Difference between revisions of "User:Rocco"

From DigitalCraft_Wiki
Jump to navigation Jump to search
Line 193: Line 193:
  
 
'''What I Did '''
 
'''What I Did '''
 +
 
Ik had nog nooit zelf een camera gemaakt, wel gehoord dat dit mogelijk is in de vorm van een pinhole camera, de afstammeling van de camera obscura. Je kon deze in allerlei vormen en maten maken, maar ik heb gekozen voor eentje waarbij je de film van de ene volle rol in een lege rol draait, zo dat je meer opname kan maken dan 1 (zonder steeds het papier te hoeven vervangen).
 
Ik had nog nooit zelf een camera gemaakt, wel gehoord dat dit mogelijk is in de vorm van een pinhole camera, de afstammeling van de camera obscura. Je kon deze in allerlei vormen en maten maken, maar ik heb gekozen voor eentje waarbij je de film van de ene volle rol in een lege rol draait, zo dat je meer opname kan maken dan 1 (zonder steeds het papier te hoeven vervangen).
 +
Het correct belichten, een van de balngrijkste aspecten que techniek bij het fotograferen, was moeilijk omdat mijn diafragma, die ik had gemaakt door middel van een gaatje t prikken met een naald in een stukje aluminium geen precieze maat had. Omdat ik deze niet geheel zorgvuldig kon opmeten omdat deze zo klein is, moest ik dit op de gok doen en hanteerde ik een belichtingstijd van 1/50 van een seconde op een bewolkte dag (hier kwam ik op uit na het gebruiken van een lichtmeter). Dit gaf qua belichteling een redelijk goed resultaat maar door de korte belichtingstijd en de beweging die mijn hand maakte tijdens deze handeling kwamen de beelden er veelal bewogen uit. Ik vond dit juist voor een spannend beeld zorgen, bewogen en verschoven, een andere kijk op de architectuur van Rotterdam. Dit was vanaf de pinhole camera mijn onderwerp geworden. We worden omringd door gebouwen om ons heen en er zitten verschillende verhalen in deze torens. Met de pinhole maakte ik een beginnetje voor de studie voor mijn eindwerk.
  
 
== Week4 ==
 
== Week4 ==

Revision as of 18:54, 17 April 2016

Roos Deutz

0887365@hr.nl



A historical example

Etching

Lijnets
Fotopolymerets
Koperplaten

Week1

Een Ets is een afbeelding gemaakt in diepdruktechniek van een koperen of zinken plaat waarin de afbeelding door zuur geëtst is.

Technique

De etstechniek ontstond rond 1400 vanuit de wapensmederijen in Europa. In deze werkplaatsen brachten wapensmeden met scherpe beitels versieringen in harnassen en wapens aan. Als de gravure gereed was, werd ze opgevuld met een zwart email, niëllo, en werd er een nat vel papier overheen gelegd. De niëllo trok voor een deel in het papier en zo ontstond een afdruk in spiegelbeeld van de gemaakte gravure. Deze afdruk werd slechts voor één doel gebruikt: ze fungeerde als staalkaart voor het vakmanschap van de wapensmid. Dergelijke afdrukken vormden goed reclamemateriaal om nieuwe klanten te trekken. Het is dus niet verwonderlijk dat de gravure als reproductietechniek haar oorsprong vond in deze wapensmeden, aangezien de gebruikte techniek zeer gelijkaardig was. Pas in de 16e eeuw begonnen drukkers het proces te gebruiken. Ik ben begonnen met het ontdekken van verschillende soorten print technieken. Eentje die ik graag wilde uitproberen is etsen. Etsen is een diepdruk techniek.


What I Did

First: polijst je koperplaat en maak het schoon met Brazzo, ontvet deze daarna met soja. Een ets wordt gemaakt door delen van de plaat af te dekken met een materiaal dat bestendig is tegen het etsmiddel (was). Vanuit daar kun je verschillende methode hanteren om je tekening te bewerken in de plaat.

Als eerste lijnets ooit zie je als onderwerp een verdord bos tijdens de winterperiode onder een sterrenhemel geïnspireerd op die van Van Gogh. Bij de tweede poging, een fotopolymeer-ets zie als resultaat de foto door mijzelf gemaakt op de Egeische zee.

First Copper: Fotopolymeer-ets Bij de fotopolymeer-ets wordt er gebruik gemaakt van een lichtgevoelige polymeerfolie die op de etsplaat wordt gesealed. Door de folie te belichten wordt deze gehard. De onbelichte delen worden in een soda (de oplossing) weggeweekt zodat het koper op deze plekken weer bloot ligt. De plaat kan nu met het folie er op geëtst worden. Er is geen ruimte voor toon. Het benaderen van tonen wordt met rasters gedaan.

Second Copper : Etsen is een diepdruk techniek. Degene die ik heb gebruikt is de lijnetstechniek, hiermee maak je de tekening met een etsnaald Polijst je koperplaat en maak het schoon met Brazzo, ontvet deze daarna met soja. Een ets wordt gemaakt door delen van de plaat af te dekken met een materiaal dat bestendig is tegen het etsmiddel (was). De plaat wordt op de afgedekte delen niet door het etsmiddel weggebeten. De delen die wel weggebeten worden kunnen inkt vasthouden (ijzerchloride). Deze inkt kan met behulp van een rolpers op (nat) papier gedrukt worden.

















A comparative example

Camera as a material

Experiment 1
Experiment 2
Experiment 3

Week2

"I took a deep dive into an elegant sea of forms"; Marie-Christine Biebuyck


Technique

Een Digitale camera of digitaal fototoestel is een camera waarbij de beeldvorming niet op film maar door middel van een lichtgevoelige sensor (Charge Coupled Device = CCD of Complementary Metal Oxide Semiconductor = CMOS) plaatsvindt en vervolgens digitaal wordt verwerkt en opgeslagen. Recente ontwikkelingen in de techniek van de digitale camera zijn er de oorzaak van dat film steeds minder wordt gebruikt. Een voordeel van een digitale camera is onder andere dat er geen film in hoeft - een foto kost vrijwel niets extra tot je besluit hem op papier af te drukken. Ook is het resultaat zeer snel te bekijken - op de lcd-zoeker op een computerscherm of een printerafdruk. Ook zijn er tegenwoordig geheugenkaarten met zoveel capaciteit dat er vele honderden tot duizenden foto's op een kaartje passen.

Het belangrijkste verschil tussen analoog en digitaal ligt in de manier van verwerking van het signaal. Waar bij digitale technologie het oorspronkelijke signaal gereduceerd wordt tot een stroom bits - dus getrapt of sprongsgewijs - is bij analoge technologie het momentane signaal steeds analoog - dus traploos of glijdend - aan het oorspronkelijke signaal.

Digitale camera's zijn er in allerlei kwaliteiten; de resolutie van de afbeeldingen (uitgedrukt in megapixels), de mate waarin er optisch vergroot (ingezoomd) kan worden en de techniek waarmee een camera aan een computer gekoppeld kan worden, worden dan belangrijk. Door fotografie, de camera als materie kan ik verschillende eigen werelden en tijdgeesten creëren. Hier experimenteer ik graag mee en kies zeker niet altijd voor het 'nu'. Ik observeer, en wat ik zie is uniek. Vervreemding, mystiek en romantisch aspect wil ik in mijn werken nog meer een rol laten spelen en ik ben er van bewust dat deze kunnen worden aangesterkt door dit experimenteren met en door verschillende technieken.
























An example of a new skill-try out

Pinhole Camera

Week3

Pinhole01.jpg

Pinhole-exp01.jpg

Pinhole02.jpg

Pinhole-exp02.jpg

Pinhole03.jpg

Pinhole-exp03.jpg

Pinhole04.jpg

Pinhole-exp04.jpg


Pinhole-exp05.jpg

Technique

Camera Obscura

Een Camera Obscura (Latijn voor 'donkere kamer') is een verduisterde ruimte waarbij in een van de wanden een klein gaatje is aangebracht, later ook wel een lens. Het hierdoor invallende licht werpt een afbeelding van de buitenwereld op de tegenoverliggende wand. Net zoals bij afbeelding door een lens het geval is, wordt de buitenwereld op zijn kop afgebeeld. Als de achterwand van de camera obscura doorzichtig wordt gemaakt (bijvoorbeeld met matglas) is de afbeelding van buitenaf te zien. Een bijzonder aspect van de camera obscura is dat de opnamen een oneindige scherptediepte hebben, tenminste de versies zonder lens. Voordat de lichtgevoelige plaat was ontdekt (rond 1800) was de camera obscura een kermisattractie Men kon immers de wereld buiten ongezien bespieden. Met spiegels werd ervoor gezorgd dat de afbeelding weer rechtop kwam te staan.

De Nederlander Gemma Frisius was een van de eersten die de werking van de camera obscura op papier heeft gezet.[1] In zijn werk gaf hij ook aanwijzingen hoe de lezer zelf astronomische instrumenten kon bouwen.


Pinhole Camera

Een Gaatjescamera of speldenprikcamera is een camera zonder lens. In plaats van een lens wordt een klein gaatje gebruikt. De scherpte hangt af van de grootte van het gaatje en van de afstand tussen het gaatje en de film (of beeldchip). Over het algemeen geldt dat hoe kleiner het gaatje is hoe scherper het beeld is, totdat diffractie een rol gaat spelen en weer meer onscherpte veroorzaakt.

Het beeld is wel overal even (on)scherp, zodat de scherptediepte oneindig is en er niet scherpgesteld hoeft te worden. Verder treedt er aan de randen van de foto geen vertekening op, wat bij foto's genomen met een lens wel het geval is. Hierdoor kunnen er met gaatjescamera's ultragroothoekfoto's gemaakt worden. Een nadeel van een gaatjescamera is dat er door het kleine gaatje maar weinig licht valt en dat er dus een lange belichtingstijd nodig is. De gaatjescamera lijkt daarmee erg op de camera obscura.

What I Did

Ik had nog nooit zelf een camera gemaakt, wel gehoord dat dit mogelijk is in de vorm van een pinhole camera, de afstammeling van de camera obscura. Je kon deze in allerlei vormen en maten maken, maar ik heb gekozen voor eentje waarbij je de film van de ene volle rol in een lege rol draait, zo dat je meer opname kan maken dan 1 (zonder steeds het papier te hoeven vervangen). Het correct belichten, een van de balngrijkste aspecten que techniek bij het fotograferen, was moeilijk omdat mijn diafragma, die ik had gemaakt door middel van een gaatje t prikken met een naald in een stukje aluminium geen precieze maat had. Omdat ik deze niet geheel zorgvuldig kon opmeten omdat deze zo klein is, moest ik dit op de gok doen en hanteerde ik een belichtingstijd van 1/50 van een seconde op een bewolkte dag (hier kwam ik op uit na het gebruiken van een lichtmeter). Dit gaf qua belichteling een redelijk goed resultaat maar door de korte belichtingstijd en de beweging die mijn hand maakte tijdens deze handeling kwamen de beelden er veelal bewogen uit. Ik vond dit juist voor een spannend beeld zorgen, bewogen en verschoven, een andere kijk op de architectuur van Rotterdam. Dit was vanaf de pinhole camera mijn onderwerp geworden. We worden omringd door gebouwen om ons heen en er zitten verschillende verhalen in deze torens. Met de pinhole maakte ik een beginnetje voor de studie voor mijn eindwerk.

Week4


An example of a material pushed to the limit