User:Koen van Geel/second year

From DigitalCraft_Wiki
< User:Koen van Geel
Revision as of 07:15, 11 October 2016 by Koen van Geel (talk | contribs) (Created page with " MIMICKING MACHINES Url Statement Why i make Theorie File:IMG 1081.gif [[File:Printing and drawing group....")
(diff) ← Older revision | Latest revision (diff) | Newer revision → (diff)
Jump to navigation Jump to search

MIMICKING MACHINES Url

Statement

Why i make

Theorie

IMG 1081.gif


research



research
research
Fritz made this piece shortly after Nelson Mandela passed away. Hand cut linoleum and block printed. Of the piece he said, “It was such big news across the world. Notice how the other headlines are abstract, they don’t matter. He was a great man. The world respected this man.”


research
research
zeefdruk
Night Train Poster by Ben Didier Patato stamp. Ik vind dit een erg fascinerende poster omdat de letters erg goed werken. De ambacht en handtekening van de maker stralen van de letters af. Het is echt pakkend. Door dit beeld word ik erg nieuwsgierig wat er nog meer mogelijk is met de aardappel stempel, kan ik bijv. digitale ontwerpen toepassen op de aardappel om het ambachtelijke en ruwe samen te brengen met het strakke digitale.
Night Train Poster by Ben Didier stamp


Victor Pasmore was perhaps the most influential abstract artist in Britain and became one of the leading abstract painters of our time. His work can be found in many Public Collections around the world including: Tate Britain, Royal Academy of Arts - London, Museum of Modern Art - New York, The British Council, Yale Center for British Art and numerous regional British galleries. This web site is run by the Pasmore Estate and is designed to provide a growing archive of material for use by the public, collectors and art historians alike
Victor Pasmore
Hedof, is een illustrator. Hij maakt bijna van al zijn zeefdrukken werk en hierdoor komt zijn werk erg goed tot zijn recht. De kleuren zijn herkenbaar en het werk krijgt meer kracht door de overlap van de zeefdruk. Ook laat de imperfectie van de zeefdruk een handtekening achter op zijn werk, en is ieder werk uniek.
Dit is een zeefdruk van Anthony Burril, een grafisch ontwerpen en typograaf. Het bijzondere aan dit werk vind ik de de productie ervan. Hij heef olie verzameld van een olie ramp in mexico, en is hier mee gaan zeefdrukken. Met de opbrengst van de verkoop heeft hij het project gesteund dat heeft gezorgd dat de olie werd verwijdert, en de opvang van de vogels en andere dieren.
Victor Pasmore
Tomas Redrey is een tattoo artiest uit Antwerpen. Buiten dat hij een eigen stijl heeft gecreëerd die erg herkenbaar is en mensen hem komen opzoeken om in zjn stijl ook een tattoo te laten zetten, is hij ook erg bekent op Instagram waar hij foto's plaatst van zijn werk. Vroeger werd je als tattoo artiest alleen mond op mond aangeraden doordat iemand een tattoo die hij of zij gezet had mooi vond. Nu worden ze ook via social media geprezen. Tattoeren is een erg bijzondere manier van printing and drawing omdat het op de mens gebeurd.
stay nice is een grafisch bureau en heeft ook een erg eigen stijl van werken. Om het werk tot zijn recht te laten komen gebruiken ze riso print. Voornamelijk voor de verkoop in hun webshop. Riso print is een manier van printen waarin je lagen over elkaar heen print zoals bij zeefdrukken gebeurd maar dan met een machine. Je kunt zelfde kleuren instellen en kiezen waardoor je hier de zelfde soort kleuren kunt ontwikkelen als bij zeefdrukken.
We just finished working with Third Coast Coffee on a really fun project printing coffee bags. Third Coast came to us after discovering that their bags couldn’t be printed using a traditional printing press because of the “vacuum sealing belly buttons” used to smell the coffee without opening the bag. These little buttons offered a unique challenge, as we had to figure out how to print a flat image on top of a raised bump in the center of the bag. To top it all off, the job had to be done in 2 days! After some quick brainstorming, we were able to develop a custom printing surface that let us quickly print a few hundred bags. We were really happy with the final result!
Adam Root’s Exo-Prosthetic Leg uses a scanned inverted model to create a strong, lightweight limb which perfectly matches the patient’s natural form.
Bij deze en de volgende een paar voorbeelden op wel niveau de aardappel stempel op dit moment voornamelijk word toegepast. Het blijft nogal hangen op het niveau van de creatieve kleuter met hun moeder. Er worden ook wel wat creatieve patroontjes mee gemaakt maar verder komt het niet echt. Terwjil voor mij de aardappel stempel een aantrekkelijke manier van drukken lijkt omdat je het overal mee naartoe kunt nemen en makkelijk mee kunt experimenteren.
Victor Pasmore




TESTING NEW SKILLItalic text Mijn huisgenoot kwam op het idee om wat effecten van illustrator proberen analoog na te bootsen. Het leek me een erg interessant idee en heb hem geholpen met wat proefjes. Door middel van een soort van grid van gaatjes op een ronde schrijf te bevestigen aan de boormachine. Kun je in deze gaatjes op verschillende patronen penselen, potloden of pennen bevestigen. Ze maken dan uiteraard een herhalende roterende beweging. Doordat de royeringen allemaal gelijk zijn maar je het wel handmatig bestuur en je ook niet heel precies kunt sturen omdat door het bewegen tegen de wand aan, er tegendruk ontstaat. Er onstaan erg interesante patronen door de combinatie van een apparaat met de poloden, penselen.
Testen met boor
Testen met boor


HISTORICAL EXAMPLE: Lino print is een print techniek waarbij je delen uit een linoleum matje verwijdert met gebruik van een mesje of een guts. Door dat je delen weghaalt, bijv vormen zorgt de rest vorm ervoor de dat dit zichtbaar word bij het drukken. Je smeert het linoleum in met een roller. Hierna leg je hem onder de hoogdrukpers en word je lino op een papier gedrukt. Officieel is Lino een materiaal om je vloer mee te bedekken uit 1860. Maar in 1905 heeft Die Brücken (kunstenaar) ontdekt dat je er ook mee kunt drukken. Tussen 1905 en 1913 is het gebruikt om muur printjes mee te maken. Nu is het nogsteeds een druk techniek die voor gebruikt word door kunstenaar om werken mee te maken en dit te drukken en verkopen of tentoon te stellen..
Lino test
Lino test
Lino test
Lino test
Lino test
Lino test
Lino test
Lino test
Lino test


0 days drying kruimig



NA EEN DAG .Ten opzichte van de eerste dag pak de stempel na een dag drogen iets beter. Waarschijnlijk komt dit omdat het laagje water dat erop staat is weggetrokken en hij een wat vastere vorm heeft gekregen. De structuur zelf is weinig verandert. Tussen de kruimige en de vaste aardappel is weinig verschil te zien. Dit maakt voor het oog vrijwel niets uit. Ook heb ik wat aardappels in het donker en een aantal in de zon laten drogen. Na dag in het donker is er niet erg veel verschil te zien, maar toch hangt de gene in het donker iets meer toe naar de aardappel die niet gedroogt is. Hij blijft wat vochtiger. De aardappel die in de zon gedroogt is is a 1 dag al helemaal vervormt en ingedroogt. Hier is erg veel verschil te zien. De vorm is verandert en de structuur is droger en grover.
1 dag vast
1 dag kruimig
1 dag vast
een dag vast
Een dag in de zon gedroogd vast, je ziet dus dat deze en stuk sneller gedroogd is waardoor hij wat in elkaar is gekrompen. De vormen worden hierdoor aangetast. Deze verandering spreek me erg aan.
1 dagen kruimig. Ook nu is er wat verandering te zien doordat de aardappel wat in elkaar is gekrompen. Ook is de structuur wat grover geworden. de leeftijd van de aardappel laat dus duidelijk zijn kenmerken achter. Nogsteeds is er geen verschil te zien tussen kruimig en vast de vast aardappel.
2 dagen vast
4 dagen kruimig. Pas na vier dagen zie je weer verschil met de 2 dagen. Na 3 dagen blijf het redelijk op het zelfde niveau. De letters worden wat beter zichtbaar omdat de randjes wat zijn ingedroogd en de inkt er minder goed in kan lopen.
4 dagen vast
5 dagen kruimig, ook na 5 dagen zie je dat hij bijna op zijn einde komt maar dat hij nog goed genoeg is om mee te drukken. Doordat hij wat indroogt komt er meer verschil te zitten in de hoogte verschillen van de aardappel en laat hij zijn vinger afdruk beter achter. Dit vind ik erg charmant. Net als een ouder mens komen de rimpels dieper te liggen..
Na 6 dagen drukt de aardappel ook nog goed maar je ziet wel dat hij begint te vergaan. Dit vind ik een mooi kenmerk. De aardappel vergaat ik pak weer een nieuwe en begin opnieuw. De druktechniek maakt een proces mee die erg snel gaat en het gene dat je drukt gaat daar in mee.
kruimig 6 dagen
na 6 dagen
na 6 dagen
na 6 dagen
na 6 dagen
na 6 dagen
na 6 dagen
aardappel testen
testen aardappel
Testen met het slepen van een aardappel of je dan een soort van verloop krijgt. In principe lukt dit maar ik vind het niet bijzonder genoeg. Wel vind ik de randjes die die onstaan als je aquarel gebruik erg interessant.
aardappel
aardappel
Omdat ik zelf grafisch ontwerp studeer ben ik erg ingesteld op het ontwerpen vanuit de computer. Aangezien ik niet erg goed met lino oeverweg kan en wil proberen de stap te maken van een computer ontwerp naar een aardappel ben ik gaan proberen te lasercutten in aardappels. Op deze manier kan ik lijn tekeningen ontwerpen en deze toepassen op aardappel stempels. Ook is het erg lastig met de hand letters te spiegelen en leesbaar te krijgen, dus ben ik gaan testen of ik deze slag vanuit digitaalo ontwerp wel kan maken.


Aardappel 20.jpg
Aardappel 21.jpg
Aardappel 22.jpg
Aardappel 23.jpg
Aardappel 24.jpg
Aardappel 27.jpg
Aardappel 28.jpg
Lasercut tester 3.jpg
Lasercut tester kruimig.jpg
Laserkut tester kruimig 2.jpg
IMG 1031.jpg
IMG 1032.jpg
IMG 1033.jpg



]Samenwerken
IMG 1106.jpg
IMG 1107.jpg
IMG 1109.jpg
IMG 1110.jpg
Samenwerking
0 days drying kruimig




0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
Omdat de aardappel niet als standaard materiaal tussen de instellingen van de lasercutter staat, moest ik zelf gaan experimenteren en zoeken naar wat nu wel het juiste materiaal was. Hiervoor ben ik verschillende materialen en instellingen gaan proberen. Wat met uiteindelijk het meest leek aan te sluiten bij de aardappel was phome. Dit is uit zichzelf ook al redelijk zacht maar stevig materiaal. Om de juiste diepte te krijgen ben ik gaan experimenteren met de speed en power van de lasercutter. Tot ik uiteindelijk op deze instellingen ben uitgekomen. Dit zijn wat mij besterft de mee ideale instellingen om de aardappels mee te graveren zodat je er mee kan gaan stempelen.
Aardappel gelasercut
Aardappel gelasercut
Aardappel gelasercut
Aardappel gelasercut
Aardappel gelasercut
Aardappel gelasercut
Aardappel gelasercut
Aardappel gelasercut
Aardappel gelasercut
Aardappel gelasercut
Aardappel gelasercut
Aardappel gelasercut
Aardappel gelasercut
Aardappel gelasercut


0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig
File:A4.jpg
0 days drying kruimig
0 days drying kruimig






aardappel
Toolkit


Samenwerking
Samenwerking
Samenwerking
Samenwerking
Samenwerking
Samenwerking
Samenwerking
Samenwerking
Samenwerking