User:E.Stevens/pagename/pagename

From DigitalCraft_Wiki
Jump to navigation Jump to search

Wat is jouw techniek? (Definieer je soort, methode, of aanpak/de manier van benaderen)

Mijn hele leven ben ik gepassioneerd door film; het vastleggen van mijn interesses en fantasieën. Niet alleen het vastleggen, maar ook het conceptualiseren van ideeën ligt mij goed. Ik heb vooral voorliefde voor de nabewerking van film (video-editing). Als filmmaker wil ik een stempel drukken door de kijker te raken, te enthousiasmeren, te beïnvloeden en een boodschap mee te geven en dat graag op eigen manier. Dit tracht ik te bereiken door de juiste sfeer neer te zetten voor de kijker zodat hij/zij mee gaat met het verhaal. Een verhaal dat ik als maker wil vertellen. Hierbij maak ik gebruik van een origineel en pakkend verhaal, de juiste apparatuur en eigen manier van bewerken (postproductie). Naast het feit dat een goed verhaal belangrijk is, maak ik graag gebruik van bepaalde sferen. Een sfeer kan al neergezet worden door gebruik te maken van bepaalde kleuren maar ook subtiele details. Sfeer is een breed begrip, maar door het inzetten van een bepaalde sfeer kun je een gevoel overbrengen die zoveel sterker is dan woorden. Ik vind het belangrijk daar gebruik van te maken en het speelt dan ook een grote rol in mijn werk.

Ik maak graag gebruik van de komische stijlmerk; absurdisme. Het liefst roep ik bij de kijker vervreemding op. Dit met een geestige bedoeling. Naast de kijker te laten raken en beïnvloeden, zijn één van mijn doelstellingen ook om te laten lachen. Niets geeft mij een beter gevoel dan mensen te horen lachen over mijn werk. Ik vind het leuk om naast een serieuze, maar ook het absurdistische inval, wat een rol speelt in mijn werk, gebruik te maken van een grappige ontlading.

Als maker ben ik vooral op zoek naar de effectiviteit van de eenvoud, het ambachtelijke, in combinatie met iets nieuws tot iets beters. Denk hier aan de nieuwe technologie die continu voor ons wordt verbeterd. Ik werk het liefste een goed concept zo minimalistisch uit. Ik laat mij altijd inspireren door nieuwe technieken waarbij problemen verminderd of verholpen kunnen worden. Ik werk graag met ‘ambachtelijke’ oude technieken, zoals een oude filmcamera of fotograferen op fotorolletjes. Met oude ambachtelijke technieken kan je vrij makkelijk verschillende tijdfases laten zien maar ook vooral de sfeer van die tijd meegeven (nostalgie). Ik vind dat als maker erg interessant om hier mee te werken om het verhaal visualiserend te versterken. Ik vind het leuk om die nostalgie te combineren met de moderne tijd. Ik hou erg van gadgets en van de nieuwe technieken, bijvoorbeeld de nieuwste camera’s, lenzen, en edit technieken en programma’s. De eenvoud uit de ambacht probeer ik over te brengen in het moderne en dat door te zetten in de moderne technieken. Ik hou heel erg van minimalistische beelden, die er prachtig uitzien en iets proberen te vertellen. Dat zie je terug in de nostalgie, maar ook in de moderne tijd en dat is iets wat ik probeer uit te stralen als ik gebruik maak van de moderne technieken.


Wat zijn de gebruiksvoorwerpen en de media van je techniek/product?

Binnen mijn audiovisuele wereld gebruiken we apparatuur en hulpmiddelen om alles vast te kunnen leggen. De nieuwe methodes en technieken van het vastleggen van elk detail en emotie worden met de dag verbeterd. Bijna iedereen heeft wel een video-camera thuis waardoor men gemakkelijk iets vastlegt maar waardoor de kwaliteit niet altijd gewaarborgd blijft. Door mijn eigen creativiteit en specifieke ideeën over hoe iets eruit moet zien, in combinatie met het creëren van een eigen stijl werk ik met behulp van eigen apparatuur en programma’s waarmee ik mijn werk vastleg en bewerk. Zo probeer ik eigen filters en vormgeving te gebruiken in de nabewerking waardoor ik een eigen stijl neerzet. Met behulp van upload kanalen op internet, zoals Vimeo en Youtube, toon ik mijn werk in het openbaar waardoor ik mijn doelgroep tref en ik iedereen met mijn werk kan bereiken.


Wat zijn de grenzen van je uitvoering? (Wat voor nieuwe media technologieën heb je gebruikt/komen voor in je voorwerp en wat is de toekomst in het veld)

De grens van een filmmaker ligt wat mij betreft rond de privacy. In film zie je vaak dat er mooie verhalen verteld worden, of het verhaal geromantiseerd wordt. Er worden mooie verhalen verteld, ook al is het verhaal niet altijd mooi. Alle ellendige dingen worden eruit ge-edit en zeer persoonlijke dingen worden achtergehouden of niet verteld. Juist de nieuwe technologie zorgt ervoor dat dat het hele privacy vraagstuk op de loep genomen wordt. Met smartphones die je hele leven “stiekem” documenteren, zonder dat je het in de gaten hebt. Hoe zal dit in de toekomst gaan? Waarschijnlijk zal het alleen nog maar meer worden dat privacy eigenlijk helemaal niet bestaat. Dat mensen het willen, maar het er niet is. Dat het perfecte beeld van de mens, niet bestaat. En dat is momenteel nog een grens en is er veel commentaar op het overtreden van de privacy, maar dat zal in de toekomst een ander beeld gaan worden is mijn verwachting.

De grens van audiovisueel is dat je heel graag alles wil doen; namelijk het bedenken van het idee, het uitwerken van het idee en vervolgens het filmen, en dan pas het editten en de nabewerking. In de praktijk werkt het vaak niet zo. Mijn ervaring is dat je vaak in het vak een stukje bent in het totale proces. Vaak ben je als audiovisueel ontwerper bijvoorbeeld alleen de editor en moet je het project dan aan iemand anders overlaten waardoor het niet meer alleen jou project of totaalplaatje is. De toekomst van het audiovisuele veld is dat je veel meer concurrentie hebt van anderen, namelijk grafisch ontwerpers, artdirectors, maar ook grote multinationals en reclamebureaus waardoor je je creatieve vrijheid toch gedeeltelijk kwijtraakt. Toch geloof ik dat ik er in de toekomst weer plek is voor ambachtelijkheid en de effectiviteit van eenvoudigheid. Niet alleen in werk, maar ook in het proces en in bedrijven zelf. Als je in het veld werkt is het niet altijd eenvoudig om met veel mensen te werken en ingewikkelde, dure technieken en processen, bijvoorbeeld in de reclamewereld, te gebruiken. Ik hoop dat er in de toekomst een goede smeltkroes komt van nieuwe technieken, met de waardering van techniek en de ambachtelijkheid, om zo tot prachtige eindproducten te kunnen komen. Ik hoop ook dat de toekomst minder draait om hoeveel geld een productie oplevert, maar juist meer om de hoge kwaliteit. Ik geloof dat hoe hoger de kwaliteit is, hoe hoger de opbrengsten. In de toekomst hoop ik dat dit denkbeeld van “snel commercieel veel geld verdienen” verdwijnt en dat er meer plek is voor creativiteit en originaliteit.


Maak een connectie met een historische ... en geef een concreet voorbeeld van moderne kunstenaars

Als liefhebber van hyperrealistische kunst kijk ik graag naar het werk van kunstenaar Edward Hopper, bekend van zijn werk ‘Nightawks’. Hopper’s stijl doet mij denken aan twee makers van deze tijd; de Deense film- reclame regisseur Roy Andersson en fotograaf Gregory Crewdson. Alle drie gebruiken zij het stille maar ook het realistische leven als uitgangspunt maar daarnaast roept het ook de absurde vervreemding op waardoor het werk geestig wordt. Ik vind dit zelf heel inspirerend om te zien hoe een kunstenaar een filmmaker inspireert, en heel boeiend om de overeenkomsten van deze drie, ondanks dat ze uit andere achtergronden en tijden komen.


Geef jou positie weer van jou oefening/proces in relatie met nieuwere technologieën

Zonder de nieuwere technologieën zou mijn beroep niet bestaan. Ik ben filmmaker en video editor, en vooral voor video editor ga ik constant mee in de nieuwste programma’s en mogelijkheden om een zo mooi mogelijk beeld te kunnen afleveren, en ook zo snel mogelijk. De technieken worden allemaal steeds sneller en je bent steeds sneller klaar, waardoor je de mogelijkheid hebt om het proces te kunnen versnellen. Dit beïnvloed mij als maker, maar het beïnvloed ook het veld. Alles moet snel, de deadlines worden korter, en de nieuwste technologie helpt mij hierbij. Toch probeer ik altijd het ambachtelijke en de kwaliteiten die ik heb als maker als hoofdmodus te houden binnen mijn werk. Technologie helpt daarbij, maar moet niet de overhand hebben. Ik als maker ben de belangrijkste kwaliteit leveraar, en ik maak de beslissingen. De keuzes voer ik uit door middel van de technologie en het helpt me om de kwaliteit te behalen die ik voor ogen heb.

Vooral de moderne globalisatie is iets wat in mijn positie erg belangrijk is. Mijn werk hangt af van globalisatie. Door het gebruik van social media en het gebruik van Vimeo of Youtube, zorgt ervoor dat ik als maker internationaal gezien kan worden en zo mijn werk aan een breder publiek kan laten zien. Het beïnvloed je ook als maker; de kwaliteit van je werk moet hoog liggen omdat je veel concurrentie hebt in het veld van andere makers. Het houdt je scherp, en het zorgt ervoor dat je heel goed weet wat de concurrentie momenteel doet en hoe jij daar een plek in kunt krijgen. Het laat je nadenken over hoe je origineel kunt zijn en boven de concurrentie kunt uitstijgen. Zonder de moderne technologieën en dus ook internet, zou dit niet mogelijk zijn. Als ik naar een belangrijke conventie of tentoonstelling wil van belangrijke, invloedrijke filmmakers, dan heb ik de mogelijkheid om daarheen te gaan, ongeacht waar het in de wereld is. Globalisatie is dus een moderne technologie die mij als maker beïnvloed en waar ik gebruik van kan maken.