User:Rocco

From DigitalCraft_Wiki
Revision as of 18:41, 17 April 2016 by Rocco (talk | contribs)
Jump to navigation Jump to search

Roos Deutz

0887365@hr.nl



A historical example

Etching

Lijnets
Fotopolymerets
Koperplaten

Week1

Een Ets is een afbeelding gemaakt in diepdruktechniek van een koperen of zinken plaat waarin de afbeelding door zuur geëtst is.

Technique

De etstechniek ontstond rond 1400 vanuit de wapensmederijen in Europa. In deze werkplaatsen brachten wapensmeden met scherpe beitels versieringen in harnassen en wapens aan. Als de gravure gereed was, werd ze opgevuld met een zwart email, niëllo, en werd er een nat vel papier overheen gelegd. De niëllo trok voor een deel in het papier en zo ontstond een afdruk in spiegelbeeld van de gemaakte gravure. Deze afdruk werd slechts voor één doel gebruikt: ze fungeerde als staalkaart voor het vakmanschap van de wapensmid. Dergelijke afdrukken vormden goed reclamemateriaal om nieuwe klanten te trekken. Het is dus niet verwonderlijk dat de gravure als reproductietechniek haar oorsprong vond in deze wapensmeden, aangezien de gebruikte techniek zeer gelijkaardig was. Pas in de 16e eeuw begonnen drukkers het proces te gebruiken. Ik ben begonnen met het ontdekken van verschillende soorten print technieken. Eentje die ik graag wilde uitproberen is etsen. Etsen is een diepdruk techniek.


What I Did

First: polijst je koperplaat en maak het schoon met Brazzo, ontvet deze daarna met soja. Een ets wordt gemaakt door delen van de plaat af te dekken met een materiaal dat bestendig is tegen het etsmiddel (was). Vanuit daar kun je verschillende methode hanteren om je tekening te bewerken in de plaat.

Als eerste lijnets ooit zie je als onderwerp een verdord bos tijdens de winterperiode onder een sterrenhemel geïnspireerd op die van Van Gogh. Bij de tweede poging, een fotopolymeer-ets zie als resultaat de foto door mijzelf gemaakt op de Egeische zee.

First Copper: Fotopolymeer-ets Bij de fotopolymeer-ets wordt er gebruik gemaakt van een lichtgevoelige polymeerfolie die op de etsplaat wordt gesealed. Door de folie te belichten wordt deze gehard. De onbelichte delen worden in een soda (de oplossing) weggeweekt zodat het koper op deze plekken weer bloot ligt. De plaat kan nu met het folie er op geëtst worden. Er is geen ruimte voor toon. Het benaderen van tonen wordt met rasters gedaan.

Second Copper : Etsen is een diepdruk techniek. Degene die ik heb gebruikt is de lijnetstechniek, hiermee maak je de tekening met een etsnaald Polijst je koperplaat en maak het schoon met Brazzo, ontvet deze daarna met soja. Een ets wordt gemaakt door delen van de plaat af te dekken met een materiaal dat bestendig is tegen het etsmiddel (was). De plaat wordt op de afgedekte delen niet door het etsmiddel weggebeten. De delen die wel weggebeten worden kunnen inkt vasthouden (ijzerchloride). Deze inkt kan met behulp van een rolpers op (nat) papier gedrukt worden.












A comparative example

Camera as a material

Experiment 1
Experiment 2
Experiment 3

Week2

"I took a deep dive into an elegant sea of forms"; Marie-Christine Biebuyck


Technique

Een Digitale camera of digitaal fototoestel is een camera waarbij de beeldvorming niet op film maar door middel van een lichtgevoelige sensor (Charge Coupled Device = CCD of Complementary Metal Oxide Semiconductor = CMOS) plaatsvindt en vervolgens digitaal wordt verwerkt en opgeslagen. Recente ontwikkelingen in de techniek van de digitale camera zijn er de oorzaak van dat film steeds minder wordt gebruikt. Een voordeel van een digitale camera is onder andere dat er geen film in hoeft - een foto kost vrijwel niets extra tot je besluit hem op papier af te drukken. Ook is het resultaat zeer snel te bekijken - op de lcd-zoeker op een computerscherm of een printerafdruk. Ook zijn er tegenwoordig geheugenkaarten met zoveel capaciteit dat er vele honderden tot duizenden foto's op een kaartje passen.

Het belangrijkste verschil tussen analoog en digitaal ligt in de manier van verwerking van het signaal. Waar bij digitale technologie het oorspronkelijke signaal gereduceerd wordt tot een stroom bits - dus getrapt of sprongsgewijs - is bij analoge technologie het momentane signaal steeds analoog - dus traploos of glijdend - aan het oorspronkelijke signaal.

Digitale camera's zijn er in allerlei kwaliteiten; de resolutie van de afbeeldingen (uitgedrukt in megapixels), de mate waarin er optisch vergroot (ingezoomd) kan worden en de techniek waarmee een camera aan een computer gekoppeld kan worden, worden dan belangrijk. Door fotografie, de camera als materie kan ik verschillende eigen werelden en tijdgeesten creëren. Hier experimenteer ik graag mee en kies zeker niet altijd voor het 'nu'. Ik observeer, en wat ik zie is uniek. Vervreemding, mystiek en romantisch aspect wil ik in mijn werken nog meer een rol laten spelen en ik ben er van bewust dat deze kunnen worden aangesterkt door dit experimenteren met en door verschillende technieken.




An example of a new skill-try out

Pinhole Camera

Pinhole01.jpg

Pinhole-exp01.jpg

Pinhole02.jpg

Pinhole-exp02.jpg

Pinhole03.jpg

Pinhole-exp03.jpg

Pinhole04.jpg

Pinhole-exp04.jpg


Pinhole-exp05.jpg

Week3


Ik had nog nooit zelf een camera gemaakt, wel gehoord dat dit mogelijk is in de vorm van een pinhole camera, de afstammeling van de camera obscura. Je kon deze in allerlei vormen en maten maken, maar ik heb gekozen voor eentje waarbij je de film van de ene volle rol in een lege rol draait, zo dat je meer opname kan maken dan 1 (zonder steeds het papier te hoeven vervangen).

Pinhole01.jpg

Pinhole-exp01.jpg

Pinhole02.jpg

Pinhole-exp02.jpg

Pinhole03.jpg

Pinhole-exp03.jpg

Pinhole04.jpg

Pinhole-exp04.jpg


Pinhole-exp05.jpg





















Week4


An example of a material pushed to the limit