User:LianneVerkerk
Abstract Painting (From The Huge Wall Symbolizing Fate’s Inaccessibility) (Abstract schilderij (uit een enorme muur die de ontoegankelijkheid van het noodlot symboliseert))
Julian Schnabel (in 1980)
Net als bij het rode schilderij gebruikt Schnabel geen schilderslinnen maar fluweel als ondergrond. Het zorgt voor een intens zwart waartegen de geschilderde partijen bijna lichtgevend afsteken. Hoewel hij het een abstract werk noemt, geeft de schilder in de ondertitel zijn inspiratiebron aan: een illustratie in een boek over vroege Duitse film, een shot uit Der müde Tod van Fritz Lang, waar een vrouw haar dorpsgenoten ziet verdwijnen in een ondoordringbare muur.
Artikelen research Julian Schnabel: File:Julian Schnabel versie2 eind--klein.pdf
3 key words that sum up the meaning of the work
infinite black,
texture,
depth
3 textual quotes you have found that are interesting while investigating your work
“In an age when originality is dead and authenticity is considered a relic of the past, his paintings are Romantic throwbacks – bigger, more comforting versions of the real thing.”
“He is credited with playing an important role in bringing about “the return of painting” after painting had been declared “dead”“
“The problem with Schnabel’s work is that his marks and actions are made by someone who is easily satisfied by everything he does, which makes what he does an inadvertent parody of genius.“
3 textual lies you have made up that make the work more interesting
“His passion for painting on velvet all started while accidentally put a stain on the window curtains, from there he began to
experiment.”
“Before deciding if the velvet is really usuable, he wrapped himself with full body in the fabric and crawled on the floor, just to know for sure if the texture was the way he wanted it to be.”
“The painting is part of a bigger whole, there are 10 other mysterious paintings all over the world and if you combine those in a puzzle there is a hidden typographical message in the image.”
Gebruikmaken van een digitaal medium zoals Google Images om een willekeurig verloop van onderzoek te ontwikkelen. Uitkomsten waar ik geen directe invloed op heb.
** Mijn reflective dossier deel over de practice Digital Crafts **
Digital Crafts // Autonomous practices
Als 2e practice wist ik dat ik een van de autonomous practices wilde kiezen. Voor Willem de Kooning heb ik mbo graphic design gedaan, waarbij de focus al heel erg commercieel is. Natuurlijk is dit op wdka anders, maar toch leek het mij een interessante uitdaging om autonoom te proberen.
Digital Crafts trok mij wel, met name door de combinatie van analoog en digitaal te werk gaan. Dit is een methode die ik in voorafgaande projecten ook al erg interessant vond.
Bij de assignment Fantastic Forgeries was het de bedoeling dat ik een werk uit het Boijmans koos om een kopie en een appropriation werk van te maken. Na lang struinen en heel lang te twijfelen heb ik gekozen voor “Abstract Painting” van Julian Schnabel. Dit werk is een schildering op zwart fluweel. Door het zwarte fluweel lijken de kleuren van de verf van de stof af te kaatsen, het zwart is op een bepaalde manier “extra zwart”. Daardoor trok het mij gelijk. Plus dit was ook wel een kenmerk waar ik wel mee kon experimenteren.
Voor de kopie ben ik juist verschillende dingen gaan proberen. In eerste instantie begon ik met (ongeveer) dezelfde kleuren ook te verven op fluweel stof. Achteraf ben ik meer digitale elementen gaan proberen. Zoals de schildering over te maken in Illustrator, en deze op deze manier juist zo te ontleden per laag. Ook heb ik juist het fluwelen materiaal vervangen door te printen op een ander materiaal: een soort rubber en een metalen/aluminium plaat. Dit brengt ook wel een verschillend resultaat teweeg.
Voor de appropriation liep ik een beetje vast in wat allemaal mogelijk was, uiteindelijk heb ik het teruggeschroefd naar de basis en gekeken naar de kleuren van het schilderij. Hier heb ik verschillende screenshots van gemaakt en met de hulp van google images search een database opgesteld van afbeeldingen die volgens een digitaal medium op deze kleuren lijken.
Inspiratie: studio moniker, het niet in de hand hebben van bepaalde resultaten en daarmee tot een willekeurig eindresultaat komen.
Willem Popelier: gebruik van andermans foto’s, in feite heb je daar ook geen invloed op en is het een kwestie van aankijken wat je met deze gegevens dan zelf kunt creëeren.
Om heel eerlijk te zijn denk ik dat Digital Crafts mij wel zeker trekt en interesseert. Juist omdat dit een methode van werken is die je altijd op een manier kan implementeren in je projecten. Wat ik wel lastig vind om echt goed een oordeel te kunnen veilen is dat er weinig lessen waren. Juist omdat de omschakeling van Area’s in decline naar Digital Crafts voor een groot verschil zorgden. Hierdoor voelde het toch alsof ik nog niet heel goed heb kunnen meemaken wat projecten in deze practice kunnen voorstellen. Desalniettemin ben ik zeer positief gestemd achteraf.