Difference between revisions of "Process"
Line 23: | Line 23: | ||
== Week twee == | == Week twee == | ||
+ | |||
+ | |||
+ | [[File:Schermafbeelding 2016-03-30 om 15.14.17.png]] | ||
+ | |||
== Week drie == | == Week drie == | ||
Revision as of 12:29, 30 March 2016
Week one
De eerste paar testen met de techniek diepdruk.
Ets Etsen is een diepdruk techniek. Om te beginnen met een gepolijste koperplaat, schoongemaakt met Doormiddel van Brasso & Soja. Een ets wordt gemaakt door delen van de plaat af te dekken met een materiaal dat bestendig is tegen het etsmiddel (was). De plaat wordt op de afgedekte delen niet door het etsmiddel weggebeten. De delen die wel weggebeten worden kunnen inkt vasthouden.(ijzerchloride) Deze inkt kan met behulp van een rolpers op (nat) papier gedrukt worden.
Verschil: koperplaat boven beter schoongemaakt dan onder zichtbaar op de druk.
Fotopolymeer-ets Bij de fotopolymeer-ets wordt er gebruik gemaakt van een lichtgevoelige polymeerfolie die op de etsplaat wordt gesealed. Door de folie te belichten wordt deze gehard. De onbelichte delen worden in een soda-oplossing weggeweekt zodat het koper op deze plekken weer bloot ligt. De plaat kan nu met het folie er op geëtst worden. Er is geen ruimte voor toon. Het benaderen van tonen wordt met rasters gedaan.
- wat fout is gegaan in het proces: de foto op hypertrance papier (die werd belicht op lichtgevoelige polymeerfolie) negatief was.
Verschil: Boven Soda bad 16 min / Onder Soda Bad 8 min.
Week twee
Week drie
Ik wil meer de verdieping opzoeken binnen mijn eigen professie. Ik ben gaan onderzoek gaan doen naar alternatieve fotografie processen. Hier voor gebruikte ik het boek: The book of alternative photographic processes van christopher james. De opdracht was om iets geheel nieuws uit te proberen, dus koos ik voor het Cyanotype proces.
Je maakt gebruik van twee componenten: ammoniumijzer(III)citraat & Roodbloedloogzout. Dit meng je 1:1, in een donkere ruimte. Hier mee bewerk je het papier(zuurvrij) met watjes of een kwast (zonder ijzer) met synthetische haren. Je laat het papier drogen zodat de chemicaliën goed in het papier trekken, en later niet afgespoeld worden. Het papier is nu lichtgevoelig. Ik heb als onderwerp gebruik gemaakt van veertjes, maar ook op hypertrance een illustratie gemaakt en proberen te spelen met diepte door kalkpapier. Dit is vervolgens in een contactraam geplaatst om het niet te laten verschuiven tijdens de belichting. De belichting moet UV bevatten dus kan je buiten 15 a 20 min belichten of gebruik maken van de zeefdruk werkplaats en haar daar 5 min belichten. Hierna spoel je met water & laat je het drogen.
Test: kalkpapier/tissue/hypertrance