Difference between revisions of "User:Kaashapje/notities"
Line 1: | Line 1: | ||
− | + | Teksten uit boek ‘Making is Connecting’: | |
− | ... | + | |
+ | "Somehow the two concepts have become separated, so that ‘art’ tends to mean the truly creative transformation of ideas and emotions into visual objects (or texts, performances, music, or whatever), whilst ‘craft’ – having been shoved out of that space – ends up indicating the less prestigious production of carvings or pots, by less creative people who just like making carvings or pots." | ||
+ | |||
+ | "thinking and feeling are part of making." | ||
+ | |||
+ | plato, ideeënleer | ||
+ | |||
+ | |||
+ | allemaal kritiek op moderne industriële samenleving | ||
+ | |||
+ | Ruskin: | ||
+ | |||
+ | For myself, I am never satisfied that I have handled a sub- ject properly till I have contradicted myself at least three times. | ||
+ | |||
+ | For Ruskin, financial wealth which does not contribute to the stock of human happiness is no wealth at all. He goes on to assert | ||
+ | |||
+ | sentimental, and failing to take a ‘realis- tic’ approach to modern industrial society | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Do what you can, and confess frankly what you are unable to do; neither let your effort be shortened for fear of failure, nor your confession silenced for fear of shame. | ||
+ | |||
+ | You must either make a tool of the creature, or a man of him. You cannot make both.’ | ||
+ | |||
+ | ruskin en marx allebei kritiek op de industriële samenleving. | ||
+ | marx vanaf economisch…? | ||
+ | mensen raken vervreemd van hun arbeid. omdat ze geen controle hadden->dier. | ||
+ | ruskin vanuit creativiteit/ geluk? | ||
+ | mensen functioneren als dieren of machines. | ||
+ | |||
+ | Morris | ||
+ | |||
+ | delen, connecting | ||
+ | sustainability/duurzaamheid…? | ||
+ | |||
+ | les enfers? | ||
+ | extreem vrije markt? | ||
+ | adam smith | ||
+ | |||
+ | adorno | ||
+ | (frankfurther schulle) | ||
+ | wat is er mis met de aanname aan het vooruitgaand denken? | ||
+ | |||
+ | walter benjamin: | ||
+ | the medium is de message? | ||
+ | |||
+ | marshall mcluhan? | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Marx: | ||
+ | industrialisatie maakt de mens tot een slaaf van de economie en sociaal… | ||
+ | |||
+ | doel: communistische revolutie | ||
+ | |||
+ | Ruskin: | ||
+ | industrialisatie neemt men zijn humaniteit en creativiteit af. | ||
+ | |||
+ | de klus word niet op gedeeld, maar de man, zodat de man geen intelligentie genoeg bevat om iets van kop tot staart te kunnen maken... | ||
+ | |||
+ | doel: onrealistisch. romantisch. de man moet weer een gentlemen worden | ||
+ | |||
+ | Morris: | ||
+ | |||
+ | hands-on, was self ook bekend met ambachten en technieken. | ||
+ | |||
+ | ---> the crafts man (boek wat we later gaan lezen oi!) | ||
+ | |||
+ | |||
+ | What are the ideas of Ruskin (in regards of creativity)? | ||
+ | Industrialisatie neemt men zijn humaniteit en creativiteit af, de klus word niet op gedeeld, maar de man, zodat de man geen intelligentie genoeg bevat om iets van kop tot staart te kunnen maken. | ||
+ | What are the ideas of Morris? | ||
+ | Individuele zelf expressie is zo belangrijk in een samenleving, dat als een samenleving een rationeel systeem creëert (zoals de kapitalistische verdeling van werk), die mensen hun eigen individuele creativiteit wegneemt, ervoor zorgt dat het gehele systeem ziek word en aftakelt, als een boom in verrotte grond. Morris projecteerde een visie d.m.v. ambacht maar ook d.m.v. poëzie etc. | ||
+ | What is the arts and crafts movement, and the ideas of this movement? | ||
+ | Gebaseerd op de 3 daden: decorative art, the vernacular, the politics of work. Ontstond uit een losse groep van idealisten, craftspeople, zij bouwden verder op de ideeën van Ruskin en Morris. | ||
+ | Al het creatieve werk is gelijk. Men kan door dit werk zich verbinden met de natuur, own sence of self en met andere mensen. | ||
+ | Het maken exposes individual life through the work of hands. Dit kan volgens Arts en Crafts daarom niet verdeelt worden over machine like steps of repetitive senceness. | ||
+ | What does this movement connect with Ruskin (ideas)? | ||
+ | Bij Ruskin, net als de craft pioniers, ging het om de fysieke en mentale vrijheid. | ||
+ | What is DIY and where does DIY overlap and overlap with arts and crafts? | ||
+ | Reactie op inhumaan industriële methodes van produceren. | ||
+ | Strickley publiceerde vanaf 1901 thé craftsman, begin open source. In plaats van ontwerpen maken, ontwerpen delen en deze benadering overlapt met de idealen van arts and crafts, ambacht/craft werd gewaardeerd vanwege de individuele handgemaakte schoonheid en niet voor de skill van een expert. | ||
+ | What is punk DIY and how does is differ with arts and crafts? | ||
+ | |||
+ | What are the similarities and differences that ruskin and marx have? | ||
+ | Beiden reageren op de industrialisatie en de invloed die dat heeft op de mens en de maatschappij. Voor marx is het meer een economische en socialistische kwestie en voor ruskin een humane. Ook heeft marx een duidelijker doel of oplossing: een communistische revolutie. Ruskin is meer idealistisch, onrealistisch, romantisch, de man moet weer een gentleman worden. |
Latest revision as of 22:05, 6 April 2015
Teksten uit boek ‘Making is Connecting’:
"Somehow the two concepts have become separated, so that ‘art’ tends to mean the truly creative transformation of ideas and emotions into visual objects (or texts, performances, music, or whatever), whilst ‘craft’ – having been shoved out of that space – ends up indicating the less prestigious production of carvings or pots, by less creative people who just like making carvings or pots."
"thinking and feeling are part of making."
plato, ideeënleer
allemaal kritiek op moderne industriële samenleving
Ruskin:
For myself, I am never satisfied that I have handled a sub- ject properly till I have contradicted myself at least three times.
For Ruskin, financial wealth which does not contribute to the stock of human happiness is no wealth at all. He goes on to assert
sentimental, and failing to take a ‘realis- tic’ approach to modern industrial society
Do what you can, and confess frankly what you are unable to do; neither let your effort be shortened for fear of failure, nor your confession silenced for fear of shame.
You must either make a tool of the creature, or a man of him. You cannot make both.’
ruskin en marx allebei kritiek op de industriële samenleving. marx vanaf economisch…? mensen raken vervreemd van hun arbeid. omdat ze geen controle hadden->dier. ruskin vanuit creativiteit/ geluk? mensen functioneren als dieren of machines.
Morris
delen, connecting sustainability/duurzaamheid…?
les enfers? extreem vrije markt? adam smith
adorno (frankfurther schulle) wat is er mis met de aanname aan het vooruitgaand denken?
walter benjamin: the medium is de message?
marshall mcluhan?
Marx:
industrialisatie maakt de mens tot een slaaf van de economie en sociaal…
doel: communistische revolutie
Ruskin: industrialisatie neemt men zijn humaniteit en creativiteit af.
de klus word niet op gedeeld, maar de man, zodat de man geen intelligentie genoeg bevat om iets van kop tot staart te kunnen maken...
doel: onrealistisch. romantisch. de man moet weer een gentlemen worden
Morris:
hands-on, was self ook bekend met ambachten en technieken.
---> the crafts man (boek wat we later gaan lezen oi!)
What are the ideas of Ruskin (in regards of creativity)?
Industrialisatie neemt men zijn humaniteit en creativiteit af, de klus word niet op gedeeld, maar de man, zodat de man geen intelligentie genoeg bevat om iets van kop tot staart te kunnen maken.
What are the ideas of Morris?
Individuele zelf expressie is zo belangrijk in een samenleving, dat als een samenleving een rationeel systeem creëert (zoals de kapitalistische verdeling van werk), die mensen hun eigen individuele creativiteit wegneemt, ervoor zorgt dat het gehele systeem ziek word en aftakelt, als een boom in verrotte grond. Morris projecteerde een visie d.m.v. ambacht maar ook d.m.v. poëzie etc.
What is the arts and crafts movement, and the ideas of this movement?
Gebaseerd op de 3 daden: decorative art, the vernacular, the politics of work. Ontstond uit een losse groep van idealisten, craftspeople, zij bouwden verder op de ideeën van Ruskin en Morris.
Al het creatieve werk is gelijk. Men kan door dit werk zich verbinden met de natuur, own sence of self en met andere mensen.
Het maken exposes individual life through the work of hands. Dit kan volgens Arts en Crafts daarom niet verdeelt worden over machine like steps of repetitive senceness.
What does this movement connect with Ruskin (ideas)?
Bij Ruskin, net als de craft pioniers, ging het om de fysieke en mentale vrijheid.
What is DIY and where does DIY overlap and overlap with arts and crafts?
Reactie op inhumaan industriële methodes van produceren.
Strickley publiceerde vanaf 1901 thé craftsman, begin open source. In plaats van ontwerpen maken, ontwerpen delen en deze benadering overlapt met de idealen van arts and crafts, ambacht/craft werd gewaardeerd vanwege de individuele handgemaakte schoonheid en niet voor de skill van een expert.
What is punk DIY and how does is differ with arts and crafts?
What are the similarities and differences that ruskin and marx have? Beiden reageren op de industrialisatie en de invloed die dat heeft op de mens en de maatschappij. Voor marx is het meer een economische en socialistische kwestie en voor ruskin een humane. Ook heeft marx een duidelijker doel of oplossing: een communistische revolutie. Ruskin is meer idealistisch, onrealistisch, romantisch, de man moet weer een gentleman worden.