men schrijft bijvoorbeeld een tekst op papier en scant die vervolgens in.
Enkele toepassingen:
Deze technologie wordt vaak gebruikt door bedrijven die veel handgeschreven documenten verwerken Herkennen van de postcode op een enveloppe
The Smithsonian Museum
The American painter Charles E. Burchfield once said of handwriting: “Let the mind rule the writing not the eye … someone will decipher your hieroglyphics.” Whether impeccable cursive or illegible chicken scratch, an artist’s “hand” is never far from hieroglyphic. It is distinctive, expressive of the artist’s individuality—an art form in and of itself. The handwriting of more than 40 prominent American artists is the subject of “The Art of Handwriting,” a new exhibition by the Archives of American Art.
Jackson Pollock’s irregular schooling may explain his messy penmanship. Image courtesy of Archives of American Art.
Handschrift Effect
Amerikaanse onderzoekers ontdekten dat je de leerstof beter tot je neemt door het analoog te noteren dan digitaal.
Een nieuwe Amerikaanse studie geeft de tegenstanders van elektronische middelen nieuwe argumenten. Wat blijkt: wie met de hand meeschrijft begrijpt en onthoud de inhoud van een lezing meetbaar beter. Ook blijft het langer in het geheugen aldus het verslag van Amerikaanse onderzoekers in het vakblad Psychological Science. Dit geldt met name voor complexe problemen en intellectuele inzichten, maar minder voor weetjes. Blijkbaar bevordert een met de hand geschreven notitie het bewust omgaan met de leerstof en daarmee de cognitieve verwerking in de hersenen. Eerdere studies hebben voornamelijk onderzocht of en in welke mate het elektronische hulpmiddelen van het leermateriaal afleiden.
Met een tablet voorzien van een elektronische pen kun je het handschrift-effect wellicht gebruiken. Eerdere studies hadden al het verschil tussen schrijven en typen onderzocht met behulp van hersenscans en daaruit bleek dat het schrijven met de hand blijkbaar een ander deel van de hersenen aanspreekt dan het typen.
handschrift ontwikkeling
http://www.handschriftontwikkeling.nl
Research through projects and things from other people
Seaman game
3D printer x tattoo
Elvira 't Hart
Monique Goossens
The hair letters consist of hundreds of hairs, and give the impression of being fine pen drawings. The basic shape of the letters is created by forming the hairs into a legible character, during which process I follow the natural characteristics of the hairs: curly, rounded corners, springiness. To a great extent, it is the dynamic of the hairs which determines the shape of the letters. The ends of the hairs create an organized chaos, an energetic play of lines which forms a haze around the letter’s basic shape.
Movana Chen
knitting conversations 2011- ongoing
Knitting Conversations is a two-year collaboration with over 150 participants. This project connects all participants and allows them to communicate across nations and cultures. I have invited families, friends, strangers and students around the world to involve in this project by knitting one or more books with special meanings or memories from their bookshelves. A large installation work will be assembled for exhibition after collecting all participating pieces. I and the participants have developed a communication web and a tactile acquaintance with the raw materials through teaching and knitting. Through this collaborative work, my art is deeply interwoven with everyday processes of participants.
Thomas Jefferson Polygrap.
Barack Obama's signature machine
Plotclock
Transcendence movie
HER movie
Hector graffiti machine
Blind robot
Handwriting app