Difference between revisions of "User:Lotte.W"
Line 45: | Line 45: | ||
P R O T O T Y P E | P R O T O T Y P E | ||
+ | |||
+ | Ben nu aan het proberen om op en of andere rompslomp manier een maan idee te creëren. | ||
http://opensource.wdka.nl/mediawiki/images/f/f3/1.jpg | http://opensource.wdka.nl/mediawiki/images/f/f3/1.jpg |
Revision as of 12:23, 10 December 2014
Contents
T o o l s O f T h e T r a d e P r o j e c t
errrorrr in mijn hoofd en aan het klooten met de sensor
Het opstarten voor deze opdracht gaat bijzonder moeizaam..
Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik maar gewoon moet gaan beginnen want net zoals altijd blijf ik vast zitten bij het nadenken van wat ik nu wil gaan doen. Ik kan maar beter gewoon gaan beginnen.
Waar gaat het over?
‘Making a conscious experience is at once the most familiair and the most mysterious aspect of our lives.’
Mijn fascinatie voor alles in het hier en het nu, hoe de dingen werken en draaien, of juist niet. De realiteit van de werkelijkheid waarin we leven en hoe relatief die werkelijkheid is. We kunnen hem nergens mee vergelijken en dus nemen we hem voor lief en geloven dat deze waar is.
Jean Baudrillard bevraagd in zijn simulacrumtheorie de echtheid en de werkelijkheid van de beelden die wij denken te kennen. In een wereld die steeds digitaler wordt lijkt het alsof we het contact met de echte wereld zijn verloren, of aan het verliezen zijn. Hij stelt dat er steeds minder waarheid is, dat wij ons beeld van de werkelijkheid creëren door de beelden die wij zien vanuit de media. We denken bijvoorbeeld iets te weten omdat wij iets gezien hebben op televisie. Dan denk je dat je weet hoe iets er uit ziet, terwijl je dit niet in real life hebt ervaren.
Wat wil ik gaan doen? Een installatie bouwen (?) die de werkelijkheid van de wereld waarin wij leven bevraagt. Ik toon een beeld wat we allemaal kennen, de maan? (hier begin ik mee, wie weet eindigt het ergens anders) Maar is dat eigenlijk wel zo, de maan is 450500 kilometer van ons verwijderd. We zien een kleine witte stip aan onze nachtelijke hemel schijnen en denken uit de beelden die we vanuit de media kennen te weten hoe dit hemellichaam eruit ziet. Terwijl vrijwel niemand van ons er ook maar stap op gezet heeft of dichterbij is geweest dan 450500 kilometer ervan vandaan.
Wanneer de ruimte een plek wordt voor hyperrealiteit..
S T O R Y B O A R D S
MOVIE 1 MINUTE: How the tool has changed your practice
Story board 1:
Story board 2:
Story board 3:
Story board 4:
P R O T O T Y P E
Ben nu aan het proberen om op en of andere rompslomp manier een maan idee te creëren.
F a n t a s t i c F o r g e r i e s
A T H O U S A N D S W O R D S A N S W E R I N G
CLICK CLICK CLICK HIERRRRR: http://opensource.wdka.nl/mediawiki/images/9/9f/1000_words_answering.pdf
VENUS ALL OVER
S a l v a d o r D a l i - Venus de Milo aux Tiroirs (1936) 1964
V e n u s, de godin van de liefde en de schoonheid (vruchtbaarheid), door de Grieken A p h r o d i t e genoemd, zij die geboren werd uit het schuim van de zee en door vele mannen en goden werd bemind, door Paris als schoonste verkozen, wist zij zelfs de oorlogsgod Mars in zoete slaap te krijgen…
M I N I S T U K J E G E S C H I E D E N I S Venus de Milo, zij die, door het toeval, gevonden (1820) werd op een moment dat zij nodig was. De normaliter trotse Fransen hadden onlangs de door Napoleon geroofde werken terug moeten geven aan hun rechtmatige eigenaren. Waaronder de geliefde Venus d’Medici, die men schreidend naar Florence zag vertrekken. Een concurend beeld voor de verloren gegane Venus bood een dak voor alles wat Parijs en het Louvre miste. Ondanks de inscriptie in het voetstuk anders vermeldde, werd het beeld dat gevonden was in een verscholen kelder op het (toen zelfs nog Turkse eiland) Milo (Melos, Grieks voor Appel) toegewezen aan de bekende beeldhouder Praxiteles. Ze kwam alsof zij geroepen was en paste bovendien geheel in de lijn van het neoclassicisme. De verkeerde signatuur bedierf te veel van deze hooggestemde gevoelens en verdween dus. Zij hoort echter thuis in de vroeger nogal gesmalde Hellenistische tijd. Zeker niet de klassieke periode. Dat leren ons de draperingen, de properties en details zoals de iets zwak gemodelleerde rug en haar mondpartij.
Er gaan vele verhalen de ronde over hoe zij haar armen verloren is en in welke houding die gezeten moeten hebben. Hield zij een appel vast, een sokkel of een gevechtslans. Wat deed dit beeld uit de oudheid op het provinciale Melos, hoe kwam zij daar en waarom was ze onder die boomstronk, in dat keldertje verstopt?
P R O C E S In het bijhouden van dagboeken ben ik nooit goed geweest. Daarom nu even een full update van de afgelopen tijd en waar het heen gaat met mijn project.
Nadat ik in het Boijmans het werk van Salvador Dali had uitgekozen (niet bedenkende dat de hoeveelheid details die het beeld heeft een obstakel zouden kunnen zijn bij het maken van de perfect copy) ben ik als eerste flink gaan google'en. Niet al te lang daarna vond ik online een perfect copy van Venus de Milo, iemand had toestemming gekregen om het beeld van alle mogelijke hoeken te fotograferen om het daarna gratis online aan te bieden als 3D-printbaar object, zie hier: http://www.thingiverse.com/thing:196037. Mijn plan was (nadat ik in twee werkplaatsen had overlegd) om van mijn ge3Dprinte Venus een mal te maken en de afgietsels die eruit kwamen wilde ik dusdanig bewerken dat ze een perfect copy van Venus met de lades van Dali zou worden omgetoverd.
Het printen ging in eerste instantie super goed, in een dag had ik 3 van de 6 onderdelen geprint (het waren wel de kleinste van de 3 bestanden maar hé, het bood perspectief ondanks Emiel van de digitale werkplaats me anders liet weten) Helaas kon ik de dagen erna niet printen wegens een super streng print beleid en lessen die voorrang hadden op mijn bezetting van een van de twee 3D-printers. De week erna ging ik weer verder, 's ochtends op maandag. Dat was ook het moment dat ik er achter kwam dat de nog te printen onderdelen, als ik het formaat van de andere geprinte onderdelen aan zou houden, meer dan twee weken zou duren. Tijd die ik niet heb, maar ik ging toch verder. Ik was immers al bezig. Nadat een print bestand finaal mis ging en ik de tijd voor mijn ogen was zag glijden nam ik het besluit dat dit sneller moest.
Ondertussen ben ik ook bezig geweest met het maken van een mal, deze heb ik uitgeprint met een flexibele soort plastic. Op dit moment heb ik er nog geen afgietsels van gemaakt dus ben super benieuwd hoe deze er uit komen te zien.
Daarom heb ik toen als een malle heel marktplaats afgezocht naar een beeld van Venus de Milo dat ik voor een redelijke prijs van iemand over kon nemen. Gelukkig was die daar, ergens in Spijkernisse. Dinsdag de 23e ben ik haar voor aanvang van de les van Tim op gaan halen, ik wilde er die dag meteen mee aan de slag maar de werkplaatsen waren al gesloten toen de les voorbij was. Daarom ben ik woensdag verder gegaan. De keramiek verplaats is op dit moment van het schooljaar echter nogal bagger bevoorraad dus wat ik wilde gaan doen was nog niet mogelijk. Voor nu heb ik het beeld onder gedompeld in totaal 200ml latex, in laagjes van ongeveer 20ml per keer. Als het goed is kan ik deze laag maandag (de 29e) verwijderen en binnenstebuiten keren waarna ze opblaasbaar is.
Ik heb een nieuwe mal gemaakt van haar gezicht, waarvan ik snoepjes wil maken die ik in de ballon wil gaan stoppen. Op deze manier is ze 'stuffed' with herself. Dit als verwijzing naar alle verhalen die over haar in de rondte gaan. De venus hoofd snoepjes zullen naar appel gaan smaken, de verboden vrucht (die ze hoogst waarschijnlijk in haar linker hand hield).
Nadat er 3 verschillende recepten en 5 pogingen tot het zelf maken van snoep gefaald hadden trok ik de conclusie dat dit een compleet nutteloze invulling was van de extreem korte tijd die we voor dit project hebben. En het feit dat ik eindelijk besloten had welke richting op wilde met mijn project hielp ook mee: dit zou een weerspiegeling zijn van een kant die ik perse niet op wilde gaan. Maar door gebrek aan een visie voor iets anders had ik deze optie toch maar wel gecreëerd, nu er andere opties waren kon ik deze rustig laten varen.
Afgietsel uit de (flexibele) mal, gebroken omdat ik ongeduldig was.
Venus uit haar latex jasje Vooral binnenstebuiten is het effect best wel tof geworden Als proefje heb ik de latex mal gevuld met gips. Hieruit kwam een onverwachts resultaat, ze dijde helemaal uit door de zwaartekracht en daardoor heeft ze een helemaal nieuwe uitstraling gekregen. Ze lijkt nu een totaal andere afkomst te hebben, i.p.v. Germaans? nu Aziatisch of Marokkaans.
Ijzeren standaard gemaakt zodat ik makkelijker in de latex mal kan gieten.
Weer een vervormde venus, deze keer van giethars
VENUS EN HET APPELTJE VOOR DE DORST
LATEX VENUS ONDER DE SCANNER
HARIBO WIKKEL
En nog een vervormde Venus, weer van gips maar totaal anders dan degene die ik gegoten heb.
B R A I N F A R T S V O O R V E N U S
- Venus uitdeelbaar maken, het tegenovergestelde wat de Fransen van haar maakten toen ze het beeld gevonden hadden.
- Wat is de Venus experience? Alleen gezicht borsten en knie belangrijk?
- Zelf Venus worden mogelijk voor iedereen, iets met een spiegel en zeefdruk?
- Melk van Venus te koop
- What's inside Venus? / What is she made of? Mini mal maken, Venus als snoepje
- All seeing Venus
- The Venus Story / A Venus Story. Sprookje, prints met een verhaar, haar niet bestaande armen die dingen uitbeelden
- See through Venus
- Opgeblazen Venus / ballon - stuffed with herself
- Serie grappige gebruiksvoorwerpen --> Venus wc-rol houder, venus afwasborstel, venus lepel. Op deze manier leg je Venus op plekken waar ze eigenlijk niet thuis hoort. Is het ongepast om deze 'waarde' te verlagen?
- Reeks mutaties en vervormingen
D I N G E N O M O V E R N A T E D E N K E N
- Hoe vaak is dit beeld al gekopieerd, wat is de waarde van mijn nieuwe copy's?
- Ingaan op de faulties
- Why is this relevant to digital craft / and my craft
- The relation to digital culture
- Hoe ga ik het presenteren?
- Herkenbaar- onherkenbaarheid van het beeld - verhouding daartussen
- Find relation between the craft and the object - what makes it stronger?
- iconoclasme - het vernietigen en veranderen van beelden
- Jesus restoration fail
T o o l s a n d T e c h
A L L E S S T A A T H I E R
http://opensource.wdka.nl/wiki//Group_3
A a n t e k e n i n g e n
2 . A T H O U S A N D w o r d s a n s w e r i n g