Difference between revisions of "Process"
Line 34: | Line 34: | ||
[[File:Schermafbeelding 2016-03-30 om 15.14.17.png]] | [[File:Schermafbeelding 2016-03-30 om 15.14.17.png]] | ||
+ | |||
+ | DUMMIE: | ||
+ | [[File:Schermafbeelding_2016-04-18_om_20.00.24.png]][[File:Schermafbeelding_2016-04-18_om_20.00.28.png]] | ||
== Week drie == | == Week drie == |
Revision as of 17:30, 18 April 2016
Week één
De eerste paar testen met de techniek diepdruk.
Ets Etsen is een diepdruk techniek. Om te beginnen met een gepolijste koperplaat, schoongemaakt met Doormiddel van Brasso & Soja. Een ets wordt gemaakt door delen van de plaat af te dekken met een materiaal dat bestendig is tegen het etsmiddel (was). De plaat wordt op de afgedekte delen niet door het etsmiddel weggebeten. De delen die wel weggebeten worden kunnen inkt vasthouden.(ijzerchloride) Deze inkt kan met behulp van een rolpers op (nat) papier gedrukt worden.
Verschil: koperplaat boven beter schoongemaakt dan onder zichtbaar op de druk.
Fotopolymeer-ets Bij de fotopolymeer-ets wordt er gebruik gemaakt van een lichtgevoelige polymeerfolie die op de etsplaat wordt gesealed. Door de folie te belichten wordt deze gehard. De onbelichte delen worden in een soda-oplossing weggeweekt zodat het koper op deze plekken weer bloot ligt. De plaat kan nu met het folie er op geëtst worden. Er is geen ruimte voor toon. Het benaderen van tonen wordt met rasters gedaan.
- wat fout is gegaan in het proces: de foto op hypertrance papier (die werd belicht op lichtgevoelige polymeerfolie) negatief was.
Verschil: Boven Soda bad 16 min / Onder Soda Bad 8 min.
Week twee
Ik heb de foto gemaakt met een analoge camera (canon A1) en ontwikkeld in de Doka. Vervolgens ben ik gaan experimenteren met een flatbed scanner. De opdracht was twee verschillende technieken te combineren in één beeld.
Week drie
Ik wil meer de verdieping opzoeken binnen mijn eigen professie. Ik ben gaan onderzoek gaan doen naar alternatieve fotografie processen. Hier voor gebruikte ik het boek: The book of alternative photographic processes van christopher james. De opdracht was om iets geheel nieuws uit te proberen, dus koos ik voor het Cyanotype proces.
Je maakt gebruik van twee componenten: ammoniumijzer(III)citraat & Roodbloedloogzout. Dit meng je 1:1, in een donkere ruimte. Hier mee bewerk je het papier(zuurvrij) met watjes of een kwast (zonder ijzer) met synthetische haren. Je laat het papier drogen zodat de chemicaliën goed in het papier trekken, en later niet afgespoeld worden. Het papier is nu lichtgevoelig. Ik heb als onderwerp gebruik gemaakt van veertjes, maar ook op hypertrance een illustratie gemaakt en proberen te spelen met diepte door kalkpapier. Dit is vervolgens in een contactraam geplaatst om het niet te laten verschuiven tijdens de belichting. De belichting moet UV bevatten dus kan je buiten 15 a 20 min belichten of gebruik maken van de zeefdruk werkplaats en haar daar 5 min belichten. Hierna spoel je met water & laat je het drogen.
Test: kalkpapier/tissue/hypertrance
TEST TWEE.
ik was niet tevreden met de blauwe tint van de cyanotype. Ik wou kijken of ik het in zijn geheel egaler en donkerder kon krijgen, dus heb ik het nogmaals geprobeerd. Nu ben ik wel tevreden.
DUMMIE:
Week vier/vijf
Ik wou verder gaan in alternatieve fotografie processen en heb er voor gekozen om met een analoge filmrol te werken. Om het materiaal te bewerken heb ik een 'film soup' gemaakt van zout en water. Dit heb ik 48 uur laten staan. Om te verkomen dat mijn camera stuk gaat moest ik het rolletje goed laten drogen, drie dagen in de rijst, voor het raam en boven de verwarming. Een verstandige keus was geweest als ik dit in een donkere ruimte (doka) met een föhn had gedaan. Het rolletje bleek bij het ontwikkelen nog nat te zijn, het indraaien van de film verliep heel stroef.
300ml heet water/ 2 theelepels zout/ 48 uur.
De uitkomsten waren verschillend, deze twee foto's zijn gelijk achter elkaar geschoten in dezelfde omstandigheden.
of is het beeld zo aangetast dat het naar de achtergrond is verdwenen.
wat opviel is dat het einde van de film, meer beschadigd bleek te zijn als het beging. Andere voorbeelden:
EIND
Voor het eind werk wou ik verder gaan met het bewerken van emulisie. Mijn eerst idee ging uit na het toevoegen van lichtgevoelige stof op en koperplaat en dat vervolgens weer te bewerken in gesprek met docenten kwam ik er achter dat dit proces te kostbaar voor mijn budget was, aangezien ik alles zelf zou moeten aanschaffen omdat er niks in de school te verkrijgen is.
(christopher James)
Dus besloot ik met bestaand beeld te gaan werken. Ik als maker werk graag met matriaal dat ook educatief voor de toeschouwer is. Ik koos voor een doos dia's waarin 24 diaseries met landeninformatie over de mens wat in de geschiedenis gebruikt werd uit les matriaal. Ik heb een selectie gemaakt van wat mijn punctum (Barthes) is in de fotografie en waar mijn oog op is blijven hangen.
Net als de week ervoor bij 'push it to the limit' ging ik opzoek naar zuren dat de emulsie zou aantasten. Ik kon niks met betrekking tot dit op het internet vinden dus ik moest zelf gaan experimenteren. Maar met tot nu negatiefe uitkomsten. De enige stof die blijkt te reageren is 'zuur' wat de dia gelijk bij aanraking geel kleurt.
Andere stoffen die ik heb gebruikt is : gecontentreerd; Loog/zuur/chloor/amfetamine. Natuurlijk; azijn/citroenzuur/lemoenzuur.
wordt vervolgd.