Difference between revisions of "User:0795990"

From DigitalCraft_Wiki
Jump to navigation Jump to search
Line 511: Line 511:
 
[[File:vogelcopter.jpg | thumb | 500px | schets ]]
 
[[File:vogelcopter.jpg | thumb | 500px | schets ]]
  
[[File:schets2.jpg | thumb | 500px | schets ]]
+
[[File:schets2.png | thumb | 500px | schets ]]

Revision as of 13:39, 11 November 2015

Personal Information

Studie: Grafisch ontwerp

Portofolio: | Mijn portofolio


Vogelkooi.png

Voor het vak digital craft kregen we de opdracht; Museum van Fantastische vervalsingen. In deze opdracht werd ons gevraagd een kunstwerk uit de Nederlandse materiële kunst te kopiëren. Voor deze opdracht heb ik een vogelkooi gekozen uit het Rijksmuseum. Dit omdat het me inspireerde en me aan het denken zette. Het zeer sierlijk geschilderde vogelkooitje werd terug in de tijd gezien als een pronkstuk voor in de woonkamer. Maar wat ik me dan gelijk afvroeg was; ‘Is de vogel destijds ook gelukkig geweest met zijn erg kleine onderkomen?’ Het kooitje heeft een voederbak en een deurtje, dus beschikt over alle aspecten die een vogelkooi nodig heeft, maar kan dat in deze tijd niet anders?


Vogelkooi, anoniem, ca. 1685 -­‐ ca. 1700. Gemaakt in Delft, plateelbakkerij onbekend, van het materiaal keramiek en blauw beschilderd met bloemen en vogels in Chinese trant. Deze manier van schilderen is ontstaan doordat de VOC Chinees porselein ging verschepen. Dit geïmporteerde porselein was fijn en sierlijk en was onmiddellijk zeer gewild. Alleen de zeer rijken konden het zich permitteren. Daarom werd het nagemaakt naar wat we nu kennen als; Delfts blauw. Delfts blauw is meer dan aardewerken kopiëren, het is een type faience (aardewerk) met blauwe decoratie, dat traditioneel in Delft wordt vervaardigd. Het ontstond aan het einde van de 16e eeuw als een goedkoop alternatief voor het Chinese porselein. Maar ook het Delfts blauw werd steeds populairder. In de 17e eeuw weten Delftse keramiekschilders als Isaac Junius, Frederik van Frytom en Arie de Milde de kwaliteit van hun producten tot ongekende hoogte te brengen. Hun eindproducten zijn ware kunstwerken. En tussen die grote verzameling van Delfts blauwe tegels, apothekersflessen, sierborden, vazen, kandelaars en serviesgoed staat dus ook deze vogelkooi wat wel de nodige vragen met zich mee brengt.


Acrylic One

Met het kopiëren van deze vogelkooi, let ik op elk detail en zie ik al snel dat het waarschijnlijk niet enkel een sierstuk betreft, het beschikt in principe over alle benodigdheden die een vogel nodig heeft. Alleen vind ik de afmetingen en de materiaalkeuze niet helemaal voor de hand liggend. Deze vogelkooi wilde ik kopiëren en uit een ander materiaal opbouwen wat wel het fragiele en kwetsbare terug laat komen. Hiervoor ben ik gaan werken met piepschuim, wat goed werkte maar de structuur miste. Vandaar dat ik opzoek ben gegaan naar een zwaarder en 4 harder materiaal. En dat vond ik in Acrylic One, dit is een twee-­‐componenten materiaal dat bestaat uit een poeder en een watergedragen acrylhars. Deze verbinden zich zodanig dat er een zeer strek mariaal ontstaat. Om de vogelkooi hiermee te kunnen maken gebruikte ik het piepschuim als ondergrond en om het wat extra stevigheid te geven heb ik het bekleed met glaswol, zodat ik de Acrylic One goed aan kon brengen. De tralies zijn van hout en ik heb de Delfts blauwe tekeningen overgenomen met acrylverf. Het koperen handvat kwam ik tegen op een oude kast die ik vond bij mijn opa in de schuur.

piepschuim
Kopie.jpg
schets
schets