Ciska Swaak/WA
Contents
PRE
What is your craft?
Graphic designers becoming more multidisciplinary these days.
A lot graphic designers mostly art academy schooled are visual(graphic) artists in my eyes.
Because they are creative thinkers who solving problems by looking form a lot of other approaches wich can results in artpieces.
The boundaries between traditional graphic design and graphic design nowadays are getting vague by using traditional craftsman techniques on new ways.
If i take a look at myself my education i am multidisciplinary schooled as a all-round dtp’er, multimedia designer and Graphic designer.
I am trying to know and learn a lot of different disciplines so i can use my knowledge for almost.
My goal is to be a geeky-graphic designer/artist.
Working with algorithms, mathematical formules, repetition, code/scripting to create graphics.
What are the tools and media of your craft?
A short list of the tools i use: my brains/mind my imagination experience knowledge spatial ability adobe creative suit camera’s digital and analogue and off course my computer.
A short list of the media i use: The big world called the internet give me the most information in one click to use, research and create with. books point of view experience
What are the borders of this practice?
It is hard to define borders of graphic design while the new technologies grows day by day. We have acces to new printing techniques and technology to create. I think that the borders can be so far away as you want. And that you probably wouldn’t meet them often.
Historical discourse of inspiring historical and contemporary practitioners.
Graphic and type design started early, when it wasn’t called graphic or type design.
COMMENT JON
What are elements that make a geek graphic designer. What does the use of algorithms and code do for your practice. Does is help you make decisions? Make sense of information? Keep things in constant flux? Try to be more specific of why this is interesting and what effects it has on the kind of work you make.
You say that you can put the boarders of your discipline far away and then you would not meet them. What does it mean to design with no limits? Could you move your boarders closer to help frame your practice?
FULL VERSION
William Addison Dwiggins (1880-1956) heeft de term “grafische vormgeving” in 1922 in de wereld gebracht. Hij gebruikte de term als verwijzing naar zichzelf. Zijn werk bestond uit boek ontwerp, belettering, typografie en kalligrafie. In de 20ste eeuw hebben al deze beroepen zich ontwikkeld tot een specialisme.
Grafisch ontwerpers zijn en worden tegenwoordig steeds vaker multidisciplinair. Veel grafisch ontwerpers meestal kunstacademie geschoold zijn in mijn ogen visuele (grafische) kunstenaars. Omdat het creatieve denkers zijn die met hun kritische blik problemen oplossen door deze op verschillenden manieren te benaderen en uiteindelijk kunnen resulteren in kunstwerken. De grenzen tussen het traditionele grafische ontwerp en grafisch ontwerp van nu worden steeds vager door gebruik te maken van traditionele ambachtelijke technieken op nieuwe manieren die we nu kennen.
Als grafisch ontwerper werk je in opdracht en initieer je ook projecten voor jezelf. Je werkt met bestaande informatie maar creëert deze ook. In het tweede geval overschrijd je de grenzen als grafisch ontwerper en neem je ook de rollen over van projectmanager, initiatiefnemer, redacteur, en uitgever. Soms moet je voor jezelf kaders vast stellen die bij de desbetreffende opdracht nodig zijn. Het is lastig om specifiek de grenzen van grafisch ontwerp te bepalen, terwijl met de dag de nieuwe technologieën groeien. We hebben toegang tot nieuwe druktechnieken en technologieën om te creëren. Ik denk dat de grenzen zo ver weg liggen als je wilt. En als je het wilt zal je ze waarschijnlijk niet vaak tegen komen. Het voordeel van het ontwerpen zonder limiet is dat je ook als kunstenaar, filmmaker of in een ander creative discipline aan de slag kunt gaan. Je blijft alles wel op een grafisch ontwerp manier benaderen.
Als ik naar mezelf kijk en mijn opleidingen ben ik multidisciplinair opgeleid als all-round DTP’er, multimedia ontwerper en grafisch ontwerper. Ik gebruik mijn fantasie, ervaring, ruimtelijk inzicht, computer en analoge media als tools. Informatie haal ik uit boeken, ervaring, standpunt en de grote wereld genaamd het world wide web. Doormiddel van een klik heb je informatie om te gebruiken, te onderzoeken en om mee te creëren. Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk te leren en te weten te komen over verschillende disciplines, zodat ik die kennis voor bijna alles kan gebruiken.
Ik ben gefascineerd door de combinatie van natuurwetenschap en kunst, waarbij de grens tussen deze twee disciplines nauwelijks meer herkenbaar is. Dit leidt tot een heel nieuwe blik op de werkelijkheid die ik heel interessant vind. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken natuurhistorische illustraties zoals die van Ernst Haeckel (1834 - 1919), een zoöloog en filosoof.
Maar dit geldt ook voor zogenaamde ´fractals´. Een fractal is een meetkundige figuur die zelfgelijkend is, dat wil zeggen: opgebouwd uit delen die min of meer gelijkvormig zijn met het figuur zelf. Fractals hebben een oneindige hoeveelheid details, en bij sommige fractals komen motieven voor die zich op steeds kleinere schaal herhalen. Deze wetenschappelijke ontdekking leidt ook weer tot beelden die me mateloos fascineren.
Ook het werk van wiskundige en kunstenaar M.C. Escher is een inspiratiebron. Soms is het nauwelijks meer waar te nemen of het een wiskundig werk is, of kunst.
Ik noem dit Geek(y) graphic design. Door gebruik te maken algoritmes, wiskundige formules, coding om afbeeldingen te creëren en te ontwerpen. Een soort Escher van de toekomst. Dit is ook iets waar ik naartoe probeer te werken. Mijn doel is om een geeky-graphic designer/artist te worden. Door gebruik te maken van algoritmes kunnen ontwerp keuzes gemaakt worden, informatie bepaald worden, beeld gegenereerd worden en blijft er continue een beweging in zitten.
Enkele voorbeelden van ontwerpers die met algoritmes werken zijn onder andere Just van Rossum en typograaf Erik van Blokland, zij genereerden doormiddel van een algoritmische postscript een nieuw lettertype de FF beowulf.
Shiftcontrol heeft in samenwerking met Troels / Nr.2154 het logo voor de COP15 Climate Conference een parametrische real time geanimeerde versie ontwikkeld. Bestaande uit 192 lijnen, één per lid van de Verenigde Naties, het concept ‘een wereld in continue dynamische chaos samenvoegen met het (utopische?) ideaal sterrenbeeld - een staat van perfecte balans - waarbij de COP15 Climate Conference kan gebeuren’. Het is ontwikkeld in openFrameworks, een C ++ framework voor wiskundige schetsen, als een animatie tool deze gaf hun de mogelijkheid om snel te experimenteren met karaktereigenschappen en om te zoeken naar het juiste gevoel voor ‘hoe de wereld duidelijk kan worden“.
Maar ook Rosa Menkman zij is een Nederlandse theoretica, curator en kunstenares die gespecialiseerd is in glitchart. In plaats van dat zij met code iets maakt, verbreekt zij als het ware de code van de afbeelding om zo een nieuw beeld te creëren. Bij deze methode weet je nooit wat het eindresultaat precies zal zijn, welk stukje van de afbeelding je kapot maakt.
Wat mij gaaf lijkt om ooit nog eens te doen is om een programma of app tool te ontwikkelen die doormiddel van algoritmes voor je ontwerpt bijv. aan de hand van een aantal ingevoerde eigenschappen. Kort gezegd doormiddel van code en ontwerp generen. Waarom ik dit zou willen is omdat wij alles zien en de beelden die we hebben gezien onbewust en bewust meenemen in onze ontwerpen. Computers zijn daarentegen blanco en zij hebben de wereld niet gezien. Hierdoor kun je vernieuwende en misschien wel toegepaste ontwerpen krijgen. Bovendien zou het programma ook weer leren door het opdoen van vaardigheden tijdens het eigen ontwerpproces en zichzelf voortdurend verbeteren. Het programma zou je overigens niet moeten zien als een template, maar als een nieuwe partner die voor je gaat ontwerpen