User:Rocco
Roos Deutz
0887365@hr.nl
Week 1
A historical example; Etching
Ik ben begonnen met het ontdekken
van verschillende soorten print technieken. Eentje die
ik graag wilde uitproberen is etsen.
Etsen is een diepdruk techniek.
First: polijst je koperplaat en maak het schoon met Brazzo, ontvet deze daarna met soja. Een ets wordt gemaakt door delen van de plaat af te dekken met een materiaal dat bestendig is tegen het etsmiddel (was). Vanuit daar kun je verschillende methode hanteren om je tekening te bewerken in de plaat.
Dit was mijn eerste lijnets ooit gemaakt. Als onderwerp zie
je een verdord bos tijdens de winterperiode onder een sterrenhemel
geïnspireerd op die van Van Gogh
Dit is mijn eerste fotopolymeer-ets ooit gemaakt. De foto
is door mijzelf gemaakt op de Egeische zee.
First Copper: Fotopolymeer-ets Bij de fotopolymeer-ets
wordt er gebruik gemaakt van een lichtgevoelige polymeerfolie
die op de etsplaat wordt gesealed. Door de folie te belichten
wordt deze gehard. De onbelichte delen worden in een soda (de oplossing)
weggeweekt zodat het koper op deze plekken weer bloot ligt.
De plaat kan nu met het folie er op geëtst worden. Er is geen ruimte voor toon.
Het benaderen van tonen wordt met rasters gedaan.
Second Copper : Etsen is een diepdruk techniek. Degene die ik heb gebruikt is de lijnetstechniek, hiermee maak je de tekening met een etsnaald Polijst je koperplaat en maak het schoon met Brazzo, ontvet deze daarna met soja. Een ets wordt gemaakt door delen van de plaat af te dekken met een materiaal dat bestendig is tegen het etsmiddel (was). De plaat wordt op de afgedekte delen niet door het etsmiddel weggebeten. De delen die wel weggebeten worden kunnen inkt vasthouden (ijzerchloride). Deze inkt kan met behulp van een rolpers op (nat) papier gedrukt worden.
Week 2
A comparative example; The camera as material
"I took a deep dive into an elegant sea of forms"; Marie-Christine Biebuyck
Door fotografie, de camera als materie kan ik verschillende eigen werelden en tijdgeesten creëren. Hier experimenteer ik graag mee en kies zeker niet altijd voor het 'nu'. Ik observeer, en wat ik zie is uniek. Vervreemding, mystiek en romantisch aspect wil ik in mijn werken nog meer een rol laten spelen en ik ben er van bewust dat deze kunnen worden aangesterkt door dit experimenteren met en door verschillende technieken.