User:SvdVelden

From DigitalCraft_Wiki
Jump to navigation Jump to search

Sven van der Velden

Sven van der Velden - mijn portfolio

Written Assignment

Questions:

What is your craft? (define your discipline, method or approach)

Product Design. And within this discipline i'm really interrested in ceramics, and especially porcelain. This is a really old craftmanship that is beginning to go away. I'm a handson guy and i like to make things that take time but can look really great.

What are the tools and media of your craft?

All kinds of tools, but mainly plaster, all sorts of clay/ porcelain, materials to build your mold from (which can also be made with a machine). So 3D printing, 3D CNC milling, regular CNC milling, lasercutting. An oven to bake the stuff, glazing.

What are the borders of this practice? (what new media technologies have arisen / what is its future)

New technologies like 3d printing clay into vases/ pots/ shapes, in all sizes: http://oliviervanherpt.com/3d-printing-ceramics/ The future is a faster way of producing stuff, just skipping steps in the proces of making it. Air drying shapes that don't need baking anymore?

Connect to a historical discourse and/or give concrete examples of contemporary practitioners

Making ceramics in Holland like the people in Makkum, Tichelaar, Delft, De Porcelyne Fles, Cor Unum. It's the old factories that still make the porcelain tablewares

Define your position of your practice in relation to newer technologies.

I want to combine old en new techniques with making tableware or porcelain objects in an innovative way. Take certain steps in the production process and lifting it to another level, and stil hold the craftmanship of making porcelain.

Logboek

Logboek

Hierin staan mijn aantekeningen, tips, en resultaat aan de hand van besprekingen en feedback.

Daarbij alle updates en wekelijkse bevindingen die ik ben tegengekomen en heb gedaan!

Gekozen object voor Fantastic Forgeries

Zhang Huan, Poppy Field No.5, 2010, Collectie De Heus-Zomer

Een schilderij gemaakt met olieverf op linnen. Heldere kleuren aangebracht met een impasto techniek, waardoor de verf met grote hoeveelheden wordt aangebracht en opdroogd als een dikke laag op het doek. Hierdoor ontstaan lagen verf en geven het werk diepte en structuur.

Poppy Field No.5 by Zhang Huan

De tentoonstelling brengt de verschillende standpunten van kunstenaars naar voren. Deze artistieke houdingen vormen samen een veelzijdig beeld van de hedendaagse kunstontwikkelingen in Beijing, met Shanghai als de hoofdstad van de Chinese kunst.

Achtergrondinformatie:

Poppy Fields features a series of vividly colored, oil on linen paintings that are uniquely intimate in scale and nature comparted the artist’s iconic large-scale Ash paintings and monumental sculptures. Zhang Huan employs a thick impasto technique and all-over style that engulfs the surface of each Poppy Field painting.

Observed at a distance, each work presents a mesmerizing field of candy-colored pink, teal, lilac and sand, which appears to pulsate with energy. Only upon closer inspection does each burst of color transform from the abstract into figurative. Tiny faces with round eyes and wild Cheshire grins become evident in close view, a reference to ancient Tibetan dance masks.

Skulls are a recurring image in Zhang Huan’s work and stem from the artist’s early explorations in performance, inspired by the body and human form. In 2007, the artist completed his Skull series, large-scale paintings made of incense ash collected from sites of Buddhist ritual and ceremony. Many paintings were titled Renaissance in reference to Buddhist philosophies of rebirth rather than the finality of death.

Opties voor een nieuw medium:

Risoprint, Zeefdruk, Breien (op de machine), Vlistex..

Bestaande kopieën:

Onderzoek voor 15-09-’14:

Zoeken naar kopieën van het object dat je na gaat maken om te kijken naar de waarde van het object.

Inspiratie van de kunstenaar:

Waar heeft hij het vandaan? en hoe heeft ie het gemaakt?

Nadenken over de manieren waarop je je gekozen object kan reproduceren.

Research en Productie-proces:

Bezoek aan Textielmuseum & Textiellab

Woensdagochtend ben ik in Tilburg onderzoek gaan doen naar de geschikte technieken voor het maken van een realistische kopie van Poppyfield No.5. Ik heb daar met een aantal werknemers gepraat over de technieken en de mogelijkheden betreffende mijn gekozen kunstwerk, en hoe ik de effecten die erin zitten het beste kan bereiken.

Hieronder zijn de foto's te zien van mijn bezoek aan het Textiellab. De werkneemster die aanwezig was bij de breimachine wist me een hoop te vertellen over de eindeloze materialen waar je mee kan varieren en hoe je structuur aan kan brengen in je werk. Dit was erg fijn om de expertise te hebben van iemand die daar veel over weet.

Helaas is het niet mogelijk om in het Textiellab te werken omdat de selectieprocedure al geweest is voor studenten. Het zou kunnen om als particulier een offerte aan te vragen voor formaat, steken en kleur op basis van een afbeelding dan zou het kunnen dat hij gerealiseerd word. De vraag is of hij optijd af is.. Liever ga ik zelf aan de slag en probeer ik het op de machine die we op school hebben.

Fotocollage textielmuseum.jpg

3D Printen

Aan het eind van de middag ben ik bij 2 vrienden op bezoek geweest die hun 3d printer aan hadden staan. Ik heb toen gevraagd of ze voor mij ook wat wouden printen en heb op thingiverse een voorbeeld gevonden wat leek op de structuur van mijn olieschilderij, dus daar hebben we ook een testje van gemaakt. Stukje structuur van een schilderij van 5cm x 5cm. Opzich tof, maar meer als extra testje.

Machinaal Breien

Nu is het een kwestie van bestand opmaken en kijken of ik aan de slag kan hier op school met het breien van dit patroon.

Uiteindelijk is het niet haalbaar om te gaan borduren op school omdat er te weinig kleur gebruikt kan worden. Het is mogelijk om 2 kleuren te gebruiken en daar houd het dan ook gelijk mee op. Super jammer, maar de andere optie is waarschijnlijk nog veel beter.

Foto Borduren

Op de academie van de Willem de Kooning is het mogelijk om machinaal te borduren vanaf een foto. Je kan een uitgebreid pallet aan gekleurde garen kiezen, en je afbeelding zo uitgebreid in kleur maken als je zelf wilt. Het is het beste om de kleuren tot een bepaald aantal te reduceren als je een hele gedetaileerde afbeelding hebt, zoals ik die een heb.

Ik ben aan de slag gegaan met mijn digitale bestand om te kijken of ik een contrast aan kon brengen tussen alle kleuren. Dit is om het gemakkelijker te maken voor de machine en het programma om kleuren te herkennen en te onderscheiden. Ik heb de afbeelding gereduceerd tot 16 kleuren, waarvan er op het moment van testen 12 kleuren werden herkend. Om niet teveel tijd te beslaan hebben we 1/16e deel gekozen van de originele afbeelding.


Het voorbeeld hieronder is 6,5cm hoog x 5cm breed, en het resultaat is erg tof:

Eerste test met foto-borduren


Voor de volgende keer is het zaak om de afbeelding toch net iets minder kleur te geven omdat het simpelweg teveel tijd in beslag neemt. De eerstvolgende test krijgt hopelijk 10 tot 12 kleuren, en is op geschaalde groote van 26cm hoog x 20cm breed! Deze ga ik donderdag ochtend maken.


Het voorbeeld hieronder is 24cm hoog x 18cm breed:

Tweede test met foto-borduren

Ik heb hier verschillende vormen geborduurd met de machine om te kijken of het programma op groote en dikte gaat kijken naar een bepaald patroon. Hij bepaald per groote van het object zijn route om het te gaan vullen. In het meeste geval is dat diagonaal. Hoe kleiner de vorm is hoe efficienter het patroon van borduren gaat zijn. Voor het grote deel van de vormen is de machine erg random met z'n vormen.

Ook bepaald het programma per kleur de richting van de steken, maar heel zeker ben ik daar niet van, dus dat wil ik nog verder uit gaan zoeken. Aan de hand van bovenstaand voorbeeld is dat de voorlopige conclusie die ik hierbij moet maken.


Tools of the Trade:

Thema & Statement

Eerste idee:

Proximity en Touch

Human Interactions

Nabijheid en Touch

Menselijke Interactie

In de tijd van digitalisatie in een designproces kan het zijn dat de vrijheid en plezier van het spelen nog wel eens weg wil vallen. Ik wil dit behouden en ervoor zorgen dat je plezier en vrijheid kan hebben in het maken van een design door middel van een designtool wat bediend kan worden door de toeschouwer. Hierin staat plezier maken centraal en kun je alleen of in groepsverband designen. Ik wil een interactieve machine / installatie maken waarin mensen zelf kunnen zorgen voor een design.

Product Design in de vorm van een speelse installatie waar een grafische of ruimtelijke uiting uit kan komen door middel van de actie en handeling van de gebruiker.



Inspiratie:

Uit de tekst die Jon ons laatst had opgegeven te lezen voor research stonden een hoop toffe elementen die ik goed vind passen bij het aanvankelijke idee dat ik had over een tool die ik graag zou willen maken:

De invloed van gereedschap, van mes tot hamer tot 3D-printer, op een ontwerp is niet te onderschatten. Het gereedschap dicteert de mogelijkheden van de vormgever en daarmee ook de vorm. Deze invloed wordt niet altijd erkent of wordt zelfs onwenselijk geacht. Gereedschap, en dan met name machinaal gereedschap, wordt ook vaak als een negatieve invloed op het ontwerpproces bezien. De vrijheid van de ontwerper, hoe subjectief dit begrip ook is, zou worden ingeperkt door de komst van machines en het verdwijnen van handarbeid.

Wat we precies onder gereedschap verstaan, is voor interpretatie vatbaar. In eerste instantie is gereedschap een extensie van het menselijk lichaam, om een taak uit te voeren of een medium te kunnen manipuleren. Gereedschap, net als de hand, werkt in twee richtingen, als een effect uitlokkend en als een verkennend werktuig. Een gereedschap werkt nauw samen met een medium, dat wordt gemanipuleerd en gevormd tot een uiteindelijk artefact. Wanneer een persoon een intensieve oefening heeft in het gebruik van een bepaald stuk gereedschap, verdwijnt het gereedschap en wordt het één met het lichaam.

Storyboard

Technical Walkthrough:

Plaatje 1 & 2: Constante draaiing van een lp speler heeft me geïnspireerd om een draaischijf te maken waar je een zuigende grondstof in korrelvorm op kan gieten.

Plaatje 3 & 4: Door de draaiing van de schijf valt het suiker, zout, soda, zand op de plaat en ontstaan er cirkels van het materiaal. Deze stapelen zich op en maken een circulair patroon op de plaat. Je kan hem zo groot, klein, hoog en laag maken als je zelf wilt. De gebruiker bepaalt de vorm.

Plaatje 5 & 6: Het materiaal waar je in wil gieten moet eerst gefixeerd worden door middel van het bovenste laagje nat te spuiten met water-nevel, uit bijvoorbeeld een plantenspuit. Als dat gedaan is, is de mal hard genoeg voor even om niet weg te zakken en kun je het vloeibare keramiek erin gieten.

Plaatje 7 & 8: Het zout, suiker, soda of zand zuigt het vocht uit het keramiek en laat een harde laag achter in de mal. Die harde laag is je positieve mal en gelijk je uiteindelijke product.

Plaatje 9 & 10: De grondstof is ideaal omdat het de zuigende werking van gips heeft, maar in een modulaire vorm te verkrijgen is. Zo kun je direct keramiek gieten in je mal die je hebt gemaakt en de afwerking van het product en structuur kunnen bepalend zijn voor de afwerking van je gietsel.

Storyboard:

IMG 8551.JPG

Vragen voor mezelf om dit specifieker te maken en relevant:

Hoe kan ik hier digitale elementen aan toevoegen? Conditional Design?