14

From DigitalCraft_Wiki
Jump to navigation Jump to search

Seeing machines

– Not only humans see the world

First thoughts for the project / I want to make a stand on Photography. This is because during my study I want to distantize (distantiëren) myself from the way it is used. To me, it seems that the traditional way of photography is still used as the industry (and by the military) have developed it. It feels short-sighted to still use it that way. Because of the industrialization of photography it has undergone a transition. It resulted in a oversupply on footages, a overflow of information. The image for me is related to desire and I still want to consume it but, I want to find alternative ways to work with it. What I find really fascinating is that photography is used for controlling society in a social and political way.

Susan sontag – on photography .183 Door die fotografische verkenningen en verdubbeling van de wereld worden continuïteiten verbrokkeld en de stukken ervan in een nooit eindigend dossier gestopt dat controle mogelijkheden verschaft die zelfs de stoutste verwachtingen onder het vroegere registratiestelsel voor informatie te boven gaan. Dat fotografische registratie altijd een potentieel controlemiddel is, werd al ingezien toen die macht nog in de kinderschoenen stond.

.185 De fotografie heeft een bepaalde macht die geen andere beeldvormend procédé ooit heeft bezeten, want in tegenstelling tot vroegere procédés is de fotografie niet afhankelijk van een beeldenmaker. Hoe zorgvuldig de fotograaf ook te werk gaat bij het het voorbereiden en leiden van het procédé, het proces zelf blijft een optisch-chemisch (of elektronisch) proces dat automatisch functioneert, en waarvan de apparatuur onvermijdelijk zal worden gewijzigd om de werkelijkheid nog gedetailleerder een dus bruikbaarder in kaar te brengen. Door het feit dat die afbeeldingen op een mechanische manier geboren worden en een zeer letterlijke macht overdagen, is er een nieuwe relatie ontstaan tussen beeld en werkelijkheid.

.210 Een kapitalistische maatschappij heeft een cultuur nodig die is gebaseerd op beelden. Ze moeten zorgen voor een massa amusement om het kopen te stimuleren en het onrecht van klassen-, rassen- en sekseverschillen te verdoezelen. En ze moeten onbeperkte massa's informatie verzamelen, om des te beter de natuurlijke hulpbronnen te kunnen exploiteren, de productie op te voeren, orde te houden, oorlogen te voeren en baantjes te verschaffen aan de bureaucraten. De tweevoudige capaciteit van de camera om de werkelijkheid te subjectiveren en te objectiveren voldoet op een ideale manier aan dei behoeften, en versterkt ze nog. Door de camera wordt de werkelijkheid gedefinieerd op de twee manieren die essentieel zijn voor de praktijken van een hoogontwikkelde industriële maatschappij: als schouwel (voor de massa), en als middel van toezicht (voor de regeerders). De beeldenproductie levert meteen een heersende ideologie op.

Seeing machines (worktitle) 'not only humans see the world, machines see the world for other machines'. How do they see the world? How can I make this visible and what can I learn from seeing like them? What will I receive from those systems? I would like to think about what role the medium within it is playing. No ground-based photography can capture those systems as well as the hundreds of satellites operating above us. I want to develop a tool that let us see.

[1] Stealth Infrastructure - by JULIAN OLIVER

Research

Critical Engineering Manifesto [3]

Jeffrey Thompson [4]

[2] Trevor Paglen – transmediale 2014 keynote: Art as Evidence

sketch

The object/tool captures and displays images, real-time, by the surrounding wireless networks. When the world changes, the image together with it.

Het ontwerp geeft vorm aan de manier waarop beeld communiceert en voortbeweegt. Het gebruikt het overvloed aan beeld als input van laptops, telefoons en tablets. Door het ontwerp aan een display te hangen wordt het beeld uit zijn context gehaald. Een sleepnet aan beeld. wantrouwig design wat aanzet tot