User:Djdjdj/Notes Making is Connecting
MAKING IS CONNECTING INTRO
1. You have to connect things together to create something new 2. Acts of creativity usually involve a social dimension 3. Through making things and sharing them with the world, we increase our engagement and connection with our social and physical environments
Web 1.0 – platform for kinds of individuals, groups or organizations, big and small, to make stuff available online Web 2.0 (Tim O’Reilly) – collective allotment à working together collaboratively in a shared space Web 1.0 sees internet as a broadcast channel, audience to a website; Web 2.0 invites users to play
EXPL: YouTube, Ebay, Facebook, Flickr, Craigslist, Wikipedia
“Sit back and be told”-era: around 2010
McLuhan: “Medium is the message” à the arrival of a medium can affect the way we live, not because of the contentf ot he messages, but from the ways in which it causes us to rearrange our affairs Consumerism
“Making and doing”-culture – seeks opportunities for creativity, social connections and personal growth.
HOOFDSTUK 1: The meaning of making: philosophies of craft
Craft: the offline, non-digital world of people making things for themselves and others Arts and crafts became separate, giving the idea that it has led to the seperation of “having ideas” from “making objects”. Richard Sennett’s The Craftsman: Thinking and making is one process Is craft only functional? Is Fine Art rather aesthetical?
Urgent need to make this just for the pleasure of it is identified by Dormer as one of the reasons why craft has been able to survive.
Essentional dimensions of craft:
1. Inherent satisfaction of making 2. Sense of being alive within the process 3. The engagement with ideas and learning and knowledge which comes within the practice of making
Ruskin: 1819 a conservist, but more social minded. Old-fashioned, sentimental, equalizer. Fighter of the Vicorian industralism and Gothic architect-minded.
“Division of labour, the system of capitalist efficiency whereby complex tasks are broken down into discrete stages, with each worker being responsible for the repeated production of one bit, rather than a whole.”
The industrial system steals from the worker the opportunity to create a whole project and to put his own creative mark upon it.
Work Ruskin: moral and spiritual Marx: social and economic
Medieval craftsmanship vs. Victorian industrialism Marx against capitalism
Morris: 1834
In de Westerse cultuur ligt de filosofie van Plato en de allegorie van de grot ten grondslag.
Elite Zeven vrije kunsten (artes liberales): Drietal / grammatica, logica, rethoriek Viertal / arecmetica, geometrie, muziek, astrologie
“Normale volk” Artes mechanica
De artes liberales konden de ideeenwereld bereiken, omdat ze de ideeenwereld konden omschrijven (wetenschappelijk). De artes mechanica niet: Plato zag kunst als bedrog. Veranderde in de Renaissance, toen in Italië academies werden opgericht. Men voegde beeldende kunst bij zeven kunsten. Omdat ze met wiskunde en perspectief kunst konden ontwikkelen en beter indelen. Sinds doen is kunstenaar zich gaan positioneren als onderzoeker.
1781 eerste rotterdamse academie / volksindustrieschool voor toegepaste technologie.
1851: academie beeldende kunst en technologie
Jaren 70:
Ruskins & Morris:
Ruskins was inspiratiebron voor Morris.
HOOFDSTUK 3
Craft heeft een definitie gekregen door de jaren heen: onder andere door trade en kunde. Er zitten redelijk negatieve cognitaties aan het woord “craft”, voornamelijk omdat het verwijst naar “namaak”.
Greenhalgh – er zijn meerdere manieren om craft te benaderen. Er zijn wel drie constanten, waarvan een of meerdere punten altijd terugkomen: “The decorative art, the vernacular en politics of work”: 1. The decorative art – decoratieve kunst, letterlijk 2. Vernacular - natuurlijke beeldtaal, omgevingsgericht, ontstaan vanuit gewoontes, authenticiteit en de drang om uit te drukken, onbewust(vb. Aboriginals, klederdrachten) 3. Politics of work – Hoe verhoudt de maker zich tegenover de arbeid. (vb. bewust en economisch, milieuvriendelijk)
Verschil tussen hoge, exclusieve kunst en het meer volkse, toegankelijke craft.
Arts and crafts movement: The idea that all creative work was of equal status, and was the means by which human beings could connect with nature, with their own sense of self, and with other people. Making things expressed individual life through the work of the hands, and therefore could not be divided into machine- like steps or repetitive sameness
Afstappen van het idee om onderscheid te maken tussen hoge kunst en craftsmanship
Arts en crafts-movement is de eerste beweging waarbij de drie bovengenoemde punten van Greenhalgh zijn verwerkt.
Open source
Het romantische van craft: arts & crafts furniture Bloemen, krullen
In een tijd dat metal van alles nieuw konden, maakte zij wat voor hun het vroegere ideaalbeeld is. Ook A&C in US.
De focus ligt op het DYI element: open source – kwam op in Amerika, als je het niet kan betalen, dan maak je het maar zelf.
Morris ging voornamelijk voor kwaliteit, goederen van hoge kwaliteit. Hoge kwaliteit van leven. Ruskin richtte zich voornamelijk op de politics of work. Geinspireerd op de Gotische cultuur, waarbij individuen samen 1 werk maakten.
DIY: Compenent ervan is onderwijs. Bij DIY vergaar je kennis door dingen te doen en te maken. Je neemt niet zo maar theorien aan maar gaat zelf dingen ondernemen. Mainstream notion DYI is huis-tuin- en keuken do it yourself. De DYI die hier bedoeld wordt is de drang om dingen te maken en te leren en het enthousiasme dat erin wordt gestoken.
Watts: Our educational system, in its entirety, does nothing to give us any kind of material competence. In other words, we don’t learn how to cook, how to make clothes, how to build houses, how to make love, or to do any of the absolutely fundamental things of life. The whole education that we get for our children in school is entirely in terms of abstractions. It trains you to be an insurance salesman or a bureaucrat, or some kind of cerebral character.
Leren op school is abstract, feitelijk. Hij is een van de eersten die zenboeddhisme naar het westen heeft gebracht. Hoe verhouden mensen zich tot mensen en mensen zich tot de natuur?
De mens is gemaakt om zelf te leren.