Difference between revisions of "User:Nilou"
Line 13: | Line 13: | ||
En wat vind ik zelf van het 'jatten' van iemands werk? Benjamin zag het reproduceren als iets positiefs, het werk verliest misschien zijn aura maar wordt wel door veel meer mensen bekeken. Het heeft een soort democratiserende werking. Ik denk zo lang je duidelijk blijft verwijzen welk werk je hebt gebruikt doe je het goed. | En wat vind ik zelf van het 'jatten' van iemands werk? Benjamin zag het reproduceren als iets positiefs, het werk verliest misschien zijn aura maar wordt wel door veel meer mensen bekeken. Het heeft een soort democratiserende werking. Ik denk zo lang je duidelijk blijft verwijzen welk werk je hebt gebruikt doe je het goed. | ||
+ | |||
+ | Ik wou graag wat doen met de verschillende lagen van het schilderij en de mysterieuze sfeer. De manier waarop ik steeds nieuwe dingen kon ontdekken. Zelf dacht ik meteen aan animatie omdat je zo stilstaande beelden kan laten leven. Ik heb nog naar wat kunstenaars gekeken die schiderijen animeren of met schilderijen animeren. | ||
+ | |||
+ | Hier vond ik | ||
+ | [https://www.youtube.com/watch?v=JKptyGy472I Rino Tagliafierro] en eerder heb ik al [https://www.youtube.com/watch?v=CGzKnyhYDQI Loving Vincent] gezien. |
Revision as of 12:19, 6 June 2018
Proces Nilou
Ik heb Jan Toorop, 'De Nieuwe Generatie' gekozen als kunstwrk uit het boijmans. Dit deed ik puur op intuitie, het schilderij trok me erg aan. Later moesten we ontleden wat we bijzonder/mooi/lelijk/belachelijk aan het werk vonden. Wat me het meeste trok is dat je zoveel kunt ontdekken in het schilderij. Dat het van bijna abstractie langzaam steeds meer figuratief wordt omdat je meer ziet. Hier wou ik graag op in spelen voor mijn transformatie.
Een schilderij uit zijn omgeving, het museum, trekken en er iets van stelen deed me denken aan walter benjamin theory over de aura van een kunstwerk. Benjamin stelde aan de aura van een schilderij 3 voorwaardes.
- singularity, het moet op 1 plek te bekijken zijn.
- authenticity, is het het echte werk? van het juiste materiaal? en klopt het historisch gezien?
- authority, welke rituelen en gebruiken komen er bij kijken? Bijvoorbeeld bij schilderijen van heiligen etc...
En wat vind ik zelf van het 'jatten' van iemands werk? Benjamin zag het reproduceren als iets positiefs, het werk verliest misschien zijn aura maar wordt wel door veel meer mensen bekeken. Het heeft een soort democratiserende werking. Ik denk zo lang je duidelijk blijft verwijzen welk werk je hebt gebruikt doe je het goed.
Ik wou graag wat doen met de verschillende lagen van het schilderij en de mysterieuze sfeer. De manier waarop ik steeds nieuwe dingen kon ontdekken. Zelf dacht ik meteen aan animatie omdat je zo stilstaande beelden kan laten leven. Ik heb nog naar wat kunstenaars gekeken die schiderijen animeren of met schilderijen animeren.
Hier vond ik Rino Tagliafierro en eerder heb ik al Loving Vincent gezien.