User:Zep de Kwaasteniet

From DigitalCraft_Wiki
Jump to navigation Jump to search

Aanzet

Het idee voor dit project is ontstaan na aanleiding van het linken van Digital Craft aan mijn werk bij de Maakwinkel.

De Maakwinkel is een onderdeel van Maakland, waar ik voor werk. Bij Maakland bouw ik hutten en forten, skelters, zeepkisten en raketten voor (en samen met) kinderen.

Vanuit de container die de Maakwinkel is, verkopen we pakketjes die kinderen zelf in elkaar kunnen zetten. Toen er de vraag vanuit Maakland kwam of ik misschien een pakketje kon verzinnen, bedacht ik mij dat het ontwikkelen van een idee voor de Maakwinkel best samen kon met Digital Craft.

Vanuit die link heb ik het idee voor een gemotoriseerd papieren vliegtuigje ontwikkeld. Als kind was het altijd weer een teleurstelling dat het vliegtuigje neerdaalde (lees: crashte), dus als ik er nu eens een kon maken dat niet dalen zou, of in ieder geval iets langer in de lucht bleef met behulp van een licht gewicht motortje, dan zou dat perfect passen bij de Maakwinkel als Digital Craft.


Opzet

Het ombouwen van een polystyreen zweef- vliegtuigje naar een gemotoriseerde versie dat door kinderen in elkaar gezet kan worden.


Benodigdheden

tape, lijm, schaar, stanleymes
1. Polystyreen zweef vliegtuigje
2. 6v Airfix electric motor
3. 2 3v Lithium batterijen
4. schakelaar
(evt. 5. Te 3d printen Rotor) 
1.Glider.jpg     2.Motor.png     3.CR2016.jpg     4.Switch.png


Schema

Schemazep.png


Bouw

1. Bepaal het zwaartepunt van het modelvliegtuigje.
2. Lus de batterijen aan elkaar door (serieel)(zie schema), kan ook d.m.v. koperen knopje, welke in het foam (tussen de batterijen in) te plaatsen.
3. Verbind motor aan de schakelaar en de batterijen (zie schema).
4. Bepaal na aanleiding van stap 1 de plaatsing van onderdelen, plaats lithium batterijen en motor zo dat het vliegtuigje in evenwicht 
   is wanneer het balanceert op de vleugel einden. Maak ruimte in het modelvliegtuigje waar motor komt (stanleymes)
5. Print de rotors met 3d printer wanneer gekozen voor (eigen) 3d ontwerp, of herbruik rotors geleverd bij modelvliegtuigje.


Documentatie PCB foto's niet van toepassing op ontwikkeling vliegtuig.

PCB.JPG PCB2.JPG PCB4.JPG PCB5.JPG Modeldoc5.JPG

Modeldoc.JPG Modeldoc2.JPG Modeldoc3.JPG Modeldoc4.JPG Plane.JPG


Vliegtuig 2

Het concept voor het vliegtuig heb ik na overleg met medewerkers van Maakland
iets bijgesteld, daar het, wat betreft materiaal, niet haalbaar was om pakketjes 
samen de stellen zonder te prijs op te schroeven, iets wat geen optie was. 
Besloten is dus om in plaats van het verkopen van pakketjes een workshop te 
organiseren waarbij ik tezamen met een groep kinderen een aantal vliegtuigjes 
maak, om deze vervolgens te laten racen.

Hieronder enkele foto's van de werkplaats op de Urban Campsite:

Maakland1.JPG Maakland2.jpgVliegtuigmaakland2.JPG Vleugel.JPG


Na testvluchten:

Gebrokenvliegtuig.JPG

Het resultaat van de crash zorgde voor drie delen, waarvan het voorste deel 
beter bleek te vliegen dan het originele ontwerp. Vandaar dat ik besloot verder 
te gaan met de ingekorte versie.


de motor!:

Schuimer.JPG


Installatie van de motor:

Vliegtuigafdraadjes.JPGVliegtuigafvoor4.JPGMotordraaiend.JPG

Het schema blijft hetzelfde alleen wordt er een motor toegevoegd, in sequentie


Uiteindelijke vlucht:

Gooi.JPGVliegtuiglucht1.JPGVliegtuigvlieg2.JPG


Zachte landing!!!

Vliegtuiglanding1.JPGVliegtuiglanding2.JPG

Benodigdheden

tape, schaar, stanleymes
1. Polystyreen (2 cm dik)
2. satestokjes
3. 2x Melkschuimer
4. 2 3v Lithium batterijen
5. schakelaar
(6. Te 3d printen Rotor) of ( 6. 4 mini tiewraps)

Bouw

1. Snijd een stuk schuim van ongeveer, 5 cm bij 20 cm. maak een uitsparing voor de batterijen en de schakelaar.
2. Plaats satestokjes en tape ze dicht (zoals foto), let op boog. niet te veel tape, i.v.m. gewicht
3. Lus de batterijen aan elkaar door (serieel)(zie schema), kan ook d.m.v. koperen knopje, welke in het foam (tussen de batterijen in) te plaatsen.
4. Haal de Melkschuimer uit elkaar.
5. Knip het einde van schuimer af en plaats rotor.
6. Verbind motor aan de schakelaar en de batterijen (zie schema).
7. Bepaal na aanleiding van stap 1 de plaatsing van onderdelen, plaats lithium batterijen en motor zo dat het vliegtuigje in evenwicht 
   is wanneer het balanceert op de vleugel einden.

Zet aan en gooi, houd tijd bij, houd afstand bij. Bereken snelheid. Vergelijk resultaten, kies winnaar.